Lackering av piP:s.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Revoxarn

Lackering av piP:s.

Inläggav Revoxarn » 2010-02-22 16:24

Jag är lycklig ägare till Ino piP:s i ekfanér, men nu har jag fått för mig att jag vill dom vita i högblankt utförande, går dom att lacka utan att faneret "reser" jag har tänkt att låta en riktig lackerare utföra jobbet.

Revoxarn. :lol:
Att blanda Whisky med Cola, är lika rätt som att köra grovsopor i en Maserati.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-02-22 16:47

Skulle föreställa mig att faneret går att grundlacka ett par varv och sedan "rugga upp"/slipa lacken och lacka dem vita på det. Fråga lackverkstan' vad de tror. Finns säkert någon här som kan det här bättre.

/s

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2010-02-22 16:49

Vad jag har läst är det svårt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2010-02-22 17:02

Jag har också hört att det ska vara svårt att lacka/måla ek.
Kan du inte byta med ngn som har målade/MDF?
/Micke

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-22 19:36

Micke65 skrev:Jag har också hört att det ska vara svårt att lacka/måla ek.
Kan du inte byta med ngn som har målade/MDF?
/Micke

En elkabinett till piP kan inte vara svår att sälja!

Jag tror inte att det är några som helst problem att lacka dom, men några extra grundvarv med mellanslipning blir det garanterat för att fylla upp ådringen.

Frågan är vilket som är billigast, ny färdiglackad låda eller MDF som skall lackas kostnad skall då vägas mot dina i ek som du kan sälja eller lacka..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-22 22:06

Du kommer slippa skarvar som kommer fram om du lackerar en fanerad låda. KRäver dock ordentligt med filler så att fanerat fylls igen ordentligt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Sentec

Inläggav Sentec » 2010-02-23 10:34

Hej Revoxarn
Som många skriver så kan det vara problem med eken då den är grovporig vilket syns igenom om du ska lacka/måla och def om den är högblank. Vitt eller mycket ljusa färgtoner är ändå lite mer "förlåtande" än om man använder mörkare färger. Därför behövs uppspacklingar eller diverse filler för porerna.

Är faneret tidigare oljat med icke torkande olja, vilket är både snyggt och vanligt så är det extremt chansartat för att inte säga omöjligt. Likaså vaxytor mfl ytbehandlingsmaterial kan vara knepiga, dock genomförbart. Vissa mjuka som hårda lacker ställer också till problem.

...sedan kommer frågan hur länge du vill att lacken ska sitta kvar?

ps Vi kanske kan prata mer på svejks "temmel"-fika i kväll :D

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2010-02-23 20:42

Du kanske ska lägga på plastfilm, kolla här
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77328
/Micke

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-23 22:45

Jag har klätt ett par roddiga OA51 med blank vinylfilm samma typ som man kan montera på bilar, det blev hyfsat ok.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30

Nog kan man se strukturen av faneret under filmen i vissa ljuslägen. Skall man ha perfekt resultat skall det vara en spegelblank yta att montera filmen på.

Fördelen är att det är bara att dra bort den om man tycker att det inte blev nog bra.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-02-23 23:26

bassman skrev:Jag har klätt ett par roddiga OA51 med blank vinylfilm samma typ som man kan montera på bilar, det blev hyfsat ok.

Nog kan man se strukturen av faneret under filmen i vissa ljuslägen. Skall man ha perfekt resultat skall det vara en spegelblank yta att montera filmen på.

Fördelen är att det är bara att dra bort den om man tycker att det inte blev nog bra.

Detta skulle jag vilja veta mer om!
Du har ingen byggtråd för denna konvertering?

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2010-02-24 17:21

Du kan sända mig ett PM om du är intresserad av att byta lådor med mig.
Jag har ett omålat MDF par som jag gärna byter till Ekfaner.

Vi kan ju byta element om vi är ängsliga över tidigare hårdkörning
:lol:

- B

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-24 18:47

Xor skrev:
bassman skrev:Jag har klätt ett par roddiga OA51 med blank vinylfilm samma typ som man kan montera på bilar, det blev hyfsat ok.

Detta skulle jag vilja veta mer om!
Du har ingen byggtråd för denna konvertering?

Filtspackel och en brytbladskniv av mindre modell var allt som behövdes. Vinylen kom från en polare som jobbar på reklambyrå med så jag vet inte så mycket mer om den tyvärr..

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2010-02-28 20:04

Krympfilm till modellflygplan finns i många häftiga färger men
kräver slätt underlag för att bli snyggt.

Jag har lagt det på en mdf ren yta men änd fiberstrukturen syns igenom.
Kan nog pli bra på grundmålat underlag.

- B

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-02-28 20:45

bassman skrev:Filtspackel och en brytbladskniv av mindre modell var allt som behövdes. Vinylen kom från en polare som jobbar på reklambyrå med så jag vet inte så mycket mer om den tyvärr..

Kanske jag som är okunnig, men vad är en filtspackel? Är den som en sån där gummiskrapa man har till solskyddsfilm?

Hur gjorde du med skarvarna? Jag antar att det inte blir snyggt att lägga dem omlott och man kan ju inte slipa ner de sista millimetrarna som man gör med fanér?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-02-28 21:15

Bredspackla lådorna, slipa, grunda samt lacka.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-28 21:57

Xor skrev:
bassman skrev:Filtspackel och en brytbladskniv av mindre modell var allt som behövdes. Vinylen kom från en polare som jobbar på reklambyrå med så jag vet inte så mycket mer om den tyvärr..

Kanske jag som är okunnig, men vad är en filtspackel? Är den som en sån där gummiskrapa man har till solskyddsfilm?

Hur gjorde du med skarvarna? Jag antar att det inte blir snyggt att lägga dem omlott och man kan ju inte slipa ner de sista millimetrarna som man gör med fanér?

Det ser ut nästan som en isskrapa som man skrapar bilrutor med, kompisen på reklambyrån kom med den. En plexispackel med någon form av textil kanske en slaktad bommullströja bör kunna göra samma jobb. Det handlar om att inte sätta för djupa rispor i vinylen när man pressar ut luftblåsor.

Visst blir det skarvar det är ofrånkomligt men dom syns väldigt lite, vinylen är väldigt tunn.

Raukman

Inläggav Raukman » 2010-03-02 14:42

bassman skrev:
Xor skrev:

Det ser ut nästan som en isskrapa som man skrapar bilrutor med, kompisen på reklambyrån kom med den. En plexispackel med någon form av textil kanske en slaktad bommullströja bör kunna göra samma jobb. Det handlar om att inte sätta för djupa rispor i vinylen när man pressar ut luftblåsor.

Visst blir det skarvar det är ofrånkomligt men dom syns väldigt lite, vinylen är väldigt tunn.

Jag har brukat köra med en tapetspackel när jag har monterat dekor och film! Fungerar som skrapa men den är betydligt mjukare i formerna och av ett mjukare material, lämnar inga repor.

//Peder

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-02 15:43

Raukman skrev:
bassman skrev:
Xor skrev:

Jag har brukat köra med en tapetspackel när jag har monterat dekor och film! Fungerar som skrapa men den är betydligt mjukare i formerna och av ett mjukare material, lämnar inga repor.

//Peder

Korrekt, det funkar fint det också!

Återgå till Wänner af Ino