förstärkeri piP/pp4

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
XairePhile

förstärkeri piP/pp4

Inläggav XairePhile » 2010-03-04 19:00

Hej,

efter att i två och ett halvt år ha surfat bort ett horribelt antal timmar i sökandet efter högtalare hittade jag till slut Ino och har nu piP, mina numera allra käraste ägodelar.

Jag saknar dock lite i basen, vilket jag antar sammanhänger med att rummet är >40 kvm med stora hål till angränsade rum.

Efter piP-köpet gick jag in i en butik (hifi-klubben) med föresatsen att helt enkelt inte gå ut därifrån utan en förstärkare under armen. (inte två år till, typ) Det blev en Nad 315bee och ljudmässigt så är jag egentligen nöjd med den, men den har inga pre out/main in. Och lösningen på mina önskemål vad avser mera bas stavas väl vara Prof.P-2 eller 4...

Har då letat efter lämplig förstärkare för att driva piP / pp4
Den ska ha fjärrcon och min budget är budget-betonad. Har surfat mig till tre kandidater med pre-out/main-in för att driva piP:

Marantz pm7300 (2*70W, 5 490 kr)
XTZ Class A100 D3 (2*150, 5 790 kr
Sherwood Newcastle RX-772 (2*100, 4 195 kr)

För att driva basmoduler vete tusan, låter ju intressant med något Class D eller Class T (eller vad det nu heter - "digitalt" i alla fall, typ 41Hz kanske)

Hoppas på synpunkter/erfarenheter eller allmännt tyckande på ovan tre kandidater, eller kanske någon annan?
Hoppas också på förslag på slutsteg till basmoduler - skulle gärna undvika värmemonster med fläktar.

Även "tumregelmässiga" uttalanden läses med nyfikenhet.
(Å synd att det inte finns någon förstärkarfabrikant som bara tillverkar grejer som kan konkurrera med 10 ggr dyrare produkter :( )

mvh / Henrik

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-03-04 20:38

Från tråden om vad som krävs för X2:

bomellberg skrev:Det går fint om din receiver har multi-room.

Du drar bassignalen till en valfri ingång. Grena den med en Y-kabel om du vill använda två kanaler. Ställ multi-room att använda denna ingång och sätt den till 0dB. Basarna kopplar du till högtalarterminalerna för multi room.

Mvh,

/Bosse

Då klarar du dig med endast en hembioreciever.

/Johan

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-03-04 22:25

jag funderar på ett behringer a500 eller något liknande, det verkar ju omåttligt populärt så länge man köra reglagen på max. Du behöver ju också dela och där är väl cr80 något av en standard.

Vill man titta på mindre slutsteg utanför sverige så rekomenderas http://www.thomann.de/se/foerstaerkare_upp_300_w.html

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-04 22:53

Verkar ju rätt smidigt och billigt detta med multiroomfunktion och basmoduler. :-) Måste testas. Någon får gärna testa och avge rapport.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2010-03-04 23:04

Om du är nöjd med din NAD så kanske du kan leta efter en C325BEE istället.

Den har byglingar på baksidan så du kan plocka ut signalen och filtrera mellan för och slutsteg.

Tänkte använda steget i NAD´en till att driva basmoduler till en början och köra piP på min Gainclone.

Användarvisningsbild
XairePhile

Inläggav XairePhile » 2010-03-05 01:35

johaneriksson skrev:Från tråden om vad som krävs för X2:

bomellberg skrev:Det går fint om din receiver har multi-room.

Du drar bassignalen till en valfri ingång. Grena den med en Y-kabel om du vill använda två kanaler. Ställ multi-room att använda denna ingång och sätt den till 0dB. Basarna kopplar du till högtalarterminalerna för multi room.

Mvh,

/Bosse

Då klarar du dig med endast en hembioreciever.

/Johan

Jag satt lite och hoppades på att bomellberg eller Erik_AA skulle återkomma i den tråden. Något mått av osäkerhet tycks ändå råda. Nedan förslag på hur cr80 kan blandas in:

Erik_AA skrev:Hmm, om man bara kör stereo och har pre-out på alla kanaler, borde man inte kunna göra såhär?

Digital in till den ingång man ställt som zone2. zone2 pre-out (brukar vara surround-back va?) -> cr80s

cr80s toppsignal till 7.1 analog in (front).
cr80s LF-signal till 7.1 analog in (surr)

frontarnas högtalarterminaler till topparna.
surrarnas högtalarterminaler till basarna.

Tänker kanske fel nu, lite snurrig i huvet.

Inser nu att jag läste/fattade fel när jag först läste ovan. Nu känns det mer geni än snurrigt. Eller?
Lite rea på hifi-klubben är det ju nu också :-)

Användarvisningsbild
XairePhile

Inläggav XairePhile » 2010-03-05 01:43

Kanske blir det lite konstigt med volymen. Huvudvolymen på 0 db och man styr med room2?

Användarvisningsbild
XairePhile

Inläggav XairePhile » 2010-03-05 01:47

henrikwiklund skrev:jag funderar på ett behringer a500 eller något liknande, det verkar ju omåttligt populärt så länge man köra reglagen på max. Du behöver ju också dela och där är väl cr80 något av en standard.

Vad menar du med "reglagen på max"?

henrikwiklund skrev:Vill man titta på mindre slutsteg utanför sverige så rekomenderas http://www.thomann.de/se/foerstaerkare_upp_300_w.html

Danke!

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-05 07:57

XairePhile skrev:Kanske blir det lite konstigt med volymen. Huvudvolymen på 0 db och man styr med room2?

Njae, om det funkar så borde både room2 och huvudvolymen vara aktiva samtidigt. Föreslagsvis sätter man room2-kontrollen på +0 dB.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-03-05 07:59

XairePhile skrev:
henrikwiklund skrev:jag funderar på ett behringer a500 eller något liknande, det verkar ju omåttligt populärt så länge man köra reglagen på max. Du behöver ju också dela och där är väl cr80 något av en standard.

henrikwiklund skrev:Vill man titta på mindre slutsteg utanför sverige så rekomenderas http://www.thomann.de/se/foerstaerkare_upp_300_w.html

Danke!

Det är tydligen vanligt att det steget distar nå fruktansvärt om det inte går på Max.
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-03-05 17:05

PungRaeV skrev:
XairePhile skrev:

Danke!

Det är tydligen vanligt att det steget distar nå fruktansvärt om det inte går på Max.

Japp, detta får jag för mig är ganska vanligt med slutsteg för PA bruk men jag har inget att referera till. Slutstegen är helt enkelt gjorda för att låta bäst på max volym.

Återgå till Wänner af Ino