Tips på faner eller ytbehandling

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Tips på faner eller ytbehandling

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-16 12:39

Åkte in på Tresco och handlade faner i går,fanns bara tre sorter hemma,valnöt,ek och något mörkt träslag som visst var väldigt inne och vars namn jag givetvis har glömt.

jag säkrade genom att ta både valnöt och ek. Efteråt kändes det inte riktigt som om det var det mest välgrundande beslut jag fattat i mitt liv. Låt mig förklara och klistra in en bild:
Bild

I min värld ska egentligen högtalare vara fanerade i svart ask. Mina stora JBL var bland annat i detta snygga träfodral(ja,det är sant jag har haft annat än LINN oxå) Mina allra första Linn Keilidh likaså och det var brutalt snygga,de lät lika bra som de såg ut minns jag att jag tyckte...

Någonstans så malde dock det obehagliga, mitt allra första besök hos Linnbutiken i Luleå,inom mig och jag hade "målbilden" av ett par Isobarik i huvudet hela tiden. Tänkte först aktivera Keilidh men målbilden tillsammans med konarean smällde högre till sist. Jag var ju trots allt bara runt 25 år på den tiden(och isobarik var en bättre högtalare,fast äldre)

Sagt och gjort så skickade jag iväg Keilidh och fick tag i min stora ungdomskärlek,något som min fru inte håller med om och det är verkligen konstigt att vi håller i hop än om man riktigt tänker på det!

Dessa var i vart fall utförda i det mest utsökta valnötsfaneret jag någonsin skådat! Det var i sanning sagt det mest tjusiga finsnickeri jag ägt och skådat. Sedan att "rillorna" längst upp på högtalarna går igen på afromosiaplinten på LP12án är ju dödsläckert!

Mitt återfall började ju,vilket nu håller på att vara, minst sagt uttjatat,med att jag velade till mig två Keilidhpar varav ett i ask och ett i valnöt. Svågern fick för tidig utlösning då han såg mina svarta Keilidh och tvingade mig att sälja dem. Så nu har jag köpt ett par svarta Kaber och behöll valnötsKeilidhsen bara för deras oerhörda skönhets skull..

Sedan så lurade herr Bassman mig att låna hem hans PIP:or vilka jag för föll pladask,-givetvis som min fru kommenterade det hela syrligt.

"-å vart har du tänkt ställa dom där då? Jaha i vardagsrummet,du sa ju att din nygamla hobby skulle bo i garaget? Räcker det inte med att du skulle hänga upp akustikförbättingar och att du har två nyrenoverade mopeder i vårt sovrum bara ytterst tillfälligt(de senaste fem åren) ..

On topic:

Studera bilden,den föreställer min återfallsLINN isar,Jag tycker det är så oerhört utomordentligt vackert valnötsfaner på dem. Jag ställde en PIPa på den samt till vänster en bit valnöt och till höger ekfaneret.

Hur skulle ni ha gjort?
kanske just du har en bild på ett par väldigt extremt snygga PIPor?

Tilläggas kan att jag en gång hade ett par NHT2.5
Det var när vår son föddes och jag beslutade mig att Linn skulle få upphöra att ta all min tid varvid jag bytte bort Isobarik tog dessa knappt använda skithögtalare och en tiotusenlapp emellan. De var hur som helst utförda i svart pianolack och såg rätt snygga ut vill jag minnas,jag minns även att det var oerhört opraktiskt med blanksvart.

Sedan till burkarnas försvar så fick de aldrig spela ut sin fulla potential i detta gipsskivebeklädda vardagsrum där endast pip hittintills har spelat bra..

Jag kan tänka mig att lacka dem om jag kör fast,färgskalan i fritidshuset där de ska få bo går i följande färger:

Vitt tak
Ljusgrålaserade väggtimmerstockar
Mörgrått klinker,nästan svart
Röd Ektorpsoffa för att bryta av med en färgklick

Skivspelaren,vilken på sitt altare har en central roll har en afromosiaplint,alltså väldigt likt valnöt.

Nästa fråga handlar om hur mycket man kan ändra utseendet på faneret med ytbehandlingen? De torra fanerbitarna ser ju väldigt livlösa ut och jag förstår att det måste händ anågot när de får suga in någon olja eller vad de nu ska ha, men samtidigt så är jag orolig att det ska dra iväg för mycket och bli för mörkt,ja jag et inte om ni fattar hur jag menar,jag är inget vidare på att förklara. Bilden vill visa en "referens" som jag har för valnöt,Isobariksen var milsvida överlägsna i snygghet men det här är vad jag har att gå efter.

Valnöt kan ju också se så oerhört tråkigt 1970 tals aktigt ut,jag tänker på mina Pioneer burkar som jag har i garaget tillhörande PL12D systemet..

Ja, ni hör hur jag går på,hjälp mig snälla!
Senast redigerad av ivor-isobarik 2010-03-17 15:16, redigerad totalt 1 gång.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-03-16 13:12

valnöt! Lack på det faneret + ev lite bets kan du få det jättefint.

testa på några provbitar. jag tycker inte oljning av valnöt blir så snyggt, men det är givetvis en smaksak.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-16 14:52

Den här modellen gillar jag mycket. Skulle kunna gå att göra en light version av denna "mang" med valnöt. Svårt fräsa en fals i fronten mot faneret :?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 236#812236
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Återgå till Wänner af Ino