Steg till pP2; 2x150w eller 1x330w?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steelth

Steg till pP2; 2x150w eller 1x330w?

Inläggav steelth » 2010-03-17 22:41

Steget till mina pP2 kan bryggas, rekommenderas det ena mer än det andra? Jag noterar att volymen är ganska mycket starkare med parallellkopplade basar på bryggat steg än när jag splittar subutgången och matar basarna med varsin kanal.

(Uppenbarelse: Forumets basnarkomanplaylist på Spotify blir mycket roligare med basmoduler.)

Fortsatt trevlig kväll!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-18 00:08

Vad har du för topphögtalare och hur mycket kräm har du till dem?

Annars är ju rekommendationen till P-2 2*100 W, så...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2010-03-18 00:18

Mina piP drivs med en 2106:a så tillräckligt med kraft relativt topparna får ju pP2 oavsett hur jag kopplar. Frågan kanske endast av akademisk karaktär visserligen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-18 09:41

Jag kör mina pP-4 parallell kopplade 2 och 2 kopplade till ett RB980BX som det är nu och den lämnar >120W cont i 8ohm, men det är i 5ohm som vi räknar nu och det blir >200w cont och alltså >100W / element :)
Det är tillräckligt för att det inte ska behövas mer kräm till modulerna, jag kan maxa dom som det är nu, utan att tappa kontrollen över konerna, steget har ruggigt bra kontroll till och med ! :D

pP-2 tycker jag att du ska köra 1st/ kanal på steget i stälelt för att brygga och köra perellell kopplat.

1: vad e det för steg, gillar den 5ohm nominellt i bryggat ?!
2: du missar möjligheten att köra modulerna i stereo...

jag upplever att integreringen mellan toppar och moduler blir klart mycket bättre med modulerna jobbandes i stereo i stället för mono !
Riktigt mycket bättre till och med och jag skulle inte få för mig att köra modulerna i mono igen som det är just nu. Kanske att det fungerar senare med en anna placering osv... men jag upplevde en stor vinns med stereo läget. Testa det du med och se vad du tycker :)

edit: Jepp, det är väldigt roligt med moduler och basnarkomanen inom en vaknar till liv ibland... :twisted:
+10dB vippan på och spelandes så att iPs nästan bottnar, det ger ganska bra ljudtryck i basen, man känner luften röra sig i rummet och "man låter väldigt roligt när man pratar" 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2010-03-18 10:26

Steget är ett NAD C275 och verkar trivas i alla ohm enligt Hifi & Musik. Mätningen är i och för sig i obryggat läge.

Bild

Köra i stereo saknar jag tyvärr möjlighet till i vilket fall som helst eftersom jag matar steget från .1-utgången på receivern (splittar signalen om jag inte bryggar steget).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-18 10:35

steelth skrev:Steget är ett NAD C275 och verkar trivas i alla ohm enligt Hifi & Musik. Mätningen är i och för sig i obryggat läge.

Bild

Köra i stereo saknar jag tyvärr möjlighet till i vilket fall som helst eftersom jag matar steget från .1-utgången på receivern (splittar signalen om jag inte bryggar steget).

Ok, jo det steget borde inte klara på 5ohm bryggat :)

kör då modulerna perellell koplade och steget bryggat om du vill, eftersom du ändå inte har möjlighet till att köra modulerna i stereo :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2010-03-18 11:45

Jag hatar att vara den som tar på sig vän av ordning-hatten, men det där måste varit världens mest omotiverade quote 8) /Antiscrollpatrullen

Förresten, med risk att kapa min egen tråd, passa på att massera modulerna med Pro Nails Rusko Remix på Spotify - livskvalitet!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-18 13:31

Haha :lol:

Jo det har du helt rätt i, gick av bara farten antar jag... :wink:

Det ska testas när jag kommer hem !
Mvh//David

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-03-18 17:20

DVD-ai skrev:Ok, jo det steget borde inte klara på 5ohm bryggat :)

Varför? Stabilt och oansträngt i 1 Ohm borde väl göra att bryggat 5 Ohm inte borde vara några problem? Som grafen ser ut borde det ge ungefär 1600 W dynamiskt i 5 Ohm.

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2010-03-18 22:23

DVD-ai skrev:Ok, jo det steget borde inte [s]klara[/s] klaga på 5ohm bryggat :)

Gissar jag.

Steg tenderar inte att lämna mer distorsion i bryggat läge eller liknande?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-19 09:46

UrSv skrev:
DVD-ai skrev:Ok, jo det steget borde inte klara på 5ohm bryggat :)

Varför? Stabilt och oansträngt i 1 Ohm borde väl göra att bryggat 5 Ohm inte borde vara några problem? Som grafen ser ut borde det ge ungefär 1600 W dynamiskt i 5 Ohm.

steelth Skrivet: tor mar 18, 2010 9:23 pm Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

DVD-ai skrev:

Ok, jo det steget borde inte klara klaga på 5ohm bryggat

Gissar jag.

Steg tenderar inte att lämna mer distorsion i bryggat läge eller liknande?

Exakt, jag snubblade på tangentbordet... :roll:

Inte på ett sätt som spelar någon roll i detta fallet (driva moduler) hur som helst, Det beror ju på steget som sådant hur den beter sin i bryggat läge. Omöjligt att svara på alltså :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-03-19 12:48

DVD-ai skrev:Inte på ett sätt som spelar någon roll i detta fallet (driva moduler) hur som helst, Det beror ju på steget som sådant hur den beter sin i bryggat läge. Omöjligt att svara på alltså :)

Men ändå envisas du med att försöka göra det? :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-19 12:52

niklas skrev:
DVD-ai skrev:Inte på ett sätt som spelar någon roll i detta fallet (driva moduler) hur som helst, Det beror ju på steget som sådant hur den beter sin i bryggat läge. Omöjligt att svara på alltså :)

Men ändå envisas du med att försöka göra det? :wink:

Mycket riktig iaktagelse, detta för att ge sken av att det lutar mer åt att det inte spelar någon roll, men att jag inte kan svara 100% säkert på frågan dock.

Kanske skulle skrivit så i stället ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2010-03-20 19:29

Vad kul, samma setup som jag har! :)
Jag kör C272 utan bryggkoppling till mina pP, effekten räcker ändå till för att sabba elementen så jag ser inte riktigt vitsen med att brygga dem.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Återgå till Wänner af Ino