a1 ihop med i16s - problem?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

a1 ihop med i16s - problem?

Inläggav Aerob » 2010-03-22 18:42

Vi fortsätter här så vi slipper fylla HA-tråden med för HA-tråden ej relevant information:

IngOehman skrev:
Aerob skrev:Kommer en Amp-12 att fungera bra för att driva tre parallellkopplade
a1:or på varje kanal i en hemmabio?

Jag kan ta på mig att svara på den sista frågan:

Ja.

I varje fall om man som framhögtalare använder piP
och håller sig väl inom ramarna för de ljudtryck som
de mäktar med.

6 stycken parallellkopplade a1:or får typiskt ur sig en
känslighet om några dB mer än piP, och de klarar sig
därför också med några dB mindre spänningssving.

Använder man piP till nära gränsen får man lov att
använda en förstärkare om uppåt 40 8-ohmswatt till
dem (det betyder inte att man inte kan använda en
som är mindre eller ännu större, men man kommer
långt med de sisådär 65 nominellimpedanswatt som
en 40-wattare lämnar ifrån sig till piP), och då kanske
man också vill ha lite mer än 16 åttohmswatt (32 nomi-
nellimpedanswatt) till a1orna? Men det är inte säkert.

Det beror ju på hur många mera dB känslighet man
når från a1:orna än från sina piP, vilket i sin tur beror
på bland annat formen på rummet (som ju bestämmer
hur mycket närmare man sitter a1 än piP) men oftast
tror jag nog det man får i många rum räcker rätt bra.

Vh, iö

Aerob skrev:Tack för svar, nu har jag inte piP utan i16s. Antar att a2 är mer passande,
men det får bli en kompromiss, dels av ekonomiska, dels av estetiska skäl.
a1 är ju mindre till storleken och syns således mindre.

IngOehman skrev:Man kan köra helt utan surroundhögtalare också. ;)

Det kan vara en bättre lösning än att välja några som inte passar.

Vh, iö

Jag kör utan surroundhögtalare idag, och jag prioriterar inte surround så
där jättemycket egentligen, men ibland kan det ju vara lite kul också.

Jag såg bamsefar skriva:

Bamsefar skrev:a1:or - utan att ens tveka i 5 sekunder. Jag använder 6 a1or (nåja, de är varianter på a1or kan vi säga) till mina i34es + Infra-Y. Så de duger nog till pi60 också...

...såvida du inte ägnar dig åt att spela extremhögt och är van att byta diskanterna på pi60 (för då räcker inte a1orna till misstänker jag).

Det sagt, jag skulle undersöka om du inte kan få in 6 a1or - 2+1/sida, där 1:an sitter på bakväggen så att säga...

Så min undran är; vad är det som inte passar? Är det enbart ljudtryck det
handlar om eller missar jag något? Jag tittar sällan på film på våldsamma
ljudnivåer, och skulle så ske så bör man väl höra att a1 inte orkar mer?
I sådana fall så har man ju tvenne alternativ, sänka volymen eller skippa surroundljud.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-03-22 19:25

Det funkar nog ypperligt, själv har jag gjort precis tvärt om och det är fullständig overkill egentligen men jag ville ha detta då de inte skulle vara köpbara längre. Jaha vaddå?

Jag kör 6st a3:or till pi60s och det funkar också bra även om a3:orna har kapacitet långt över vad jag troligtvis någonsin kommer att kunna utnyttja dom till. Dom skall tydligen tåla 160w kontinuerligt...

Jag kör inte bio-ljud i referensnivå heller så då går det nog bra med klenare surrar.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-22 19:33

Hur stort är tillskottet från surroundhögtalarna egentligen? Ser vissa vittna
om hur de överhuvudtaget inte märks. Hur stor kapacitet kan de då
egentligen praktiskt behöva ha? Ställer folk nivån för lågt eller använder
filmmakare inte de extra kanalerna helt enkelt?

Jag vet inte, har knappt lyssnat på en surroundanläggning ordentligt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-22 19:37

Det är ett jättestort tillskott. Jag tror det 'folk' egentligen försöker säga är att det inte går identifiera högtalarna som enskilda ljudpunkter. Inte att de inte märks.
Om de inte märks har man gjort nått fel...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-22 19:44

Såklart a1 funkar till i16s likväl i64s. Det jag tror är anledningen varför Ingvar inte rek dom för över pip är att köper man ett större system så borde man göra det för möjlighet till högre SPL. Då är kanske a1 är en flaskhals vid en aggressiv mixning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-03-22 19:47

Känslan är att man s.a.s. sitter i filmen med surrounder runt sig, att de bildar ett fält med de mer eller mindre naturliga ljuden som finns i filmens miljö.

Då och då så kommer givetvis trevliga ljudeffekter i form av någon som kommer gående eller en helikopter som kommer bakifrån inflygande o.s.v...

Men framförallt (beroende på hur det är mixat vilket lämnar mycket att önska ibland) så är det det runtombefintliga ljudfältet som gör att man fullständigt rycks med och får känslan av att befinna sig i filmen.

Hur andra upplever det vetisjutsingen men det är min upplevelse av fenomenet surround hemma hos mig.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2010-03-22 20:10

citat från iö från -06

"Kontentan av det hela är att det fungerar utmärkt bra att kombinera vilka som helst frontala Ino-högtalare med a1, förutsatt att man bara tänker spela lite försiktigt."

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=a1+a2 hela tråden.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-22 20:28

Kul med lite reflektioner, tack för det!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-03-22 21:09

Tack för alla bra svar, och tack blixten_no1 för länken.
Känns som jag tryggt kan nöja mig med a1, sett från mina behov.

Det fanns en obesvarad fråga i tråden blixten_no1 länkade till som jag
tyckte var intressant och gärna hade sett ett svar på:

Slartibartfast skrev:Ingvar, hur stor är skillnaden i ljudtryckskapacitet samt hur stora krav på ljudtryckskapacitet anser du att man behöver ställa på surroundkanalerna igentligen? (Gärna uttryckt som ett förhållande till frontkanalerna eller med en fin restaurangförklaring...)

/J

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2010-03-22 21:19

Kände samma som dej Aerob när jag läste det där.

Fast har inte bestämt mej om det blir sex stycken a1or, eller ett par prof. X basar till eller akustikfix...

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-03-22 21:41

Jag får intrycket att IÖ är något skeptisk till användandet av a1 med "större system", om jag inte har missuppfattat detta citat:

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag tänker inte ersätta sönderspelade element.

Gör du det med dina a1:or som används tillsammans med dina större system? Du har ju sett sådanna till system med i28/infra-basmodulssystem...

Och?

Jag har MED MYCKET STOR BESTÄMDHET alltid avrådit från sådana kombinationer. Vad spelar det för roll att jag har sett att någon ändå kombinerat på så vis? Vad kan jag göra åt det?
<snip>

från: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24038

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-03-22 21:50

Jo, jag har full förståelse för att han avråder när frontsystemet klarar att
spela så mycket högre. Men, det förutsätter ju å andra sidan att man faktiskt
spelar högt med frontsystemet för att surroundhögtalarna inte ska orka med.

Om man, som jag, inte ser på film på några våldsamma nivåer, finns det då
något skäl att välja a2, bortsett från att dom har bättre spridningsförmåga?

Det handlar ju om prioriteringar, och dom är ju individuella.
Som jag prioriterar så vill jag kunna avnjuta en film i surround emellanåt,
på rimliga nivåer. Upptill detta vill jag inte ha stora burkar synliga överallt
i mitt rum. Dessutom vill jag slippa det hål i plånboken som a2 skulle orsaka.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-22 23:14

Borde inte a2 sprida finare med sina två diskanter?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-03-22 23:16

Läs mitt förra inlägg...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-03-22 23:31

Vad är det du misstänker inte skulle fungera? Att det låter klangligt annorlunda? Det tror jag inte de gör. Däremot tycker jag (!) att redan a1 är för dyra. Köp 8-10 st. Mupps och spara pengarna till musik o filmer istället. :wink:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-03-22 23:48

niklas skrev:Vad är det du misstänker inte skulle fungera? Att det låter klangligt annorlunda? Det tror jag inte de gör. Däremot tycker jag (!) att redan a1 är för dyra. Köp 8-10 st. Mupps och spara pengarna till musik o filmer istället. :wink:

Jag misstänker inte att något inte skulle fungera. Snarare tvärtom.
Däremot så tolkade jag IÖ´s sista inlägg i mitt första inlägg (puh) som
att något inte passade, därav tråden.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-23 00:05

Det är väl ganska självklart att det låter klangligt annorlunda. a1:orna har dessutom lägre effekttålighet och aningen lägre känslighet, men det är ju bara att kolla hur mycket du kan dra på utan att sabba dem och sedan aldrig gå över det.

Funkar säkert bra!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-23 10:33

Förutsatt att man ska spela på ref.nivå:
Hur många a1 behövs då för ett normalstort och normaldämpat rum på 20-25m^2?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-03-23 10:56

Almen skrev:Det är väl ganska självklart att det låter klangligt annorlunda.

Varför är det självklart, menar du? Min erfarenhet av Inos fullregister- och toppsystem är att de är klangligt mycket lika varandra. Ser ingen uppenbar anledning till varför det skulle vara annorlunda med ambiensmodulerna. Men jag kanske missat nåt?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-23 11:12

steveo1234 skrev:Förutsatt att man ska spela på ref.nivå:

Grejen är att de är optimerade för att vara tre parallellkopplade per kanal. Med 12 ohms impedans blir det 4 ohm, vilket man kanske inte vill gå under (fyra stycken blir 3 ohm).

Max kontinuerlig effekt är 40 W (rekommenderad förstärkare max 80 W), känslighet för tre stycken är 89 dB. Hmm, hur räknar man bäst?

40 W är ungefär 16 dBW, 89+16=105 dB, men på en meter, då. Sedan tål de väl mera dynamiskt, men det vågar jag inte säga hur mycket man kan plussa på.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-23 11:20

niklas skrev:

Varför är det självklart, menar du? Min erfarenhet av Inos fullregister- och toppsystem är att de är klangligt mycket lika varandra. Ser ingen uppenbar anledning till varför det skulle vara annorlunda med ambiensmodulerna. Men jag kanske missat nåt?

Jo, men pi60 och i64 är ju väldigt lika vad gäller bestyckning och utformning medan a2 och a1 har olika konstruktion och olika element. a1 är dessutom direkt konstruerad att passa med piP som inte tillhör pi60-familjen.

Därmed inte sagt att det är en barnlek att höra skillnad vid lyssning. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-23 11:24

Almen skrev:
steveo1234 skrev:Förutsatt att man ska spela på ref.nivå:

Grejen är att de är optimerade för att vara tre parallellkopplade per kanal. Med 12 ohms impedans blir det 4 ohm, vilket man kanske inte vill gå under (fyra stycken blir 3 ohm).

Max kontinuerlig effekt är 40 W (rekommenderad förstärkare max 80 W), känslighet för tre stycken är 89 dB. Hmm, hur räknar man bäst?

40 W är ungefär 16 dBW, 89+16=105 dB, men på en meter, då. Sedan tål de väl mera dynamiskt, men det vågar jag inte säga hur mycket man kan plussa på.

Du har nog rätt i att 4ohm är lägsta impedansen som man bör använda . I alla fall sålänge man använder en receiver. Med påhängsslutsteg så blir det lite annorlunda såklart.

105db på en meter är precis ref.nivå på en meter. Förutsatt att man sitter en meter ifrån dem och kan leva med att ligga precis på gränsen så är det ju isåfall ett rätt bra alternativ. Kanske man skulle prova dem, de är ju väldigt billiga och antagligen inte allt för svåra att sälja om de inte passar av någon anledning.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-23 11:27

steveo1234 skrev:105db på en meter är precis ref.nivå på en meter. Förutsatt att man sitter en meter ifrån dem och kan leva med att ligga precis på gränsen så är det ju isåfall ett rätt bra alternativ.

Headroom, för fan! HEADROOM!

;)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-23 11:31

Almen skrev:
steveo1234 skrev:105db på en meter är precis ref.nivå på en meter. Förutsatt att man sitter en meter ifrån dem och kan leva med att ligga precis på gränsen så är det ju isåfall ett rätt bra alternativ.

Headroom, för fan! HEADROOM!

;)

Jao, det lämnar ju absolut ingen marginal. Men, å andra sidan ligger jag vanligtvis runt 2-5db under refnivå i alla fall så där har jag ju bra med marginal ändå :D

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-03-23 12:15

Almen skrev:
niklas skrev:

Jo, men pi60 och i64 är ju väldigt lika vad gäller bestyckning och utformning medan a2 och a1 har olika konstruktion och olika element.

Vad har pi60's likhet med i64 att göra med olikheterna mellan a1 och a2? Jag menar att även lilla piP (som är en ganska skild konstruktion från i64) låter mycket likt de större systemen sålänge de spelar inom sin förmåga. Tycker inte du det? Om du tycker det, varför skulle inte ambiensmodulerna göra det, menar du?
Almen skrev:a1 är dessutom direkt konstruerad att passa med piP som inte tillhör pi60-familjen.

Du tänker på fasegenskaperna eller? Tror inte det är applicerbart när det gäller framhögtalarnas integration med bakhögtalarna. a1 är ljudtrycksmässigt dimensionerad för att passa till piP i antal om 6 stycken. Det betyder inte att man inte kan använda dem tillsammans med andra högtalare.

Jag förstår alltså fortfarande inte varför det skulle vara så självklart att de (a1 vs a2) låter klangligt olika. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-23 15:26

niklas skrev:
Almen skrev:
niklas skrev:

Jo, men pi60 och i64 är ju väldigt lika vad gäller bestyckning och utformning medan a2 och a1 har olika konstruktion och olika element.

Vad har pi60's likhet med i64 att göra med olikheterna mellan a1 och a2?

Eh, det var du som tog upp det! 8O :D

Jag förstår alltså fortfarande inte varför det skulle vara så självklart att de (a1 vs a2) låter klangligt olika.

Nä, jag kan hålla med om att "självklart" var lite onödigt att använda. "troligt", då? :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-03-23 15:40

Almen skrev:Eh, det var du som tog upp det! 8O :D

Öh, nu blev det lite snurrigt här, men det har du på sätt å vis rätt i... :D
Almen skrev:Nä, jag kan hålla med om att "självklart" var lite onödigt att använda. "troligt", då? :)

Nä, jag håller inte med om att det är troligt att de olika ambiensmodulerna skulle skilja nåt nämnvärt i klangen. Jag tycker snarare att det låter otroligt... :wink:

Ingvar kanske kan komma hit o berätta hur det ligger till med den saken?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-23 15:57

niklas skrev:Ingvar kanske kan komma hit o berätta hur det ligger till med den saken?

Han har ju redan gjort det, att a1 inte alls rek till något större än pip. Att folk inte gillar svaret ändrar inte hans kommentar ;)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-03-23 16:36

subjektivisten skrev:
niklas skrev:Ingvar kanske kan komma hit o berätta hur det ligger till med den saken?

Han har ju redan gjort det, att a1 inte alls rek till något större än pip. Att folk inte gillar svaret ändrar inte hans kommentar ;)

Har han svarat att han inte rekommenderar a1 till annat än piP pga klangliga skillnader? Det har jag missat i så fall och du får gärna länka till det inlägget. Att de (a1) inte hänger med ljudtrycksmässigt med de större systemen förstår nog alla. :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-03-23 17:25

niklas skrev:
subjektivisten skrev:

Har han svarat att han inte rekommenderar a1 till annat än piP pga klangliga skillnader? Det har jag missat i så fall och du får gärna länka till det inlägget. Att de (a1) inte hänger med ljudtrycksmässigt med de större systemen förstår nog alla. :)

Det är ju precis detta jag är intresserad av, som framgår i mitt första inlägg.
Om det skär sig på något vis eller om IÖ´s uttalande enbart handlar om ljudtryck,
vilket jag inte tror kommer vara något större bekymmer för mig.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino