Bassman bygger Ino-rum.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-29 13:07

nolimitsoya skrev:
bassman skrev:... en rejäl mattyp ...

Vad är det? :oops:


En homogen plastmatta som oftast läggs i offentliga lokaler där man behöver mycket att slita på.

http://www.tarkett-commercial.com/floor ... roduct.asp

Overkill nåt djääävulskt vill jag säga, kan jämföras med att ansluta px-4 till mupphögtalare ;) men jag har den och jag lägger in den 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
henrikwiklund
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2009-07-22
Ort: Umeå

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-29 23:15

Härligt! Jag kan tänka mig att du snart startar om tidräkningen när detta är klart så man får väl passa på och gratulera på 0års dagen i förskott!

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-29 23:46

Dottern frågar frugan.. -Vad är det som låter under trappen? Det är nog pappa som jobbar med golvet, gå ner å ta en bild på honom.. Dottern kommer ner med kameran i högsta hugg och skjuter några bilder.

Man kan konstatera att man numera är på tok för fet för att lägga matta under en trång trappa, mycket stånk och ymf blir det :oops: Men nu är den där så apparatrummet är klart!

ACO-skivorna har kommit så nu jäklar skall det meckas högtalarvägg, det är så roligt att man tjuter,, iiihhh :)

Lite överaskad blir man när man får en vidvinkel i nyllet ;)

Bild

Jag måste för fan banta, man ryms ju inte snart!!



Bild
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-04-30 04:32

Ser ju strålande ut, klart du ryms... bara dra in magen och skita i att andas så går det bra... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-02 22:08

Söndag 21.55.

Har tillbringat en hel del tid på sprutmåleriet och i morgon kan jag börja montera MDF på tjockväggen, det skall bli intressant om lacken ger den effekt som var tänkt.

Har i afton monterat upp högtalarväggens ACO-fluff och förbereder dom efterföljande facken där det skall vara tygpackade "ullkorvar". Det blir nog det svåraste i hela bygget. Jag är så jävla kass på att hantera tyger att det är nästan löjligt. Symaskin måste nog användas vilket gör mig kallsvettig :oops:

Tips mottages tackasamt om någon hittat ett enkelt sätt att lösa ullkorveriet!

Nå en bild på ett viktigt framsteg :)

Bild

Den här gör mig svettig!

Bild
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-05-02 23:19

Jaså, så fönstret får vara kvar, jag trodde att du skulle sätta igen det för att få maximalt mörker och ljudtäthet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-03 00:12

DVD-ai skrev:Jaså, så fönstret får vara kvar, jag trodde att du skulle sätta igen det för att få maximalt mörker och ljudtäthet :)



Jo det kommer att bli kvar, asymmetriskt å jävligt blir intrycket, men jag skall göra en MDF bit som passar precis som skall målas med väggfärg och den bortskurna ACO biten kommer också dit, det kommer att förbättra intrycket. Vid vissa tillfällen förekommer piprökning och då kan det vara bra att kunna ha fönstret öppet.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-05-03 08:58

ok, jo jag tänkte ju att det skulle bli väldigt mycket snyggare att täcka för det där fönstret, efter som det sitter så väldigt asymmetriskt på väggen...
Smart med en "passbit" som man kan ta bort vid behov !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-03 11:19

bassman skrev:Har i afton monterat upp högtalarväggens ACO-fluff och förbereder dom efterföljande facken där det skall vara tygpackade "ullkorvar". Det blir nog det svåraste i hela bygget.


Måste "ullkorvarna" verkligen packas i tygpåsar? Räcker det inte med att fixera "korvarnas" form och sedan sätta ett spänt tyg framför?

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-03 12:04

RogerGustavsson skrev:
bassman skrev:Har i afton monterat upp högtalarväggens ACO-fluff och förbereder dom efterföljande facken där det skall vara tygpackade "ullkorvar". Det blir nog det svåraste i hela bygget.


Måste "ullkorvarna" verkligen packas i tygpåsar? Räcker det inte med att fixera "korvarnas" form och sedan sätta ett spänt tyg framför?


När jag ser en ritning så blir det svårt att tänka på ett annat sätt, friska tankar eftersöks och ditt förslag är inte dåligt utan jätte bra!

Man kan få en mer "bearbetad" känsla med tygrullar, men ser rullarna ut som kom å hjälp mig så är är ditt förslag absolut att föredra :)

Nu kan det inte vara första gången det byggs tygspända "ullkorvar" så om någon mer med friska tankar kan berätta eller ge förslag så vore jag väldigt tacksam..

Bollen är uppe, smasha vettja ;)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2010-05-03 12:15

bassman skrev:Dottern frågar frugan.. -Vad är det som låter under trappen? Det är nog pappa som jobbar med golvet, gå ner å ta en bild på honom.. Dottern kommer ner med kameran i högsta hugg och skjuter några bilder.

Man kan konstatera att man numera är på tok för fet för att lägga matta under en trång trappa, mycket stånk och ymf blir det :oops: Men nu är den där så apparatrummet är klart!

ACO-skivorna har kommit så nu jäklar skall det meckas högtalarvägg, det är så roligt att man tjuter,, iiihhh :)

Lite överaskad blir man när man får en vidvinkel i nyllet ;)

Bild

Jag måste för fan banta, man ryms ju inte snart!!



Bild


Det finns fetare..
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2010-05-03 12:16

bassman skrev:
DVD-ai skrev:Jaså, så fönstret får vara kvar, jag trodde att du skulle sätta igen det för att få maximalt mörker och ljudtäthet :)



Jo det kommer att bli kvar, asymmetriskt å jävligt blir intrycket, men jag skall göra en MDF bit som passar precis som skall målas med väggfärg och den bortskurna ACO biten kommer också dit, det kommer att förbättra intrycket. Vid vissa tillfällen förekommer piprökning och då kan det vara bra att kunna ha fönstret öppet.


Sluta röka. Så kan du lyssna längre.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Inläggav Jonas » 2010-05-03 12:37

Skulle man kunna använda någon variant på ståltrådsnät som kläs med tyg för att få till formen på "ullkorvarna"? Det finns nog flera varianter av armeringsnät för puts och flytspackling som kan vara lämpliga. Sedan är det bara att fylla på med ull.

/Jonas

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-03 13:38

Jonas skrev:Skulle man kunna använda någon variant på ståltrådsnät som kläs med tyg för att få till formen på "ullkorvarna"? Det finns nog flera varianter av armeringsnät för puts och flytspackling som kan vara lämpliga. Sedan är det bara att fylla på med ull.

/Jonas


Jonas! Den varianten var vansinnigt fiffig! Det skulle säkert räcka med vanligt tunt vanligt "hönsnät"! Och lätt att najja ihop till en rund eller D-formad profil, sedan klä med tyg och stoppa in i facken. Jag gillar detta förslag, tusen tack! :D

Fler fritänkande förslag? Kom igen bara :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-03 14:10

bassman skrev:
RogerGustavsson skrev:
bassman skrev:Har i afton monterat upp högtalarväggens ACO-fluff och förbereder dom efterföljande facken där det skall vara tygpackade "ullkorvar". Det blir nog det svåraste i hela bygget.


Måste "ullkorvarna" verkligen packas i tygpåsar? Räcker det inte med att fixera "korvarnas" form och sedan sätta ett spänt tyg framför?


När jag ser en ritning så blir det svårt att tänka på ett annat sätt, friska tankar eftersöks och ditt förslag är inte dåligt utan jätte bra!

Man kan få en mer "bearbetad" känsla med tygrullar, men ser rullarna ut som kom å hjälp mig så är är ditt förslag absolut att föredra :)

Nu kan det inte vara första gången det byggs tygspända "ullkorvar" så om någon mer med friska tankar kan berätta eller ge förslag så vore jag väldigt tacksam..

Bollen är uppe, smasha vettja ;)



"Ullkorvarna" är ju rätt lätta att åstadkomma. Tyget som ska sitta framför dem tycker jag lika gärna kan vara plant. Det tyget ska dessutom vara akustiskt genomsläppligt. En ev. böjd tygfront lär väl inte vara av nöden tvunget? Men det klart att det säkert finns det som vill att det ska se "tekniskt" ut på ett forum som detta. Antagligen är de av manligt kön...

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-05-03 14:40

Säker på att inte tyget skulle kunna tänkas störa.. ?!
jag skulle bara klä "ullkorvarna" om jag skulle bygga, dette med hönnsnät låter som en riktigt bra ide ju :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2010-05-03 15:04

Vilken härlig tråd! :D


Lyckat ill med bygget, Bassman!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-03 15:13

RogerGustavsson skrev:
bassman skrev:
RogerGustavsson skrev:
bassman skrev:Har i afton monterat upp högtalarväggens ACO-fluff och förbereder dom efterföljande facken där det skall vara tygpackade "ullkorvar". Det blir nog det svåraste i hela bygget.


Måste "ullkorvarna" verkligen packas i tygpåsar? Räcker det inte med att fixera "korvarnas" form och sedan sätta ett spänt tyg framför?


När jag ser en ritning så blir det svårt att tänka på ett annat sätt, friska tankar eftersöks och ditt förslag är inte dåligt utan jätte bra!

Man kan få en mer "bearbetad" känsla med tygrullar, men ser rullarna ut som kom å hjälp mig så är är ditt förslag absolut att föredra :)

Nu kan det inte vara första gången det byggs tygspända "ullkorvar" så om någon mer med friska tankar kan berätta eller ge förslag så vore jag väldigt tacksam..

Bollen är uppe, smasha vettja ;)



"Ullkorvarna" är ju rätt lätta att åstadkomma. Tyget som ska sitta framför dem tycker jag lika gärna kan vara plant. Det tyget ska dessutom vara akustiskt genomsläppligt. En ev. böjd tygfront lär väl inte vara av nöden tvunget? Men det klart att det säkert finns det som vill att det ska se "tekniskt" ut på ett forum som detta. Antagligen är de av manligt kön...


Mycket krassa sanningar där RogerGustavsson! Tänker på det sista stycket! Visst fan är det som du säger, det är ingen rymdraket! Men det vill man kanske att det skall vara, eller se ut som :oops:

Men korvar lockar onekligen fortfarande, nät-varianten är än så länge vinnande förslag :D
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-03 15:18

n3mmr skrev:
bassman skrev:
DVD-ai skrev:Jaså, så fönstret får vara kvar, jag trodde att du skulle sätta igen det för att få maximalt mörker och ljudtäthet :)



Jo det kommer att bli kvar, asymmetriskt å jävligt blir intrycket, men jag skall göra en MDF bit som passar precis som skall målas med väggfärg och den bortskurna ACO biten kommer också dit, det kommer att förbättra intrycket. Vid vissa tillfällen förekommer piprökning och då kan det vara bra att kunna ha fönstret öppet.


Sluta röka. Så kan du lyssna längre.


Jag tror inte att ett par pipor varannan vecka gör till eller från. Öronen ger nog upp tidigare :) Om 20 år kommer man förmodligen att premiera telefonljud och tycka att fan vad det är tydlig återgivning :roll:. Finns det hörapparater med god återgivning..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-05-03 15:21

Klär du utanpå hönsnät så kommer hönsnätsmönstret att synas genom.
Spänna tyget rakt mellan gälarna borde vara mycket enklare att få snyggt, du kan ändå använda hönsnät till själva korven, det är ju smart.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-05-03 15:48

+1

röstar på detta alternativet, men inte så att det blir helt slätt, det tycker jag skulle se tråkigt ut, att inte få se dom akustiska åtgärder som gjorts... 8)

annars så borde det ju inte vara omöjligt att rulla ihopp dämpmaterialet och sedan bara vira tyget runt 2-3lager, för att sedan trycka in den på plats och limma fast altl så att den inte kommer något vart. Det tror jag nog att jag skulle försökt mig på i alla fall :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-03 16:36

Nja, 2-3 lager ska det nog inte vara. Tyget ska väl vara genomsläppligt så att ullen får sköta dämpandet?

Hönsnät är kanske lite för glest men det finns tätare nät (har använt sådant för att hålla mössen ute i fasaden).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2010-05-03 16:55

Rörskålar någon??? 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2010-05-03 18:41

OK! Coming up:

Bild
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-03 20:24

Rörskålar är en lösning, fast de brukar vara rätt kompakta och frågan är vilka dimensioner man enkelt kan få tag i. Finns även teknisk isolering med invävt nät.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2010-05-03 21:04

Finns ju oxå sådana där perforerade plåtar som man har till insug inomhus till stora ventilationssystem.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-03 22:04

Jo fasen, rörskålar är oxå en variant. Farsan var isoleringsmontör men då fanns inte dessa produkter, papp å binda gällde då.

Det brukar vara ganska kompakta grejer den där pressade varianten. Frågan är om det är för kompakt för att göra jobbet på rätt sätt.. :? Jag skall göra en repa på bejier i morgon och klämma på lite produkter typ av nät å sånt..

Tack för all feedback!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-05-03 22:30

Ett alternativ kan kanske vara att ta en rörskål med mindre diameter än det
du ska ha och sedan snurra ett varv eller två med fluffigare isolering runt den?

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-03 22:40

Aerob skrev:Ett alternativ kan kanske vara att ta en rörskål med mindre diameter än det
du ska ha och sedan snurra ett varv eller två med fluffigare isolering runt den?


Det var också ett jäkligt bra alternativ! Hittar man en dimension som känns lagom fet kan man klyva den i hälften och få en perfekt D-form. Oj vad ni är duktiga! Det blir till att besöka isoleringsföretag på orten, mycke nu :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-05-03 22:54

Fördelen med att ha hårt komprimerad isolering i kärnan är ju att den blir
verksam lite lägre i frekvens. Med mjukare fluff på en hårdare kärna får du
alltså en mer bredbandig absorbent, vilket borde vara positivt.

Kanske borde du höra med IÖ först för att vara på den säkra sidan?

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Pappsen och 5 gäster