Bassman bygger Ino-rum.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2010-05-03 23:20

Gå ner på Statt och lura av en fet kärring hennes svarta nätstrumpbyxor. De blir ljudtransparenta och bra. Knök dem fulla med glasfiber och snörp åt med ett snöre. Klarrrt! (OBS! Välj en någorlunda ung en som bär nylonvariant, inte stödstrumpa, den blir för tjock i tyget.)

Annars, om du inte gillar Statt, på Plantagen och byggmarknader brukar det finnas ca 2 m långa cylindrar ("inlägg" för hängrännor för att snabbt kunna rensa bort löv och skräp). Ett svart plastnät med ca 2x2 cm rutor av ca Ø2 mm tråd. Dessa är öppna på långsidan och krullar ihop sig till ca 20 cm diameter. Vira in glasfibern i polyesterväv = täckjacksfoder ytterst, finns på på sybehörsaffärer eller Jysk för en struntpeng och snäpp över plastrullen. Vill du klä dem med något tyg, kräng över den feta kärringens strumpbyxor.

(Fördelen med plastnätsrullen är att den inte bucklas till som hönsnät, utan sviktar tillbaks om den får sig en törn. Ser också fullt acceptabel ut som den är, utan tyg eller strumpbyxor som överdrag.)

Användarvisningsbild
olof
 
Inlägg: 583
Blev medlem: 2004-02-20

Inläggav olof » 2010-05-04 11:13

En tanke!
Jag har ju en främre vägg som är ganska lik din egen och jag tänkte på en sak vad gäller färgen, jag hade nämligen precis som du en annan färg mellan absorbenterna. Den röda färgklicken mellan absorbenterna tenderar att ge ett lite rörigt intryckt när man hängt upp duken, det blir lite rött ovan och under den nämligen. Vidare antar jag att du kommer ha en ljudgenomsläpplig duk för att absorbenterna ska funka även när duken hänger där och då är det väl bra när så lite ljus som möjligt reflekterar tillbaka genom duken(matt svart reflekterar väl mindre än rött i regel).
ett bra rum!

Användarvisningsbild
BurkeShelley
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2010-01-24

Inläggav BurkeShelley » 2010-05-04 11:31

Skär ullen i lämpligt tjocka stavar. Lägg rätt mängd på väven/tyget. Tag hjälp och rulla ihop paketet hyfsat packat och tråckla en söm på blivande baksida. Tråckla sedan genom hela paketet, tvärs, för att låsa stavarna. Typ någon decimeter mellan stygnen. Sy fast kardborre på baksidan och klistra motsvarande borre på väggen. Ändarna av korven knyter du ihop med röda band som fångas upp av de övriga röda inslagen i rummet (hög waf).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5786
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2010-05-04 12:07

Undra hur det skulle bli om....
Kapa till 45 isoleringsskiva i lämplig bredd. Böj den försiktigt till en halvcirkel och tryck in där den skall vara. Undra om inte det skulle bli en lagom rundad utsida. ...kan de va så enkelt.

Funkar det så bör man (innan införande av isoleringen) lägga lim längst med inne mot väggen.

Blir ett hålrum bakom/inuti. Kapa till en lämplig storlek av 45 isolerskiva och trä i, eller kanske bättre att limma denna bit på plats innan halvcirkeln läggs i.

PS. Rörskålar var fiffigt, tyvärr verkar alla Isovers ha aluminium utsida.

//Michael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2010-05-04 12:42

Går den att dra bort?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-04 14:10

Korvmakning pågår.. Fick slut isolering nu så jag passar på att slå mig ner här en stund innan jobbet kallar ;)

Första korven blev fan inte vacker, fick riva den och börja om. Sedan ett par acceptabla dom får hamna bakom tyget, men nu har jag hittat hur man skall göra för att det skall gå fort och resultatet blir helt ok.

Nätet läggs ut på golv, isolering lägst med hela kanten, sedan la jag en regel och rullar upp den med regeln i. En krok som man najjar ihop kanten med och ut med regeln, tjipp så är den rak å rätt och riktig.

Jag skall se om jag kan dokumentera detta på ett sätt i morgon när jag har mer ull, jag har många körvar ogjorda.

Korvar på bredden å längden :D

Bild
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-05-04 14:41

Serspännande ut, men känns som at tdet kanske får bli tyg utanpå i alla fall eller ?! :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

lordnilsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-07-15
Ort: Skåne

Inläggav lordnilsson » 2010-05-05 10:47

Med sådana fina korvar så får du skaffa en "låda på magen"

Snyggt jobbat, det var mest det jag ville säga.

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Inläggav m_persson79 » 2010-05-05 11:48

Bassman:
Hur har du fäst ACO-skivorna?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-05-05 12:34

Bassman, om du ska skaffa störra frontar senare, då måste du väll riva ner ACO skivorna och lägg till <10cm dämpmaterial bakom också va ?! :)
Eller är det räknat på att det ska fungera även med >pi60 med enbart dom ACO skivorna som sitter uppe nu ? man brukar ju vilja dämpa dom större ner mot 100Hz och det klarar ju inte ACO ensamma.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-05 15:15

m_persson79 skrev:Bassman:
Hur har du fäst ACO-skivorna?


På högtalarväggen sitter dom med dubbelhäftande mattejp plus lite skruv i kanter för att var på den säkra sidan. På sidorna där det sitter en mineralullskiva under är dom fastklämda mellan vägg och skivorna som korvarna sitter mellan.

Hoppas det blev begripligt.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-05 15:19

DVD-ai skrev:Bassman, om du ska skaffa störra frontar senare, då måste du väll riva ner ACO skivorna och lägg till <10cm dämpmaterial bakom också va ?! :)
Eller är det räknat på att det ska fungera även med >pi60 med enbart dom ACO skivorna som sitter uppe nu ? man brukar ju vilja dämpa dom större ner mot 100Hz och det klarar ju inte ACO ensamma.


Jag är ganska övertygad att det funkar med samtliga högtalare från ino.

Men att ställa dit en Martin Logan skulle nog inte funka så bra, eller en 70-tals carlsson.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-05-05 16:12

Jo, men till dom större modeller brukar ju rekommenderas att ha tjockare dämpmaterial för optimal prestanda, det va det jag tänkte på :)

edit: Ne med Carlsson så skulle det nog bli ganska intressant resultat, total avsaknad av ljudceneri... eller ett väldigt spretigt sådant i alla fall.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-05 16:25

DVD-ai skrev:Jo, men till dom större modeller brukar ju rekommenderas att ha tjockare dämpmaterial för optimal prestanda, det va det jag tänkte på :)

edit: Ne med Carlsson så skulle det nog bli ganska intressant resultat, total avsaknad av ljudceneri... eller ett väldigt spretigt sådant i alla fall.


Det finns 70mm mineralull på sidorna under ACO och om jag skall ha en center skulle mellanrummet på högtalarväggen också täckas med ACO. Om jag nu skulle uppgradera till någon köttigare Ino-variant är det en smal sak att bygga på med mineralull.

Jag tror faktiskt att en OA51 skulle kunna trivas i den miljön och kanske övriga i 80-talserien, men övriga Carlsson som använder väggen att reflektera diskant skulle nog spela konstigt :)

Ribbväggen är nu uppe bilder kommer när jag har städat upp för nu ser det förjävligt ut! Måste damma klart först..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-05-05 22:18

ok :D

Åter igen, kul bygge och man blir ju lite lagom Avis... :? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-06 09:24

Korvmakning. Så här gick jag tillväga:)

Plåtsax klippa hönsnät.

Bild

Lägga på 40 cm mineral ull.

Bild

Rulla ihop med regel som stöd.

Bild

Naja ihop vid önskad omkrets.

Bild

Dra ur regel och vips är korven klar att montera.

Bild

Bara att trycka in och forma till rätt utseende och jämna till.

Bild
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-05-06 10:11

ser ju ut att gå riktigt smidigt ju :)

men ullen blir inte för ihopptryckt av att du rullar ihopp den på detta sättet och med en regel i mitten, när du drar ut regeln, expanderar isoleringen igen då och fyller ut tomrummet i mitten på ett bra sätt. ?!

ser prima ut !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-06 11:04

DVD-ai skrev:ser ju ut att gå riktigt smidigt ju :)

men ullen blir i expanderar isoleringen igen då och fyller ut tomrummet i mitten på ett bra sätt. ?!

!


Jo absolut sväller igen fint när regeln dras ur. Skall lägga sista handen på dom justera längd osv och sedan fundera på täcka dom. Täcka hela ytan eller lägga korvar på lakansväv och stifta igen på baksidan. Hmmm :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-05-06 11:12

Aha! De är alltså runda? Jag fick uppfattningen att de skulle vara halvmåneformade. Eller trycker du till dem så att baksidan blir platt när du ställer dem på plats?

Hursomhelst, mycket smidig tillverkningsprocess!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-05-06 11:16

1. Det ser ut att bli super!

2. Blir det ingen långhårig matta på golvet?

3. Hur fasiken klarar du av att inte ställa in steropryttlarna för att provspela? :)

Mvh Johan

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-06 11:59

bomellberg skrev:Aha! De är alltså runda? Jag fick uppfattningen att de skulle vara halvmåneformade. Eller trycker du till dem så att baksidan blir platt när du ställer dem på plats?


Dom får D-form med lite tuttande å puttande i facket.

@johaneriksson. Med tiden kommer en ny matta att läggas in, suktar efter en sån där man kan nypa med tårna, tyvärr kostar den 800 kr kvadraten! Tills vidare frisserar jag till den gamla som ligger rullad i garaget. Jag har min JVC blaster som jag spelar på och det rockar oroväckande bra redan med den, de dammar fortfarande en hel del så jag spar till helgen kanske. Men fan du skall veta att det sliter i kroppen att få klart för inflyttning :o

Jag har sagt till mig själv att grejerna skall in när byggnationerna är klara och dammet lagt sig! Annars finns risk att det blir klassiskt halvfärdigt!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-05-06 13:03

Låter som en sund inställning, finsn inget värre än halvfärdiga projekt...

(har man nämligen alldeles för många av... :roll: )
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
henrikwiklund
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2009-07-22
Ort: Umeå

Inläggav henrikwiklund » 2010-05-06 23:20

jag har dålig koll på de akustiska egenskaperna men jag köpte 4 st mattor (Hampen) från Ikea då pengarna fort tog slut om man skulle kolla på riktig matta. Det vart iaf väldigt trevligt.

Användarvisningsbild
OliT
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Kurkkio

Inläggav OliT » 2010-05-07 13:11

Jag hoppas att vi här uppe bjuds till en riktig lyssningsdag när det väl är färdigt. Skulle vara roligt att provspela pi60:orna i rummet, synd bara att det är lite bängligt att transportera.

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-05-07 13:17

OliT skrev:Jag hoppas att vi här uppe bjuds till en riktig lyssningsdag när det väl är färdigt. Skulle vara roligt att provspela pi60:orna i rummet, synd bara att det är lite bängligt att transportera.


Jag hjälper gärna till med transport om det behövs :)

/Johan (som är jättesugen att lyssna på pi60 i IÖ-rum)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-07 17:03

OliT skrev:Jag hoppas att vi här uppe bjuds till en riktig lyssningsdag när det väl är färdigt. Skulle vara roligt att provspela pi60:orna i rummet, synd bara att det är lite bängligt att transportera.


Absolut bjuds det lyssnig för alla som är intresserade! pi60 är såklart högintressant att avnjuta för min del också ;) Finns säkert fler lulebor som skulle kunna haka på om det passar. Stefanw och Prometevs kanske.

Nu ligger overallen i tvättmaskinen för "ullandet" och den sista akustik åtgärden är nu klar. Skall på med tyg å hålmasonit sedan är det bara att hacka ner mjukmattan och bära in grejer!

Belysningen kommer kanske under veckan funderar fortfarande på olika armaturer och ljussättningar, vissa saker får verka fram i långsammare takt :?

Förhoppningsvis spelas plattor i morgon afton....
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2010-05-07 18:25

Här går det undan!
Här är en som inte har något späzial för sig på en Lördag(PIK)
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-07 18:31

ivor-isobarik skrev:Här går det undan!
Här är en som inte har något späzial för sig på en Lördag(PIK)


Ja va fan, det är väl bara att säga välkommen ivor. Nu måste det bli klart tills i morgon afton :? 8)

Jag får smita från jobbet en stund i afton och tjuvjobba lite 8O
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Jaernet
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-09-24

Inläggav Jaernet » 2010-05-07 19:51

Jag är "available" för hjälp med slutklämmen om du behöver...

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-05-08 03:17

Har nu kopplat in med för korta Ekk, piP står inte optimalt men inom kort skall det fixas. lörd afton skall det provtryckas på riktigt! Första intryck är att det spelar väldigt annorlunda än tidigare. Oj oj vad lovande :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster