Bassman bygger Ino-rum.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-01 11:58

Jaernet skrev:
bassman skrev:Tegelväggen är bara två meter och uppmurad som en "classy" grej av förra ägaren. Väggen kommer inte vara synlig eftersom den kommer att byggas för och bli en del av basfällan, därför kommer den att knackas ner och ges till grannen som har en sådan fasad.

Tackar tackar! Knepigt att få tag i det här släta mexiteglet numera.
(Jag har förmånen att bo tvärs över gatan från bassman <världens bästa granne> så det blir spännande att följa detta "live" så att säga.)
Kanske jag kan bistå med hjälp om du behöver?


Å tusan kul Jaernet, jag visste inte att du fanns här på faktiskt, det har jag bommat helt!

Jo jag behöver absolut hjälp med en sak nämligen värmen eller element, jag kommer att riva ut det jättelika elementet som hänger på blivande högtalarväggen och ge det till herr Haley som bor nedanför oss. Han behöver ett STORT i sitt garage.

Jag har ett mindre tunnare fläns-element som skall upp på ett ställe, det är säkert en lätt match för det finns ballofix-ventiler fördraget så det är bara att "jacka på". Men frågan är om storleken på elementet räcker för rummet, det är där din ingenjörshjärna får beräkna lite :wink: Plus montering..

Kom över vettja, rätt vad det är kan jag lura i dig en bira :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-05 16:39

Så äntligen har jag kommit igång och riva, det gick fort och kostade en blåsa i handen eftersom man numera har riktiga frökenhänder utan tillstymmelse till arbets-valkar!

Nästa steg blir att hämta virke på sågen och höra när "rörmannen" kan komma och fimpa ledningar så jag kan lyfta bort bauta-elemenet som är på blivande högtalarväggen.

Bild

Grannen järnet skall ta vara på teglet som nu ligger rensat i en hög på golvet. Bara att kärra ut!

Bild

Jag har gjort en test-modul som skall visualisera hur bakväggen mot basfällan skall se ut. 19*19mm MDF-ribb som skall monteras liggande med en dyckert pistol, förmodligen blir ribben lackat grafitgrå metallic.

Bild



Snart bara börja bygga upp då, typ det roliga kvar :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hassesolo
 
Inlägg: 556
Blev medlem: 2008-05-27

Inläggav hassesolo » 2010-04-05 17:28

Kämpa på! Det blir nog kanon. :)

Användarvisningsbild
henrikwiklund
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2009-07-22
Ort: Umeå

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-05 17:39

Härligt! Kör hårt!

Användarvisningsbild
Jaernet
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-09-24

Inläggav Jaernet » 2010-04-07 07:12

Teglet är ute :)
(blir nog en murad grillplats utanför mitt kök av det)

Användarvisningsbild
blodapelsin
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2007-10-01

Inläggav blodapelsin » 2010-04-09 13:49

vad händer med bygget står det still?
Som alla andra så vill även jag se mycket bilder.
Har själv precis köpt ett hus och sitter och funderar på när jag kan fixa till min källare. Vad har du för budget totalt för att fixa till rummet?

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-09 14:56

blodapelsin skrev:vad händer med bygget står det still?
Som alla andra så vill även jag se mycket bilder.
Har själv precis köpt ett hus och sitter och funderar på när jag kan fixa till min källare. Vad har du för budget totalt för att fixa till rummet?


Håll ut det händer grejer, jag håller på att bygga upp nu! Man kan ju inte redovisa varje spik som slås in :)

Bilder kommer under helgen!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Inläggav m_persson79 » 2010-04-09 18:49

Nice! :P
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-11 09:02

Efter några dagars idogt gnuggande har jag nu kommit en bit och rummet är på återuppbyggnad. Elementet på blivande högtalarväggen är ute, det var en tung pjäs som sedemera skall monteras upp i granngården där Herr Harey bor. Den korkliknande plast mattan har körts bort med en mattstripper.

Herr Harley hade den goda smaken att hjälpa mig upp med taket som spikades fast på lättbetongsbjälklaget och målades klart. När han ända var igång hjälpte han mig med den tjocka ullfyllda väggen som reglades upp i går.

I sitt tidigare liv har Harley varit elektriker i gruvan i Kiruna vilket är passande eftersom det måste dras om lite ström. En salig blandning av färger på fas, jord gör att det krävs en snabb utredning av "vad som är vad" då är det bra att ha proffs så det blir rätt!

Så där är jag nu. I dag skall jag städa och tömma utrymmet under trappan där skräp blandat med god vintage HiFi ligger hårt packat. Under trappan är det tänkt att gäster skall kunna ligga över så det skall fräschas upp med färg. I övrigt är det lite målning och pyssel som återstår i utrymmet som skall agera basfälla.

En värninna till frugan skall till Ikea i dag så då passade jag på att beställa lite tyger som skall täcka lite av akustikåtgärderna, ett sammettyg som heter Sanela: Kraftig kvalitet; dämpar ljud, ljus samt insyn.
Bomullssammet; gardin med extra lyster.
Fållas enkelt till önskad längd genom att stryka på medföljande snabbfållband.
torlek
Längd: 250 cm
Bredd: 140 cm
Vikt: 2.00 kg

Kommande vecka hoppas jag få tillbringa lite tid i en sprutbox på kvällstid där jag skall lacka en herrans massa MDF bitar och ribbor.

Tom och bredspacklad högtalarvägg

Bild

Och andra sidan.

Bild

Uppreglad fet vägg som skall fyllas med fyra lager 7cm ullskivor.

Bild

Goda grannar som hjälper med ström uppskattas verkligen. Herr Harley är en hjälte :)

Bild

Edit: tog bort en länk.
Senast redigerad av bassman 2010-04-11 09:50, redigerad totalt 1 gång.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2010-04-11 09:27

Trevlig tråd Bassman. :)
Du förverkligar något som många drömmer om.
Jag gillar också skarpt att du snackar musik och ljudåtergivning i en härligt kåserande stil. Kvalité.
Din tråd är ett vattenhål i en öken av kverulerande konspirationsteoretiker som vandrar vilsna utan kompass. Må de gala sig hesa utan att det ger eko.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-11 10:09

Lite svårt att se, men du har väl lagt asfaltspapp mellan uppreglingen mot betonggolv och betongkällarväggen hoppas jag?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-11 11:14

MagnusÖstberg skrev:Lite svårt att se, men du har väl lagt asfaltspapp mellan uppreglingen mot betonggolv och betongkällarväggen hoppas jag?



Nä, faktiskt inte. Det glömdes i striden hetta :oops: Men det är i stort sett skottsäkert ändå, huset är snustorrt och jag dränerade för tio år sedan. Dessutom kommer dess ytor inte att vara stängda utan vara klädd med ribb. Den gamla panelväggens reglar som suttit uppe sedan början av 70-talet hade inte ett spår av fuktskador.

Men visst Magnus så här i efterhand var det klantigt eftersom jag hade tjärpapp liggande till just detta ändamålet!

Fan att du skulle syna det, nu kommer jag att gräma mig :evil: :? :)

Just det ja. Dörren till "maskinrummet" är flyttad efter att jag upptäckte att öppningen till entrén endast blev 60cm! Att få in möbler skulle bli problem, och sånt vill man ha :)

Lösningen kom efter ett samtal med IÖ, den hårda vinklade väggen mot entrén kommer att bli en MDF-dörr som sitter på bandgångjärn med en självstängande funktion. Jag kanske vänder entrédörren så att den öppnas utåt i stället, men det är inte nödvändigt det funkar ändå och jag kan följa upp temat med ribb på den vinklade vippdörren, även den gröna kommer att i samma "ribbstuk" så det hänger ihop hela bakväggen.

Ritningar är "ritningar" verklighet och funktion måste också in i bilden :) Men det känns stabbilt i nuläget, jag tror inte att jag kommer att åka på några fler överraskningar!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-11 11:28

bassman skrev:Den gamla panelväggens reglar som suttit uppe sedan början av 70-talet hade inte ett spår av fuktskador.
Då kan du förhoppningsvis slappna av nu :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2010-04-11 15:32

Skoj att se att det går framåt. Jag använder dina framsteg som inspiration till mitt eget pågående bygge. :) Det enda jag hunnit med i helgen är köp av projektor och duk.

/stefan

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-11 18:21

stefanolo skrev:Skoj att se att det går framåt. Jag använder dina framsteg som inspiration till mitt eget pågående bygge. :) Det enda jag hunnit med i helgen är köp av projektor och duk.

/stefan


Kul att man inspirerar stefanolo. Köpa duk å projje är väl inte kattskit, det är ju sånt som eldar på ett projekt, man vill ju inte ha grejerna i kartong längre än nödvändigt :)

Nu skall jag ner och fylla tjockväggen med fluff.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Inläggav m_persson79 » 2010-04-11 18:43

Vilka högtalare ska du ha i rummet?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-11 21:18

m_persson79 skrev:Vilka högtalare ska du ha i rummet?


piP & Profondus X-2
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2010-04-12 07:26

Spännande tråd!

Hoppas att rummet blir allt som du tänkt dig.
Känner jag IÖ rätt (o det gör jag, tror jag) så kommer det bli mer än så ;)

P.S. Pratade faktiskt en sväng med honom i telefon när han var på väg
hem ifrån dig Bassman. Låter som ett trevligt rum han designat åt dig D.S.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-12 21:58

Wolfie skrev:Spännande tråd!

Hoppas att rummet blir allt som du tänkt dig.
Känner jag IÖ rätt (o det gör jag, tror jag) så kommer det bli mer än så ;)

P.S. Pratade faktiskt en sväng med honom i telefon när han var på väg
hem ifrån dig Bassman. Låter som ett trevligt rum han designat åt dig D.S.


Jag tror faktiskt att det blir bättre än jag tänkt mig, det känns så nu. men nog fan blir rummet mindre av allt muff-fluff som skall in. Bredden/golvytan minskas från 3.30 till 3 meter sånt gör skillnad!

Bara det låter bra och det gör det redan nu när jag fyllt den tjocka väggen med fluff, jag har så klart lyft in min boomblaster en såndär JVC bazooka som rockar utav bara fan när jag jobbar vidare med annat som måste göras, lite målning och så vidare.

I morgon måste jag på snicken och kapa ribb till förbannelse så man får lägga en hand på dom och fixa dess inför lack. Och lack verkar bli svårt att genomföra under veckorna då det är full produktion på företaget, det måste ske under helgen och nu går det bort dom två kommande helgerna för en kortare turné, detta innbär att invigningen av rummet skjuts fram en vecka. Bara att konstatera med viss frustration :roll: Så blir det när man är beroende av helger. Maj andra helgen är nytt invignings datum!

IÖ har skickat ACO-skivor så högtalar väggen ser ut att kunna bli klar innan helgen, såvida dom inte hamnar i Vilhelmina..

Kapa-ribb kapa-ribb kap.-.... :arrow:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2010-04-13 07:33

Bassman skrev:Kapa-ribb kapa-ribb kap


Vad säger du pöjk? Jag kör ribbåt när det är isfritt. Vaddå kapa ribb??
Då får du allt köra ikapp mig först. 8)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
The-Master
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 2006-11-09
Ort: Träsket Gällivare

Inläggav The-Master » 2010-04-13 09:49

Lite nyfiken på vad kommer det att vara för mått på själva "lyssnings delen av rummet", håller själv på att bygga ut huset och kommer att få ett "litet" rum på nedervåningen ledigt 3,25 *3,75*2,40 så kanske det går att få till!?
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-04-13 10:48

The-Master skrev:Lite nyfiken på vad kommer det att vara för mått på själva "lyssnings delen av rummet", håller själv på att bygga ut huset och kommer att få ett "litet" rum på nedervåningen ledigt 3,25 *3,75*2,40 så kanske det går att få till!?


Det är för litet för att kunna bli verkligen bra.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-04-13 10:48

Vem har inte ribba?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Inläggav niklas » 2010-04-13 11:07

Johan_Lindroos skrev:Vem har inte ribba?

:P
Vilka är de minsta dimensionerna på ett lämpligt lyssningsrum, tycker du?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2010-04-13 12:56

Johan_Lindroos skrev:Vem har inte ribba?

:P
Vilka är de minsta dimensionerna på en lämplig ribba?



:oops:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-13 14:40

The-Master skrev:Lite nyfiken på vad kommer det att vara för mått på själva "lyssnings delen av rummet", håller själv på att bygga ut huset och kommer att få ett "litet" rum på nedervåningen ledigt 3,25 *3,75*2,40 så kanske det går att få till!?


I mitt fall kommer golvytan att bli 3.00*4.70 Då går en hel del av djupet på rummet (bort över metern) och blir basmumsare.

Jag har sett exempel på kreativa basfällelösningar av IÖ. Hos hassesolo gjordes basfälla bland annat på på vinden http://www.minhembio.com/hassesolo/81567/ Det är vansinnigt coolt!

Ribben är nu kapad, nu skall kanterna bara smekas av med en varsam hand så dom inte blir som rakblad :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-13 14:41

phon skrev:
Johan_Lindroos skrev:Vem har inte ribba?

:P
Vilka är de minsta dimensionerna på en lämplig ribba?



:oops:


19mm- 5cm 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-25 11:07

Pigg å fräsch efter trevlig turné. Nu åker blåstället på igen här skall det byggas :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-04-28 23:31

Uppdatering.

Fått lite gjort dessa dagar, fyllt tjockväggen med ull, herr Harley har förberett strömmen. Målningen är i stort sett klar.Grannen järnet var över med en kompressor och dyckertpistol, vilken grej! Tack! Jag var tvungen att testa lite, frugan och jag klädde in den ullade väggen med lakansväv från Jysk = billigt :) Sköt fast det med häftpistol och det gick som smort! Sedan några skott med kompressor pickan, mitt i prick och jävlar vad det sitter!


Nu håller jag på med slipning av den tunnare ribben och diffusor grunkorna som skall innehålla ull-korvar (eller vad man skall kalla det)

Får inte tillgång till sprutboxen förän till helgen men då skall det lackas klart. Sedan lite ACO-skivor som är skickade men inte ännu kommit till norr. ACO plattorna är kanske lite blyga och vill inte komma så här långt upp i landet :o

Nåväl så här såg det ut i kväll..

Ullad vägg.


Bild


Lakansväv för 110 kr för en 240*260 det är billigt!

Bild

Apparat rummet, och jag var tvungen att testa dyckert pistolen, det är bästa grejen!

Bild

Till MDF-dörren in till apparatrummet satt jag en sån där självstängande fjäder, funkar kanon..

Bild

Högtalarväggen skall får fluff sedan är den i stortsett klar!

Bild

Har en mattbit som skall läggas in i apparatrummet, måste bara spackla golvet, fixa en svetsutrustning för det är en rejäl mattyp som skall trådsvetsas.. Jag har en del jobb kvar men efter den här helgen bör det vara lite mera av typ "pyssel" :)

Tjosan!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2010-04-28 23:39

bassman skrev:... en rejäl mattyp ...

Vad är det? :oops:

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster