Bassman bygger Ino-rum.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re:

Inläggav Tarzan » 2015-09-01 18:45

bassman skrev:Jag skall fan uppdatera den tråden lite med bilder för det händer saker hela tiden!

Hur går det? :)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Re:

Inläggav bassman » 2015-09-01 20:52

Tarzan skrev:
bassman skrev:Jag skall fan uppdatera den tråden lite med bilder för det händer saker hela tiden!

Hur går det? :)


Jo tack bra och tack för påstötning. Jag skall uppdatera med text och bilder innan helgen. :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2015-09-04 20:54

Jag hade ambitioner att plåta och skriva lite i afton men jag fick händerna fulla med annat skit :roll:

Stopp.jpg
Stopp.jpg (104.61 KiB) Visad 12834 gånger
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav sprudel » 2015-09-05 08:42

Vaff? Stopp i avloppet? :(
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav Aerob » 2015-10-03 20:47

Rensar fortfarande avlopp? :D


Summer Passing


Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2015-10-13 23:51

Aerob skrev:Rensar fortfarande avlopp? :D


Fan vilken soppa det blev av detta! Fick ringa dyr jour på lördag och pröjsa 4 lök men det blev rent i alla stammar i källaren.

Sen har det varit väldigt turbulent på jobbet. Svåra tider i tidningsbranschen med besparingar och folk som måste gå bland annat undertecknad.. Nåja nya möjligheter ser jag det som. Jag är in´t bitter :arrow:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav KarlXII » 2015-10-13 23:53

Jobbigt...men rätt inställning! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav paa » 2015-10-13 23:55

Som dom skrev på fotosidan;
"Fotograferna är inte kompetenta nog att skriva en text, men journalisterna är kompetenta nog att fotografera..."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2015-10-14 00:19

Efter många om & men kom jag mig ner och plåta lite i rummet. Det finns lite förändringar sedan senaste uppdateringen.

OliTs i32s som jag fick äran att vara fodervärd till sedan han flyttat till ny lägenhet där dom inte kunde nyttjas på ett bra sätt så i väntan på nytt boende fick dom spela hos mig. Det var trevligt och dom spelade hos mig i nästan ett år. Sedan blev det så att OliT inte stannade kvar i Norrbotten och i32 skulle säljas, med stor vånda tog jag beslutet att dom fick stanna kvar i rummet hos mig mot en (för mig ansenlig peng). Är inte va att lägga så stora pengar på mitt intresse ;-) Sålde föresten i14 söder ut..

I32s är en fantastisk topp med förhållandevis hög känslighet 92dB.(?) Då öppnar sig en möjlighet att testa lite rörprylar vilket jag varit sugen på ett längre tag. Mycket skräp passerade som inte alls motsvarade mina förväntningar. Så ringde en annan snubbe från Luleå och berättade att han hade ett par Audion Silver Night monoblock till salu. Single End med endast 7 watt per kanal kan ju inte funka tänkte jag men ville ändå testa dom. Efter genomgång hos Tango Tube här på orten där rören mät-testades fick jag med ett litet gäng förstegsrör som han tyckte borde testa. Fastande först för Telefunkenrör och blev förvånad av hur sång och detaljer släpper ur i32:orna. Labbade med förstegs rör och fastnade för NOS-röret begle boy.

Nu sitter det säkert och fnissas i stugorna och tänker den där paltätaren är fan inte klok, spela i32s med 7 WATT..! Men det funkar bra och man kan faktiskt spela på relativt starka nivåer utan att återgivningen tjocknar och börjar bröta ihop. Den stora grejen är att allt i musiken finns där på låga volymer vilket jag inte upplever med dom trissesteg jag kört. Vill jag löka på lite mer står Audion-blocken på ett Yamaha M-4 M4 som kan kopplas in i ett nafs. Ett billigt gammalt välljudande steg som funkar kanon.

Vill tacka Magnus Östberg som vid ett besök tyckte att jag skulle testa att köra med ett par x-moduler på långväggarna eftersom basåtergivningen inte var 100.

Började testa, lyssna av, flytta upp, flytta ner, under en längre tids utvärderande bestämde jag mig, efter lite mätande med tumstocken fann jag dom hamnat på ¼ dels mått från taket och samma på längden på rummet. Märkligt men det städade upp i basområdet på ett väldigt tilltalande sätt. Skall när jag får tid tillverka ett grundare par av dom vägghängda modulerna för det ser inte så trevligt ut i mina ögon.

En ny MacMini är inköpt där JRiver styrs via iPad, väldigt stabil och smutt mjukvara! En NAS på 12 terra står i förrådet och levererar musik och film. Tack för all data-konsultation mx, helt galet värdefullt för mig!

Till sist. Ett rum skall ju aldrig bli riktigt klart eller hur. ;-)

Så här ser det ut i nuläget hos bassman.
Bilagor
Bassman 2015-10-1301faktiskt.jpg
Bekant vy med div förändringar.
Bassman 2015-10-1301faktiskt.jpg (172.25 KiB) Visad 12479 gånger
Bassman 2015-10-1302faktiskt.jpg
En Swissonor-moddad 160 sköter vinylspelandet med bravur.
Bassman 2015-10-1302faktiskt.jpg (193.19 KiB) Visad 12479 gånger
Bassman 2015-10-1304 faktiskt.jpg
Här hamnade moduler i högan sky.
Bassman 2015-10-1304 faktiskt.jpg (140.11 KiB) Visad 12479 gånger
Bassman 2015-10-1303faktiskt.jpg
Avslutar med apparatrummet. Kontroversiellt "rörigt" och många sladdar men det funkar :-)
Bassman 2015-10-1303faktiskt.jpg (136.13 KiB) Visad 12479 gånger
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2015-10-14 00:27

paa skrev:Som dom skrev på fotosidan;
"Fotograferna är inte kompetenta nog att skriva en text, men journalisterna är kompetenta nog att fotografera..."


Det finns skarpa knivar bland journalisterna som är fotointresserade men dom är tyvärr få. Jag tycker synd om dom kvarvarande journalisterna som skall göra mitt jobb. Dom är faktiskt inte schweiziska arméknivar som gör allt bra. Kvalitén kommer att sjunka dramatiskt vilket är trist :cry:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav Xenod » 2015-10-14 08:08

Detta rum är verkligen så himla härligt. Grym stil, ser väldigt mysigt ut! Du verkar veta vad du gillar och har designat rummet med färger och inredning efter det. Resultatet faller mig verkligen i smaken. Många kör helt kolsvarta rum nu för att få den perfekta bilden men jag gissar att ditt rum fungerar utmärkt ihop med projektorduken också, förutom det vita taket 8O. Hm, tänk om du kunde ha nån omställbar lösning så du kan få svart tak i närheten av duken när det är filmdags på ett enkelt sätt?

Kul att du vågat experimentera och leta dig fram till en förstärkare du gillar också. Jag tycker absolut det verkar rimligt att den effekten räcker till det vardagliga lyssnandet.

Lite fler nyfikna frågor:

Står topparna på 1/4 rumsbredd?

Är det basmoduler där fram under bänken också? Hur är isf portar och element orienterade?`

Vart sitter projen?

Har för mig jag läste att det röks en del pipa i rummet nånstans...? Hur är ventilationen? 8O :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-14 09:04

Väldigt mysigt rum, men många lite ovanliga lösning. Skoj! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav Nattlorden » 2015-10-14 09:06

bassman skrev:Nu sitter det säkert och fnissas i stugorna och tänker den där paltätaren är fan inte klok, spela i32s med 7 WATT..! Men det funkar bra och man kan faktiskt spela på relativt starka nivåer utan att återgivningen tjocknar och börjar bröta ihop. Den stora grejen är att allt i musiken finns där på låga volymer vilket jag inte upplever med dom trissesteg jag kört. Vill jag löka på lite mer står Audion-blocken på ett Yamaha M-4 M4 som kan kopplas in i ett nafs. Ett billigt gammalt välljudande steg som funkar kanon.


Det tror jag fungerar alldeles utmärkt på låga nivåer... och där skadar det ju inte med lite rörkompression heller. Och känsligheten hjälper ju till helt klart. Men skönt att höra att du har mer muskler att enkelt tillgå.

Snygga i32s. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2015-10-14 10:07

Detta rum är verkligen så himla härligt. Grym stil, ser väldigt mysigt ut! Du verkar veta vad du gillar och har designat rummet med färger och inredning efter det. Resultatet faller mig verkligen i smaken.
Kul höra :-)

Många kör helt kolsvarta rum nu för att få den perfekta bilden men jag gissar att ditt rum fungerar utmärkt ihop med projektorduken också, förutom det vita taket 8O. Hm, tänk om du kunde ha nån omställbar lösning så du kan få svart tak i närheten av duken när det är filmdags på ett enkelt sätt?
Jag har faktiskt klurat på lösningar att hitta en dynamisk lösning att mörklägga taket i området där aco och spaltdiffusorerna. Allt från att tona taket med färg vitt till svart vilket är galet svårt att göra men inte omöjligt. :? Eller en lösning där man drar ut ett tyg där skenor håller den svarta ytan plan, som en rullduk. En sak är säker, det vita taket suger fett när man ser film och måste lösas. Det kan bli en så enkel lösning att man målar taket svart där inne.. Men varför göra det enkelt för sig :)

Kul att du vågat experimentera och leta dig fram till en förstärkare du gillar också. Jag tycker absolut det verkar rimligt att den effekten räcker till det vardagliga lyssnandet.
Jag har lite trassel med öronen och spelar oftast på ganska svaga nivåer, tycker jag. (min fru håller inte med mig om det) :o

Står topparna på 1/4 rumsbredd?
Har inte tänkt på det, dom står där dom funkar bäst i rummet stereobildsmässigt.

Är det basmoduler där fram under bänken också? Hur är isf portar och element orienterade?`
Jo det är ett par x-moduler bakom tygramarna, dom står enligt IÖs rekommendation 1/3 våglängd. Porten uppåt elementet närmast golvet. Har testat vända och höja dom så centrum på basarna på golvet hamnar 50 cm från golv med tveksamt resultat. Dessutom hamnar centern bakom duken då och duken släpper inte igenom ljud..

Har för mig jag läste att det röks en del pipa i rummet nånstans...? Hur är ventilationen? 8O :D
Helt ok har tilluft och frånluft i rummet plus en pax ovan rörstegen som vid längre sittningar dras igång om man spelar på lite, paxfläkten slaskar oljud till rummet vid svaga nivåer. Kan bli en huv av stenull som åtgärd till problemet. Fläkten är endast monterad för att ventilera ut värmen från rörstegen… Projen sitter nära bakväggen. Ser nu att den inte finns med på någon bild, skall plåta en vy i afton och lägga upp.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav -Palle- » 2015-10-14 10:09

Mysigt rum du fått till! :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2015-10-14 10:13

Nattlorden skrev:
bassman skrev:Nu sitter det säkert och fnissas i stugorna och tänker den där paltätaren är fan inte klok, spela i32s med 7 WATT..! Men det funkar bra och man kan faktiskt spela på relativt starka nivåer utan att återgivningen tjocknar och börjar bröta ihop. Den stora grejen är att allt i musiken finns där på låga volymer vilket jag inte upplever med dom trissesteg jag kört. Vill jag löka på lite mer står Audion-blocken på ett Yamaha M-4 M4 som kan kopplas in i ett nafs. Ett billigt gammalt välljudande steg som funkar kanon.


Det tror jag fungerar alldeles utmärkt på låga nivåer... och där skadar det ju inte med lite rörkompression heller. Och känsligheten hjälper ju till helt klart. Men skönt att höra att du har mer muskler att enkelt tillgå.

Snygga i32s. :D


Hade faktiskt föredragit svarta i32s. Kan bli att jag rollar dom svarta med akrylaten som blev över när jag målade grunden på kåken.





Skojar bara :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav DorreN » 2015-10-14 10:42

Bassman, är inte monoblocken på 18w per kanal? Jag hade sådana där till mina pi60 förut. Dvs om det är 300B rör Parallell single end. :-)

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav Tarzan » 2015-10-14 10:54

Jag håller med alla. Det ser jättemysigt ut, om än lite konstigt med de stora x-modulerna uppe på väggen :D

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2015-10-14 11:12

DorreN skrev:Bassman, är inte monoblocken på 18w per kanal? Jag hade sådana där till mina pi60 förut. Dvs om det är 300B rör Parallell single end. :-)


Inte enligt spec.. http://www.audion.co.uk/PDF%20files/Silver%20Night%20manuals/Silver_Night_swedish.pdf

edit: spelar jag fullrange med rörstegen orkar dom inte mycket skall jag tillägga, dom går snabbt på knä! Behöver dom inte driva bas så dom orkar mer än man kan tänka sig. Jo faktiskt.se så är det :)
Senast redigerad av bassman 2015-10-14 11:29, redigerad totalt 1 gång.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav philipbtz » 2015-10-14 11:22

Grattis till grymma högtalare. i32s är riktigt fina :) Spännande med rörförstärkare. Ser fram emot den dagen jag också kan fixa till mitt rum. Mitt blir nog tråkigt svart skulle jag tro. Det gör så otroligt mycket för bilden.

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav DorreN » 2015-10-14 12:33

bassman skrev:
DorreN skrev:Bassman, är inte monoblocken på 18w per kanal? Jag hade sådana där till mina pi60 förut. Dvs om det är 300B rör Parallell single end. :-)


Inte enligt spec.. http://www.audion.co.uk/PDF%20files/Silver%20Night%20manuals/Silver_Night_swedish.pdf

edit: spelar jag fullrange med rörstegen orkar dom inte mycket skall jag tillägga, dom går snabbt på knä! Behöver dom inte driva bas så dom orkar mer än man kan tänka sig. Jo faktiskt.se så är det :)


Det var som fan. Finns ju ingen anledning att bränna av 2 stycken 300B-rör för att få ut samma maxeffekt som 1 rör, känner jag lite spontant!

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav Xenod » 2015-10-14 21:04

bassman skrev:
Många kör helt kolsvarta rum nu för att få den perfekta bilden men jag gissar att ditt rum fungerar utmärkt ihop med projektorduken också, förutom det vita taket 8O. Hm, tänk om du kunde ha nån omställbar lösning så du kan få svart tak i närheten av duken när det är filmdags på ett enkelt sätt?
Jag har faktiskt klurat på lösningar att hitta en dynamisk lösning att mörklägga taket i området där aco och spaltdiffusorerna. Allt från att tona taket med färg vitt till svart vilket är galet svårt att göra men inte omöjligt. :? Eller en lösning där man drar ut ett tyg där skenor håller den svarta ytan plan, som en rullduk. En sak är säker, det vita taket suger fett när man ser film och måste lösas. Det kan bli en så enkel lösning att man målar taket svart där inne.. Men varför göra det enkelt för sig :)


Hm, IKEA tupplur svarta mörkläggningsgardiner monterade på sidoväggarna strax under taket? Så drar du ut dem och fäster dem i mitten av taket, en från varje sida (tror inte de har en modell som går att dra ut så långt så att det räcker över hela taket. Eller så köper du en dylik men sätter dit ett eget tyg som räcker över hela rummet?

Tänk på att hela rummet kommer upplevas väldigt mycket mörkare om du målar alltihopa svart :).

philipbtz skrev:Grattis till grymma högtalare. i32s är riktigt fina :) Spännande med rörförstärkare. Ser fram emot den dagen jag också kan fixa till mitt rum. Mitt blir nog tråkigt svart skulle jag tro. Det gör så otroligt mycket för bilden.


Jo visst är svart bra, jag har ju själv fegat och kör mest svart i främre delen av rummet (tak, draperierna på sidan, mattan). Men de flesta mörka färger fungerar väldigt väldigt bra också. Taket vill man kanske inte ha i mörk- blått/lila/grönt/rött men på sidoväggarna funkar det bra. I taket kan man ha ett mörkt träslag om man vill undvika svart. Jag själv landade på ganska klassiska/tråkiga färger och mycket svart i mitt rum, delvis för att jag var så sjukt överstressad av biobyggandet och inte riktigt orkade sitta och fundera ut vilken färgkombo jag skulle vilja leva med i hiskeligt många år framöver. Fast jag är väldigt nöjd över hur jag har det nu ändå :)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2015-10-14 22:14

Tarzan skrev:Jag håller med alla. Det ser jättemysigt ut, om än lite konstigt med de stora x-modulerna uppe på väggen :D



Jo dom där modulerna, det skriker i hela min estetiska kropp. Det ser f*n inte klokt ut!

När vintern kommer skall jag göra nya moduler som är så grunda som det bara är möjligt. (breda och höga och tunna), konsulterar IÖ såklart för dimensioner så dom inte tappar prestanda. På fronten som blir synlig utåt kommer dekorativa ribbor att monteras. Kommer att bli schvanigt läckert..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2015-10-14 22:21

Xenod skrev:
bassman skrev:
Många kör helt kolsvarta rum nu för att få den perfekta bilden men jag gissar att ditt rum fungerar utmärkt ihop med projektorduken också, förutom det vita taket 8O. Hm, tänk om du kunde ha nån omställbar lösning så du kan få svart tak i närheten av duken när det är filmdags på ett enkelt sätt?
Jag har faktiskt klurat på lösningar att hitta en dynamisk lösning att mörklägga taket i området där aco och spaltdiffusorerna. Allt från att tona taket med färg vitt till svart vilket är galet svårt att göra men inte omöjligt. :? Eller en lösning där man drar ut ett tyg där skenor håller den svarta ytan plan, som en rullduk. En sak är säker, det vita taket suger fett när man ser film och måste lösas. Det kan bli en så enkel lösning att man målar taket svart där inne.. Men varför göra det enkelt för sig :)


Hm, IKEA tupplur svarta mörkläggningsgardiner monterade på sidoväggarna strax under taket? Så drar du ut dem och fäster dem i mitten av taket, en från varje sida (tror inte de har en modell som går att dra ut så långt så att det räcker över hela taket. Eller så köper du en dylik men sätter dit ett eget tyg som räcker över hela rummet?

Tänk på att hela rummet kommer upplevas väldigt mycket mörkare om du målar alltihopa svart :)


Yes någon gardin eller liknande grunnar jag på, skall kolla in Tupplur. Målar jag svart så blir det inte hela taket, i lyssningsdelen där man sitter skall det vara vitt :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav philipbtz » 2015-10-15 11:06

Xenod skrev:Jo visst är svart bra, jag har ju själv fegat och kör mest svart i främre delen av rummet (tak, draperierna på sidan, mattan). Men de flesta mörka färger fungerar väldigt väldigt bra också. Taket vill man kanske inte ha i mörk- blått/lila/grönt/rött men på sidoväggarna funkar det bra. I taket kan man ha ett mörkt träslag om man vill undvika svart. Jag själv landade på ganska klassiska/tråkiga färger och mycket svart i mitt rum, delvis för att jag var så sjukt överstressad av biobyggandet och inte riktigt orkade sitta och fundera ut vilken färgkombo jag skulle vilja leva med i hiskeligt många år framöver. Fast jag är väldigt nöjd över hur jag har det nu ändå :)


Du skall vara väldigt nöjd. Du har typ det grymmaste rummet jag sett :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav Rydberg » 2015-10-21 10:07

DorreN skrev:
bassman skrev:
DorreN skrev:Bassman, är inte monoblocken på 18w per kanal? Jag hade sådana där till mina pi60 förut. Dvs om det är 300B rör Parallell single end. :-)


Inte enligt spec.. http://www.audion.co.uk/PDF%20files/Silver%20Night%20manuals/Silver_Night_swedish.pdf

edit: spelar jag fullrange med rörstegen orkar dom inte mycket skall jag tillägga, dom går snabbt på knä! Behöver dom inte driva bas så dom orkar mer än man kan tänka sig. Jo faktiskt.se så är det :)


Det var som fan. Finns ju ingen anledning att bränna av 2 stycken 300B-rör för att få ut samma maxeffekt som 1 rör, känner jag lite spontant!

Typo skulle jag gissa på, han har glömt en etta.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav DVD-ai » 2015-10-21 15:14

grymt snygga i32s !

dräggel.... :P :P :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav IngOehman » 2015-10-23 18:22

paa skrev:Som dom skrev på fotosidan;
"Fotograferna är inte kompetenta nog att skriva en text, men journalisterna är kompetenta nog att fotografera..."

Det är alltid lika tråkigt att ta del av sådana där resonamang. De visar ju bara att den som häver ur sig sådant har väldigt låga krav på det de inte själva förstår sig på.

Det blir lätt fel på just det där sättet när det gäller verksamheter med lite lägre instegsnivå.

Som att spela badminton och att fotografera. Att spela tennis är mycket svårare, instagsmässigt, men elitnivå är lika svårt. Att skiva en text är kanske svårare än att klämma av ett fotografi, men på elitnivå är båda lika svåra.

Bara för att instegsnivån är så låg att vem som helst kan fotografera om kravet bara är att det skall bli en bild, eller slå på badmintonfjädern så det kommer över nätet, om inte motståndet var för stort, så betyder det ju inte att det duger i ett vidare perspektiv. För den med höga krav så duger det inte, även om de med små krav kanske tycker att det duger, men varför lägga vikt på vad de utan krav tycker?


Vh, iö...


PS. ...som är högtalarkonstruktör - även det en syssla med låg instegsnivå, vem som helst kan ju göra en högtalare som låter. Och många gör det också, just därför.

Men det betyder ju inte att det blir högtalare som duger för någon som verkligen bryr sig. Fysikern Tore Hevreng som bland annat brukade skriva insiktsfulla saker i MoLt på 70- och 80-talen, brukade säga saker i stil med att vem som helst kan göra en högtalare som låter - eftersom det är så lätt. Men praktiskt taget ingen har hittills lyckats göra en högtalare som gör det på ett sätt som tangerar perfekt - eftersom det är så svårt.

Instegsnivå för att göra t ex en effektförstärkare är mycket högre, de flesta har inte en susning om hur det går till - eftersom det är så svårt (kräver så mycket både kunskap och förstånd), men det finns trots det en hel del människor som har konstruerat effektförstärkqre som tangerar det perfekta - eftersom det är så förhållandevis lätt (för den som har grundkunskaperna).

Missförstå mig inte, jag menar alltså inte att det är superlätt att konstruera elektronik och de flesta effektförstärkare är perfekta, men jämför man med högtalare så är de statistiskt väldigt mycket närmare det perfekta, i snitt.


Så - hurra för alla duktiga fotografer, jag känner med er när er förmåga inte uppskattas bara för att instegsnivån är så förhållandevis låg.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2015-10-24 00:54

IngOehman skrev:
paa skrev:Som dom skrev på fotosidan;
"Fotograferna är inte kompetenta nog att skriva en text, men journalisterna är kompetenta nog att fotografera..."

Det är alltid lika tråkigt att ta del av sådana där resonamang. De visar ju bara att den som häver ur sig sådant har väldigt låga krav på det de inte själva förstår sig på.

Det blir lätt fel på just det där sättet när det gäller verksamheter med lite lägre instegsnivå.

Som att spela badminton och att fotografera. Att spela tennis är mycket svårare, instagsmässigt, men elitnivå är lika svårt. Att skiva en text är kanske svårare än att klämma av ett fotografi, men på elitnivå är båda lika svåra.

Bara för att instegsnivån är så låg att vem som helst kan fotografera om kravet bara är att det skall bli en bild, eller slå på badmintonfjädern så det kommer över nätet, om inte motståndet var för stort, så betyder det ju inte att det duger i ett vidare perspektiv. För den med höga krav så duger det inte, även om de med små krav kanske tycker att det duger, men varför lägga vikt på vad de utan krav tycker?

Tror jag stannar där och kryper till kojs, menar den här diskussionen kan vi ta i en annan avdelning.


Vh, iö...


PS. ...som är högtalarkonstruktör - även det en syssla med låg instegsnivå, vem som helst kan ju göra en högtalare som låter. Och många gör det också, just därför.

Men det betyder ju inte att det blir högtalare som duger för någon som verkligen bryr sig. Fysikern Tore Hevreng som bland annat brukade skriva insiktsfulla saker i MoLt på 70- och 80-talen, brukade säga saker i stil med att vem som helst kan göra en högtalare som låter - eftersom det är så lätt. Men praktiskt taget ingen har hittills lyckats göra en högtalare som gör det på ett sätt som tangerar perfekt - eftersom det är så svårt.

Instegsnivå för att göra t ex en effektförstärkare är mycket högre, de flesta har inte en susning om hur det går till - eftersom det är så svårt (kräver så mycket både kunskap och förstånd), men det finns trots det en hel del människor som har konstruerat effektförstärkqre som tangerar det perfekta - eftersom det är så förhållandevis lätt (för den som har grundkunskaperna).

Missförstå mig inte, jag menar alltså inte att det är superlätt att konstruera elektronik och de flesta effektförstärkare är perfekta, men jämför man med högtalare så är de statistiskt väldigt mycket närmare det perfekta, i snitt.


Så - hurra för alla duktiga fotografer, jag känner med er när er förmåga inte uppskattas bara för att instegsnivån är så förhållandevis låg.



Ursäkta nu blir det lite OT

Jag hänger med i allt IÖ och visst du har rätt! Det som paa hänvisade till är inte helt orelevant. Det handlar om en hel yrkesgrupp som blir diskriminerade..

I NSD:s fall handlade om presstödet. Fotografer räknas inte som "riktiga" journalister i yrkesmässing mening och för NSD som länstidning i Norrbotten handlar det om att behålla journalister, blir dom färre få tappas presstödet och då är dom jävlat körda.

I mitt fall är jag bara lättad och känner att nu jävlar kan jag skapa stordåd i någon annan bransch, (taxichaffis frågar, -vart ska du? Kör mig vart du vill, jag behövs överallt) ;-).

Jag känner inte att jag har någon plats i kommande organisation och klösa mig kvar med stöd av LAS och div fipplande.. Rörlig bild och webb intresserar mig inte.

Föresten hur fan tänker man. Alla inom media snackar webb och säger "aldrig har vi haft större läsarkrets" men ingen har ännu klutat ut hur man skall få pengar ur den. Jävligt konstig affärsidé :roll: Som det är nu i Sverige är det endast dom svenska kvällstidningarna som faktiskt tjänar pengar på webben, faktiskt mer än pappret.. Stora olösta problem och därmed blöder tillsvidare lokaltidningarna och famlar i blindo med låsta webbportaler och funderande hur mycket skall vi släppa ut till dom som inte betalar och ändå locka "klick"..

Du har helt rätt IÖ att den här diskussionen kan tas i en annan avdelning, men kände mig taggad att skriva av mig lite ;-)

Vi återgår till mitt stora intresse i tråden, "bassmans musik/filmrum"
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-10-29 14:25

Himla trevligt ställe att vara på, och i ovanvåningen tillreds dessutom magiskt bra mat. Alla rätt!! :) :) :)

Hoppas du får till lite grundare moduler :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster