PEQ - toppar och dalar, myter och sanningar?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zipp

PEQ - toppar och dalar, myter och sanningar?

Inläggav Zipp » 2010-04-03 12:31

Man har ju hört att man INTE ska försöka kompensera för dippar med PEQ pga att man "eldar för kråkorna" dvs dålig verkningsgrad, men att det däremot fungerar bra med att kompensera för toppar.

Jag har gjort ett experiment med att försöka kompensera en dipp på ca 15 dB med en PEQ med gain +12dB. Resultatet blev att dippen minskade med hela 10 dB dvs en verkningsgrad på 10/12 = 83%. I min värld så är detta en riktigt bra verkningsgrad vilket gör att det borde vara fullt möjligt att kompensera för dippar med en PEQ, inte bara toppar som "propagerats" tidigare.

Vad anser ni vara en tillräckligt hög verkningsgrad?
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: PEQ - toppar och dalar, myter och sanningar?

Inläggav Svante » 2010-04-03 13:41

Zipp skrev:Man har ju hört att man INTE ska försöka kompensera för dippar med PEQ pga att man "eldar för kråkorna" dvs dålig verkningsgrad, men att det däremot fungerar bra med att kompensera för toppar.

Jag har gjort ett experiment med att försöka kompensera en dipp på ca 15 dB med en PEQ med gain +12dB. Resultatet blev att dippen minskade med hela 10 dB dvs en verkningsgrad på 10/12 = 83%. I min värld så är detta en riktigt bra verkningsgrad vilket gör att det borde vara fullt möjligt att kompensera för dippar med en PEQ, inte bara toppar som "propagerats" tidigare.

Verkningsgraden hos högtalaren är densamma oavsett om du kopplar en eq före den. Anledningen att man inte ska kompensera dippar med eq är inte primärt att man tappar verkningsgrad, för det gör man inte. Anledningen är snarare att djupa dippar typiskt uppstår pga utsläckning, tex genom att ljudet har tagit två olika långa vägar till mikrofonen. Om man försöker kompensera en sådan dipp med motsvarande topp så kommer systemet att bli otroligt känsligt för förändringar i uppställningen. Om man flyttar miken en gnutta så flyttar dippen på sig i frekvensled och vips så har man en stor fet topp i stället. Toppar låter mycket värre än dippar och slutresultatet blir alltså mycket sämre än utan eq.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2010-04-03 15:17

Som tillägg till svantes inlägg kanske man också bör nämna att det finns stor risk att effekten tar slut om man försöker kompensera en dipp, varje 3dB är ju en effektdubbling.

Användarvisningsbild
Zipp

Re: PEQ - toppar och dalar, myter och sanningar?

Inläggav Zipp » 2010-04-03 22:17

Svante skrev:
Zipp skrev:Man har ju hört att man INTE ska försöka kompensera för dippar med PEQ pga att man "eldar för kråkorna" dvs dålig verkningsgrad, men att det däremot fungerar bra med att kompensera för toppar.

Verkningsgraden hos högtalaren är densamma oavsett om du kopplar en eq före den. Anledningen att man inte ska kompensera dippar med eq är inte primärt att man tappar verkningsgrad, för det gör man inte. Anledningen är snarare att djupa dippar typiskt uppstår pga utsläckning, tex genom att ljudet har tagit två olika långa vägar till mikrofonen. Om man försöker kompensera en sådan dipp med motsvarande topp så kommer systemet att bli otroligt känsligt för förändringar i uppställningen. Om man flyttar miken en gnutta så flyttar dippen på sig i frekvensled och vips så har man en stor fet topp i stället. Toppar låter mycket värre än dippar och slutresultatet blir alltså mycket sämre än utan eq.

Ja, nu var det ju inte verkningsgraden hos högtalaren jag menade utan verkningsgraden på själva PEQ kompenseringen. I mitt fall fick jag trots teoretiska nackdelar ett mycket bra resultat med en förändring på 10 dB i relation till en effektförändring på 12 dB. Jag får ursäkta om någon missförstog vad jag menade med verkningsgrad.
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

Återgå till Wänner af Ino