MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

MM kastar handsken.

Inläggav meanmachine » 2010-04-12 14:01

Jag gör en utmaning av nåder ! :D

Jag har alltså div elektronik och högtalare. Jag tror inte Pip står sig så bra som man här vill göra gällande utan tror att både Controur 1.3 mkII och eller Revel M20.. Även B&W cdm 1nt som finns på line up kan ge en match för dem.

Här är alltså tre st mycket potenta aktörer Jo även Epos m12i kan vara med i ett rent test.

Jag sticker ut hakan och vill ha någon som plockar upp handsken, en ägare av pip.

Detta kommer att live framföras i en egen bildtråd och med några handplockade lyssnare som för vara domare.

Någonstans runt Umeåregionen.

Någon som vågar blotta sina pipar? :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-12 14:10

Det låter ju intressant, kul och trevligt! Lycka till. Har inga piP själv, kan alltså inte plocka upp vanten.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-12 14:10

Du skall nog snarare sätta upp dina bästa golvare mot dem... :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-12 14:18

Nattlorden skrev:Du skall nog snarare sätta upp dina bästa golvare mot dem... :lol:

Kan givetvis ordnas men det blir inte riktigt just tycker jag. Qrs neptunus och Revel F30 är lite mastigt även för pip. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-04-12 14:21

meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:Du skall nog snarare sätta upp dina bästa golvare mot dem... :lol:

Kan givetvis ordnas men det blir inte riktigt just tycker jag. Qrs neptunus och Revel F30 är lite mastigt även för pip. :wink:

Spela inte så högt så att piP klipper då :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-12 14:23

Strauss skrev:
meanmachine skrev:

Spela inte så högt så att piP klipper då :)

Vi får väl se om någon ens vågar plocka upp handsken. Det är kanske inte så kul att se sina magiska små högtalare få stryk. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-12 14:23

Med tanke på att piP lär ha gått jämnt skägg med Watt/Puppy i blindtest en gång i tiden, så tror jag inte det. Snarare lär du märka orenheterna i basen hos QRS i jämförelse. F30 har nog större chanser att klara sig.

A och O är naturligtvis att piP får korrekt placering inkl. korrekta dämpväggar, så se till att få med ett par sjok acogrå också... Annars kommer testen att vara betydelselös.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-12 14:24

Lugnt, sååå ja. Låt Det ursprungliga förslaget ha sin chans att bli av först. Vid behov, dvs om piP segrar, kan säkert steg 2 med golvarna ordnas.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-04-12 14:25

Det här kan bli hur kul som helst, hoppas någon med pIP i gör slag i saken. :)

Nattlorden: Att dom skall placeras korrekt är ju ganska självklart. Men dämpningsfaktorn är väl att kombatanterna skall ha samma dämpning? Så dom har samma förutsättningar?

Eller om man gör två tester där man först har optimal dämpning för högtalare x och andra är optimal för högtalare y.

Äh, eller nåt, jag skummar bara :)

Edit: la till lite text.[/i]
Senast redigerad av StefanL 2010-04-12 14:32, redigerad totalt 1 gång.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-12 14:26

dimitri skrev:Lugnt, sååå ja. Låt Det ursprungliga förslaget ha sin chans att bli av först. Vid behov, dvs om piP segrar, kan säkert steg 2 med golvarna ordnas.

Givetvis man tar det stilla och ett test i taget. Om någon vågar. Det är utlovat direkt rapport i en egen bildtråd på faktiskt. Så hela ligan har chansen att medverka fast i etern.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2010-04-12 14:56

Väntar med spänning, kan ingen norråt plocka upp den där lavetten så det blir en skönt låååång bildtråd av händelsen omedelbart-bums!

:)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

eriken

Inläggav eriken » 2010-04-12 15:38

Jag har ett par piPs som jag skulle kunna släppa för testning i Umeå. Det vore roligt att få chansen att lyssna till ett par andra kompetenta högtalare med bra elektronik.

/Erik

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-12 15:43

Spännande! Finns det inte en hel drös pipare där nu?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-12 15:45

Kul! :)
Ser fram emot mycket bilder från ett riktigt battle.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-04-12 15:46

De övriga kombatanterna, vad ligger de i för prisklass?

För att öht prylarna ska jämföras på ett rätt
sätt tycker jag att de ska ligga i samma prisklass.
Eller är jag helt ute och trampar?

Intressant idé iaf. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-12 15:49

StefanL skrev:Nattlorden: Att dom skall placeras korrekt är ju ganska självklart. Men dämpningsfaktorn är väl att kombatanterna skall ha samma dämpning? Så dom har samma förutsättningar?

Eller om man gör två tester där man först har optimal dämpning för högtalare x och andra är optimal för högtalare y.

Var och en måste ju testas efter de placeringsanvisningar som just den tillverkaren rekommenderar. Det är väl inte meningen att QRS t.ex. skulle åka snålskjuts på akustikförbättringar som de inte själva rekommenderar?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-12 15:50

Nefilim skrev:De övriga kombatanterna, vad ligger de i för prisklass?

Intressant idé iaf. :)

Äsch, det är inte så noga tycker jag. Högtalare som högtalare. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-12 15:52

Nefilim skrev:De övriga kombatanterna, vad ligger de i för prisklass?

Njae. "Vi" (MM et al, menar jag) kan väl bara prova? Om det sedan visar sig att en dyrare högtalare är mycket bättre, så vet vi ju det sedan. Det är väl bra?

Jag tror också att detta är ett svar på piP:s fans som hävdar att de sopar banan med det mesta. De kanske de gör, men utan att prova kan man inte veta.

En jäkla bra initiativ, MM! Hoppas att du får några medspelare.
... tycker jag!

Per

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-12 15:52

Nattlorden skrev:
StefanL skrev:Nattlorden: Att dom skall placeras korrekt är ju ganska självklart. Men dämpningsfaktorn är väl att kombatanterna skall ha samma dämpning? Så dom har samma förutsättningar?

Var och en måste ju testas efter de placeringsanvisningar som just den tillverkaren rekommenderar. Det är väl inte meningen att QRS t.ex. skulle åka snålskjuts på akustikförbättringar som de inte själva rekommenderar?

Don't worry. Det fixar sig säkert. Bara piParna står intill väggen, på rätt höjd och med dämpskiva bakom.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: MM kastar handsken.

Inläggav paa » 2010-04-12 16:05

meanmachine skrev:Jag gör en utmaning av nåder ! :D

Jag har alltså div elektronik och högtalare. Jag tror inte Pip står sig så bra som man här vill göra gällande utan tror att både Controur 1.3 mkII och eller Revel M20.. Även B&W cdm 1nt som finns på line up kan ge en match för dem.

Här är alltså tre st mycket potenta aktörer Jo även Epos m12i kan vara med i ett rent test.

Jag sticker ut hakan och vill ha någon som plockar upp handsken, en ägare av pip.

Detta kommer att live framföras i en egen bildtråd och med några handplockade lyssnare som för vara domare.

Någonstans runt Umeåregionen.

Någon som vågar blotta sina pipar? :)

Du har väl inte glömt att: Summa summarum så är piP "en oerhört fin högtalare som verkligen inte är överskattad utan fyller stjärnhimmlen med änglastoft", som "någon" så vältaligt skrivit här på forumet! :wink:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-04-12 16:23

..
Senast redigerad av Tengil 2010-04-12 18:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-12 16:37

Vad är poängen?

Klart det är en kul tillställning och jag hade gärna varit med och haft min egenkonstruerade högtalare som deltagare, men ljudåtergivning är ju väldigt subjektivt och man hoppas ju var och en av ägarna till respektive högtalare valt det som passar dem bäst.

Det finns ju högtalare för alla smaker liksom :)

Dessutom är det väl ännu roligare om ni gör som guldörat, dvs ni utmanar varandra och har en jury som utser vem ni tycker har lyckats bäst med anläggningen totalt sätt. Då bedömmer ni ju högtalarna och utrustningen i de rum och med den utrustning som respektive person ansett passat bäst ihop.

Titta i den här tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21279&highlight=handsken

Hur ni än gör är det naturligtvis mycket välkommet med ett bildreportage :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-04-12 16:43

Vad menas med bättre?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-12 16:50

Du kanske har bättre chans med en topic som många andra genom åren också kört med, där du eftersöker personer boende i Umeå som äger piP.

Eller så kontaktar du någon av alla dem som redan startat just sådana trådar.
Senast redigerad av Alexi 2010-04-12 17:27, redigerad totalt 2 gånger.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-12 17:26

MagnusÖstberg skrev:Vad är poängen?

Klart det är en kul tillställning och jag hade gärna varit med och haft min egenkonstruerade högtalare som deltagare, men ljudåtergivning är ju väldigt subjektivt och man hoppas ju var och en av ägarna till respektive högtalare valt det som passar dem bäst.

Jag tror att det bara är en reaktion på uttalanden om just den högtalaren lyssningen gäller. Tänk om man köper piP (eller någon annan) utan att ha hört alla som finns? Det vore ju synd! Det här ger flera en ärlig chans att höra några olika. Sådant ska absolut inte motarbetas eller "talas tillrätta"!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-12 17:29

Men du skriver själv i annan tråd att du redan testat piP hemma, så då förstår jag inte syftet alls?
meanmachine skrev:Pip spelar betydligt mer ansträngt än controur 1,3mkII. Hos mig blev piparna anträngd och spretig rätt fort. Spelade riktigt bra vid moderata volymer dock. Skulle lätt kunna tänka mig ett par pip dock skulle jag inte sälja något för att införskaffa demför så bra var de inte. :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-12 17:39

Alexi skrev:Men du skriver själv i annan tråd att du redan testat piP hemma, så då förstår jag inte syftet alls?
meanmachine skrev:Pip spelar betydligt mer ansträngt än controur 1,3mkII. Hos mig blev piparna anträngd och spretig rätt fort. Spelade riktigt bra vid moderata volymer dock. Skulle lätt kunna tänka mig ett par pip dock skulle jag inte sälja något för att införskaffa demför så bra var de inte. :)

Vet inte om MM har kvar dessa. Men det kan ju vara trevligt att träffa folk hur det än är :) Och en sådan shootout skall man inte göra ensammen om det skll bli någon tyngd över resultatet, kan jag tänka..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-12 17:45

perstromgren skrev:

Jag tror att det bara är en reaktion på uttalanden om just den högtalaren lyssningen gäller. Tänk om man köper piP (eller någon annan) utan att ha hört alla som finns? Det vore ju synd! Det här ger flera en ärlig chans att höra några olika. Sådant ska absolut inte motarbetas eller "talas tillrätta"!
Absolut inte, trodde du jag menade det?

Jag tycker bara man kan gå "all in" och verkligen dra igång något kul i Umeåtrakten :)

Dra nytta av varandra och hjälp varandra till mer välljud.

Jag menar, som ägare till piP, Dynaudio eller vad som helst så skiter man väl vad andra tycker om högtalaren? Men tänk om man kunde få lyssna och jämföra vad andra kommit fram till och se hur de ordnat det vore kanske riktigt givande :) Då kanske alla med piP vill ha Dynaudio och vice versa :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-12 17:51

MagnusÖstberg skrev:
perstromgren skrev:

Absolut inte, trodde du jag menade det?

Ja... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-12 18:07

Fel. Det blir mer rätt om man läser allt ;)
Jag saknar dig.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino