Ny lägenhet - planlösning - akustik

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nahaz

Ny lägenhet - planlösning - akustik

Inläggav Nahaz » 2010-04-24 00:17

Väljer att censurera tråden nu då ett av alternativen blev verklighet.
Senast redigerad av Nahaz 2010-05-05 11:04, redigerad totalt 1 gång.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2010-04-24 08:50

Fina lägenheter! "Tårtbiten" i nummer 1 bör vara gynnsam för basåtergivningen då det vardagsrummet knappt verka ha några parallella ytor alls förutom golv-tak. ( Mindre problem med stående vågor vid en viss problemfrekvens.) Likaså ser det bra ut störningssynpunkt med rum på bägge sidorsom det går att stänga emot samt butik i botten. Nr 2 ser charmig ut och är kanske mer lättmöblerad....

Lycka till! :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-24 09:10

Är det inte så att det är fladderekon som inte kan uppstå mellan sneda väggar, men stående vågor kommer man inte ifrån?

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2010-04-24 10:14

Jag är inte helt förtrogen med begreppet "fladderekon"..... Med stående vågor menar jag "room modes" som jag själv upplever kan förstöra lyssningsupplevelsen rejält. Det paradoxala är att en högtalare med sämre basåtergivning kan "låta bättre" eftersom den inte exiterar "modes" i samma utsträckning långt ner. Nahaz anläggning hör väl inte till dem med "sämre basåtergivning" 8)
http://en.wikipedia.org/wiki/Resonant_room_modes

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-24 10:20

Så här skrev Svante i en annan tråd:
Definitivt är det så att sneda väggar inte eliminerar stående vågor. Att snedställa en vägg flyttar bara på modfrekvenserna, på ett sätt som är svårt att förstå. En fördel med sneda väggar kan vara att modfrekvenserna inte längre får samma harmoniska struktur som i fallet med parallella väggar.

Nåväl, det är nog ingen nackdel med sneda väggar i alla fall.
Men det kan nog vara bra att försöka få akustisk symmetri från höger och vänster högtalare.

När det gäller att förklara vad fladdereko är så är denna tråd utmärkt:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=84263

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-04-24 11:24

Akustisk symmetri från höger/vänster borde jag kunna få i båda alternativen. Förutsatt att det överhuvudtaget är möjligt att ha den böjda väggen som frontvägg i alternativ 1. Har lite problem med hur duken skulle sitta osv.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-04-27 12:45

Alternativ 2 föll bort på grund av motsträvig förening som inte ville byta till säkerhetsdörrar samt att budgivningen drog iväg ganska mycket.

Kvar är då alternativ 1 som jag skall titta på på söndag.
Håller tummarna.

Finns som tur är 2 alternativ till men dom är inte lika roliga akustiskt sett.
Senast redigerad av Nahaz 2010-04-27 15:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-27 15:05

Du menar naturligtvis att alternativ 1 är kvar.. ;)

Kul att skaffa nytt :)
Hoppas du får till det bra ljudmässigt också!

får man fråga till vilken stad du flyttar ?!

mvh//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-04-27 15:25

Länkarna leder ju till objekten i fråga men för att förtydliga ytterligare så är det fortfarande Malmö : )

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-04-28 13:17

Alternativ 1 med tänkt möblering:

Bild

Soffan är en modulsoffa från Europamöbler. Det är samma som jag har nu fast 90 graders hörnan är bytt mot en 135 graders samt ett "tårtbitsfack". Det fungerar som armstöd och när man öppnar så finns det plats för handkontroller till xbox och ps3.

Fotpall, soffbord osv är inte med på bilden.
Matta får bli ett stort as med tanke på rummets storlek.

Duken får skruvas i taket (med tanke på den svängda väggen) och mörkläggning får ordnas bakom.
Hyllan tänkte jag mig i stil med ikeas "expedit" där facken kan fyllas med diffuserande alternativt dämpande objekt.

Naturligtvis kläs frontväggen med absorbenter på var sida om fönstret.
Sidoväggarna får absorbenter vid sidoreflexerna.
Projektorn får sitta i taket någonstans bakom sweetspot.

----------------
Allt detta är ju högst teoretiskt, jag har inga mått på lägenheten och jag har itne ens sett den än : )
Men det är roligt att fundera på vad som skulle kunna vara specifika fördelar/nackdelar med annorlunda planlösningar.
En sak som slår mig är olika avstånd till a2 surrounderna, iom planlösningen så kommer vissa närmre sweetspot än andra. Men det borde gå att lösa med olika höjd på väggen för att kompensera?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-04-28 13:23

Lyssningsplats nära nog mitt i rummet bör väl undvikas? Kanske ett delat system som ditt fixa det ändå?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-28 13:26

Fin lägenhet. Hoppas inte du får för mycket gatubrus, det är ju ganska trafikerat där.

Hoppas man får komma på studiebesök någon gång. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-04-28 14:34

RogerGustavsson skrev:Lyssningsplats nära nog mitt i rummet bör väl undvikas? Kanske ett delat system som ditt fixa det ändå?

Precis sånt jag vill ha reda på : )
Kanske någon kan utveckla?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-04-28 16:22

Jag har bott diagonalt över torget, korsningen Nobellvägen och Amiralsgatan. Det var var ganska påtagligt trafikljud inne. Mitt tips är att du går dit vid rusningsrafiken och lyssnar ostört. Sen förekommer det enstaka buskörningar på natten. Skön plan föresten. :D

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-04-28 17:09

Nahaz skrev:
RogerGustavsson skrev:Lyssningsplats nära nog mitt i rummet bör väl undvikas? Kanske ett delat system som ditt fixa det ändå?

Precis sånt jag vill ha reda på : )
Kanske någon kan utveckla?

Prova att ställa dig mitt i ditt nuvarande rum och lyssna på musik. Det brukar låta basfattigt.

Ingvar har skrivit en del här på faktiskt.se om rumsellipsen, eller rumsellipsoiden, där både högtalare och lyssningsplats kan placeras. Klangbalansen brukar vara bra där, men det kan naturligtvis variera från rum till rum.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2010-04-28 17:36

Frågan är också om det gäller tårtbitar....och i så fall var tårtbitens mitt är :roll:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-04-28 17:49

Magnus skrev:

Frågan är också om det gäller tårtbitar....och i så fall var tårtbitens mitt är :roll:

Exakt, jag kan tänka mig att det finns regler för kvadratiska/rektangulära rum men dessa borde ju ramla bort när rummet ändrar form.

Det borde ju tillkomma andra problem istället.
Just tårt (tratt) form brukar ju användas tvärtom i teater sammanhang.
Scen i smala delen och publik i breda.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-28 18:25

Nahaz skrev:
Magnus skrev:

Exakt, jag kan tänka mig att det finns regler för kvadratiska/rektangulära rum men dessa borde ju ramla bort när rummet ändrar form.

Ställ stereon i den smala delen... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-04-29 13:09

Nahaz skrev:
Magnus skrev:

En kompis till mig bor i detta huset och har sin anläggning i "tårtbiten". Samma placering som du har tänkt dig med högtalarna vid fönstret och lyssningsplats i den smalare delen.

Har bara "finlyssnat" hos honom en gång och min uppfattning denna gången var att rummet fullkomligt käkade upp allt under 120 Hz. Jämfört med mitt 3.7x6.5 meters vardagsrum (med högtalarna på långsidan) lät det fullständigt anorektiskt. Allra längst ner runt 30-40Hz verkade det vara OK men runt 80-100Hz lät det jäkligt tunt.

Det lustiga var att oavsett högtalarplacering och lyssningsposition var tendensen densamma. Vi testade allt från att ha högtalarna upptryckta mot väggen till att ha dem 2m ut i rummet. Visst, lite skillnad kunde man höra om man gick omkring men den "tunna" tendensen fanns där hela tiden.

Rummet var ganska odämpat men jag tror inte detta har så stor betydelse vid dessa frekvenser.

Kan tillägga att de högtalare vi lyssnade på var mina egna och hemma har jag dem EQade till rak kurva ner till ca 30Hz. Min bedömning gjordes med denna referens i huvudet.

/Anders

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-04-29 15:57

Vad är det för högtalare?
Rummet ser ju väldigt stort ut på bilderna men ditt eget rum är ju ganska stort det med.

Om du har en kompis som bor i huset så kanske du har mer info om hur grannar/förening osv är? : )

Totalt off topic men mycket intressant info hade det varit.
Samt hur vägbullret är från gatan, ser ut att vara gamla fönster vilket skrämmer mig lite.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-29 16:11

Trafikbuller eller inte, en jäkla snygg våning är det i alla fall! En av de snyggare jag sett på ett tag. Hade jag fått möblera fritt (utan hänsyn till högtalare) hade jag placerat två soffor mitt emot varann vinkelrätt mot den runda fönsterväggen.

Men nu var det ju inte det saken gällde... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-04-29 16:15

Nahaz skrev:Vad är det för högtalare?

Högtalarna är dessa

Rummet ser ju väldigt stort ut på bilderna men ditt eget rum är ju ganska stort det med.

Om du har en kompis som bor i huset så kanske du har mer info om hur grannar/förening osv är? : )

Grannarna vet jag inte men föreningen är tydligen väldigt bra, kompisen är åtminstone väldigt nöjd.

Totalt off topic men mycket intressant info hade det varit.
Samt hur vägbullret är från gatan, ser ut att vara gamla fönster vilket skrämmer mig lite.

Det är gamla fönster men jag upplevede inte trafikbullret direkt störande, har dock aldrig varit i lägenheten under rusningstrafik. Kvällstid är det OK men naturligtvis inte lika tyst som utanför stan. Garanterat högre bullernivå jmf med var du bor nu!

Tidigare bodde jag på Hantverkargatan och tyckte att bakgrundsbuller i form av trafik mm var jättelågt (åtminstone jmf med andra lägenheter jag haft). Numera bor jag på landsbygden.......det är där man ska bo om man ska höra alla detaljerna från anläggningen 8)

/Anders

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-04-29 17:40

Diesel, du skulle inte kunna fråga din kompis om han tycker det är lyhört?
Om han eller grannarna har haft problem med folk som spelar musik/tittar på film?

Det är ju livsviktigt att veta innan man ger sig in i någon budgivning : )

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-04-29 21:01

Nahaz skrev:Diesel, du skulle inte kunna fråga din kompis om han tycker det är lyhört?
Om han eller grannarna har haft problem med folk som spelar musik/tittar på film?

Det är ju livsviktigt att veta innan man ger sig in i någon budgivning : )

Kompisen meddelar att det är lite lyhört men att toleransnivån är hög.
Inga problem att låta stereon sträcka ut med andra ord.....

Han bor förövrigt på tredje våningen och blir alltså din närmaste granne om man enbart räknar vardagsrummen, hur är din toleransnivå? :lol:

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-04-29 21:46

Haha, vad har han själv för grejer?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-04-29 22:01

Nahaz skrev:Haha, vad har han själv för grejer?

Ett par gamla Audiovector modell större, en Theta-processor, slutsteg som kräver två man vid flytt samt en 18" Velodyne-sub.........en dyr proj med 3 meter bred duk till detta.

Mycket feel good-prylar 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-30 04:28

Låter som att det blir Problem nu på en gång... ?! mätar tävling kommer att uppstå... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-04-30 08:08

Tur man inte bor i det huset när tävlingen drar igång :P
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-30 12:50

Hade jag gärna gjort, men då hade dom fått vänta tills jag fått mina nya prylar... 8)
Snart så är ju mina iPs och moduler borta och då får jag nöja mig med "Mupps" (QM10 design) till datorn tillsammans med någon gammal förstärkare...:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-05-04 22:07

Blev det nån lägenhet :?:

Nästa

Återgå till Wänner af Ino