a2 diskant

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nahaz

a2 diskant

Inläggav Nahaz » 2010-04-28 19:56

Jag vet att det redan diskuterats (hittar dock inte tråden) men vad var skillnaden på att ha diskanterna med ett ben upp istället för 2 ben upp?

Köpte ett gäng begagnade a2 med felvänd diskant. Hoppades att det bara skulle vara att snurra dom rätt men tyvärr räcker inte kablaget inuti då. Så jag funderar på om det är värt arbetet att löda på längre kablar för att få diskanterna på rätt håll.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-04-29 17:32

Med diskanterna upp och ner får du annorlunda spridningsegenskaper än avsett.
Jag hade definitivt tagit mig tid att vrida diskanterna till rätt position.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-04-29 17:38

Jo det blir nog så, om inget annat så för feelgood.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-04-29 18:01

Tror inte man ska underskatta betydelsen av korrekt spridning även
om det gäller ambiens-högtalare. Det är ändå nämnvärt stor skillnad i
utstrålning beroende på vinkel på dom allra flesta diskanter.

Ta en titt här på en annan IÖ-designad diskant:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=37441

Du gör helt klart rätt i att vända dom.

Frisk

Inläggav Frisk » 2010-04-30 19:21

Vilken årsmodell har du på dina a2?
Vändes någon gång i tiden.. mina 09or är som upp och nedvänt "fredsmärke" och är korrekt vridna, dessutom tar anslutningskontakterna i om man vänder åt andra hållet, dock ska äldre modeller vara med korrekt "fredsmärke" vet dock inte vilken årgång det vändes vid.

Såhär ser mina ut, och skall alltså vara korrekt vända:
Bild

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-04-30 19:59

Du menar alltså att det inte är samma diskant i äldre a2:or och att dom därför skall ha "pinnen" uppåt?

Frisk

Inläggav Frisk » 2010-04-30 20:03

Ja, så borde det vara ja. Minns det fanns någon tråd om just detta, men minns inte var eller vad den hette.

Mina anslutningsterminaler sitter i alla fall lite osymmetriskt och är hål borrade för terminalerna, vänder jag diskanten med pinnen uppåt går det ej montera diskanten rakt.

Mina diskanter heter i alla fall Ino-T6 med art-nr:1006

finns en del bilder på både diskanter och övriga systemet här:
http://www.minhembio.com/Frisk/248862/

Användarvisningsbild
Huxflux

Inläggav Huxflux » 2010-05-01 13:15

Är du verkligen säker på att "pinnen" ska vara nedåt på den nyare modellen av a2? Jag har för mig att öhman sa att den skulle vara uppåt och att man fick borra/fräsa ur så att kontaktdonen fick plats, så har jag i alla fall gjort på mina, så någon av oss har gjort fel... 8O

/Stellan

Edit: Mina är från 2007 med den nya lådan och de "ovala" diskanterna (har även ett par från 2005 med gamla lådan och "fyrkantiga" diskanter)

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-05-01 15:09

Samtliga av mina är fyrkantiga, inga ovala.

Frisk

Inläggav Frisk » 2010-05-01 16:13

Trodde jag var säker på riktningen..
Hittade tråden jag läst det i, men tyckte inte det var helt klart längre. i alla fall inte på någon av de sidor jag hittat hittills. Kan varit någon annan tråd med, men tror det var tråden nedan:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=579097

Edit:
Undrar om det inte finns en bild i bygganvisningen.. Trodde jag sparat ner den men kan inte hitta, den mail jag har den på vill inte vara med idag, är på väg att läggas ner så med lite otur hoppar den ej heller igång igen.
Senast redigerad av Frisk 2010-05-01 22:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Huxflux

Inläggav Huxflux » 2010-05-01 19:47

Hmm, vi får hoppas att det dyker upp någon som med säkerhet kan säga hur det ska vara... Om inte får vi väl ringa Ingvar och fråga... :)

/Stellan

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-02 01:59

Hmmm, knepigt problem, Undrar om vi gjorde rätt på SoldeldTHX's a2'or då.. ?!
jag tror att dom sitter som "peace" symbolen, men det var även så som det fanns utskuret för diskanternas anslutningar...
Gick inte att montera på något annat vis tror jag, för då hade dessutom kablarna inne i högtalarna hamnar fel i förhållande till ritningen om hur dom skulle dras inne i högtalaren för minsta möjliga kabelåtgång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Frisk

Inläggav Frisk » 2010-05-02 09:21

DVD-ai skrev:Hmmm, knepigt problem, Undrar om vi gjorde rätt på SoldeldTHX's a2'or då.. ?!
jag tror att dom sitter som "peace" symbolen, men det var även så som det fanns utskuret för diskanternas anslutningar...
Gick inte att montera på något annat vis tror jag, för då hade dessutom kablarna inne i högtalarna hamnar fel i förhållande till ritningen om hur dom skulle dras inne i högtalaren för minsta möjliga kabelåtgång.

Men vrider man båda diskanter 180 grader och byter plats mellan de blir det samma kabelåtgång ändå.

Tror som sagt jag hade någon bild i bygganvisningen, ganska irriterande att inte kunna komma åt den mailen just nu...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-02 12:32

Frisk skrev:
DVD-ai skrev:Hmmm, knepigt problem, Undrar om vi gjorde rätt på SoldeldTHX's a2'or då.. ?!

Men vrider man båda diskanter 180 grader och byter plats mellan de blir det samma kabelåtgång ändå.

Tror som sagt jag hade någon bild i bygganvisningen, ganska irriterande att inte kunna komma åt den mailen just nu...

Jo, men då skulle inte kabbaldragningen stämma i verkligheten mot på skissen, jag monterade diskanterna så att - på diskanterna sitter åt höger för att få samma följd som på skissen/ instruktionerna för ihoppmontering a2 / -08. Där finns dock inte någon anvisning om hur vida diskanten verkligen och absolut ska ha diskanterna som ett Mercedes eller om dom ska vara "upp och ner" eller om det inte spelar någon roll alls...

Känns som att någon får lov att ringa Ingvar och fråga... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2010-05-02 19:53

På de nya går det inte att vända fel! Hålen för diskanterna medger inte det.

/Mikael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-02 21:29

macivar skrev:På de nya går det inte att vända fel! Hålen för diskanterna medger inte det.

/Mikael
Läs högre upp.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-05-12 18:20

Du har rätt macivar - det stämmer att man på de allra
nyaste a2 inte kan vända diskanterna fel.

De skall alltså inte som på piP vara som ett peace-
märke/mercedesstjärna, utan som ett Y.

Fast det är inga dramatiska skillnader det handlar om.

DVD-ai skrev:
Frisk skrev:

Jo, men då skulle inte kabbaldragningen stämma i verkligheten mot på skissen, jag monterade diskanterna så att - på diskanterna sitter åt höger för att få samma följd som på skissen/ instruktionerna för ihoppmontering a2 / -08. Där finns dock inte någon anvisning om hur vida diskanten verkligen och absolut ska ha diskanterna som ett Mercedes eller om dom ska vara "upp och ner" eller om det inte spelar någon roll alls...

Nu slipper ni. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-05-12 18:56

Ingvar, du bekräftar alltså att det alltid varit "Y" som är rätt montering av diskant för a2, oavsett vilken årgång man har?

Bara för att få det 100% klargjort en gång för alla : )

MP

Inläggav MP » 2010-05-12 19:57

Bra avatar Ingo, den klär dig mycket bättre än förra :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-12 21:07

IngOehman skrev:Du har rätt macivar - det stämmer att man på de allra
nyaste a2 inte kan vända diskanterna fel.

De skall alltså inte som på piP vara som ett peace-
märke/mercedesstjärna, utan som ett Y.

Fast det är inga dramatiska skillnader det handlar om.

DVD-ai skrev:
Frisk skrev:

Nu slipper ni. ;)

Vh, iö

Prima ! :D
då sitter diskanterna rätt då, började tveka där ett tag...
Mvh//David

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-05-18 13:55

Då verkar mina vara korrekt monterade ....
Skönt att läsa ...

:)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
Huxflux

Inläggav Huxflux » 2010-05-23 21:03

Jaha, där ser man 8O .
Bara att bita i äpplet och sätta igång och vända då... :D

/Stellan

Återgå till Wänner af Ino