Använda piP som surrounder?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Använda piP som surrounder?

Inläggav Mikael.J » 2010-05-01 17:14

Jag använder mig av piP som frontar nu. Om man skulle uppgradera till pi60 kan man då flytta bak piPen och köra som surrounder med skapligt resultat?

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Använda piP som surrounder?

Inläggav Morgan » 2010-05-01 17:21

Nune skrev:Jag använder mig av piP som frontar nu. Om man skulle uppgradera till pi60 kan man då flytta bak piPen och köra som surrounder med skapligt resultat?

Ett rent tumregelmässigt svar är att det brukar vara väsentligt bättre att ha 6 surroundhögtalare än bara 2 st...

Men om surroundlyssning inte är prio1 för dig, så kanske ett par piP som du riktar upp mot taket för diffust ljud kunde funka ett tag, tills du känner behov av bättre grejer.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Använda piP som surrounder?

Inläggav n3mmr » 2010-05-01 17:26

Morgan skrev:
Nune skrev:Jag använder mig av piP som frontar nu. Om man skulle uppgradera till pi60 kan man då flytta bak piPen och köra som surrounder med skapligt resultat?

Ett rent tumregelmässigt svar är att det brukar vara väsentligt bättre att ha 6 surroundhögtalare än bara 2 st...

Men om surroundlyssning inte är prio1 för dig, så kanske ett par piP som du riktar upp mot taket för diffust ljud kunde funka ett tag, tills du känner behov av bättre grejer.

Eller lagda med sidan dikt mot väggen riktade inemot varandra??

Just spridningsmönstret är problemet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-05-02 00:33

Dom är säkert bättre än många andra "rakstrålande" högtalare. Så det är ingen dålig idé om man ändå har dem redan.

Men jag skulle nog med köra dem som en tillsvidare lösning.

(fast jag har ju inte provat, det kanske blir ett asbra resultat som du är nöjd med :))
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-05-02 08:04

Det känns som "slöseri", fast du kanske inte har behov/plats av någon mer ljudanläggning där du bor? Ett gäng a1'or är ju ingen stor investering, och det blir nog bra mycket bättre använda resurser med 4st a1 än 2 piP som surround. Jag skulle hellre sälja piP och köpa a1, om det inte finns något annat rum som behöver välljudet.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-06-24 09:32

Jag är väldigt nöjd med pip som surrounder. Man bör ju, precis som med alla bakhögtalare se till att få lite avstånd från högtalarna till öronen. Jag har mina nästan uppe i taken ca 2,5 meter bakom huvudet och det funkar väldigt bra.

Återgå till Wänner af Ino