i16s avstånd till bakvägg

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

i16s avstånd till bakvägg

Inläggav sprudel » 2010-06-24 11:05

Nå! Hur är det med avståndet till bakväggen enligt IÖ?
PiP ska ju stå nära, men hur är det med topphögtalare som inte är beroende av basstöd i de lägre frekvenserna?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-24 11:13

Det ska väl vara en annan dämpning bakom i16? Mera dämpning som är verksam lite lägre i frekvens än i fallet piP. Borde innabära rätt väggnära placering om man inte vill ha en utfasning i registret 100-200Hz. Har man för mycket bas flyttar man ut högtalaren en bit.

Genelec's FAQ är rätt bra på att förklara, http://www.genelec.se/faq/acoustical/not-enough-bass/

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-24 12:23

Man kan ju till viss del kompencera "längst ner" med filtrets ställbara Q i LP delen. Dock inte mer än "till viss del"... annars så är väll placeringen ganska beroende av mängden dämpning på väggen som redan påpekats och jag har mina ca 15cm från väggen som det är just nu. Dock bara en Aco skiva bakom varje och det är för lite, vill ha in mer men det får vänta på att en med permanent lösning kommer. högtalarna ska inte stå som dom gör nu nämligen så det känns lite som onödigt jobb...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-06-29 11:02

Enligt IÖ på telefon: Nära, ungefär 5 cm från dämpet.

Har nu bytt soffa i lyssningsrummet/vardagsrummet. Mycket snyggare än den andra, men hur låter den??? Nya högtalarställ på lackering också, kan bli smutt. Det får testas en regnig dag när man åker hem från fiskeläget.

Spännande detta sedan man började intressera sig för akustiken på en mer avancerad nivå. Förut bytte man stereoprylar och provlyssnade, nu testar man också inredningen. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2010-06-29 11:09

Men du kommer ha kvar din bänk under eller?

För om dom ska stå så nära så skulle jag kunna flytta bak mina i14 ungefär 15cm...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-29 13:27

RogerGustavsson skrev:Det ska väl vara en annan dämpning bakom i16? Mera dämpning som är verksam lite lägre i frekvens än i fallet piP. Borde innabära rätt väggnära placering om man inte vill ha en utfasning i registret 100-200Hz. Har man för mycket bas flyttar man ut högtalaren en bit.

Genelec's FAQ är rätt bra på att förklara, http://www.genelec.se/faq/acoustical/not-enough-bass/
Ska den inte stå ganska långt ifrån väggen för att sådan utfasning skall ske? 200 hz är väl 1.7 meter?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-29 13:49

Enligt Genelec ger det med baffeln 86 cm framför väggen en utfasning vid 100 Hz. Ska utfasningen hamna vid 200 Hz blir det väl 43 cm? Ju högre frekvens desto mindre djup utfasning? Dessutom går det väl att minska väggens verkan genom dämpning och att vinkla högtalaren i förhållande till väggen?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-29 14:11

RogerGustavsson skrev:Enligt Genelec ger det med baffeln 86 cm framför väggen en utfasning vid 100 Hz. Ska utfasningen hamna vid 200 Hz blir det väl 43 cm? Ju högre frekvens desto mindre djup utfasning? Dessutom går det väl att minska väggens verkan genom dämpning och att vinkla högtalaren i förhållande till väggen?
Åh fan, det borde väl gälla nästan alla högtalare? Jag hade mina i14 typ 40 cm från vägg och jag upplevde dom som svaga i midbasen, trodde att ev utfasning skulle ha skett längre upp i registret. Lite lustigt att jag bytte till just Genelec bla pga detta, som för övrigt står på samma ställe, men med betydligt mer punch i midbasen (200-400 hz).
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-06-29 14:53

Med en lufthastighet på 345m/s så blir en 200hz vår 1,7m lång. Vilket betyder att halv våg blir 86cm.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-29 15:04

Alexi skrev:Med en lufthastighet på 345m/s så blir en 200hz vår 1,7m lång. Vilket betyder att halv våg blir 86cm.
Så tänkte jag också. står det fel på Genelecsidan, kanske? Eller är det nåt jag inte fattar?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-06-29 15:09

Nu är jag inte akustikexpert men om vågen studsar i väggen och tillbaks till högtalaren så har den tilldrygalagt just 1,7m, men är då i motfas till högtalarens signal?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-29 15:19

Helvete kan nån komma in och säga vad som gäller, jag gillar inte det här.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2010-06-29 15:30

Genelec räknar inte på avståndet mellan högtalare och vägg, utan skillnad i avstånd ljudet tillryggalägger mellan direktljud och reflekterat ljud. Så man får helt enkelt mäta lite efter hur man har sina prylar uppställda. Normalt sitter man ju inte rakt bakom högtalarna utan snett, sådär 20 grader eller nåt om man följer de rekommendationer man kan läsa här på faktiskt.se ?

Någon med lite trigonometri kvar i huvudet kanske kan räkna lite snabbt, kanske inte blir så stor skillnad, men lite skillnad borde det välan bli ?
Ropa inte nej innan du trillat ner i bäcken.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-29 15:48

monsj skrev:Genelec räknar inte på avståndet mellan högtalare och vägg, utan skillnad i avstånd ljudet tillryggalägger mellan direktljud och reflekterat ljud. Så man får helt enkelt mäta lite efter hur man har sina prylar uppställda. Normalt sitter man ju inte rakt bakom högtalarna utan snett, sådär 20 grader eller nåt om man följer de rekommendationer man kan läsa här på faktiskt.se ?

Någon med lite trigonometri kvar i huvudet kanske kan räkna lite snabbt, kanske inte blir så stor skillnad, men lite skillnad borde det välan bli ?
Fast om man utgår från att man sitter i linje med högtalaren, vilket avtsånd ska det vara mellan högtalare (från baffeln) och väggen bakom denna för att en utsläckning vi 100 hz ska ske?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2010-06-29 16:00

_Fredrik_ skrev:
monsj skrev:Genelec räknar inte på avståndet mellan högtalare och vägg, utan skillnad i avstånd ljudet tillryggalägger mellan direktljud och reflekterat ljud. Så man får helt enkelt mäta lite efter hur man har sina prylar uppställda. Normalt sitter man ju inte rakt bakom högtalarna utan snett, sådär 20 grader eller nåt om man följer de rekommendationer man kan läsa här på faktiskt.se ?

Fast om man utgår från att man sitter i linje med högtalaren, vilket avtsånd ska det vara mellan högtalare (från baffeln) och väggen bakom denna för att en utsläckning vi 100 hz ska ske?

Precis som Alexis är jag ingen expert, men tror precis som honom att det är 1,7 meter från väggen, dvs en halv våglängd vid 100 hz. Men som jag skrev innan så sitter man ju inte rakt bakom en högtalare (förutom centerhögtalaren förstås).

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-29 16:10

monsj skrev:
_Fredrik_ skrev:

Precis som Alexis är jag ingen expert, men tror precis som honom att det är 1,7 meter från väggen, dvs en halv våglängd vid 100 hz. Men som jag skrev innan så sitter man ju inte rakt bakom en högtalare (förutom centerhögtalaren förstås).
Då står det alltså fel på geneleclänken?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-06-29 16:17

_Fredrik_ skrev:
monsj skrev:
_Fredrik_ skrev:

Tittade på länken nu och nej det står helt rätt där:

Formulae for calculating cancellation frequencies

Quarter wavelength cancellation frequency
fc = c / 4dx

where:
fc is the cancellation notch centre frequency c is the speed of sound in air at 20°C at sea level = 344m/s
dx is the distance from the front of monitor to the wall behind it

Minimum distance of the monitor to the wall
dmin =1.4 c / 4 f-3dB

where:
dmin is the minimum distance from the front of the monitor to the wall behind it
c is the speed of sound in air at 20°C at sea level = 344 m/s
f-3dB is the -3 dB low cut-off frequency of the monitor

Half wavelength cancellation frequency

fc = c / 2(dreflect-ddirect)

where:
fc is the cancellation notch centre frequency
dreflect is the distance of monitor to the listening position via the reflecting surface
ddirect is the direct path distance from the monitor to the listening position

De har med både halvvåg och kvartsvåg. Du får alltså en utsläckning både vid 100 och 200hz.

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2010-06-29 16:17

_Fredrik_ skrev:
monsj skrev:
_Fredrik_ skrev:

Jag gissar att Genelecs information stämmer. Hoppas någon kan förklara. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-06-29 16:24

Jamen kan man inte testa olika avstånd å lyssna sig fram där det funkar bäst, rekommendationer i all ära jag använder öronen i första hand..

Men det är klart att det kan vara roligt att veta hur det funkar, det är ingen tung börda att bära!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-06-29 16:40

bassman skrev:Jamen kan man inte testa olika avstånd å lyssna sig fram där det funkar bäst, rekommendationer i all ära jag använder öronen i första hand..

Men det är klart att det kan vara roligt att veta hur det funkar, det är ingen tung börda att bära!
Utan kunskap riskerar man att tro att rumsliga effekter beror på högtalarna, precis som det nämnts i denna tråd att Fredrik upplevt högtalarna som slanka i 100-200Hz registret när det egentligen kanske beror på deras placering i rummet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-29 16:58

RogerGustavsson skrev:Enligt Genelec ger det med baffeln 86 cm framför väggen en utfasning vid 100 Hz.
1. Ska utfasningen hamna vid 200 Hz blir det väl 43 cm?
2. Ju högre frekvens desto mindre djup utfasning?
3. Dessutom går det väl att minska väggens verkan genom dämpning och att vinkla högtalaren i förhållande till väggen?

1. Precis.

2. Njae. Ju närmare man har högtalaren frontväggen destu mindre gångvägsskillnad blir det mellan direktljudet och det reflekterade och de får mer och mer lika nivå. Då blir interferensmönstret kraftigare. Men å andra sidan så får en högtalare mer och mer riktverkan ju högre upp man kommer och det gör att mindre energi går bakåt och studsar i väggen. Det ger mindre kraftigt interferensmönster.

3. Vinkling kan ge lite men inte vid dessa låga frekvenser men dämpning däremot. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-29 17:01

Alexi skrev:Med en lufthastighet på 345m/s så blir en 200hz vår 1,7m lång. Vilket betyder att halv våg blir 86cm.

Precis. Och hälften av en halv våg blir 43cm. Och gångvägen in till väggen är 43cm. Och gångvägen ut från väggen är 43 cm. Det blir totalt 86cm. Vilket är en halv våglängd vid 200Hz och man får då en destruktiv interferens vid denna frekvens. En dipp m a o. Vid 400Hz så får man en också gångvägsskillnad på 86cm vilket motsvarar en hel våglängd och då får man konstruktiv interferens. D v s en puckel på ca 6dB.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-29 17:02

Alexi skrev:
_Fredrik_ skrev:
monsj skrev:
_Fredrik_ skrev:

Tittade på länken nu och nej det står helt rätt där:

Formulae for calculating cancellation frequencies

Quarter wavelength cancellation frequency
fc = c / 4dx

where:
fc is the cancellation notch centre frequency c is the speed of sound in air at 20°C at sea level = 344m/s
dx is the distance from the front of monitor to the wall behind it

Minimum distance of the monitor to the wall
dmin =1.4 c / 4 f-3dB

where:
dmin is the minimum distance from the front of the monitor to the wall behind it
f-3dB is the -3 dB low cut-off frequency of the monitor

Half wavelength cancellation frequency

fc = c / 2(dreflect-ddirect)

where:
fc is the cancellation notch centre frequency
dreflect is the distance of monitor to the listening position via the reflecting surface
ddirect is the direct path distance from the monitor to the listening position

De har med både halvvåg och kvartsvåg. Du får alltså en utsläckning både vid 100 och 200hz.
Jag är lite seg i huvudet, så jag får fundera vidare på det du citerade, tack.

Om man skiter i vad som händer med andra frekvenser. En våglängd vid 100 hz är 3.4 meter eller? Ska man alltså dela det på 4 för att få fram avståndet mellan baffel och bakvägg som ger en utsläckning vid 100 hz?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-29 17:02

_Fredrik_ skrev:

Ca 85cm. Från fronten på högtalaren då.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-29 17:04

_Fredrik_ skrev:Om man skiter i vad som händer med andra frekvenser. En våglängd vid 100 hz är 3.4 meter eller? Ska man alltså dela det på 4 för att få fram avståndet mellan baffel och bakvägg som ger en utsläckning vid 100 hz?

Bild

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-29 17:05

Naqref skrev:
_Fredrik_ skrev:Om man skiter i vad som händer med andra frekvenser. En våglängd vid 100 hz är 3.4 meter eller? Ska man alltså dela det på 4 för att få fram avståndet mellan baffel och bakvägg som ger en utsläckning vid 100 hz?

Bild
Fett tack!

bra beskrivning:
Naqref skrev:

Precis. Och hälften av en halv våg blir 43cm. Och gångvägen in till väggen är 43cm. Och gångvägen ut från väggen är 43 cm. Det blir totalt 86cm. Vilket är en halv våglängd vid 200Hz och man får då en destruktiv interferens vid denna frekvens. En dipp m a o. Vid 400Hz så får man en också gångvägsskillnad på 86cm vilket motsvarar en hel våglängd och då får man konstruktiv interferens. D v s en puckel på ca 6dB.

Då var man fullfjädrad akustiker då.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-29 17:39

jag brukar roa mig med att koppla båda högtalarna till samma högtalarutgång på förstärkeriet, sedan provar jag å flytta högtalarna för olika djupledspositioneringar, det brukar låta intressant
Bikinitider

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-06-29 18:04

blixten_no1 skrev:Men du kommer ha kvar din bänk under eller?

För om dom ska stå så nära så skulle jag kunna flytta bak mina i14 ungefär 15cm...

Bänken är kvar, villkor för att gömma basarna.
Bilder kommer när stativen är klara.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-30 12:46

Alexi skrev:.....precis som det nämnts i denna tråd att Fredrik upplevt högtalarna som slanka i 100-200Hz registret när det egentligen kanske beror på deras placering i rummet.
Iof var det nåt som slog mig även i IÖ:s källare, jag påpekade detta och fick för mig att det är ett medvetet val (vilket det förstås är). Det blir ju mindre "bullrigt" men samtidigt extremt oförlåtande mot det mesta i popväg som produceras idag.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-06-30 12:56

_Fredrik_ skrev:
Alexi skrev:.....precis som det nämnts i denna tråd att Fredrik upplevt högtalarna som slanka i 100-200Hz registret när det egentligen kanske beror på deras placering i rummet.
Iof var det nåt som slog mig även i IÖ:s källare, jag påpekade detta och fick för mig att det är ett medvetet val (vilket det förstås är). Det blir ju mindre "bullrigt" men samtidigt extremt oförlåtande mot det mesta i popväg som produceras idag.
I kombination med att ha utsläckningar i det registret måste det bli olidligt då.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino