piPs vs Revel M20

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanjuro

piPs vs Revel M20

Inläggav Sanjuro » 2010-07-06 09:18

Efter allt hallaballoo runt Revel M20 så snokade jag rätt på ett par medan jag var på semestern och såg till att det fanns ett par att hämta ut på DHL när jag kom hem.

Efter att ha spelat på dem i två veckor så har man kunnat bilda sig en uppfattning om vad man tycker om dem då jag spelat dem i "känd miljö" dvs mitt eget hem, med och mot mina egna grejer.

Första intrycket är mycket gott: de känns solida och väger ganska mycket.
De är kanske inte ett under av design men kvalitetsintrycket är gott. Då jag fick med manual och broschyr så kunde man konstatera att filosofin kring uppställning och uppspelning är ganska likt Ingvars rekommendationer. 8O

I manualen anges till exempel att man "bör beakta rummets inverkan och att man bör dämpa av väggen bakom högtalaren samt sidoreflexer" dessutom bifogas förslag på dämpning av väggar och rum. Känns seriöst och förtroendeingivande. Ska försöka skanna in och bifoga detta senare i tråden (om den inte ballar ur för då skiter jag i det).

Bild på Revel M20 jämte pi60s här:
Bild

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-07-06 09:34

Första lyssningsintrycken:

Mycket gott, över förväntan (även om jag försökte att inte ha några) och det lät mycket trevligt, fylligt och inte alls långt ifrån vad jag tycker pi60 låter som. Snarare mer likt än olikt. :D

De fick helt enkelt spela ett par dagar för sig själva och jag labbade lite med placeringen och med injusteringsmöjligheterna baktill på högtalaren. (Bilder kommer här)

I mitt rum så passade det med neutral inställning på diskantkompensationen och med "stand mounted" och en bit ifrån bakväggen, annars blev basen lite blöt. Mitt rum är lite åt det ljusare hållet jmf med många andra Inoiter som kanske dämpar mer än vad jag gillar. På viss musik tjänade jag på att kompensera ner diskanten lite, mer om det senare.

Under hela första veckan så var det en trevlig smekmånad med Revel och under den perioden så tänkte jag mer att det en jämförelse mellan t ex i14 som jag haft skulle vara roligare än att jämföra med piPs eftersom skillnaden i storleken mellan Revel M20 och piPs är påtaglig. En sådan jämförelse skulle nog halta eftersom i14 är sluten och skall spelas med basmoduler medan Revel M20 och piPs är stativare.

På viss musik började det dock smyga in sig en del tendenser som jag inte kände igen, och det var framförallt i diskantområdet som det inte var riktigt så bra som jag är van vid med pi60s. Det låter lite mindre upplöst om Revel M20 och därmed även lite hårdare än vad jag är van vid. Dock är detta på ganska hög volym och sammantaget så är det fortfarande väldigt bra.

Jag hade inte tid att jämföra med piPs innan jag fick besök av Soleld THX, DVDAi och Timpolanen under svepskälet "kaffe någon?" så då hade de med sig musik och friska öron. Timpolanen och jag är bägge diskantkänsliga och alla de tre är basnarkomaner så det var en förväntansfull skara som bänkade sig i det varma rummet...

Jag börjar med DVDAis redogörelse, saxad ur MMs tråd:
Senast redigerad av Sanjuro 2010-07-06 12:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-07-06 09:35

DVD-ai skrev:Har nu lyssnat på dom legendariska Revel Performa M20 mot piPs, Jag kan avslöja att M20 tyckte jag lät mycket bra, så pass bra att jag inte drar mig för att rekommendera dom från och med nu till folk som letar högtalare i prislassen beggat. Dom hade dock ett problem... upplösningen i basen va inte helt 100 och störde jag mig, personligen på, under hela lyssningen. Detaljer finns, men dom liksom på något sätt smetas ut och blir inte naturliga och distinkta på "rätt sätt" (trummor" låter inte trummor" utan dom låter som högtalare som försöker att spela upp trummor... om nu någon fattar den luddiga förklaringen. :P). Annars mycket bra ljud som va lättlyssnat och trevligt på alla sätt, dom får dock se sig slagna av piPs i kvalitet i basen och upplevt djup. Dessutom djupet i stereoperspektivet och sättet som röster läggs fram på. Med Revel så "lät det högtalare" och det gör inte piPs. fanns väll inget som jag upplevde Reve M20 vara bättre än piPs. Gick att spela lite högre med M20 dock, enda fördelen med dom högtalarna, annars är allt lika eller till fördel för piPs.

Synd bar att Revel M20 ska se så förbannat bedrövliga ut, vilken hemsk design... Det gör dom ändå lite halv svåra att rekommendera till folk, dom liksom förfular allt i sin närhet på ett tråkigt sätt. Kanske ser bättre ut med frontgaller på dock :)

Alltså, Ingen sågning av Revel Performa M20 som mer än väl visade att dom är starka kort att räkna med ! Men dom lider av samma problem som jag upplever nästan samtliga högtalare lider av... just förmågan att släppa musiken fri och liksom "bara finnas" där utan att man hör att det är högtalare som spelar den. Har faktiskt bara upplevt just detta med Ino, därför jag gillar Ino så mycket för att jag älskar det "soundet" och just den egenskapen är något som är så otroligt tillfredsställande att alla andra egenskaper liksom är av sekundär betydelse.
Om någon högtalare är bättre på enskilda punkter, som "bättre upplösning" eller "bättre dynamik" m.m. så kvittar det för så länge inte samma realism och "naturlighet" i ljudet kan åstadkommas av en högtalare så är den inte bättre, från mitt sätt att se på saken :)

M20 får tummen upp, men piPs, hit med kardan ! :wink:

Edit: En "rolig" grej som inträffade va att vi vid lyssningen råkade bottna piPs kanske ordentligt, det smattrade på riktigt friskt där i låten Temptation med Diana krall. 2,45 in i låten där någon gör något roligt med en ståbas... På samma volym som Revel knappt klarade (skriver "knappt" för det lät klart disstat och det "brölade till" vid detta parti) så slog alltså piPs igenom så att Timpolanen höll på att sätta tungan i halsen och soleldTHX bet ihopp i ett "aj aj aj..:" :lol: Men dom överlevde och utan några hörbara/kännbara försämringar. Nu är detta ju inte uppmätt ljudnivå, men subjektivt bedömt och nästan samma ställning på volymkontrollen resulterade det i.

Var en trevlig kväll hos den allt jämt trevliga värden och tack för det, även det, allt jämt goda kaffet ;)

//David

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2010-07-06 09:41

Roligt initiativ.

Har du möjlighet att knäppa en bild med frontskyddet på. Kanske är fler som vill se hur de ter sig i mer katt/barnskyddat skick.

Sen får du lacka om dem i mörk hazzelnöt så ska de nog låta lite bättre i basen ;)

Vh
T

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-07-06 10:05

Min egen slutsats:

Revel M20 klarar att spela högre än piPs, med lite marginal. Spelar man på högre volym så känns Revel M20 fylligare och större än piPs och jag kan förstå om man föredrar dem framför piPs. Själv är jag lite kluven.

Eftersom min reservation mot piPs alltid har varit att jag tycker de blir lite för hårda om man spelar dem HÖGT så föredrar jag mellanregister och diskant hos Revel M20 och jag tilltalas av fylligheten som ligger närmare större Inohögtalare.

Revel M20 ligger liksom lite mitt emellan om man säger så, och på medelhög volym så föredrar jag dem personligen. Ett mycket gott betyg således för Revel M20.

När vi lyssnade på Diana Krall på väldigt hög volym så fick bägge burkarna bekänna färg och piPs fick vi att storkna, som David skrev, och Revel klarade sig med nöd och näppe genom den passagen. Man ska dock ha i åtanke att så högt har jag aldrig spelat piPs innan... piPs överstyr inte så snyggt om man pressar dem så hårt.

Det som Revel M20 inte gör lika bra är att ljudbilden inte är lika uttalad som med piPs dvs utplaceringen av ljudbilden, den fick inte vi till på samma sätt som med piPs.

Dessutom så kunde min medlyssningspanel påtala brister i basåtergivningen. Den är riklig med Revel M20, men den är lite blöt och tyvärr inte så distinkt som man kan önska. Det brister lite i detaljeringen jämfört med piPs och även om fylligheten är "trevligare" med Revel M20 så är det en artificiell värme som de förmedlar och det är på bekostnad av utmejslingen av basgångar. Basplock och slingor klarar de finfint men på något sätt känns lågbasen lite i otakt med resten.

Återigen, om man inte är helt anal så tycker man att det är "trevligt" med den extra fylligheten och jag tycker att den inte är ful men samtidigt känns den inte korrekt heller.

Fördel Revel M20 (för mig): fylligare än piPs, subjektivt sett ungefär samma utsträckning neråt i basen. På hög volym något mjukare diskantåtergivning vilket återigen passar mina öron, mer om det senare.
Överstyr något snyggare än piPs när den blir pressad.

Fördel piPs; utplacering av instrument och detaljering av musiken samt fastare och mer artikulerad bas. På "komplicerad musik" på hög volym så kändes det som att de drog ganska jämnt då piPs låter såpass hårt medan Revel M20 låter mer avslappnat även om det sker på bekostnad av artikulationen, som blir lite svampigare.

(fortsättning följer, bilder kommer när kamerabatteriet laddat klart)

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-07-06 10:10

TeeBee: tyvärr medföljde det inte något frontskydd till Revel M20.
Så de är fritt byte för katterna, men den enda katten som visat intresse för dyra, lättklösta detaljer har blivit lat och fet och jagar mest saker på marknivå. :lol:

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-07-06 10:38

Fortsättningsvis så kanske det kan vara av intresse att få ett subjektivt intryck av hur de står sig mot större Ino?

Jag tycker Revel M20 spelar mycket trevligt även om basartikulationen inte är klockren. Även med placering en bra bit ut i rummet och med dämpning anpassad för pi60s så blir den "fet" dvs lite bumligare än vad som kan anses korrekt och det får mig definitivt att tro att felet sitter i konstruktionen som sådan. Revel själva har ju såpass gott omdöme att de skriver att rumsbidraget är relativt stort i mellanregister samt lägre frekvenser att man inte kan bortse från detta vid placering och dämpning av rummet.

Efter en och en halv vecka så gillar jag fortfarande Revel M20 skarpt och trots (eller tack vare?) den boostade fylligheten så tycker jag det klarar sig fint utan basunderstöd. Spelar man högt så blir det lite för mycket av det goda och då kryper "boomigheten" fram lite och där påminner de lite om Quad 12L som jag också tyckte var lite svullna i basregistret (speciellt jmf med Quad 11L, en annan gammal favorit).

Då ligger det nära till hands att jämföra övre register mot pi60s:

Invändningarna mot Revel M20 är att diskanten inte är tillräckligt högupplöst och att det kryper fram efter ett tag. Låtar man spelat många många gånger kommer inte till sin rätta som man är van vid dem och musik som inte är superbra inspelad låter sämre än man är van vid.

Mellanregister är mycket bra och diskanten ÄR bra men det övre registret kommer inte upp i samma klass som pi60s i lugn/upplösning.

För att förtydliga sista stycket så möjliggör pi60s lyssning även på sämre mastrade skivor med behållning då mellanregister och diskant är så högupplöst att högtalaren INTE bidrar med mer förvrängning och att även sämre inspelade skivor är njutningsbara. Med Revel M20 så fann jag att jag blev tvungen att vrida ner volymen - eller byta förbi en och annan låt - för att jag inte tyckte det lät trevligt. Exempel på sådan musik är Simply Red och skivan "Blue" där upplösningen i Revel M20 kopplat med inspelningen gör att det blir för grötigt medan pi60s kan spela det hur högt som helst. Just den skivan ger en kombination av att Revel M20 bumlar till basen och misslyckas med att återge röstnyanserna och slutresultatet är inte trevligt.

Trots det så är Revel M20 i mitt tycke en av de bättre stativare jag lyssnat på överhuvudtaget och att jag varmt kan rekommendera dem, de är en bra balans på det mesta utan att vara dåliga på något.

De finns dock bara begagnade idag och de har ersatts av M22 som enligt folk som hört/ägt båda är sämre än M20. Detta kan jag inte verifiera då jag inte hört M22. Eftersom det sitter samma element i F30 (enligt Revel själva och enligt broschyren för Performaserien) så kan jag sluta mig till att F30 inte heller har en tillräckligt bra diskantåtergivning för att den ska vara intressant för mig. Om den dras med samma basartikulationsproblem kan jag förstås inte svara på.

Jag tvekar på om jag ska behålla Revel M20 eller inte, just nu spelar de fortfarande (trots att jag har pi60s) i vardagsrummet och låter finfint men när smekmånaden är över och man har nyktrat till så får man nog inse att de inte kommer kunna ersätta pi60s på någon parameter. Platsbristen gör att de inte heller kan få en plats i arbetsrummet (där iPs spelar) eftersom de då skulle ta upp halva skrivbordet och hamna för nära lyssningsplatsen. Men tillsvidare kommer jag att njuta av dem.

I ett större/mellanstort rum där man vill kunna klara sig på ett par stativare och fylla ut rummet med välljud så kan jag definitivt se Revel M20 som ett bra alternativ till piPs, i samma prisklass för ett par begagnade M20. I ett litet rum så drar de nog ganska jämnt vilket får ses som ett mycket gott betyg för M20. Fördel (OCH nackdel) för Revel M20 är att de mår bättre av att komma ut en bit ifrån en dämpad bakvägg, därav min gissning att de passar som bäst i lite större rum.

Tummen upp för Revel M20! :)
Senast redigerad av Sanjuro 2010-07-07 00:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-06 11:15

Härlig lyssningsrapport! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-07-06 11:18

Ja, fantastiskt trevligt.

Undrar vad ett par begagnade Revel Ultima Gem går för nuförtiden, den
konstruktionen börjar bli lite till åren.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-06 11:40

Jo, det var väldigt trevligt som vanligt :)
Roligt att lyssna på en sådan bra högtalare och som jag sa tidigare så klarar sig Revel Performa m20 bra, Men dom misslyckades att övertyga mig i basen. Jag är (har jag fått förklarat för mig otaliga gånger) mycket petig med just basen, det ska vara "rätt" eller i alla fall på mitt sätt annars kan det kvitta... :lol: det medförde att Revel Performa m20 är en högtalare som jag inte skulle kunna leva med som den är, delad till kapabla och bra basmoduler så skulle det nog gå bättre. Men som vi också uppmärksammade under lyssningen så saknade M20 även upplösning i diskanten jämfört med piPs och PI60s, det där "lilla extra" som ju gör så mycket för helhets upplevelsen. Detta är dock inte något lätt jobb och jag tycker ändå, trots detta att m20 gjorde mycket bra ifrån sig. Men som jag också påtalade så är dom inte i samma klass som Ino när det gäller att "inte låta högtalare", något som jag har svårt att beskriva mycket mer ingående än så, men det är en mycket viktig parameter...
M20 är sammantaget en trevlig högtalare helt enkelt och jag tycker inte att dom i egentlig mening gjorde bort sig på någon parameter... Snarare så motståndet som den mötte va allt annat än lätt. Som helhet så är m20 en mycket bra, finslipad och balanserad högtalare som klarar att fylla även lite större rum på ett vettigt sätt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-07-06 11:43

Det här med fyllligheten i övre basregistret, som jag förstod det, är det inte så att Inos högtalare snarare är lite slankare där generellt, vilket i sin tur kan leda till bättre definition?
Hifi Is Great Everyday

eriken

Inläggav eriken » 2010-07-06 11:47

Mycket intressant läsning och jag kan bara instämma om att M20 är en otroligt fin högtalare som jag gärna skulle äga! Eller varför inte F30 för den delen? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-07-06 12:08

_Fredrik_ skrev:Det här med fyllligheten i övre basregistret, som jag förstod det, är det inte så att Inos högtalare snarare är lite slankare där generellt, vilket i sin tur kan leda till bättre definition?

Kan vara en skev preferens oxå. IÖ skrev lite om detta men jag minns inte exakt i beskrivningen av LTS-trevägare där de är gjorda så att de inte har den för mer normala högtalare vanliga dippen runt 100-200Hz vilket kan för vissa upplevas som lite ovant.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-07-06 12:20

Naqref: Det här ska ju inte du ställas till svars för, men fråga dig kan jag ju
göra. Hur kommer det sig att en sådan dipp är vanlig (om den nu är det)?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-07-06 12:24

shifts skrev:Naqref: Det här ska ju inte du ställas till svars för, men fråga dig kan jag ju
göra. Hur kommer det sig att en sådan dipp är vanlig (om den nu är det)?

Därför att den finns som en kompromiss naturligt i de flesta högtalarfall och är svår att komma undan. Inos basstöd är dock en sådan åtgärd som i mångt eliminerar dippen åtm för pi60(s). :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-07-06 12:33

Naqref: aha, intressant, det förklarar en del av det jag upplevt tidigare, dvs slankheten som jag upplevde med pi60 innan jag blev med basstöd till pi60(s).
Senast redigerad av Sanjuro 2010-07-06 12:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-07-06 12:33

Naqref: Ah ok, det är något som finns där just för att högtalare oftast
kommer i par om två? Eller, jag antar att det är mer komplicerat än så, men
jag drog den slutsatsen när du nämnde basstöden. Spännande i alla fall, för
det visste jag inte.
Senast redigerad av shifts 2010-07-06 12:42, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-07-06 12:36

Lyfter på hatten för intressant läsning!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-07-06 12:49

bassman skrev:Lyfter på hatten för intressant läsning!

Medhåll!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-07-06 12:59

shifts skrev:Hur kommer det sig att en sådan dipp är vanlig (om den nu är det)?

Svar finns i denna tråd, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=#1005724

Du kan även gå direkt till, http://www.genelec.se/faq/acoustical/not-enough-bass/

Ju längre ifrån den bakomvarande väggen man är, ju lägre i frekvens hamnar utfasningen. Det är också därför högtalare konstruerade för väggnära placering tappar bas om man flyttar ut dem i rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-07-06 13:01

Tack RogerGustavsson, ska läsas direkt. Känner till lite av det du nämnde nu
som anledningar, och kände nu att jag kanske läste in mer än vad som fanns
skrivet av Naqref. Tänkte att bs60 (Inos basstöd) löste detta åt pi60 (som ju
kan stå väggnära).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-07-06 14:47

Naqref skrev:
_Fredrik_ skrev:Det här med fyllligheten i övre basregistret, som jag förstod det, är det inte så att Inos högtalare snarare är lite slankare där generellt, vilket i sin tur kan leda till bättre definition?

Kan vara en skev preferens oxå. IÖ skrev lite om detta men jag minns inte exakt i beskrivningen av LTS-trevägare där de är gjorda så att de inte har den för mer normala högtalare vanliga dippen runt 100-200Hz vilket kan för vissa upplevas som lite ovant.
Det där förstod jag inte riktigt, vad är en skev preferens, dipp i midbasen eller det motsatta? Jag fattade inte sambandet mellan detta och min fråga.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-07-06 14:49

alltid kul med sådana här tester, en undran och säkert väldigt dirrrty, har ni provat att förlänga basporten i m20-lådan för att få ner peaken lite, en bunt a4-papper rullade till ett rör duger
Bikinitider

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-07-06 15:03

Jag blir alltid osäker när folk skriver piPs. Visst är piP fortfarande är piP och piPs fortfarande piPs?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-07-06 15:12

henrikwiklund skrev:Jag blir alltid osäker när folk skriver piPs. Visst är piP fortfarande är piP och piPs fortfarande piPs?

piP med genitivt-s borde skrivas piP:s för att undvika missförstånd kan jag
tycka. Blir också osäker när jag ser folk skriva piPs.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-07-06 17:49

shifts skrev:
henrikwiklund skrev:Jag blir alltid osäker när folk skriver piPs. Visst är piP fortfarande är piP och piPs fortfarande piPs?

piP med genitivt-s borde skrivas piP:s för att undvika missförstånd kan jag
tycka. Blir också osäker när jag ser folk skriva piPs.

Eller så skriver man piParnas eller piPsarnas :wink:

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-07-06 18:37

Celef: varför inte? Det kommer finnas en hushållsrulle över efter kaffet ikväll.

Henrik W: i detta fallet är det piPs som i signatur som avses vilket är i enlighet med hur den gode Inschenjörn brukar skriva det om jag inte fått det helt om bockfoten. För förtydligandets skull kan man kanske skriva piP(s) eller piP(signatur).

Bild

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-07-06 21:55

Tackar för lyssningsrapporten! Intressant med nya infallsvinklar,vad kostar ett par sådana skönheter?
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-06 23:29

Tycker också att det var ett trevligt och seriöst reportage.
Sätter färg på Faktiskt, faktiskt med den här typen av inlägg.
Stort tack! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-07 00:19

Det gäller piPs, naturligtvis...;) Då jag ju hade skrivit piP om det gäller piP eller typ piP's/piP:s om jag syftat på flera eller så..
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Nästa

Återgå till Wänner af Ino