Hjälp med lackning av nya pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
keffboy

Hjälp med lackning av nya pi60

Inläggav keffboy » 2010-07-15 10:47

Hejsan allihop.

Jag är ny på forumet och har precis införskaffat ett par pi60. Jag har köpt dem i rå MDF så jag sitter och funderar på hur jag ska göra med lackningen. De flesta verkar rekommendera att man lämnar in dem på professionel lackning, och jag undrar om någon har koll på bra lackare som finns i närheten av Skövde?

Vad bör man tänka på innan man lämnar in lådorna, och är det något speciellt förarbete jag bör göra? (Slipning eller liknande?) Lådorna är väldigt fina och i mina ögon behöver de knappt slipas.

Sedan är det det här med priset. Vad är ett rimligt pris att betala för att få lådorna professionellt lackade?

Jag har även funderat på att försöka mig på att lacka dem själv.. Har dock ingen tidigare erfarenhet av att lacka, varför jag är lite tveksam. Det blir dock mycket billigare och jag har tänkt mig en matt eller blank svart färg på dem, så det är inget speciellt fancy. Har någon erfarenhet av att måla själv som kan uttala sig? Det vore även kul att se på bildresultat från några självmålade lådor kontra professionellt lackade.

Mycket frågor, men är extremt tacksam om någon kan svara :)

Med vänlig hälsning
Anton

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-15 13:02

Har man aldrig lackat själv tidigare så är det noll chans till perfekt resultat, och är det en mycket dålig affär andrahandsprismässigt att inte få det proffsigt gjort.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-15 13:32

Lacka blank svart färg själv utan erfarenhet är dömt att misslyckas på de lådorna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2010-07-15 16:27

Var nog med att välja rätt sorts typ av lack...en polare lämnade in sina (i16s) hos en lackerare som misslyckades 3 gånger innan de kom på att de skulle använda annan typ av färg...han var inte så nöjd med det hela...

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-07-15 19:41

MagnusÖstberg skrev:Lacka blank svart färg själv utan erfarenhet är dömt att misslyckas på de lådorna.

Får nog (dessvärre) hålla med.

Kanske finns det någon färg som är lätt att slipa bort? Då är det ju bara att testa. Jag var i samma sits med ett par piP för c:a 5 år sen, slutade med att jag inte lackade dem alls. :oops:

Hör med Skövdes företag som lackerar bilar for a livin. Har dom inte fullt upp så finns det en bra chans att dom ställer upp. En tusing per låda kanske?

EDIT
Grattis till inköpet förresten! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-15 20:13

Om man meddelar att botten inte behöver målas, utan att dom kan stå på varsin tomburk under lackeringen så kan det kanske förenkla och göra att priset blir lite fördelaktigare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2010-07-15 21:06

Hej,

Skövde: Nej ingen koll
Eget underarbete: Förmodligen kan du inte underlätta ngt för lackeraren, bäst att glömma
Pris: 2,5-3 kSEK
Göra själv: Kan fungera utmärkt om du har rimliga krav. Skumroller och halvblank/matt Alcro Servalac funkar utmärkt. Skarver kommer synas och en och annan rinning får du räkna med. Billigt blir det, ca 400-500 SEK. Finns exempel i galleriet, mina piP tex "Micke65" på sid 5

/Micke

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-07-15 22:18

Micke65 skrev:Hej,
Finns exempel i galleriet, mina piP tex "Micke65" på sid 5

Du har inte slipgrundad och lagt någon tid på underarbetet, syns tydligt i framkanterna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2010-07-16 00:45

Jag lämnade in mina pi60 på lackning förra sommaren, blanksvart 80. Kostnaden tror jag var 2500:- Det blev dock en lååååång resa innan de blev klara.
Gör på ett tidigt stadium klart för lackeraren att detta är "top of the line" grejjer. När jag skulle hämta mina pi60 första gången var det bl.a rinningar, de hade slipat så att en del kanter var sneda och allt såg för dj-vligt ut. De fick såklart göra om allt. Den andra gången blev det helt ok. Förrutom att fräsningarna för högtalarna fyllts med så mycket lack att högtalarna inte gick att få ner. detta fick jag själv åtgärda innan monteringen.
Men detta lärde mig en läxa.

1. Gör klart för lackeraren att det inte för förekomma några rinningar.
2. Förklara att i de runda hålen ska det sitta högtalare och därför får de vara lite försiktiga med lacken
3. Om du inte är nöjd, ta inte emot högtalarna.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2010-07-16 00:50

Glömde punkt 4.

4. Försök inte ens själv. Det är nog mycket svårt att få det bra. Ska man köpa bra penslar, slippapper, färg så blir kostnaden för bara materialet ca 750:-. Sedan ska du ha en dammfri plats att vara på och ett jädra tålamod. Då kanske det kan bli ok. Det är ju dock inte så kul att lägga ner massa tid och pengar för att i slutändan inse att man borde lämnat in dem från början.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2010-07-16 11:33

Ragnwald skrev:
Micke65 skrev:Hej,
Finns exempel i galleriet, mina piP tex "Micke65" på sid 5

Du har inte slipgrundad och lagt någon tid på underarbetet, syns tydligt i framkanterna.

Jo jag försökte, sprayspacklade och slipade.
Tyvärr kunde jag inte bättre. :oops:
/micke

Användarvisningsbild
keffboy

Inläggav keffboy » 2010-07-16 11:38

Tack för alla svar!

Det låter som att jag får ha lite tålamod och försöka hitta en bra lackare helt enkelt. Känns ju väldigt viktigt att jobbet blir bra gjort. Har ringt runt lite men verkar sjukt svårt nu i sommartider.

Lägger "måla själv" planerna på hyllan :)

Som tur är känner jag ingen uberstress över att få dem klara så det blir nog bra.

Kul med så mycket respons!

Mvh
Anton

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-07-16 12:28

Micke65 skrev:Jo jag försökte, sprayspacklade och slipade.
/micke

Menade inte att göra dig ledsen, ber om ursäkt för det.
Den här typen av små ojämnheter syns knappast i normal belysning. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
keffboy

Lackare i Göteborg?

Inläggav keffboy » 2010-07-16 12:54

Har förstått att många på forumet bor i Göteborg. Är det någon som har en bra lackare att rekommendera? Det vore verkligen super om man kunde få tag på en som redan har lackat Ino-högtalare förut :)

Har en kompis som bor i Göteborg och det tar inte förskräckligt med tid att köra ner direkt. Bara runt 15 mil.

Planen är som sagt högblank svart lack.

Tack på förhand!

Mvh
Anton

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2010-07-16 16:39

Ragnwald skrev:
Micke65 skrev:Jo jag försökte, sprayspacklade och slipade.
/micke

Menade inte att göra dig ledsen, ber om ursäkt för det.
Den här typen av små ojämnheter syns knappast i normal belysning. :wink:

Det är ok. :wink:
Jag tyckte att det försök jag gjorde gav perspektiv, dvs hur svårt det är att få till ngt som ser "fabriksmålat" ut.
Fö så stör jag inte mig på finishen i normala fall.
/Micke

Användarvisningsbild
keffboy

Inläggav keffboy » 2010-07-17 18:08

Ingen göteborgare som kan rekommendera en lackare?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-17 18:30

Mina OA5 står just nu hos ABC-Lack i Mölndal (Göteborg). Ett par lådor i mellanstorlek med jämna ytor kostar ca 1-2 kkr för spackling, slipning och lack.

Dom jobbar i första hand med omlackering av köksluckor, men gör alla möjliga lackeringsjobb. Ring och prata med dom:

031 - 338 48 20
Argong. 3
MÖLNDAL

Användarvisningsbild
keffboy

Inläggav keffboy » 2010-07-18 11:57

Allright, skriv gärna sen o berätta hur resultatet blev :)

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2010-07-18 22:39

Hej,

När jag frågade ABC-lack om pris på lackering(matt svart) av pi60 i rå MDF så fick jag efter ett par dagars kontemplation (de fick en bild av högtalarna med mått på) priset.... 3000kr... per högtalare!
Det blev mörk faner på sidorna och matt svart skumrollad front istället, ser riktigt bra ut i mitt mörka rum..
/Jonas

Användarvisningsbild
mikgr2

Re: Hjälp med lackning av nya pi60

Inläggav mikgr2 » 2010-07-19 10:32

keffboy skrev:Hejsan allihop.

Jag är ny på forumet och har precis införskaffat ett par pi60. Jag har köpt dem i rå MDF så jag sitter och funderar på hur jag ska göra med lackningen. De flesta verkar rekommendera att man lämnar in dem på professionel lackning, och jag undrar om någon har koll på bra lackare som finns i närheten av Skövde?

Vad bör man tänka på innan man lämnar in lådorna, och är det något speciellt förarbete jag bör göra? (Slipning eller liknande?) Lådorna är väldigt fina och i mina ögon behöver de knappt slipas.

Sedan är det det här med priset. Vad är ett rimligt pris att betala för att få lådorna professionellt lackade?

Jag har även funderat på att försöka mig på att lacka dem själv.. Har dock ingen tidigare erfarenhet av att lacka, varför jag är lite tveksam. Det blir dock mycket billigare och jag har tänkt mig en matt eller blank svart färg på dem, så det är inget speciellt fancy. Har någon erfarenhet av att måla själv som kan uttala sig? Det vore även kul att se på bildresultat från några självmålade lådor kontra professionellt lackade.

Med vänlig hälsning
Anton

Hej Anton!

Jag har lämnat in ett par IP samt 8 st mupps till en lackerare i Skara. Han har gjot en del andra jobb åt mig med mycket bra resultat, dock inga högtalare, så det återstår att se hur han klarar av mdf.
Mina skall bli i vit högglans.
Tyvärr går det lite trögt, han har mycket att göra just nu. Jag hör av mig när de är klara och rapporterar resultatet, om du vill får du komma och göra en egen inspektion, jag bor i Mareistad.

MVH

Mikael

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2010-07-19 14:54

Lackade ett par piP hos ett företag i Västerås....färgen sprack i en av skarverna efter ett tag...påtalade detta när jag skulle lämna in mina pi60 för lackering hos samma företag.....de blandade då i någon typ av mjukmedel i färgen och efter två år ser jag fortfarande ingen sprickbildning någonstans.....dock blev färgen i princip högblank av detta mjukmedel...helt ok, tycker jag....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-19 15:54

keffboy skrev:Allright, skriv gärna sen o berätta hur resultatet blev :)

Du kan följa upp resultatet i den här tråden ([s]i skrivande stund är lådorna fortfarande hos lackeraren[/s]):

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=38452

Edit: lådorna färdiglackade!
Senast redigerad av Kalejdokom 2010-07-20 23:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2010-07-20 13:21

andershelin skrev:de blandade då i någon typ av mjukmedel i färgen och efter två år ser jag fortfarande ingen sprickbildning någonstans

IÖ har "övertalat" sin lackerare att använda mjukmedel i färgen just för att slippa sprickbildning. Tror inte alla lackerare går med på att jobba med mjukmedel.
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

Användarvisningsbild
keffboy

Re: Hjälp med lackning av nya pi60

Inläggav keffboy » 2010-07-21 19:47

mikgr2 skrev:
keffboy skrev:Hejsan allihop.

Med vänlig hälsning
Anton

Hej Anton!

Jag har lämnat in ett par IP samt 8 st mupps till en lackerare i Skara. Han har gjot en del andra jobb åt mig med mycket bra resultat, dock inga högtalare, så det återstår att se hur han klarar av mdf.
Mina skall bli i vit högglans.
Tyvärr går det lite trögt, han har mycket att göra just nu. Jag hör av mig när de är klara och rapporterar resultatet, om du vill får du komma och göra en egen inspektion, jag bor i Mareistad.

MVH

Mikael

Hej Mikael!

Om jag inte får dem gjorda innan du får dina färdiga kan jag mycket väl tänka mig att komma och kika :)

Jag är inte jättestressad just nu med att få dem klara men det vore skönt att ordna det i höst i alla fall.

Mvh
Anton

Användarvisningsbild
keffboy

Inläggav keffboy » 2010-07-21 19:52

Jonas skrev:Hej,

När jag frågade ABC-lack om pris på lackering(matt svart) av pi60 i rå MDF så fick jag efter ett par dagars kontemplation (de fick en bild av högtalarna med mått på) priset.... 3000kr... per högtalare!
Det blev mörk faner på sidorna och matt svart skumrollad front istället, ser riktigt bra ut i mitt mörka rum..
/Jonas

Jävlar.. 3000 kr / låda hade jag inte tänkt betala :<

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-07-21 23:26

De flesta lackerare jag varit i kontakt med för liknande jobb tar snarare 3000kr för ett bra jobb för bägge lådorna, dock med reservation för att de gärna slipper lacka botten, annat än grundlacken. Det tar mer tid än man kan tro att lacka runt om.

Återgå till Wänner af Ino