Dämpa/Diffusera takreflexen?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

eriken

Dämpa/Diffusera takreflexen?

Inläggav eriken » 2010-08-04 13:51

Jag har tidigare haft en stor taklampa som hängt ner och blockerat takreflexen från ena högtalaren och jag har nu tagit bort den och tycker mig höra en förbättring, inbillning eller inte är väll frågan..

Hur ligger det till med pi60 och takreflexen? Jag har ett minne av att jag läst att diskantens hylla inte bara är en faskompensering för tidsförskjutningen utan även att den har någon funktion med takreflexen inräknat för ljudbildens skull?

Minns jag helt galet eller någorlunda rätt?

Om så är fallet att den funktionen finns, är det då en nackdel att tex hänga en stor taklampa som totalt blockerar takreflexen? Kanske jag bör ha helt öppet och låta takreflexen få fritt spelrum?

Vad säger Ingvar i frågan?

eriken

Inläggav eriken » 2010-08-05 11:32

Inga svar. Är det för att jag ställde en onödig eller dum fråga eller för att ingen vet?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-07 10:40

det låter omständigt att diskantljudet ska studsa på hyllplanet å sedan upp i taket, blir inte vinkeln från diskanten ner i hyllplanet mycket brantare än till takreflexen, den nedsmutsning av tonkurvan som hyllan ger torde därför vara ganska ringa?
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-07 16:17

IÖ diffuserar väl ofta i taket för att få bort takreflexen? Hyllan påverkar inte alls så mycket som man kan tro eftersom reflexen inte reflekteras i taket så att den vinklas mot lyssnaren.
Mvh
Magnus

Richard
Inaktiverad

Re: Dämpa/Diffusera takreflexen?

Inläggav Richard » 2011-01-07 16:29

eriken skrev:Jag har tidigare haft en stor taklampa som hängt ner och blockerat takreflexen från ena högtalaren och jag har nu tagit bort den och tycker mig höra en förbättring, inbillning eller inte är väll frågan..

Hur ligger det till med pi60 och takreflexen? Jag har ett minne av att jag läst att diskantens hylla inte bara är en faskompensering för tidsförskjutningen utan även att den har någon funktion med takreflexen inräknat för ljudbildens skull?

Minns jag helt galet eller någorlunda rätt?

Om så är fallet att den funktionen finns, är det då en nackdel att tex hänga en stor taklampa som totalt blockerar takreflexen? Kanske jag bör ha helt öppet och låta takreflexen få fritt spelrum?

Vad säger Ingvar i frågan?

I tidningen hifi+ skriver journalisten att diskantens "hylla" är till för att sprida enegin uppåt, samt kompencera för stereosystemfelen som blir vid återgivning med endast två högtalare. Inte bara alltså för att tidsmässigt korrigera bas och diskantelementet.

Detta om det som journalisten skriver är sant vill säga. Det vore intressant med en kommentar av Ingvar förstås, om detta.

Är det så som hifi+ skriver så är det nog inte önskvärt att dämpa taket.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-07 17:15

Det är väl känt att Ingvar inte rekommenderar att dämpa taket i någon större utsträckning, utan hellre rekommenderar diffusion. Det går ju att titta på byggtrådarna i forumet hos de som bygger rum efter Ingvars konsultation ungefär hur taket ser ut där.
Rakt ovanför högtalarna verkar det dock kunna dämpas för att få grepp om stående vågen mellan golv och tak där högtalarna driver som mest, det påverkar ju inte refkexerna som når ut till lyssnarna i alla fall.
Jag tror dock inte "hyllans" funktion och verkan är rätt beskiven i den citerade tidningsartikeln.
Eftersom hyllan är så kort så blir ju reflexen bara ganska brant uppåt varför återreflexen från taket torde gå ner i golvet långt framför lyssnarna.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-01-07 18:12

Det är klart att stor lampa som hänger med påverkar men på olika ställen i rummet. Särskilt om man sitter of axis.

Jag har lågt till tak 208 cm och har en lampa stor skärm som faktiskt stör en aning. Vid "finlyssning" vrider jag bak den, upplever att ljudbilden kantrar en aning eller saker i ljudbilden som skall ligga mitt i kan upplevas att det inte gör det.

Sitter man precis bakom skärmen i linje är det inga problem men så är det inte möblerat hos mig. En baggis i sammanhanget kan tyckas, men jagar man små förbättringar så.. :)

Gammal bild skall uppdatera och ta nya bilder, det ser lite bättre ut idag. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 506#987506
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Återgå till Wänner af Ino