piP Röret glappar!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verb

piP Röret glappar!

Inläggav verb » 2010-08-04 16:57

Hej!

jag har ett par byggda och ack så trevliga piP hemma redan, men är hos en vän och tänkte hjälpa till att montera ihop hans piP, men när vi fixat rätt längd på röret och skall stoppa in i lådan, så glappar det :O

vad jag vill minnas från när jag satte ihop mina så satte sig röret rätt tajt på egen hand.

det rör sig om en millimeter, kanske 1½ mm glapp.
Kan han ha fått fel rör?
felkonstruerad låda?
gör det någon som helst skillnad?
bara fästa med lim o köra på?

(jag limmade fast mitt rör, även om det fastnade slimmat o tajt av sig självt)

Mvh

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-08-04 17:44

Det går inte att fixa! piP:arna är nu totalt värdelösa, skicka dom till mig så skickar jag ett par Creative speakers i stället. :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-08-04 17:59

Kontaktlim gör susen. Det viktiga är att röret är exakt så långt det ska vara, samt att ingen luft kan passera där det glappar. Då kontaktlimmet torkar så glappar det inget. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-08-04 18:28

i skrev:Det går inte att fixa! piP:arna är nu totalt värdelösa, skicka dom till mig så skickar jag ett par Creative speakers i stället. :mrgreen:

Hehe din spjuver :D

Kontaktlim eller ett schysst monteringslim typ PL400 eller liknande är en säker väg att gå.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-04 23:27

Det borde inte glappa och verkligen inte så mycket som millimetrar. Något verkar vajsing.
Även om det går att limma, så blir det ju en onödig tröskel inne i röret.
Lämna tillbaks och få nytt.
Har själv satt ihop ett antal sådana rör och inget har glappat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-08-05 08:21

Bara för att klargöra:
Det glappar alltså inte mellan rörbitarna, framdelen av port och ändavslut, utan det glappar mellan låda och rör i själva monteringshålet mot lådan?

Som diskussionen förs så undrar jag om ni pratar om samma saker.
Nästa storlek åt det mindre hållet på portarna är ju mycket mindre så då tror jag att det är toleransen i tillverkningen av lådan det handlar om.

I det fallet så limmar du givetvis porten, limmet på utsidan av röret påverkar ju inte insidan på röret. Är det väldigt lite material att limma mot så blir det ju pilligt och då kan man ju behöva shimsa upp hålet så det ger lim och portstöd. Viktigt är ju att portens fläns täcker hålet.

På alla piP/s jag monterat så har jag limmat rören, även de som haft klämpassning, där har jag limmat mindre dock.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-05 08:44

Jag har sett att många struntar i ett limma ohopp rören... altså dom 2 bitar som förs ihopp till ett rör. Jag trycker ihopp dom och ser till att längden blir rät/ lika och sedan så smetar jag på lite PL400 utanpå/ runt om och säkrar skarven på så sätt. jag skulle aldlrig kunna leva med tevskapen om att röret "bara" sitter ihopp tryckt och "kan" gå isär....

Bara som en liten instickare... :D

Till trådens Topic så kan jag bridra med att jag, på dom 2 par piP jag monterat, enga gången haft klämmpassning och andra gången va det lite "plapp" mellan rörets port och lådan. Detta är dock en helt okritisk sak och det är bara att limma porten på plats. det görs förslagsvis med pl400, kontakt lim eller liknande. Om du däremot vill kunna montera bort porten igen och eventuellt göra ett bättre/ nytt ytjobb på lådorna i efterhand så rekommenderar jag trälimm i stället. Sitter "tillräckligt bra" men går att få loss utan att man ha sönder röret eller låden. Med PL400 så är det bara att ge upp, långt innan du ens tänkt tanken att försöka få loss något... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-05 09:08

DVD-ai skrev:Med PL400 så är det bara att ge upp, långt innan du ens tänkt tanken att försöka få loss något... :lol:
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-05 21:23

Aha, jo portkanten limmas med kontaktlim mot lådans utsida.
Hur enkelt som helst. Lägg lådan på rygg och låt röret hänga tills limmet torkat. Kan ju bli vissa problem, om lådan är oljewaxad iofs. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-08-05 22:04

Jag körde PL400 på allt när jag byggde mina pi60...känns som dom kommer hålla livet ut då ;)

(ja, där det ska va lim, på filterkomponenter och basröret)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-08-05 23:43

Tänk på att PL400 är full av lösningsmedel och annat gött så sörj för god ventilation vid användning och tork. På "bygge" används av denna anledningen nästan aldrig PL400 inomhus utan man kör istället med PL200 eller 600 som inte är lösningsmedelsbaserade (och inte heller lika bra om du frågar mig...).

Jag är personligen väldigt glad för att limma med silikon, det biter på nästan allt. Kontaktlim har jag personligen inga goda erfarenheter av alls men det finns säkert arbetsområde där även det är användbart.

EDIT: Silikon har dessutom fördelen att man med t.ex. en bladkniv vid behov kan skära upp förbandet.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-08-06 01:21

Jag tyckte jag mådde djäkligt bra under ett par dygn efter pi60 var klara...och då utan att spela på dem...

Skämt åsido, det är väldigt lite PL400 det går åt till ett par pi60, typ 2st matskedar, och det blir bara små pytsar och strängar varje gång sedan skall det torka ett tag.

Men PL400 verkar vara ett grymt lim. Fäster på typ allt, väldigt hållbart och starkt, blir inte 100% stelt utan behåller lite elasticitet. Skall tydligen ha väldigt bra "åldringsegenskaper" också.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-06 08:35

Jo, PL400 är det bästa någonsin, älskar det över allt annat lim i världen ! :D

1: Färster på 99,99% av allt jag testat det på
2: Sitter HÅRT
3: Är drygt (båda drygt som i "behövs inte mycket" och som i att det envisas med att alltid fortsätta rinna ur tuben 1h efter att man använt det... skruv i munstycket, underlägg och ett jävla tålamod är ett måste !)
4: Man får en lätt fylla med glädjerus som följd, montering blir så mycket roligare är någonsin förr... 8) :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2010-08-06 21:44

Dags att bli orolig..

Jag har provmonterat mina obehandlade pip med två duttar pl400 på varje basport :/.

Hur långt skall röret mäta förresten?

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-08-06 21:50

spuj skrev:Dags att bli orolig..

Jag har provmonterat mina obehandlade pip med två duttar pl400 på varje basport :/.

Hur långt skall röret mäta förresten?

20,4 cm

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2010-08-06 21:52

20,4 cm enligt mina ritningar som är från -03

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2010-08-06 22:01

Tackar!

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-08-10 12:59

Ja, olika lim har olika egenskaper och de senaste åren har inom byggsektorn tillkommit ett par extremt bra kombinerade lim/fogmassor som både limmar och tätar samt är elastiska.

PL400 är beprövad och jag litar på den men undviker den om det finns alternativ. Fullgoda alternativ alltså.

Kontaktlim är ett av de "svåraste" att limma med. Eller att limma korrekt med. Ofta försöker man sig på genvägar och då funkar det inte som det ska. Det fungerar inte heller till oljiga ytor som vissa fanér/träslag medan det fungerar ypperligt till pappersbackade fanér där det till och med är att föredra. Denna information har jag fått av den duktigaste finsnickare/möbelhantverkare jag någonsin sett och träffat. Han vet när han ska använda benlim, vitlim eller kontaktlim. Det var en granne till en kompis i Kanada och det var bara att ta av sig hatten för den mannen.

Kontaktlim har ett par unika egenskaper som gör att det i vissa fall är det enda limmet som fungerar och jag har själv använt det i ett sammanhang nyligen då inget annat lim hade gjort jobbet.

Just för basportar är jag väl sisådär förtjust i det men det fungerar bra på lackade lådor och med lite planering så man inte råkar få det utanför porten för det är liksom PL400 ett skit att få bort sedan.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2010-08-10 13:16

Tur i oturen att lådorna iaf är obehandlade, blir det märken/skador när jag tar bort portarna så kan det iaf åtgärdas.

Vilket lim är då det bästa valet när de ska färdigställas, vad brukar du använda Sanjuro?

Återgå till Wänner af Ino