Ambiens-modellerna kan drivas med så lite som 2 * 0,4 mm² EKUA (utan särdragna ledare) upp till mer än 15 meter, eller med 2 * 0,8 mm² FKUA upp till 30 meter. Har man riktigt långt till dem drar man med 1,5 mm², och då kan kabeln vara 60 meter lång utan problem. Ambiens-modellerna är ju avsevärt mycket högohmigare än Ino Audios övriga högtalare, och dessutom är de att betrakta som totalljud- snarare än direktljud-strålare, och är därför till sin natur okänsligare för små klangförändringar.
Ambiens-högtalarna kan även kopplas i Daisy Chain* med kabelgrovlek om minst (L*n)/40 mm², där L är kabelavståndet till den bortersta högtalare, räknat från förstärkaren, och n är antalet högtalare per kabel.
I stället för att parallellkoppla 2st A1:or i Daisy Chain så undrar jag om det går att dra separata kablar till respektive högtalare till receivern (där de parallellkopplas). Frågan är om jag då skulle klara mig med tunnare kabel.
A1:an längst bort är cirka 12 bort och om den och en annan kopplas i Daisy Chain så behöver jag 12 x 2 / 40 = 0,6 mm² kabel enligt manifestet.
Om jag i stället drar separata kablar till respektive högtalare (12 meter samt 8 meter) skulle jag då klara mig med 0,4 mm² kabel även om de går till samma utgång på receivern?
Jag har 100 meter 0,38 mm² EKU ringledning från Clas Ohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146958715). Skulle den fungera?