Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 12:06

Har som sagt på hemlån piPs.
Skitbra MEN på tok för tama.
Är det pi60 som då gäller? (vill inte ha subbar)

Är vanliga pi60 (utan s) bättre på allt än piPs? tydlighet, 3D, musikalisk flyt - fast erbjuder mer makrodynamik?
Något de är sämre på?

Eller måste man gå på pi60s om man redan lyssnat in sig på piPs?

En sak kommer pi60 inte ha, den underbara designen. Riktigt läckra är de piPs på sina stativ!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-07 12:26

Ino gör väl för tillfället inga andra fullregisterhögtalare (som är större än piP)
än pi60 och pi60s. Studiomonitorerna pr17 och pr24 finns också, men de
verkar inte finnas med i senaste prislistan.
Senast redigerad av shifts 2010-10-07 17:05, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-07 12:33

Jag tror de allra flesta skulle vara nöjda med toppsystemen som fullregisterhögtalare också, även om de inte är klassade så och passerar knäpunkten högre upp, väggnära placering så ger de mer bas än man väntar sig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Inläggav sprudel » 2010-10-07 12:59

sportbilsentusiasten skrev:Har som sagt på hemlån piPs.
Skitbra MEN på tok för tama.
Är det pi60 som då gäller? (vill inte ha subbar)

Är vanliga pi60 (utan s) bättre på allt än piPs? tydlighet, 3D, musikalisk flyt - fast erbjuder mer makrodynamik?
Något de är sämre på?

Eller måste man gå på pi60s om man redan lyssnat in sig på piPs?

En sak kommer pi60 inte ha, den underbara designen. Riktigt läckra är de piPs på sina stativ!

Om du tycker de är för "tama" och gett dem rätt förutsättningar, så ska du nog se efter något annat än Ino. Ljudkaraktären är densamma på alla Ino. Det blir mer distingerat, mer perfekt och mer kvantitet ju högre upp i arsenalen du kikar, men karaktären är densamma.
Första gången jag lyssnade på piP blev jag hänförd över hur väl det stämde med hur jag uppfattar ljud och musik irl. Det var det jag var ute efter, inte någon "fyrverkeripjäs" som överdrev kontraster eller annat. Alltså imponatoreffekten i piP är att den återger, enligt mig, irl upplevelser, den överdriver inte, och gömmer inte heller.

Vad har du för övrig utrustning som du provar piP med? CD, sladdar, stärkare osv. Där kan man ju kanske leta anledningar till att det inte fungerar som det ska.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 13:14

Tänk på att mitt pytterum är bara 4.4*3.9m.

Menar ni att tex ett i28 skulle ha avsevärt bättre klipp än pi60?
Är inte det stora hoppet från piP --> pi60 avseende dynamikförmåga och där sedan pi60 --> i28 ger mer marginellt extra?

Behöver inte i28 för att kunna spela högre.
Vill bara ha mer SMÄLL i dynamiken är piP. Annars var de super.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-07 13:21

Inte säker på att du kommer att hitta det oavsett modell. OM det inte är så att du upplever SMÄLLen när det kommer mer bas.

pi60 borde vara att föredra framför i28 i sådan fall.

i28 ger en del extra framförallt när de delas till bas... som fullregister ger de mindre i basen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-07 13:21

Du kan ju spela högre med pi60 med mindre kompression än pip = högre upplevd dynamik.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 13:32

sprudel, ska försöka förklara...

Vid trumspel så tycker jag att de svaga slagen (och skillnader i dynamik dem emellan) är perfekta men så fort det slås hårdare är inte dynamikskillnaden lika stor som den kan vara.
Dvs mikrodynamik = klockrent
makrodynamik = vill ha mer

Behöver inte kunna spela högre, men dynamiks förmåga på "lagom nivå" är viktig för mig.

Är själv trummis och vet hur det ska låta. Vet också att inga pytteburkar mäktar med det som större gör. Hade väl för höga förhoppningar på piP efter allt som skrivits.
Insignal är bra o jag har kraftiga slutsteg, andra burkar jag haft i samma rum ger mer makrodynamik.

Ni i göteborgstrakten får gärna komma hem o lyssna på några olika talare. Har piP hemma till strax efter lunch lördag. Någon med pi60 som kan släpa med sig sina så man kan jämföra?
Skulle uppskattas ofantligt!

Givetvis bjuds det på middag/vin (specialimporterat från S frankrike) :D

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Re: Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 13:36

sprudel skrev: Alltså imponatoreffekten i piP är att den återger, enligt mig, irl upplevelser, den överdriver inte, och gömmer inte heller.

Exakt det jag uppskattar. Ingen imponatoreffekt i piP. Perfekt.
Då vet man att det är bra.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-07 13:42

Vet att mpersson79, tycker att pip saknar lite klipp i jämförelse med pi60 i vissa fall.
Se om han hittar tråden o skriver lite om det, kan nog vara lite samma sak som du upplever

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 13:46

Nattlorden skrev:Inte säker på att du kommer att hitta det oavsett modell. OM det inte är så att du upplever SMÄLLen när det kommer mer bas.

Kanske missuppfattar vad du menar, men enl min erfarenhet ger inte mer o djupare bas, mer upplevd dynamik.
Mer o djupare bas kan ge mer "tryck i magen" iof men det är inte det jag saknar. Högtalare som EJ ger "tryck i magen" kan ju forfarande brilliera i dynamik...

Föredrar mer definierad/snärtigare/torr bas framför avgrundsdjup bas - om jag tvingas välja mellan dessa.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-07 13:47

Om du vill uppleva Dynamik så är du välkommen över på en lyssning...

i16s i mitt rum upplevs som IN YOUR FACE ! när det gäller dynamiska annslag... helt o-naturligt men beror på rummet på något sätt + att jag sitetr för näta i16s.
jag personligen gillar det inget vidare utan stör mig mest på det.. allt blir liksom "för mycket" i mitt rum och man har liksom bara lust att sänka.
Ne bekant beskrev det som: "när man står för nära cenen på en live spelning och liksom bara vill backa några steg och ställa sig i baren och hänga"

Och precis så upplever jag "dynamik orgier", jag vill bara stänga av... men jag vet att mitt ljud tilltalar många, det är "häftigt" men otroligt onaturligt låter det och blir snarare påträngande efter en stund när man känner sig typ "attakerad av musiken"... :?

En sak som jag vet spelar in är att jag sitter för nära, så om du är beredd att offra ljud ljudbild och vidd/ naturlighet i klangen. kör då någon av dom större (14/pi60) och sitt "för nära" så får du en upplevd överdriven dynamik. Vill du ha naturlig skön dynamik så ska du sitta "rätt" :)

jag har haft iPs och piP hemma och jag kan säga att iPs och piP inte spelar med samma dynamik som dom större systemen. Då har jag hört dom olika modellerna otroligt mycket, men skillnad är tydlig när man krämar på lite. piP tappar snabbt orken...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 13:50

schmutziger skrev:Vet att mpersson79, tycker att pip saknar lite klipp i jämförelse med pi60 i vissa fall.
Se om han hittar tråden o skriver lite om det, kan nog vara lite samma sak som du upplever

Bra info, vet du om när han skrev om detta? Gått tillbaks 2år (sökning på pip) utan att hitta.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-07 13:53

sportbilsentusiasten skrev:
schmutziger skrev:Vet att mpersson79, tycker att pip saknar lite klipp i jämförelse med pi60 i vissa fall.

Bra info, vet du om när han skrev om detta? Gått tillbaks 2år (sökning på pip) utan att hitta.

Vi satt o snacka om det över en öl för ett tag sen.
Snärten finns perfekt på Nahaz pi60
Helt ok på mina oa51.3
och inte särskilt bra på hans pIPs
Som han uppfattade det
om jag minns det rätt.

PMa honom om det!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-10-07 14:15

sportbilsentusiasten skrev:sprudel, ska försöka förklara...

Vid trumspel så tycker jag att de svaga slagen (och skillnader i dynamik dem emellan) är perfekta men så fort det slås hårdare är inte dynamikskillnaden lika stor som den kan vara.
...

Helt utan att veta hur det egentligen låter i ditt exempel så är min första gissning att det beror på inspelningen. Du kanske skulle fråga Morello om han har en bra truminspelning ? (Han misshandlar ju trummor själv... :wink: )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-07 14:18

sportbilsentusiasten skrev:Kanske missuppfattar vad du menar, men enl min erfarenhet ger inte mer o djupare bas, mer upplevd dynamik.
Mer o djupare bas kan ge mer "tryck i magen" iof men det är inte det jag saknar. Högtalare som EJ ger "tryck i magen" kan ju forfarande brilliera i dynamik...

Föredrar mer definierad/snärtigare/torr bas framför avgrundsdjup bas - om jag tvingas välja mellan dessa.

Okej, då har vi kanske lite olika upplevelse-uppfattning bara. Fast jag menade inte välja. Jag menade samma kvalité, men den ene med djupare baskapacitet.... och huruvida denna extra utsträckning skulle påverka upplevelsen av "SMÄLL".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-07 14:36

i skrev:Helt utan att veta hur det egentligen låter i ditt exempel så är min första gissning att det beror på inspelningen.

Håller med! Är man van vid hur det låter i verkligheten låter nästan alla inspelningar konstlat. Det är givetvis skillnad eftersom en inspelning kan vara gjord med en massa ingrepp för att få till ett sound. Ett stereopar fram för trumsetet i en inte alltför trång lokal kan säkert ge ett annat resultat. Spelar du sedan upp det via ett par piP får du nog hålla igen på volymen...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-07 14:37

Fast vi får väl ändå anta att när han jämför med hur andra högtalare utför makrodynamiken så är det samma musikspår han jämfört med hjälp av?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-10-07 14:52

Nattlorden skrev:Fast vi får väl ändå anta att när han jämför med hur andra högtalare utför makrodynamiken så är det samma musikspår han jämfört med hjälp av?

Jo; men är det bättre makrodynamik han hör (dvs när han gör det) eller är det distorsionspåverkad maxdynamik som han hör som "bättre" maxdynamik ? (Och att det låter "tamare" med piP för att den återger med mindre distorsion ?)
Mundus Vult Decipi

Raukman

Inläggav Raukman » 2010-10-07 15:26

sportbilsentusiasten skrev:Tänk på att mitt pytterum är bara 4.4*3.9m.

Är inte det stora hoppet från piP --> pi60 avseende dynamikförmåga och där sedan pi60 --> i28 ger mer marginellt extra?

Förstår precis vad du menar, och jag kan bara säga att de större systemen ger mer "SMACK" i virveln. Lyssnar man på t ex. i56 i ett bra rum med en bra inspelning då är trummorna grymma!!!

//Peder

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-07 16:37

Undrar om du inte skulle prova de där Revel som MM är så förtjust i? :) Men du borde lyssna på större Ino också.
Jag har i16s, bor i Göteborg och du får gärna komma hem och lyssna.
PM:a bara så löser vi det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-07 17:04

JBL kanske? Har fått för mig att de är mer smackettismack än jordtrummegrävande.
2021 maj på Spotify

eriken

Inläggav eriken » 2010-10-07 18:36

sportbilsentusiasten: Pi60 har en mycket imponerande dynamik och ett helt annat basstöd än piP plus att den är mycket bättre än piP på allt. Även om piP är mycket bra så har pi60 ett helt annat otvunget lugn och en större och mera upplöst ljudbild.

Så mitt råd är att lyssna på pi60 om du får chansen, gillar du piP kommer du älska pi60.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-07 19:05

Raukman skrev:

Förstår precis vad du menar, och jag kan bara säga att de större systemen ger mer "SMACK" i virveln. Lyssnar man på t ex. i56 i ett bra rum med en bra inspelning då är trummorna grymma!!!

//Peder

Har exakt samma upplevelse. Det handlar om att volymratten helt enkelt står lite för mycket pådragen, så att de små baselementen komprimerar i transienterna.
Sänk volymen något, så återges den typen av musik perfekt.

Transienta irlupplevelser på rätt akustisk nivå i rummet, fordrar självklart större konarea och effekttåligare element, pi60 torde räcker rätt långt på den punkten, i ditt rum. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-10-07 19:45

Jag tror Ragnwald är inne på något viktigt, prova dra ner några snäpp sportis och lyssna om du upplever samma sak.

piP är otroligt duktiga för sin storlek och pris men har solklara begränsningar när det skall spelas starkt..!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 21:09

Feedback i ett inlägg, ska försöka svara er alla.

Tack för alla förslag på IBL, Revel etc men ska ge INO en reäl chans först.
Är ärligt talat inte direkt intresserad av annat än INO eller Peters ägg.
Annars kan jag ha kvar mina nuvarande grejjer.

Givetvis spelar jag samma skiva och märker då skillnader mellan dynamik mellan piPs och andra talare som jag redan testat (fortfarande har hemma) i samma rum/samma system.

Inte spelar jag starkt heller, som tidigare redan meddelat.
= en volym där resten av familjen inte störs, dvs man kan vara i huset o även prata i lyssningsrummet.
Mitt försteg (vol 0-100) styr ut slutstegen max vid vol80. Jag spelar på50-55 vid ovanstående lyssning.
piPs beter sig förövrigt på samma sätt rent dynamiskt från vol20 upp till 60. (dvs mikrodynamik kalasbra, makro kan förbättras)

Nattlorden, jag förstod exakt vad du ville säga men upptäcker att mitt svar var lite otydligt. En "extra utsträckning" (ditt ordval) med samma egenskaper i övrigt ger enl mig snarare upplevelsen av mindre smäll vid rimlig budget. (30-40k) Smället i pukor (=snärten) ligger högre upp i frekvens. Och en liten kon reagerar vanligtvis snabbare än en större enl min erfarenhet...så är inte subben AStight slöar den ned det rappa systemet. Dvs med begränsad budget (se ovan) fokuserar jag hellre på registret över de allra djupaste frekvenserna.
Håller mig således helst ifån subbar då de är svåra att få tighta till rimlig kostnad&storlek.
Har man massa slantar o kan ha flera subbar i rummet så är riktig fullrange givetvis bäst!

Tack till eriken, schmutziger och Raukman - ni fattade vad jag frågade om o gav bra feedback.

Särskilt tack till alla som bjudit hem mig till dem för lyssning, i tråden o via PM. Ska försöka besöka er alla.

Alla musikentusiaster är givetvis välkomna hem till mig så ni kan ge feedback på uppställningen/återgivningen.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-10-07 22:40

pi60 ska du pröva förstås, och sen när du blivit något avtrubbad så köper du bs60 :P

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-07 22:44

sportbilsentusiasten skrev:Inte spelar jag starkt heller, som tidigare redan meddelat.
= en volym där resten av familjen inte störs, dvs man kan vara i huset o även prata i lyssningsrummet.

Det här tror jag är den springande punkten. Har du en skiva med tillräckligt omfång, mindre komprierad, så smäller det som den när det ska, men är pratbart i lyssningsrummet vid andra passager. Man måste ha volymkapacitet utan dist.
Satt och lyssnade ikväll på Stones unplugged skiva "Stripped" den är bara så bra, och nog kunde man pratat, men ingen hade hört något av pratet. :D Tänkte faktiskt på dig när du sökte trycket-smällen, den fysiska upplevelsen. Jag spelar Stones fysiskt, det känns i hela kroppen och gör bara gott i öronen också.
Ändrar mig om råd,-minst pi60.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2010-10-07 23:56

Står de så nära väggen som de ska? Står de lite för långt ut så har de väl fortfarande stöd i lågbasen, men tappar lite av stödet som de behöver i det högre "snärtregistret"?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 06:29

Adelson skrev:Står de så nära väggen som de ska? Står de lite för långt ut så har de väl fortfarande stöd i lågbasen, men tappar lite av stödet som de behöver i det högre "snärtregistret"?

yepp står som jag redan skrivit exakt som de ska, mot bakvägg invinklade så man ser yttersida något o med dämpning bakom. matta som täcker i princip hela golvet. dämning av H o V sidoreflex. Såg dessutom hur ägaren hade de uppställda i sitt rum.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino