Moderator: Redaktörer
blixten_no1 skrev:ja du om du har otur kan dom ha "sugit" sej fast i tätlisten och då kan de vara jävligt att få ut dom. har själv råkat ut för det.
men nått bra tips har jag inte riktigt =( för man vill ju inte bända mot lådorna precis...
sprudel skrev:Kan man spela loss dem?
Ragnwald skrev:Men det har ju tidigare diskuterats om tryck på över 200kg i slutna lådor.
Ragnwald skrev:Men det har ju tidigare diskuterats om tryck på över 200kg i slutna lådor.
sprudel skrev:Tänkte dubbelkolla mina filter. Hur får man bäst loss elementen?
norman skrev:Du kan ta hjälp av Murphy också: Skruva ur alla skruvar, sen håller du lådan med framsidan nedåt så högt att elementet skulle gå sönder om det ramlar ur. Vips så kommer det att lossna!![]()
(annars brukar det funka med de andra tipsen som redan kommit upp)
Svante skrev:sprudel skrev:Kan man spela loss dem?
Det där går ju bara inte att låta bli att räkna på.
Motorn i ett element som tål Pmax = 100 W, med impedansen Ze=4 ohm och kraftfaktorn Bl=10 N/A ger en maximal kraft från motorn
Fmax=Bl*sqrt(Pmax/Re)=10*sqrt(100/4)=50 N. Alltså motsvarnde tyngden av 5 kg. Mer kraft än så kan inte spelande ge (med exempelelementet).
Nu vet jag inte vad elementet väger, men det är nog i den storleksordningen iaf. Att spela ger alltså ungefär samma kraft som att tippa lådan framåt för att se om det ramlar ut då. Man kan förstås kombinera de två, men något säger mig att det behövs en kraft som är någon storleksordning större.
Fast jag vet förstås inte. Hursomhelst är det roligt att räkna lite.
phon skrev:sprudel skrev:Tänkte dubbelkolla mina filter. Hur får man bäst loss elementen?
Lossa anslutningspanelen och tryck ur dom bakifrån.
Johan_Lindroos skrev:Jag har själv råkat ut för detta bekymmer för mer än tio år sedan.
1. Försök att få långa Ingvars specialverktyg. Glöm inte att lämna tillbaka.![]()
2. Om du bor långt bort, be att få en skiss, så kan du slipa till ett själv av en gammal skruvmejsel.
3. Eller fundera ut bara hur det ska se ut. Lämplig utgångspunkt är att använda en gammal skruvmejsel. Lite som en nederdel i form av ett "L" skulle man kunna säga.
Lycka till och hoppas att det ordnar sig.
Svante skrev:Ragnwald skrev:Men det har ju tidigare diskuterats om tryck på över 200kg i slutna lådor.
Hmm. Det får mig att undra:
1. Var då?
2. Sen när mäter man tryck i kg?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Ragnwald skrev:Men det har ju tidigare diskuterats om tryck på över 200kg i slutna lådor.
Hmm. Det får mig att undra:
1. Var då?
2. Sen när mäter man tryck i kg?
kg/ytenhet i så fall... eller så sammanblandning för att man pratar "kilo"... dvs. kPa
jannew skrev:Jag gjorde gängor med en, M6 gängtapp i hålet på Pi60s som är 5mm.
Skruvade i en lång 6mm skruv i hålet och drog hårt, elementet lossade.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster