sprudel skrev:Shit! Ingen skillnad att köra fullrange, de låter betydligt ljusare än Dialog1, och också ljusare än Almens pi60.
Ska låna ett par piP och jämföra hemma.
Är det någon som vet om i16s har en ljusare signatur än pi60 och Dialog1?
Nu finns det ju lite spridningsskillnader mellan högtalarna, och d1 är egentligen avsedd för piP. Men frånsett det så är klangen hos i16s nära nog identisk med den från pi60.
Funderar på om det inte är rummet det handlar om ändå. Det är inte ovanligt att det finns stora skillnader mellan olika positioner i rummet om det inte är åtgärdat akustiskt.
Hade det varit d2 det handlat om så skulle jag ha nämnt att delningsfiltret till dom har två olika valbara inställningar, en som ger en rak tonkurva för direktljudet, och en som tar mera hänsyn till energikurvan. Vilken som är bäst beror även i det fallet på rummet.
När det gäller jämförelser mellan pi60- och piP-besläktade högtalare är det normala att piP uppfattas som den något ljusare, i rum som inte är optimala, inte tvärtom. Men å andra sidan hör vi syntetiska ljud som t ex brus, med en helt annan klang rakt framifrån än lite från sidorna (där L och R står), och i det fallet så är det just mitt fram som låter mörkare. Mäter man på tonkurvan som den ser ut inne vid trumhinnan så skiljer det MÅNGA dB. Om man däremot lyssnar på en inspelat musikinstrument som glider mellan de tre fronthögtalarna så skall det uppfattas helt perfekt. Jag har några sådana fonogram, någonstans...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).