Ljudsignatur i16s vs Dialog1

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Ljudsignatur i16s vs Dialog1

Inläggav sprudel » 2010-10-29 09:35

När jag ställer in center (Dialog1) och huvudhögtalare (i16s) via min Micromega AVP surroundprocessor så skickar den ett brus genom de olika högtalarna, en åt gången.
Jag tycker mig höra ganska tydligt att i16s låter ljusare än Dialog1.
Den högra högtalaren låter ljusare än den vänstra men detta är rumsberoende, eller beror på elektroniken då det kvarstår vid skifte av högtalare höger/vänsterplacering.
Jag ska testa att köra fullrange också. (F-n det kom jag på först nu. :? )

Kan det var surrroundprocessorn som ger olika till center rep sidosystem?

Kan Dialog1 ha en mörkare signatur än i16s? Just för att den är center?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Ljudsignatur i16s vs Dialog1

Inläggav phon » 2010-10-29 09:55

sprudel skrev: Den högra högtalaren låter ljusare än den vänstra men detta är rumsberoende, eller beror på elektroniken då det kvarstår vid skifte av högtalare höger/vänsterplacering.

Du kan skifta högtalarkablarna bak på förstärkaren, så att hö blir vä och tvärtom. Då kan du utesluta elektroniken, eller bekräfta att det är den.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-07 09:57

Shit! Ingen skillnad att köra fullrange, de låter betydligt ljusare än Dialog1, och också ljusare än Almens pi60.
Ska låna ett par piP och jämföra hemma.
Är det någon som vet om i16s har en ljusare signatur än pi60 och Dialog1?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-07 10:00

Kanske behövs kastas ett extra öga på delningsfiltret?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-07 10:07

Nattlorden skrev:Kanske behövs kastas ett extra öga på delningsfiltret?

Jag tänker också så. Dumt att jag inte fotograferade det innan jag skruvade ihop det hela. Tog ändå god tid på mig och gick igenom flera gånger. Antagligen tänker man i samma banor varje gång när man kollar så att man missar det ev felet.
Funderar på om det är sådant ev fel som ger en dipp vid delningen 80Hz, och en sänkning runt 100-300Hz likväl.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-07 11:51

Det kan ingenting ha att göra med spridningen?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-07 12:06

sprudel skrev:Shit! Ingen skillnad att köra fullrange, de låter betydligt ljusare än Dialog1, och också ljusare än Almens pi60.

Nu finns det ju lite spridningsskillnader mellan högtalarna, och d1 är egentligen avsedd för piP. Men frånsett det så är klangen hos i16s nära nog identisk med den från pi60.

Funderar på om det inte är rummet det handlar om ändå. Det är inte ovanligt att det finns stora skillnader mellan olika positioner i rummet om det inte är åtgärdat akustiskt.

Hade det varit d2 det handlat om så skulle jag ha nämnt att delningsfiltret till dom har två olika valbara inställningar, en som ger en rak tonkurva för direktljudet, och en som tar mera hänsyn till energikurvan. Vilken som är bäst beror även i det fallet på rummet.

När det gäller jämförelser mellan pi60- och piP-besläktade högtalare är det normala att piP uppfattas som den något ljusare, i rum som inte är optimala, inte tvärtom. Men å andra sidan hör vi syntetiska ljud som t ex brus, med en helt annan klang rakt framifrån än lite från sidorna (där L och R står), och i det fallet så är det just mitt fram som låter mörkare. Mäter man på tonkurvan som den ser ut inne vid trumhinnan så skiljer det MÅNGA dB. Om man däremot lyssnar på en inspelat musikinstrument som glider mellan de tre fronthögtalarna så skall det uppfattas helt perfekt. Jag har några sådana fonogram, någonstans...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-07 13:25

IngOehman skrev:
sprudel skrev:Shit! Ingen skillnad att köra fullrange, de låter betydligt ljusare än Dialog1, och också ljusare än Almens pi60.

Nu finns det ju lite spridningsskillnader mellan högtalarna, och d1 är egentligen avsedd för piP. Men frånsett det så är klangen hos i16s nära nog identisk med den från pi60.

Funderar på om det inte är rummet det handlar om ändå. Det är inte ovanligt att det finns stora skillnader mellan olika positioner i rummet om det inte är åtgärdat akustiskt.

Hade det varit d2 det handlat om så skulle jag ha nämnt att delningsfiltret till dom har två olika valbara inställningar, en som ger en rak tonkurva för direktljudet, och en som tar mera hänsyn till energikurvan. Vilken som är bäst beror även i det fallet på rummet.

När det gäller jämförelser mellan pi60- och piP-besläktade högtalare är det normala att piP uppfattas som den något ljusare, i rum som inte är optimala, inte tvärtom. Men å andra sidan hör vi syntetiska ljud som t ex brus, med en helt annan klang rakt framifrån än lite från sidorna (där L och R står), och i det fallet så är det just mitt fram som låter mörkare. Mäter man på tonkurvan som den ser ut inne vid trumhinnan så skiljer det MÅNGA dB. Om man däremot lyssnar på en inspelat musikinstrument som glider mellan de tre fronthögtalarna så skall det uppfattas helt perfekt. Jag har några sådana fonogram, någonstans...

Vh, iö

Tack för feed-back.
Vi lyssnade hemma hos Almen dit jag tagit mina i16s och jämförde lite stråkar mm så rummet var ju detsamma. Jag har antagligen klantat mig med filtret.
(Hoppas jag för då är det ju möjligt att fixa bara jag får loss baselementet så att jag kan ta mig fram till filtret)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-12-07 19:59

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:Kanske behövs kastas ett extra öga på delningsfiltret?

Jag tänker också så. Dumt att jag inte fotograferade det innan jag skruvade ihop det hela. Tog ändå god tid på mig och gick igenom flera gånger. Antagligen tänker man i samma banor varje gång när man kollar så att man missar det ev felet.
Funderar på om det är sådant ev fel som ger en dipp vid delningen 80Hz, och en sänkning runt 100-300Hz likväl.

Dipp vid 80 och 100-300 Hz, kanske bero på avstånd till omkringliggande ytor också. Hos mig får även frekvenser under delning vid 80 Hz (i Pioneer-receiver) förändrade mätvärden med din XTZ om jag flyttar fronthögtalarna fram- och tillbaks gentemot bakomliggande vägg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-07 21:41

Lyckad operation!

Filterfel så det smällde om det. Jag skäms för att säga vad det var. I alla fall just nu. :cry:
Nu ska vi provlyssna, ses om ett år, eller två. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-07 21:59

Det händer den bäste. Känns väl tokskönt att rätta till det dock.

Jag hade inte ljud på boomern i ena i28an vid första ihopskrivandet... då hamrar hjärtat i halsgropen som vore en stångjärnshammare... ifall man hade lyckats förstöra något eller det var fel på någonting...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-07 22:02

sprudel skrev:Filterfel så det smällde om det.

Puh, vad skönt! :) Klantskalle. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-07 22:23

Ja det är ett jäkla otyg det där med delningsfilter.
Inte det lättaste att korrigera heller.
Kanske borde köra mod-varianten och köra på ett externt filter på kabeln :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-07 22:27

Skönt att hitta felet. Något som gör att iaf jag värderar Ino moterade filter mer om jag var ute på beg marknaden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-07 23:24

Almen skrev:
sprudel skrev:Filterfel så det smällde om det.

Puh, vad skönt! :) Klantskalle. :D

Tack! :)
Hur gött är det inte? :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-07 23:52

Du som var så nöjd. :)

Kanske slutar med att du bygger tillbaka felet och moddar centern istället. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2010-12-08 00:03

Lyckad operation!

Filterfel så det smällde om det. Jag skäms för att säga vad det var. I alla fall just nu.
Nu ska vi provlyssna, ses om ett år, eller två.

Hann du koppla in piP innan du blev klar :wink:

/Jonas

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-08 00:03

KarlXII skrev:Du som var så nöjd. :)

Kanske slutar med att du bygger tillbaka felet och moddar centern istället. :D

Ja. Det lät ruskigt bra innan också, men lite ljust bara. Jag saknade lite i mellanregistret (värmeregistret) som jag trodde berodde på rummet, men nu sitter det där. Basen blev stabilare också, mindre reverb i vissa frekvenser. Så där blev jag av med några framtida små rumsåtgärder.

Lyckad operation som sagt. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-08 00:28

Inte så konstigt då, att vi tyckte det lät lite bättre både hos mig och hos Jonas.

Fan, vad GÖTT! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-08 08:31

Jonas skrev:
Lyckad operation!

Filterfel så det smällde om det. Jag skäms för att säga vad det var. I alla fall just nu.
Nu ska vi provlyssna, ses om ett år, eller två.

Hann du koppla in piP innan du blev klar :wink:

/Jonas

Nää, men de ska snart in. Du vet om min fascination för piP. De är förbenat bra. Nästan musikaliska om vi ska svära i kyrkan. :P

Hur låter diffusorn? :wink:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2010-12-08 08:40

Hur låter diffusorn?

Den låter ingenting, som tur är. Sonen knorrade däremot lite när han skulle hjälpa mig att bära in den... :wink:

/Jonas

Återgå till Wänner af Ino