Akustikhjälp?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

eriken

Akustikhjälp?

Inläggav eriken » 2010-11-06 01:19

Jag har en del problem med mitt rum som det troligen aldrig kommer att gå att göra något åt men jag skulle ändå vilja diskutera det och höra om det kan finnas någon uppenbar förklaring som kan vara bra att känna till.

Problemet är det att jag har en ganska dov klang med pi60 och så tycker jag att det fattas för mycket detaljer i musiken.

Rummet är en öppen planlösning med ganska mycket tyngre tygmöbler och dämpning. Dämpningen består av en markskiva till första sidoreflexen, och en 0,6 x 1 m markskiva ståendes på långsidan bakom varje högtalare och en ACo 0,8 x 1 m som står ovanpå markskivan. Sedan så har jag ett draperi framför detta.

Jag har fått höra att mera dämpning tar fram mera detaljer då det minskar efterklangen och det stämmer ju fast det verkar inte fungera så bra i mitt rum. En redan låg diskant och låg detaljering blir ännu lägre med mera dämpning.

Jag har ganska nyligt fått det stora nöjet att lyssna till ett rum designat av Öhman och det var en intressant upplevelse. Det var inte alls överdämpat eller instängt som en del kan tycka trots all den mängd dämpning som fanns. Det var oerhört detaljerat och öppet.

Så, varför i hela friden blir det tvärtom för mig ju mera dämpning jag stoppar in?

För att jag ska få en så lik klang och naturligt ljud som möjligt så får jag snarare kasta ut all dämpning vilket ger en massa efterklang och dålig separation i ljudbilden och en massa andra problem..

Vad kan detta bero på? Rummets dimensioner som ger många oönskade utsläckningar? Jag har heller ingen lång eftersläpande bas heller som ligger och svarvar runt om jag kan lita på XTZ.

Idag köpte jag även ett par begagnade audiopro som låter alldeles förträffligt och som jag faktiskt kan föredra framför pi60 just för att de i mitt rum får den rätta klangen liknande den i Öhmans behandlade rum medans pi60 låter instängt i jämförelse (speciellt i diskanten) och i att det låter detaljfattigt och slätstruket. Pi60 har även en ojämnare basrespons där jag får mera av en one note base medans audiopro spelar jämnare.

Tips någon?..

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-06 10:56

Ohyggligt svårt att ge några råd och tips utan att veta hur rummet ser ut och vilka mått det har.

En ritning eller bild skulle garanterat ge näring och sätta igång tankeverksamhet hos många :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-06 11:24

Om man har kvar resonanser i basområdet när övre register dämpats så låter det överdämpat, fast det är basområdet som behöver dämpas mer.
iö har säkert mycket jämnare dämpning i sitt rum, dvs han har tagit hand om basresonanser lika bra som högre register.
Om du får one note bass utan att xtz kan påvisa något fel så är det nog inte rätt saker som du mäter.

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-06 11:37

Ska göra en ritning och ta en bild så det lättare går att förstå.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Akustikhjälp?

Inläggav sprudel » 2010-11-06 12:04

eriken skrev:Jag har en del problem med mitt rum som det troligen aldrig kommer att gå att göra något åt men jag skulle ändå vilja diskutera det och höra om det kan finnas någon uppenbar förklaring som kan vara bra att känna till.

Problemet är det att jag har en ganska dov klang med pi60 och så tycker jag att det fattas för mycket detaljer i musiken.

Rummet är en öppen planlösning med ganska mycket tyngre tygmöbler och dämpning. Dämpningen består av en markskiva till första sidoreflexen, och en 0,6 x 1 m markskiva ståendes på långsidan bakom varje högtalare och en ACo 0,8 x 1 m som står ovanpå markskivan. Sedan så har jag ett draperi framför detta.

Jag har fått höra att mera dämpning tar fram mera detaljer då det minskar efterklangen och det stämmer ju fast det verkar inte fungera så bra i mitt rum. En redan låg diskant och låg detaljering blir ännu lägre med mera dämpning.

Jag har ganska nyligt fått det stora nöjet att lyssna till ett rum designat av Öhman och det var en intressant upplevelse. Det var inte alls överdämpat eller instängt som en del kan tycka trots all den mängd dämpning som fanns. Det var oerhört detaljerat och öppet.

Så, varför i hela friden blir det tvärtom för mig ju mera dämpning jag stoppar in?

För att jag ska få en så lik klang och naturligt ljud som möjligt så får jag snarare kasta ut all dämpning vilket ger en massa efterklang och dålig separation i ljudbilden och en massa andra problem..

Vad kan detta bero på? Rummets dimensioner som ger många oönskade utsläckningar? Jag har heller ingen lång eftersläpande bas heller som ligger och svarvar runt om jag kan lita på XTZ.

Idag köpte jag även ett par begagnade audiopro som låter alldeles förträffligt och som jag faktiskt kan föredra framför pi60 just för att de i mitt rum får den rätta klangen liknande den i Öhmans behandlade rum medans pi60 låter instängt i jämförelse (speciellt i diskanten) och i att det låter detaljfattigt och slätstruket. Pi60 har även en ojämnare basrespons där jag får mera av en one note base medans audiopro spelar jämnare.

Tips någon?..

Har du verkligen kontrollerat pi60? Filter och element, och hur de är kopplade? Låter AudioPro bra så låter också pi60 bra. Rimligtvis.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-06 12:13

Om rummet har blivit överdämpat och audiopro är mycket ljusare än pi60 så kan det väl upplevas bättre.

Sen vet vi ju om att Ino upplevs dovare av mer än en person än så länge, men att det är oftast en avvänjningsprocess av att ha lyssnat på alldeles för ljus utrustning innan.

Risken om man haft något alldeles för ljust kan ju vara att man lyssnat fram elektronik som dämpat detta... sätter man då dit pi60 istället så jobbar denna kompensation i negativ riktning istället...

Varför inte temporärt plocka bort dämpningen igen och börja om? Din placering av pi60 kanske inte är optimalt för rummet heller?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-06 13:01

Sprudel: Nej jag har inte kontrollerat filtren då det är Sanjoro som byggt dem så jag tror nog inte det behövs.

paa: Jo tror själv också att det hela troligen handlar om en skev dämpning som även är omöjlig att få bra i rummet men förhoppningsvis kanske bättre genom omplacering..

Nattlorden: Jo, jag har testat olika uppställningar men det är detta som fungerar bäst. Fast jag kan nog mycket väl ha missat något eller inte testat någon som någon annan ser som uppenbart.

Att Ino inte är lika ljusa som audiopro osv är det ingen tvekan om heller. Jag gillar Inos "sound" eller vad man ska säga men i mitt rum blir det lite tårta på tårta och därför gör sig audiopro aningens bättre i klangen men på bekostnad att den gör allt annat sämre.

Här kommer iaf bilder på rummet och en liten ritning.

Sweetspot mot hallen:

Bild

Bild

Bild mot balkongen och öppningen mot kök:

Bild

Sweetspot:

Bild

Paint illustration av planlösningen med mått:

Bild[/img]
Senast redigerad av eriken 2010-11-22 01:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-06 14:20

Är dämpningen bakom högtalarna eller?
Jag vet inte, är inte så kunnig men jag tycker, av det jag ser, att det kanske behövs mer dämpning. Sen så sitter du direkt mot bakre väggen, vilket inte är optimalt och kan förstå att basen kan ta över där.
Är det helt omöjligt att vända allt och spela på längden?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-06 14:31

Jag tror det vore bättre att flytta dämpningen från sidan av soffan till sidan av garderoben och bakom högtalarna. Skulle sedan provat med en diffussor vid sidan av soffan.

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-06 14:48

Subjektivisten: Jag vet att det teoretiskt är långtifrån nog dämpat men som jag sa tidigare så har jag testat det och det förvärrar bara problemen då diskant och detaljer försvinner ännu mera pga skev dämpning.

Jag kan komplettera med mina amatörmässiga mätningar som visar problemområdena.

Enligt RA så har jag ju en elak resonans på ca 50 hz som förstör ganska mycket samt att jag har en svajig frekvensgång. Efterklangen ser väll inte alls farlig ut eller tolkar jag det hela fel?

När det kommer till frekvensmätningen som tar hela registret så vågar jag inte säga varken bu eller bä då jag inte kan tolka resultaten. Vad jag kan säga är att jag haft micken exakt där huvudet är och även om jag flyttar runt den imon en 1m radie så har jag kvar puckeln på 50 hz och svackan från 80-250 hz. Kan det vara en effekt av att micken är för nära backväg och att problemen kommer därifrån eller handlar det om rummets usla dimensioner som ger utsläckningar i 80-250 hz området? Rumsbordet gjorde iaf susen för att minska den svackan.

RT60 ligger mellan 0,25 och 0,35 vid olika mätningar

Tyvärr tillåter inte xtz att jag mäter högre änsåhär innan den slår ifrån.

Bild
[/img]

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-06 14:58

Dämpning vid lyssningsplatsen kan nog ge dom effekterna att det låter dovt. Flera har uppbyggt så att högtalardelen är dämpad (typ 1/2-1/3 av rummet), medan resten är diffuserat. Så jag tror som PAA där. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-06 15:13

Jag får testa, tack för tipset.

Hela projektet känns litegrann som att försöka sminka en gris :) Hur jag än gör så kommer det ändå aldrig bli bra pga rummets dimensioner.

Men nu är det ju som det är och det är bara att gilla läget och göra det bästa som går (det låter ju ändå bra, men när tänker på hur det lät i ett rum gjort av IÖ så låter det inte alls lika bra längre..bristerna i mitt rum jag tidigare inte reflekterat över är nu ganska jobbiga)
Senast redigerad av eriken 2010-11-06 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-11-06 15:38

Närheten till bakväggen är säkert en av bovarna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-06 15:58

Olika rum ger olika krav vad man bör göra. Om vi tar mitt rum (5,4x3,6x2,5) så spelar jag på längs med rummet. Vid sidoväggarna vid högtalaren så har jag dämpat från golv till tak från hörnet bakom högtalarna och ca 2,3-2,4 m fram. Då med 10 cm isolering (som var någon speciell ljudisolering man kunde köpa) + ACO skiva framför. Samma har jag väggen bakom högtalarna förutom i mitten där det finn ett fönster. Framför all dämpning så har jag det Ingvar rek tyget.
Jag har även en mycket tjock heltäckningsmatta över hela golvet och även en ryamatta vid soffan, som är en tygsoffa.
Har inga problem alls med överdämpat, enligt mig. Det som kan bli är att det låter "one-note-bas" när jag spelar musik med rejäl energi under 40 hz.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-11-06 17:15

shifts skrev:Närheten till bakväggen är säkert en av bovarna.

Ja det påverkar enormt mycket hur basen upplevs om man har huvudet nära
väggen bakom. Har du provat att flytta fram soffan ngn meter och lyssnat?
Mitt minne är blott ett minne numera.

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-06 17:32

Jo, jag vet att avståndet till bakväggen förstärker basen och idag är huvudet ca 60 cm ut från väggen. Problemet är egentligen inte en förstärkt bas, snarare tvärtom, speciellt i mellanbasområdet där audiopro konstigt nog spelar betydligt bättre än pi60. Nu pratar jag heller inte om disco bumpa bumpa utan vanlig ståbas där både tonhöjd och artikulation är bättre/jämnare från black diamond. Troligen beror detta nog på att rummet formligen käkar bas och att pi60 med sin neutrala karraktär kommer tillkorta i rummet.

Edit: Jag tror hellre på en neutral högtalare och sedan jobba med rummet än tvärtom.
Senast redigerad av eriken 2010-11-07 02:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-06 20:24

Egentligen har du ju löst problemet själv. :)
Audio Pro låter bättre hos dig än pi60.
Varför vill du just ha kvar pi60 när de inte låter bra?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-06 20:56

Håller med sprudel, har du tängt att bo kvar där du bor så sälj pi60 lådorna och köp nåt annat kul i stället. Andra handsvärdet är ju fenomenalt på inogrejer :)

torig

Inläggav torig » 2010-11-06 22:27

Skulle INTE sälja pi60. 8)

Däremot skulle jag prova med att lyfta bort fåtöljen, sätta slutstegen på golvet, men med SD-fötter under samt placera en tjock matta framför högtalarna.

Kanske till och med som så att du ska ta bort dämpskivan på sidoväggen.

Alltså prova med "downsizing" vad det gäller dämpning men samtidigt öka densamma på golv, för du kan ju alltid återställa. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-06 22:36

Jag hade provat att vända på rumsnyttjandet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-06 23:19

Han kanske tilltalas mer av soundet i audiopro lådorna helt enkelt, oavsett rum/placering.

Bara antaganden från min sida men det som är bra för den ene behöver ju inte va det för den andre. Mvh....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-07 00:55

zapanasta skrev:Han kanske tilltalas mer av soundet i audiopro lådorna helt enkelt, oavsett rum/placering.

Bara antaganden från min sida men det som är bra för den ene behöver ju inte va det för den andre. Mvh....

Läs vad han skrivit innan så ser du att han gillar hur det låtit hos andra.

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-07 02:45

Alltså, pi60 kommer inte att säljas. De är de bästa högtalare jag hört och de låter riktigt bra hos mig vilket många audiointresserade också tyckt. Jag kan nog ta i lite extra antar jag när jag skriver mina inlägg så jag förstår om en del läser min text som att jag tycker att det låter apa vilket det verkligen inte gör, det kan bara låta mycket bättre vilket jag gärna eftersträvar.

Efter att ha kört audiopro nu ett tag så börjar jag också bli mätt på den ljusare karraktären. Och som jag skrev tidigare den enda anledningen att jag kan föredra dem är just för att de får en öppnare klang och inget mer. De är mycket sämre högtalare på allt, jag behöver bara trixa till det lite mera med rummet och testa vända på saker och ting.

Sedan så är det nog ganska stor chans att jag flyttar inom ett år också då jag troligen ska börja studera till våren. Och pi60 känns aningens bättre att ha med sig än ett par gamla repiga black diamond även om de är riktigt bra för pengen :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-07 07:18

eriken skrev:Alltså, pi60 kommer inte att säljas. De är de bästa högtalare jag hört och de låter riktigt bra hos mig vilket många audiointresserade också tyckt. Jag kan nog ta i lite extra antar jag när jag skriver mina inlägg så jag förstår om en del läser min text som att jag tycker att det låter apa vilket det verkligen inte gör, det kan bara låta mycket bättre vilket jag gärna eftersträvar.

Efter att ha kört audiopro nu ett tag så börjar jag också bli mätt på den ljusare karraktären. Och som jag skrev tidigare den enda anledningen att jag kan föredra dem är just för att de får en öppnare klang och inget mer. De är mycket sämre högtalare på allt, jag behöver bara trixa till det lite mera med rummet och testa vända på saker och ting.

Sedan så är det nog ganska stor chans att jag flyttar inom ett år också då jag troligen ska börja studera till våren. Och pi60 känns aningens bättre att ha med sig än ett par gamla repiga black diamond även om de är riktigt bra för pengen :)

Ligger nog mkt i vad du säger,man kan imponeras av ett nytt sound en stund men när man fått låta det smälta in så inser man att det var nog inte så bra som man tyckte i början :)

Dom är ju fina att titta på dina pi60 ochså, så jag håller med dig.
Du skulle med all säkerhet ångra dig om du sålde dom.Mvh...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-07 08:12

eriken skrev:Alltså, pi60 kommer inte att säljas. De är de bästa högtalare jag hört och de låter riktigt bra hos mig vilket många audiointresserade också tyckt. Jag kan nog ta i lite extra antar jag när jag skriver mina inlägg så jag förstår om en del läser min text som att jag tycker att det låter apa vilket det verkligen inte gör, det kan bara låta mycket bättre vilket jag gärna eftersträvar.

OK! Prova då råden du fått. De verkar vettiga. Om du inte bor för långt från IÖ så tycker jag du skulle låta honom mäta upp dem.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-07 11:21

Jag ska göra det, tack för råden. Tror jag ska testa till att börja med att komma ut lite mer från hörnet och bakvägg med lyssningsplatsen, de största förbättringarna jag gjort är då jag tidigare gjort samma sak.

Sprudel: Jag bor rätt så långt ifrån Stockholm så det kommer nog aldrig kunna bli av. Jag tycker inte det ska behövas att mäta upp dem men ja..vem vet egentligen om det tidigare varit någon klåfingrig person som haft upp dem och gjort om dem fel? Om det är det du tänker på när du tycker att jag borde få dem uppmätta eller finns det någon annan anledning? Själv är jag för feg att hålla på och öppna dem bara för att "kolla".

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-07 11:41

Zap: Jo, man (iaf har jag märkt att jag) kan bli lurad att dras till och gilla en högtalare med ett lite ljusare ljud med allt vad det tillför som "extra" detaljer osv.

Högtalare som "håller" och stannar kvar utan vidare reflexion över hur det låter är troligen kanonbra högtalare. Jag har egentligen suttit helt nöjd och bara fokuserat på musiken ett tag nu med pi60 men jag gjorde ett misstag eller vad man nu ska säga som var att lyssna till ett rum gjort av iö :)

Sedan var den sinnesfriden rubbad :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-07 15:05

paa skrev:Jag tror det vore bättre att flytta dämpningen från sidan av soffan till sidan av garderoben och bakom högtalarna. Skulle sedan provat med en diffussor vid sidan av soffan.

exakt vad jag tänkte föreslå. men då gör jag bara +1 ! i stället nu då :)

dämpningen på högersiden precis vid soffan hade jag undvikit !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-07 17:33

DVD-ai skrev:
paa skrev:Jag tror det vore bättre att flytta dämpningen från sidan av soffan till sidan av garderoben och bakom högtalarna. Skulle sedan provat med en diffussor vid sidan av soffan.

exakt vad jag tänkte föreslå. men då gör jag bara +1 ! i stället nu då :)

dämpningen på högersiden precis vid soffan hade jag undvikit !

Edit:

Tack paa och DVD-ai för tipset!

Markskivan på höger sida är nu borta och istället ställde jag dit en stor palm och det lättade upp klangen rejält. Sedan tog jag och dämpade av hela garderobsidan med markskiva och klädde in det i vitt tyg. Nu hände det grejjer vill jag lova, det kom fram mera detaljer i musiken och rösterna blev mera likt dem jag hörde i iö rummet plus att rumsklangen i inspelningarna blev bättre och olika inspelningar låter nu mera olika varandra. Lite dumt av mig att jag inte tänkt på detta tidigare, hela garderobsidan är ju i princip en enda stor spegel som skickar ut reflexerna i rummet..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-07 18:33

Va bra ! :)

+ att ha en dämpande panel så nära där man själv sitter brukar sällan bli något vidare, det blir just "dovt" i klangen då.

kul att det börjar lösa sig ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Nästa

Återgå till Wänner af Ino