Moderator: Redaktörer
eriken skrev:Jag har en del problem med mitt rum som det troligen aldrig kommer att gå att göra något åt men jag skulle ändå vilja diskutera det och höra om det kan finnas någon uppenbar förklaring som kan vara bra att känna till.
Problemet är det att jag har en ganska dov klang med pi60 och så tycker jag att det fattas för mycket detaljer i musiken.
Rummet är en öppen planlösning med ganska mycket tyngre tygmöbler och dämpning. Dämpningen består av en markskiva till första sidoreflexen, och en 0,6 x 1 m markskiva ståendes på långsidan bakom varje högtalare och en ACo 0,8 x 1 m som står ovanpå markskivan. Sedan så har jag ett draperi framför detta.
Jag har fått höra att mera dämpning tar fram mera detaljer då det minskar efterklangen och det stämmer ju fast det verkar inte fungera så bra i mitt rum. En redan låg diskant och låg detaljering blir ännu lägre med mera dämpning.
Jag har ganska nyligt fått det stora nöjet att lyssna till ett rum designat av Öhman och det var en intressant upplevelse. Det var inte alls överdämpat eller instängt som en del kan tycka trots all den mängd dämpning som fanns. Det var oerhört detaljerat och öppet.
Så, varför i hela friden blir det tvärtom för mig ju mera dämpning jag stoppar in?
För att jag ska få en så lik klang och naturligt ljud som möjligt så får jag snarare kasta ut all dämpning vilket ger en massa efterklang och dålig separation i ljudbilden och en massa andra problem..
Vad kan detta bero på? Rummets dimensioner som ger många oönskade utsläckningar? Jag har heller ingen lång eftersläpande bas heller som ligger och svarvar runt om jag kan lita på XTZ.
Idag köpte jag även ett par begagnade audiopro som låter alldeles förträffligt och som jag faktiskt kan föredra framför pi60 just för att de i mitt rum får den rätta klangen liknande den i Öhmans behandlade rum medans pi60 låter instängt i jämförelse (speciellt i diskanten) och i att det låter detaljfattigt och slätstruket. Pi60 har även en ojämnare basrespons där jag får mera av en one note base medans audiopro spelar jämnare.
Tips någon?..
[/img]
shifts skrev:Närheten till bakväggen är säkert en av bovarna.
zapanasta skrev:Han kanske tilltalas mer av soundet i audiopro lådorna helt enkelt, oavsett rum/placering.
Bara antaganden från min sida men det som är bra för den ene behöver ju inte va det för den andre. Mvh....
eriken skrev:Alltså, pi60 kommer inte att säljas. De är de bästa högtalare jag hört och de låter riktigt bra hos mig vilket många audiointresserade också tyckt. Jag kan nog ta i lite extra antar jag när jag skriver mina inlägg så jag förstår om en del läser min text som att jag tycker att det låter apa vilket det verkligen inte gör, det kan bara låta mycket bättre vilket jag gärna eftersträvar.
Efter att ha kört audiopro nu ett tag så börjar jag också bli mätt på den ljusare karraktären. Och som jag skrev tidigare den enda anledningen att jag kan föredra dem är just för att de får en öppnare klang och inget mer. De är mycket sämre högtalare på allt, jag behöver bara trixa till det lite mera med rummet och testa vända på saker och ting.
Sedan så är det nog ganska stor chans att jag flyttar inom ett år också då jag troligen ska börja studera till våren. Och pi60 känns aningens bättre att ha med sig än ett par gamla repiga black diamond även om de är riktigt bra för pengen
eriken skrev:Alltså, pi60 kommer inte att säljas. De är de bästa högtalare jag hört och de låter riktigt bra hos mig vilket många audiointresserade också tyckt. Jag kan nog ta i lite extra antar jag när jag skriver mina inlägg så jag förstår om en del läser min text som att jag tycker att det låter apa vilket det verkligen inte gör, det kan bara låta mycket bättre vilket jag gärna eftersträvar.
Efter att ha kört audiopro nu ett tag så börjar jag också bli mätt på den ljusare karraktären. Och som jag skrev tidigare den enda anledningen att jag kan föredra dem är just för att de får en öppnare klang och inget mer. De är mycket sämre högtalare på allt, jag behöver bara trixa till det lite mera med rummet och testa vända på saker och ting.
Sedan så är det nog ganska stor chans att jag flyttar inom ett år också då jag troligen ska börja studera till våren. Och pi60 känns aningens bättre att ha med sig än ett par gamla repiga black diamond även om de är riktigt bra för pengen
paa skrev:Jag tror det vore bättre att flytta dämpningen från sidan av soffan till sidan av garderoben och bakom högtalarna. Skulle sedan provat med en diffussor vid sidan av soffan.
DVD-ai skrev:paa skrev:Jag tror det vore bättre att flytta dämpningen från sidan av soffan till sidan av garderoben och bakom högtalarna. Skulle sedan provat med en diffussor vid sidan av soffan.
exakt vad jag tänkte föreslå. men då gör jag bara +1 ! i stället nu då![]()
dämpningen på högersiden precis vid soffan hade jag undvikit !
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster