Ja, ungefär 4 dB kan man vinna, och för att göra det behöver man inte nödvändigtvis dela vid 140 Hz heller, eftersom delningsfrekvensen kännetecknas av en punkt där nivån är 3-6 dB ned (beroende på delningsfunktion). Delar man vi 80 Hz så klarar systemet den insignal som ger maxljud vid 140 Hz även vid 120, 100 och 80 Hz, eftersom nivån på grund av filtret faller i det registret, och samtidigt begränsas membranutslaget av basreflexsystemet. Det kanske är svårt att tro att belastningen från helmholtz-resonansen betyder något så långt över avstämningen som 80 Hz, men det gör den.
- - -
Jag har inte följt den här tråden så bra som jag borde och ser att det den senaste tiden har gjorts ett antal inlägg som tycks vara skrivna av folk som tänker sig att bcX är tänkt att kunna användas till något bassystem till piP. Men så är det inte alls. Det är inget basstöd aktuellt till piP, eftersom det är en väldigt dålig ide.
Så det som gäller kan man läsa sig till i detta inlägg från tidigare i tråden.
IngOehman skrev:Njae.
Du är inte den förste att föreslå något sådant, men det finns ett antal
skäl till att konceptet basstöd inte passar för piP, där det främsta är
högtalarens impedans.
För att basstödslösningen skall "fungera" så behöver sammanlagda
impedansen för piP + basstödet bli rimlig, och med det menar jag nog
över 3 ohm när den är som lägst. Då piP är en femohmshögtalare som
går ned till 4 ohm som lägst, betyder det att basstödet själv inte får
gå under 12 ohm, om parallelliseringen skall hålla sig över de nämnda
3 ohmen. En högtalare med 12 ohm som min-impedans är en med en
nominell impedans om kanske 16 ohm.
16 ohm och lämplig känslighet för att passa piP betyder att den måste
vara STOR! basstöd är helt enkelt inte en vettig lösning till piP.
Alternativ lösning är att göra en passiv basdel till piP, som inte stöder
(arbeter tillsammans med, parallellt) utan ersätter piP under en viss
frekvens, och som på så vis siginifikant ökar högtalarnas kapacitet.
En sådan basdel är på G.
Vh, iö
Och den där lite speciella basdelen som jag pratar om här, ÄR förvisso ett projekt, men det ligger fortfarande en bra bit framåt i tiden. Fem år kan verka som mycket, men det är det inte, för mig/Ino Audio. Ino-projekt kan vara i båda 10 och 15 år innan de blir klara. Det beror på att jag inte ser dem som klara innan de är tillräckligt bra. Ibland varar de 10 år och sen lägger jag ned dem utan att de presenteras, för att det inte blev bra nog, enligt min uppfattning.
Vad jag inte brukar göra, är att skriva något om pågående projekt. Vet inte varför jag gjorde det denna gång.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).