basstödsPlutt?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 21:07

PerStromgren skrev:Är basstöden till pi60 en komplicerad konstruktion? De är, såvitt jag förstår, parallellkopplade med pi60 och sedan sitter ett aktivt filter före slutsteget som utför magin, vad det nu kan vara.


Nja inte sådär. Det svåra är väl att få dem att matcha ljudmässigt kan jag tänka mig.

I själva baslådan(bs60) sitter det ett baselement och ett delningsfilter. bs60 paralellkopplas med pi60.

Mellan för- och slutsteg sätts sedan en kontrollbox(bc60) vars enda funktion är att via en ratt reglera nivån på basen; parallellkoppling ökar känsligheten på systemet i basområdet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 21:10

AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:Är basstöden till pi60 en komplicerad konstruktion? De är, såvitt jag förstår, parallellkopplade med pi60 och sedan sitter ett aktivt filter före slutsteget som utför magin, vad det nu kan vara.


Nja inte sådär. Det svåra är väl att få dem att matcha ljudmässigt kan jag tänka mig.

I själva baslådan(bs60) sitter det ett baselement och ett delningsfilter. bs60 paralellkopplas med pi60.

Mellan för- och slutsteg sätts sedan en kontrollbox(bc60) vars enda funktion är att via en ratt reglera nivån på basen; parallellkoppling ökar känsligheten på systemet i basområdet.


Aha! Vad är fördelen framför en aktiv baslåda med filter mellan bas och resten? Man sparar ett slutsteg förstås, man vad mer?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 21:13

PerStromgren skrev:Aha! Vad är fördelen framför en aktiv baslåda med filter mellan bas och resten? Man sparar ett slutsteg förstås, man vad mer?


Förutom att du slipper delningsfilter(vilket är mer komplicerat än kontrollboxen) och extra slutsteg så får du två extra ljudkällor då pi60 fortfarande spelar bas vilket den inte gör med basmodulerna.

Basstödet hjälper dessutom till upp till 500Hz eller något sådant medans basmodulerna bara avlastar under 80-100Hz.

Det basstödet gör är att göra om pi60 från en 2-vägs konstruktion till en 2.5-vägs. Fast där det extra baselementet sitter i en extern låda.

Detta system kan du sedan kombinera med riktiga basmoduler också om du så vill.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 21:36

AndreasArvidsson skrev:Förutom att du slipper delningsfilter(vilket är mer komplicerat än kontrollboxen) och extra slutsteg så får du två extra ljudkällor då pi60 fortfarande spelar bas vilket den inte gör med basmodulerna.

Basstödet hjälper dessutom till upp till 500Hz eller något sådant medans basmodulerna bara avlastar under 80-100Hz.


Jo, men det är ju ett val konstruktören av det aktiva filtret gör! Inget hindrar väl att göra en motsvarande konstruktion med två slutsteg, om man så önskar?

Nåväl, jag ska inte förlänga plutt-tråden med mitt bjäbbande. Tack för info, Andreas, nu vet jag hur det funkar i alla fall.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 21:38

PerStromgren skrev:Jo, men det är ju ett val konstruktören av det aktiva filtret gör! Inget hindrar väl att göra en motsvarande konstruktion med två slutsteg, om man så önskar?

Nåväl, jag ska inte förlänga plutt-tråden med mitt bjäbbande. Tack för info, Andreas, nu vet jag hur det funkar i alla fall.


Ja absolut. Det skulle gått att göra samma lösning fast med aktiv drivning, men om det inte behövs så tror jag de flesta uppskattar att man slipper extra slutsteg.

Hade bra :)

Användarvisningsbild
dicken85
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2013-08-02

Inläggav dicken85 » 2014-02-14 21:26

Inga nyheter grymt sugen på lite mer bas

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Conny » 2015-09-17 21:46

Nu är det nog dags med en liten påminnelse igen.
Några nyheter?

Conny

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: basstödsPlutt?

Inläggav vattuvarg » 2015-09-18 22:53

Undrar lite jag också.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Foffe » 2015-09-19 16:26

vattuvarg skrev:Undrar lite jag också.


Är inte basmodulen som IÖ pratar om profundus.P?
Basstöd var ju ingen bra idé till piP.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Aerob » 2015-09-19 16:36

Foffe skrev:
vattuvarg skrev:Undrar lite jag också.


Är inte basmodulen som IÖ pratar om profundus.P?
Basstöd var ju ingen bra idé till piP.

Det tror jag inte nej. Läs IÖ's inlägg på första sidan.


Summer Passing


Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Foffe » 2015-09-19 17:31

Aerob skrev:
Foffe skrev:
vattuvarg skrev:Undrar lite jag också.


Är inte basmodulen som IÖ pratar om profundus.P?
Basstöd var ju ingen bra idé till piP.

Det tror jag inte nej. Läs IÖ's inlägg på första sidan.



Ja. När lanserades profundus.P?
Det inlägget är ju från 2010. Eller kommer det komma en ännu mindre basmobul?
Jag tänkte ju annars P som i plutt :D

Edit: såg att man diskuterade profundus.P längre ner och att den nya basdelen skulle bestyckas med en 10" bas..... sorry.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Elfsberg » 2015-09-19 21:12

Det gäller alltså W104x, samma element som i "nya" pX/bs60, och har setts figurera med Guru QM10 som stativ, typ? Nå sånt?

Bild
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: basstödsPlutt?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-07 10:43

Hämtat från tråden om bcX...

IngOehman skrev:Ja, bcX ersätter bc60, om man vill. Det är den enda som kommer att levereras till nya bs60. Men den kan även användas i kombination med några nya saker som kommer 2016...


Håller tummen för att en av nyheterna skulle leda till ännu djupare bas för piP/piPs. Tackar å det ödmjukaste på förhand om så är fallet.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: basstödsPlutt?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-07 17:17

Guru QM10 med "basstativet" är väl en passiv trevägare?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Elfsberg » 2015-11-09 09:16

Jag gissar vilt!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Iqbad » 2015-11-19 08:17

Som jag förstått det så ligger utvecklingen av basstödet till piP nere eftersom man fokuserade på andra saker hos Guru och inte prioriterade (eller hade möjlighet?) att fortsätta med QM10 basstödet just nu. Jag har hört rykten om leveransproblem för de vanliga Guru högtalarna, vet ej hur omfattande dock.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Kraniet » 2015-11-19 11:24

för den intresserade tror jag nog att man med IÖs hjälp kan bygga sig ett basstöd. Verkar ju ändå finnas en fungerande prototyp?

En låda baserad på 8tums-basen borde väl vara ett bra utgångsläge?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Bidde det ingen basplutt, mäster skräddare?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-19 11:29

Frågade IÖ genom min fästmös telefon hur det stod till med baspluttarna. Hans svar var att inget sånt fanns, men att det fanns basmoduler. Min undran just nu är om det kanske dyker upp en annan sorts lösning istället. En ny profP kombinerat med något liknande bcX, kanske?
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Kraniet » 2015-11-19 11:45

läser man IÖs svar på första sidan så verkar det som att en basmodul som delas mot högtalarna är den troligaste lösningen. Förstår dock inte varför det skulle behöva utvecklas något nytt i det fallet. basmodulen med 8tums-elemnt borde väl fungera?

Kanske är det så att 8tum blir överdimensionerat? 6,5-tum kanske blir bättre avvägt.

Men hur stor begränsning är piPs bas återgivning egentligen? Ger inte diskanten upp ungefär samtidigt som basen tar slut? (om man pratar om "normal" musik som inte är överdrivet bastung) Min upplevelse är att piP är rätt så balanserade genom hela registret. Hur många dB extra kan man få ut ifall man avlastar basen?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: basstödsPlutt?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-19 12:26

Kraniet skrev:läser man IÖs svar på första sidan så verkar det som att en basmodul som delas mot högtalarna är den troligaste lösningen. Förstår dock inte varför det skulle behöva utvecklas något nytt i det fallet. basmodulen med 8tums-elemnt borde väl fungera?

Kanske är det så att 8tum blir överdimensionerat? 6,5-tum kanske blir bättre avvägt.

Men hur stor begränsning är piPs bas återgivning egentligen? Ger inte diskanten upp ungefär samtidigt som basen tar slut? (om man pratar om "normal" musik som inte är överdrivet bastung) Min upplevelse är att piP är rätt så balanserade genom hela registret. Hur många dB extra kan man få ut ifall man avlastar basen?


Det jag skulle uppskatta är inte fler decibel utan lägre frekvenser. ...ner mot 20 Hz. ...och det med bara en stereoförstärkare.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Elfsberg » 2015-11-19 17:25

Från manifestet:

Högsta ljudtryck:

piP:
108 dB/par >140 Hz (30 W)
104 dB/par >34 Hz (12,5 W)

piPs:

109 dB/par >140 Hz (35 W),
105 dB/par >34 Hz (15 W)

Man får alltså ut ytterligare fyra dB om man kan dela över 140 Hz från topphögtalaren, dvs piP eller piPs, och undre gränsfrekvens blir såklart beroende på basstödets avstämning.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re:

Inläggav IngOehman » 2015-11-19 18:34

Ja, ungefär 4 dB kan man vinna, och för att göra det behöver man inte nödvändigtvis dela vid 140 Hz heller, eftersom delningsfrekvensen kännetecknas av en punkt där nivån är 3-6 dB ned (beroende på delningsfunktion). Delar man vi 80 Hz så klarar systemet den insignal som ger maxljud vid 140 Hz även vid 120, 100 och 80 Hz, eftersom nivån på grund av filtret faller i det registret, och samtidigt begränsas membranutslaget av basreflexsystemet. Det kanske är svårt att tro att belastningen från helmholtz-resonansen betyder något så långt över avstämningen som 80 Hz, men det gör den.

- - -

Jag har inte följt den här tråden så bra som jag borde och ser att det den senaste tiden har gjorts ett antal inlägg som tycks vara skrivna av folk som tänker sig att bcX är tänkt att kunna användas till något bassystem till piP. Men så är det inte alls. Det är inget basstöd aktuellt till piP, eftersom det är en väldigt dålig ide.

Så det som gäller kan man läsa sig till i detta inlägg från tidigare i tråden.

IngOehman skrev:Njae.

Du är inte den förste att föreslå något sådant, men det finns ett antal
skäl till att konceptet basstöd inte passar för piP, där det främsta är
högtalarens impedans.

För att basstödslösningen skall "fungera" så behöver sammanlagda
impedansen för piP + basstödet bli rimlig, och med det menar jag nog
över 3 ohm när den är som lägst. Då piP är en femohmshögtalare som
går ned till 4 ohm som lägst, betyder det att basstödet själv inte får
gå under 12 ohm, om parallelliseringen skall hålla sig över de nämnda
3 ohmen. En högtalare med 12 ohm som min-impedans är en med en
nominell impedans om kanske 16 ohm. :?

16 ohm och lämplig känslighet för att passa piP betyder att den måste
vara STOR! basstöd är helt enkelt inte en vettig lösning till piP.

Alternativ lösning är att göra en passiv basdel till piP, som inte stöder
(arbeter tillsammans med, parallellt) utan ersätter piP under en viss
frekvens, och som på så vis siginifikant ökar högtalarnas kapacitet.

En sådan basdel är på G.


Vh, iö

Och den där lite speciella basdelen som jag pratar om här, ÄR förvisso ett projekt, men det ligger fortfarande en bra bit framåt i tiden. Fem år kan verka som mycket, men det är det inte, för mig/Ino Audio. Ino-projekt kan vara i båda 10 och 15 år innan de blir klara. Det beror på att jag inte ser dem som klara innan de är tillräckligt bra. Ibland varar de 10 år och sen lägger jag ned dem utan att de presenteras, för att det inte blev bra nog, enligt min uppfattning.

Vad jag inte brukar göra, är att skriva något om pågående projekt. Vet inte varför jag gjorde det denna gång.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: basstödsPlutt?

Inläggav schmutziger » 2015-11-19 21:32

Iö. Kan det bero på att du gjort lösningen till vad som då hette guru pro audio? Se tio poster upp vit stor klumpeduns under qm10? Eller blev den skrotad precis vid lansering för att den inte höll måttet?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: basstödsPlutt?

Inläggav IngOehman » 2015-11-19 23:18

schmutziger skrev:Iö. Kan det bero på att du gjort lösningen till vad som då hette guru pro audio?

Kan VAD bero på detta?

schmutziger skrev:Se tio poster upp vit stor klumpeduns under qm10?

Jo, jag känner till "klumpedunsen". Det är ju jag som konstruerade den. :)

schmutziger skrev:Eller blev den skrotad precis vid lansering för att den inte höll måttet?

Njae, att den aldrig kom i produktion har mest att göra med att det blev fruktansvärt dyr att tillverka.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: basstödsPlutt?

Inläggav schmutziger » 2015-11-20 00:04

IngOehman skrev:
schmutziger skrev:Iö. Kan det bero på att du gjort lösningen till vad som då hette guru pro audio?

Kan VAD bero på detta?

schmutziger skrev:Se tio poster upp vit stor klumpeduns under qm10?

Jo, jag känner till "klumpedunsen". Det är ju jag som konstruerade den. :)

schmutziger skrev:Eller blev den skrotad precis vid lansering för att den inte höll måttet?

Njae, att den aldrig kom i produktion har mest att göra med att det blev fruktansvärt dyr att tillverka.


Vh, iö

Vad jag inte brukar göra, är att skriva något om pågående projekt. Vet inte varför jag gjorde det denna gång.


Så vad är skillnaden mellan den och basstödsplutten du inte vill berätta om då? :)
Skillnaderna mellan ino o guru har ju inte varit sådär milsvida historiskt sett menar jag.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: basstödsPlutt?

Inläggav IngOehman » 2015-11-20 00:42

Hmm... skillnaden?

Lättare att berätta om likheterna, som är att de har samma grundfunktion och att ingen av dem finns.

Skillnaderna är de som beror på att QM10 och piP trots allt har lite olikheter, framförallt med avseende på form.

Något så värst mycket mera varken vill eller kan jag berätta om, eftersom jag inte vet hur någon av dem kommer att vara, exakt, när och om de blir klara.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Conny » 2016-11-25 20:58

Då tycker jag att det är dags att påminna om den här igen. Jag tror att det är många med mig, som inte vill att den faller i glömska.

/Conny

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: basstödsPlutt?

Inläggav Nattlorden » 2016-11-27 14:30

IngOehman skrev:Något så värst mycket mera varken vill eller kan jag berätta om, eftersom jag inte vet hur någon av dem kommer att vara, exakt, när och om de blir klara.


Jag förstår exakt hur du menar, men om man inte är språkligen alert - så upplevs nog det där som den flummigaste meningen du någonsin skrivit. :wink: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster