Skulle säkert kunna skjuta ut konerna i skallen på mig, man får vara försiktig som fan med volymen så att man inte råkar ut för en olycka. välldigt lätt att man höjer för mycket och rätt som det är så fladdrar det "lite väl"
Egentligen så hade jag klarat mig bra på 100W /kanal vid 5ohm, precis vad jag egentligen alltid har "förespråkat" till piP, det verkar vara precis perfekt för att kunna utnyttja dom. 400-450w som jag har nu vid 5ohm är bara löjligt overkill...
MEN, en sak som jag märkt är att jag nu måste höja mycket mer på försteget för att få samma outputt från steget (tända lika många dioder).
Det tyder på att mitt ljudkort i datorn inte har så bra utspänning som jag trodde, har ju alltid kört med: Dator=> Passivt Försteg => cr80s => Slutsteg, men nu är det ju inte delat system längre så nu är det ju bara Dator => Försteg => Slutsteg. till saken hör att jag använder mig av ett passivt försteg med en Alpsblue pott bara, så nu är det datorns ljudkort som får sköta hela jobbet. Funderar på att koppla in försteget så att den är aktiv och testa för nu kan jag köra kl 14:00 på nästan all musik. Inte för att det spelar någon större roll egentligen men det kändes lite lustigt först...
Hur låter det då ?!
Jo, jätte trevligt ! om än lite tunt... men det beror på nuvarande placering som inte kommer att bestå mer än veckan ut kanske, möbleringen ska vridas 180*c så att piParna får en vägg bakom sig och inte fönster som idags läget, som ju inte bidrar med något vidare väggstöd...
Men nu låter det bra hemma hos mig igen, äntligen låter musik roligt igen och jag ser fram mot att lyssna
Jag har för övrigt piPs modell 2010 på basen, alltså den bas till piPsignatur som är alldeles sprillans nyutvecklad och inte varit officiell i mer än runt 1 månad om jag inte är ute och cyklar... jag tycker att nya basen (i vävd svart kevlar) är grymt mycket snyggare än dom gamla Signatur basarna och korgen är också mycket trevligare utvändigt (har inte den typiska "skåran"). Kan inte uttala mig om skillnaden mellan nya och gamla basen i ljudet då det va nästan ett år sedan jag hade piPs hemma hos mig senast, men bara utsendet gör att den nya basen får plus poäng!
En grej till som är ganska ny är porten, det är ju den nya helgjutna varianten som bara är "plugg and play" utan kapning eller limning...
Jag inbillar mig att lufthastigheten i den nya porten är något lägre än föregångaren, för nu är det svårare att få till "hår fön" än tidigare. Har faktiskt inte lyckats alls om jag ska vara ärlig, bara fått lite lätta pustar, Men inte den där enorma överstyrning som ibland kunde ske tidigare och som nästa resulterade i hårfladder vid lyssningsposition 2m bort
Allt som allt är jag mycket nöjd med min nya piPs, blev oljad valnöt och dom är jätte fina !
Va bara tvungen att skriva av mig lite för nu känner jag mig glad igen, nu kan jag koppla av ! har varit ett halvår av bara besvikelse och problem med ljudet och omöjligheter.. varje gång jag trott att jag fått till det har jag egentligen bara lyckats lura mig själv för att jag så innerligen önskat att det skulle fungera
Det jag kommit fram till är att i16s låter pankaka hos mig, dom kommer inte i närhetena v detta rummet igen och dom lånas antagligen ut till en kompis tills vidare. piPs låter på alla sätt bättre sålänge man håller sig inom deras arbetsområde.