Nya piPs + Emotiva XPA-2 =D

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Nya piPs + Emotiva XPA-2 =D

Inläggav DVD-ai » 2010-12-08 10:00

Ja, Overkill så det står härliga till, Har hittils inte lyckats tända fler än 4st dioder/ kanal någon gång i peak, i medel som högst 2diod, alltså säkert runt 100w peak och 10-20w medel.

Skulle säkert kunna skjuta ut konerna i skallen på mig, man får vara försiktig som fan med volymen så att man inte råkar ut för en olycka. välldigt lätt att man höjer för mycket och rätt som det är så fladdrar det "lite väl" :twisted:

Egentligen så hade jag klarat mig bra på 100W /kanal vid 5ohm, precis vad jag egentligen alltid har "förespråkat" till piP, det verkar vara precis perfekt för att kunna utnyttja dom. 400-450w som jag har nu vid 5ohm är bara löjligt overkill... :lol:

MEN, en sak som jag märkt är att jag nu måste höja mycket mer på försteget för att få samma outputt från steget (tända lika många dioder).
Det tyder på att mitt ljudkort i datorn inte har så bra utspänning som jag trodde, har ju alltid kört med: Dator=> Passivt Försteg => cr80s => Slutsteg, men nu är det ju inte delat system längre så nu är det ju bara Dator => Försteg => Slutsteg. till saken hör att jag använder mig av ett passivt försteg med en Alpsblue pott bara, så nu är det datorns ljudkort som får sköta hela jobbet. Funderar på att koppla in försteget så att den är aktiv och testa för nu kan jag köra kl 14:00 på nästan all musik. Inte för att det spelar någon större roll egentligen men det kändes lite lustigt först...

Hur låter det då ?!
Jo, jätte trevligt ! om än lite tunt... men det beror på nuvarande placering som inte kommer att bestå mer än veckan ut kanske, möbleringen ska vridas 180*c så att piParna får en vägg bakom sig och inte fönster som idags läget, som ju inte bidrar med något vidare väggstöd...
Men nu låter det bra hemma hos mig igen, äntligen låter musik roligt igen och jag ser fram mot att lyssna :D märker direkt att även stereobilden är otroligt mycket bättre nu med, jag har starka förhoppningar om att få till det lika löjligt bra som jag lyckades med iPs förut, då va jag i närmaste nirvana :)

Jag har för övrigt piPs modell 2010 på basen, alltså den bas till piPsignatur som är alldeles sprillans nyutvecklad och inte varit officiell i mer än runt 1 månad om jag inte är ute och cyklar... jag tycker att nya basen (i vävd svart kevlar) är grymt mycket snyggare än dom gamla Signatur basarna och korgen är också mycket trevligare utvändigt (har inte den typiska "skåran"). Kan inte uttala mig om skillnaden mellan nya och gamla basen i ljudet då det va nästan ett år sedan jag hade piPs hemma hos mig senast, men bara utsendet gör att den nya basen får plus poäng!

En grej till som är ganska ny är porten, det är ju den nya helgjutna varianten som bara är "plugg and play" utan kapning eller limning...
Jag inbillar mig att lufthastigheten i den nya porten är något lägre än föregångaren, för nu är det svårare att få till "hår fön" än tidigare. Har faktiskt inte lyckats alls om jag ska vara ärlig, bara fått lite lätta pustar, Men inte den där enorma överstyrning som ibland kunde ske tidigare och som nästa resulterade i hårfladder vid lyssningsposition 2m bort :lol:

Allt som allt är jag mycket nöjd med min nya piPs, blev oljad valnöt och dom är jätte fina !
Va bara tvungen att skriva av mig lite för nu känner jag mig glad igen, nu kan jag koppla av ! har varit ett halvår av bara besvikelse och problem med ljudet och omöjligheter.. varje gång jag trott att jag fått till det har jag egentligen bara lyckats lura mig själv för att jag så innerligen önskat att det skulle fungera

Det jag kommit fram till är att i16s låter pankaka hos mig, dom kommer inte i närhetena v detta rummet igen och dom lånas antagligen ut till en kompis tills vidare. piPs låter på alla sätt bättre sålänge man håller sig inom deras arbetsområde.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RSG

Re: Nya piPs + Emotiva XPA-2 =D

Inläggav RSG » 2010-12-08 10:28

DVD-ai skrev:Jag har för övrigt piPs modell 2010 på basen, alltså den bas till piPsignatur som är alldeles sprillans nyutvecklad och inte varit officiell i mer än runt 1 månad om jag inte är ute och cyklar... jag tycker att nya basen (i vävd svart kevlar) är grymt mycket snyggare än dom gamla Signatur basarna och korgen är också mycket trevligare utvändigt (har inte den typiska "skåran"). Kan inte uttala mig om skillnaden mellan nya och gamla basen i ljudet då det va nästan ett år sedan jag hade piPs hemma hos mig senast, men bara utsendet gör att den nya basen får plus poäng!

Bilder :!:
Jag vill se bilder :!: :!:
Jag vill se närbilder :!: :!: :!:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-08 10:38

Undrar om inte jag har samma koner på mina a2or...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2010-12-08 11:04

Hur låter det då ?!
Jo, jätte trevligt ! om än lite tunt... men det beror på nuvarande placering som inte kommer att bestå mer än veckan ut kanske, möbleringen ska vridas 180*c så att piParna får en vägg bakom sig och inte fönster som idags läget, som ju inte bidrar med något vidare väggstöd...

Du menar att du väljer bort ett transparent stöd :wink:
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-08 11:24

RSG skrev:
DVD-ai skrev:Jag har för övrigt piPs modell 2010 på basen, alltså den bas till piPsignatur som är alldeles sprillans nyutvecklad och inte varit officiell i mer än runt 1 månad om jag inte är ute och cyklar... jag tycker att nya basen (i vävd svart kevlar) är grymt mycket snyggare än dom gamla Signatur basarna och korgen är också mycket trevligare utvändigt (har inte den typiska "skåran"). Kan inte uttala mig om skillnaden mellan nya och gamla basen i ljudet då det va nästan ett år sedan jag hade piPs hemma hos mig senast, men bara utsendet gör att den nya basen får plus poäng!

Bilder :!:
Jag vill se bilder :!: :!:
Jag vill se närbilder :!: :!: :!:

Låna mig en kamerna,
En kamera !!!!
Låna mig en kamera så ska ni få bilder !!!! :D :roll:

har ingen kamera... :cry: Men idag komemr det över en person till mig, som har ! och inte vilken kamera som helst, utan värsting, värsting och personen i fråga är inte helt värdelös på att använda den heller... :P

så, det kan, kanske, eventuellt komma upp bilder ikväll, eller i morgon på skönheterna ;)

Edit: jag funderar dock på att kanske klarlacka lådorna, alternativt vaxa dom. vad tror ni blir bäst och snyggast ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-08 11:33

Nattlorden skrev:Undrar om inte jag har samma koner på mina a2or...

Har monterat 1 par med dessa nya basar tidigare, Det gjordes i somras, innan dom var officiella då personen (om jag även fattat även detta rätt...) "råkade få fel" och Ingvar lät lite förvånad när jag ringde till honom och undrade om dom nya basarna som jag höll i min hand. Jag trodde ju först att det blivfit något fel :? (och det hade det ju, fast ändå inte...) Men det va ju rätt element så jag blev glad och Gösta blev än gladare ! Efter som det va hans piPs som skulle monteras :lol:

När jag monterade mina nu så passade jag även denna gång på att inspektera elementen noga och allt är annorlunda rent estetiskt på dessa mot föregående piPs basar. hittar absolut 0 likheter förutom eventuellt dammkopan som kan vara samma och sedan anslutningarna är samma :wink:

Jag har inte sett dina A2'or och hur deras element ser ut, men mycket möjligt att det är till utssendet mycket lika element.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-08 11:39

30Hzbone skrev:Hur låter det då ?!

Du menar att du väljer bort ett transparent stöd :wink:

Ja, transparens i sig är ju inget självändamål, det ska låta som jag vill ha det, och med en ett ransparent stöd bakom högtalarna så gör det inte det :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-08 14:26

DVD-ai skrev:alltså säkert runt 100w peak och 10-20w medel.

10-20W i medel låter mycket. Har som mest haft 50W i topparna på mina piP. Medeleffekten blir rätt låg om man har rimligt dynamiska fonogram = ska vara njutbara att lyssna på lite högre nivå.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-12-08 20:07

Hmm nya basarna... Nu blir man fundersam på om man orkar sig på att försöka byta. Visserligen är det kevlar jag har men randen/ringen är kvar. Köpte mina i Juli (11:de för att vara exakt)... Tror iofs inte att man vinner så mycket på det som det kostar... Kanske mer värt att spara pengarna och satsa på pi60 (möjligen s) :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-09 09:38

RogerGustavsson skrev:

10-20W i medel låter mycket. Har som mest haft 50W i topparna på mina piP. Medeleffekten blir rätt låg om man har rimligt dynamiska fonogram = ska vara njutbara att lyssna på lite högre nivå.

Men detta är som sagt vad jag lyckats "maxa" alltså inget som går att göra på 99% av musiken som finns för då går piPs med största säkerhet sönder :)
Alltså med "rätt" låt så går det... :P

Skulle tro jag ligger på <100W i topparna i nästan alla tillfällen men man vill ju ha marginal så därför tycker jag 100W till piP vid 5ohm skulle vara ett ganska bra riktmärke :)
Mvh//David

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-09 10:48

DVD-ai skrev:
RogerGustavsson skrev:

Men detta är som sagt vad jag lyckats "maxa" alltså inget som går att göra på 99% av musiken som finns för då går piPs med största säkerhet sönder :)
Alltså med "rätt" låt så går det... :P

Skulle tro jag ligger på <100W i topparna i nästan alla tillfällen men man vill ju ha marginal så därför tycker jag 100W till piP vid 5ohm skulle vara ett ganska bra riktmärke :)

Blir lite intresserad. :)
Hur får du fram dessa data? mäts det upp eller är det bara en generell gissning?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-09 11:12

Skrev ju alldrig att jag hade exakta värden :wink: utan sa att jag utgår från en teoretisk skala på dom VU dioder som finns på steget. Så välldigt oexakt men i runda slängar va också meningen
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-09 11:30

Kul att det låter bra igen DVD-ai :)

Synd bara att dina större burkar inte funkar i ditt nyvarande rum.

Kom över ett par sonab od 11 i helgen,lekt med dom lite och tycker dom låter bra i sovrummet till datorn men i vardagsrummet låter det fjuttigt.

Blir nog tvärtom med all säkerhet med dina större inoburkar,dom kommer nog att låta skitbra bara du får tillgång till ett större rum så småningom.Mvh...

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-09 11:44

DVD-ai skrev:Skrev ju alldrig att jag hade exakta värden :wink: utan sa att jag utgår från en teoretisk skala på dom VU dioder som finns på steget. Så välldigt oexakt men i runda slängar va också meningen

Nää, men till Roger G skrev du: "alltså säkert runt 100w peak".
Och skriver man säkert så får man ju anta att du är säker eller??

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-09 12:03

"säkert" är för mig ett ganska "veligt" uttryck men med viss övertygelse. Alltså, jag är säker på att det är runt/inärheten av/ inte långt från 100W bara det att jag inte kan garantera något vidare exakt värde värde utan det är just "säkert runt 100W" :)
Fast att det kan vara 80w eller 90w, vet inte men kanske 110w ?! huvudsaken är att det är "runt 100W" och det tycker jag räcker med att jag är säker på ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-09 12:04

zapanasta skrev:Kul att det låter bra igen DVD-ai :)

Synd bara att dina större burkar inte funkar i ditt nyvarande rum.

Kom över ett par sonab od 11 i helgen,lekt med dom lite och tycker dom låter bra i sovrummet till datorn men i vardagsrummet låter det fjuttigt.

Blir nog tvärtom med all säkerhet med dina större inoburkar,dom kommer nog att låta skitbra bara du får tillgång till ett större rum så småningom.Mvh...

Jo, i16s ska användas när jag får större rum till förfogande, därför är dom på semester hos en viss Timpolanen tills vidare ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2010-12-09 12:08

Där ser man!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-09 12:34

Jahh, nu kan vi ju ha piP träffar 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-12-09 14:34

Kan man säga nej till ett sådan erbjudande...?
Bild

Nu återstår massa intrimmning...! Sanslösa högtalare...!

Jag kommer spela sönder.........

Mitt hus, öron, basar, familjen, grannen men likt fan står i16s och kör morgon gympa och flexar lite så där 1mm
Har inte trimmat in ett piss och det låter riktigt bra, sjukt midbas punch..! Attaken gör att det känns att man trycks bakåt i soffan
:lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-09 14:40

De satt ju designmässigen som en smäck i det rummet!

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-12-09 14:45

Ja jävlar vad snyggt!
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-09 14:51

Ah vad bra det blev alltså! Ser fantastiskt ut. Gillade utseendet på ditt rum redan innan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-09 15:03

Fino Ino! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-12-09 15:19

Ja riktigt snyggt! Ser ut att låta riktigt bra.

Men åter till det viktigaste: Jag vill se hur nya piPbasen ser ut!!
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-09 15:54

DVD-ai skrev:Skrev ju alldrig att jag hade exakta värden :wink: utan sa att jag utgår från en teoretisk skala på dom VU dioder som finns på steget. Så välldigt oexakt men i runda slängar va också meningen

Jag tror nog att du överskattar vilken effekt du skickar in i dina högtalare. Jag har mätt och det har hos mig aldrig gått mera än 11 V rms ut från slutstegen till piP. Det motsvarar väl 24 W sinus i 5 Ohm? Över detta låter det helt enkelt inte speciellt roligt och ingen i familjen vill vara kvar i rummet. Jag har beskrivit min mätmetod tidigare och den kräver engentligen bara en vanlig multimeter och en CD med signaler på. Vi har också sett att ingen verkar ha problem med att införa en MiniDSP mellan för- och slutsteg. Det innebär att många är en bra bit ifrån de där extrema effektuttagen. Numera använder jag en liten Denon ADV-M71 till såväl piP som pK och det räcker rätt långt, längre än många tror.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-09 16:03

Joo, en diskant klarar väl bara max i runda slängar ca 10w innan den säger POFF eller inte säger något alls... men nu snackar vi SYSTEM! :)

RogerG: 11V motsvarar ca 15W 8ohm (om jag tänkt rätt nu :oops:) så det kan nog stämma det du säger.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-12-09 16:04

Tackar allaihoppa! Det värmer i kylan :D

Har e nya basen: (sitter även i minna iPs)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-09 16:06

Skall jämföra med mina a2-basar... men de ser minnesmässigen väldigt lika ut.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-09 16:18

Timpolanen skrev:Kan man säga nej till ett sådan erbjudande...?
Bild

Nu återstår massa intrimmning...! Sanslösa högtalare...!

Jag kommer spela sönder.........

Mitt hus, öron, basar, familjen, grannen men likt fan står i16s och kör morgon gympa och flexar lite så där 1mm
Har inte trimmat in ett piss och det låter riktigt bra, sjukt midbas punch..! Attaken gör att det känns att man trycks bakåt i soffan
:lol:

Usch då. Det där ser väldigt trevligt ut! Otroligt hög WAF :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-09 18:12

undra varför det togs fram ett nytt s-element så snart efter det förra och varför konen bytts ut till en helt annan typ. Antar detta element är bättre eller? Lite surt för dom som köpte piPs nyss (med det förra elementet).

Snyggt är det iaf med vävda koner.. :)
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Wänner af Ino