Mitt källarbesök!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Buddie

Mitt källarbesök!

Inläggav Buddie » 2010-12-08 15:51

Här kommer min rapport om varför jag var på lyssningskväll och hur jag upplevde detta.
Jag är ingen HiFi nörd. Jag gillar musik som de flesta gör. Jag älskar kvalité och ”bra” saker (saker som jag tycker är bra, eller bevisligen är bra och jag gillar det – jag menar, bara för att en viss travhäst är bäst, betyder inte det att jag gillar hästar, eller trav). Då jag inte haft något intresse av att lägga mina surt förvärvade slantar genom åren, från sommarjobb osv på stereohårdvara eller skivor, men ändå lyssnat en del genom MTV (innan det bara blev rap o annan skit (min åsikt)) och kamrater och lånade skivor, har jag aldrig haft något att lyssna på förutom föräldrarnas stereo (pappa gillar HiFi).
Nåväl, för 7-8 år sedan jobbade jag med en RIKTIG HiFi nörd och vi snackade högtalare hit, horn dit, kablar, spikes och förstärkare med o utan rör – inte för att jag fastnade, men det var teknik och jag gillar teknik (slavar inom IT-branchen), jag lärde mig en del och blev nyfiken på mycket mer.
Ett par år senare, nytt jobb med nya kolleger varav en var/är en mera normal HiFi-nörd. Han fick mig att läsa en lååååång intervju av en kille som tillverkade jättebra högtalare – och jag var fast. Den intervjuade hade så bra tankar, åsikter och teorier om välljud. Dessutom var han väldigt utbildad i ämnets alla delar och hade därför en stadig grund att stå på för sina åsikter/teorier/tankar – naturligtvis var det Ingvar Öhman som var intervjuad.
Jag hade inga pengar att köpa HiFi för, var inte fast anställd och hade som de flesta massor med månad kvar i slutet på lönen. Det blir så när man har bostadslån och familj (två barn). Köpte i varje fall ett surroundsystem från Logitech (Z5500) som är helt ok, men inget HiFi system - det ger en känsla av surround och har bra ljud, men det saknas MASSOR i ljudet. I köket står det en 2:1 datorhögtalarlösning som funkar ok, men inte ett dugg mer.
Sedan tog jobbet slut ett par månader senare o jag stod utan inkomst (sedan blev hustrun utan jobb och det gjorde ju inte köpkraften bättre!). Men mitt i denna bedrövelse lovade jag mig själv att jag skulle boka en lyssningssession hos Öhman när vi kommit igenom den svåra tiden. Under tiden läste jag flitigt på faktiskt.se, pluggade manifest och prislista och drömde om det ultimata systemet.
Nu har vi båda fasta jobb (igen) och har under tiden lärt oss leva med hårt åtdragen svångrem vilket borde ge utrymme för HiFi relaterade inköp.
Jag ringde till ingenjör´n för ca tre månader sedan och fick komma till källaren igår (7/12) tillsammans med två kompisar som även de var nyfikna på hur INO-högtalare EGENTLIGEN låter.

Slutsvamlat. Hur tyckte jag det lät då?
Fantastiskt, faktiskt! Troligen det bästa jag hört. Pappa hade Mirage M1:or som lät maffigt. Jag har varit på några mässor som haft grymt stora och tokdyra system vilka låtit väldigt bra (o många som låtit blä).

Vid anländandet till Källaren hade det blivit något missförstånd så vi blev ett par personer för många till lyssningen. Därför trångt i lyssningssofforna. Ett par killar kom ända från Sundsvall! Till slut var vi en salig blandning av intresserade varav några nördar, några kunniga, några noobs (bla undertecknad) och några mitt emellan. Efter en introduktion blev det dags för lyssnande – ljuset släcktes och det blev helt tyst. Sedan började musiken strömma, helt mjukt och odramatiskt. Totalt oansträngt. Inte sprött, utan snarare perfekt eller kanske känsligt för även om hela rummet var fyllt av musiken så kunde man komma med en kommentar till soffgrannen, som hördes tydligt utan att man behövde nämnvärt höja rösten – sagolikt.
Det byttes till musik som lite mer pekade på brister i högtalarna. Nu fick vi även reda på att det var PiP vi lyssnat på (vilket jag misstänkt, men inte kunde tro). De var så dj*kla bra och gav så mycket kräm att jag bestämde mig där o då att: ”Det är sådan högtalare jag vill ha”. Därefter byttes det till Pi60s och naturligtvis for samma tanke genom huvudet igen.
PiP och Pi60s låter väldigt lika, MEN Pi60s spöar den mindre högtalaren på allt! Fantastiskt vilket ljud! Vilken renhet, kraft och känslighet – jag saknar ordförråd (och kunskap) för att på ett bra sätt kunna förklara hur det låter mer än att det låter TOKBRA!
Det visades film och återigen imponerade ljudet. Med A2:orna inkopplade och i16s som center satt man mitt i ljudet och bara njöt – underbart. En ljudeffekt i filmen Kung-Fu Panda fick ändå Pi60s att storkna, men jösses vilken känsla att sitta och känna ljudet i kroppen.
Mot slutet spelades medhavd musik. Jag hade med en skiva som vi ska tacka Pink Floyd för. Trummisen i bandet, Nick Mason, äger ett antal exotiska gamla racerbilar. Dessa har han förevigat i en Coffetable Book som heter "Into the red". Med boken följer en seriöst inspelad och producerad CD med ljud från flera av bilarna. Jag bad att få lyssna på spår 5, med ljudet av en BRM V16 MkII som körs för allt vad tygen håller runt Brands Hatch (har jag för mig att det är). Det här ljudet är helt osant häftigt för en som gillar motorljud. Det är en motor med 16 cylindrar, förgasare och kompressor – med en volym på 1,5 liter(!). Kolvarna är som fingerborgar. Det var en storslagen upplevelse att få lyssna på de två varven som kördes, speciellt när bilen for förbi på start o målrakan och precis när den åker förbi så växlar föraren upp och dånar vidare – jag fick rejält med ståpäls.
Det var mycket bra och välinspelad musik som vi fick lyssna på. Enligt Ingvar har det aldrig varit så mycket musik och lite prat på någon annan lyssningskväll.
Det är ju tråkigt för de som kommit dit för att ställa frågor och få höra på Ingvars utläggande om HiFi och allt omkring – men för min del var jag helt nöjd, jag var där för att lyssna på högtalarna.
Som avslutning fick vi lyssna på PiX – fantastiskt vilket ljud de där små pluttarna presterade!
Nu när man sitter här och planerar/fantiserar vad man ska/vill köpa lyckas jag ändå hejda mig lite. Det är lätt att glömma att man får lyssna på INO högtalarna i ett väldigt bra rum, som har massor med åtgärder för att säkerställa så god lyssning som möjligt. Innan köp så ska jag försöka låna högtalare och lyssna på dem hemma hos mig för att se hur det kan bli (måste ju tänka på WAF när det gäller placering och dämpning och sådant). Men jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att börja med ett par PiX att ha i köket, drivet att en T-amp och matat med Spotify o Internet radio. Sedan är jag sugen på Pi60 med Bs60 – men vi får se hur det löper på.
I varje fall var det en fantastisk upplevelse, som var på tok för kort.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-08 16:23

Kul läsning. Sen så är det inte så mycket fixat hos Ingvar som man kan tro. Det är nog främst basabsorbenten som är lite extra. Jag och flera andra har mycket mer dämpning än vad Ingvar har t ex.
Kul att du får lite att fundera på, jag tror man kan få till det ganska nära Ingvars rum men tämligen små medel (ja, förutom basabsorbenten).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-08 17:02

Skoj läsning. Ungefär den känslan jag hade när jag var där.
Vi pratade iof ganska mycket teknik, men när musiken spelades satt man där med ett löjligt leende på läpparna :)

och som sagt tidigare så har inte det rummet så där mycket akustikfix.
Du kan komma väldigt långt med ganska små medel om du bara vet vad du gör.

Om precis som du nämner så är pi60 och piP väldigt lika, men pi60 är överlägset bättre på allt så fort man höjer lite.
Så ni lyckades få pi60 att inte räcka till. Då skall du höra de stora toppsystemen :D

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2010-12-08 17:08

Väldigt rolig läsning! :)

Fast jag vettosjutton om det var pi60s som storknade, när jag var där på demo nämndes förstärkarklippning vid demon av nämnda film.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-08 17:08

Låter troligare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-08 17:10

Ja den högtalaren är väl speccad till 250w i hela registret medans förstärkaren är på mindre än hälften av det.

Man behöver inte bara dyra högtalare, utan ett matchande slutsteg till me ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-08 17:11

Skitkul med rapporten! Jag satt där med bultande hjärta efter din demolåt
och kunde inte riktigt lugna ner mig förrän långt senare. Du och dina polare
var riktigt trevliga bekantskaper jag hoppas på att träffa igen.

Angående storkande förstärkare så tror jag inte det var fallet. Det var inte så
det berättades om det åtminstone. Det som hördes var hur högtalarna inte
orkade med den tyngsta partiet i Kung-Fu Panda på hög volym. Det är riiiiiktigt
djup bas i det partiet på hög nivå jämfört med övriga register och det är inte
konstigt om högtalaren som väl har en -3 dB-punkt någonstans över 20 Hz
knäar då. Jag tror inte det var förstärkaren.
Senast redigerad av shifts 2010-12-08 17:27, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2010-12-08 17:15

Tack så mycket. Kul att två av de jag mest läser själv, har läst det jag skrivit.
Ja, jag kan ju inte så mycket om hur jag ska fixa rummet på rätt sätt, men är inte så nervös - det finns ju kunskap här på forumet - utan det löser sig nog när det väl står högtalare i vardagsrummet.

Subjektivisten: Ditt system är nog bland det maffigaste jag läst om! du måste ha världens mest förstående grannar, var rädd om dem :wink:

Adzer: Tackar - ja, jag skulle gärna lyssna på ett stort toppsystem, jag tror att man kommer att ha svårt att stänga munnen efteråt, måste ju vara en "Jaw dropping experience"!
Sedan vill jag passa på och tacka för dina finfina bilder ju gjort på högtalarna - jättekul att kunna jämföra dem på det sättet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-08 17:19

Buddie skrev:
Adzer: Tackar - ja, jag skulle gärna lyssna på ett stort toppsystem, jag tror att man kommer att ha svårt att stänga munnen efteråt, måste ju vara en "Jaw dropping experience"!
Sedan vill jag passa på och tacka för dina finfina bilder ju gjort på högtalarna - jättekul att kunna jämföra dem på det sättet.

Ja det kan man lungt säga att det är.
Har lyssnat på subbens "lilla" rigg och ja han har snälla grannar ^^
Och bra låter det :D

Tackar, skoj att höra. Kommer fler i bättre kvalite och förhopnningsvis mer exakta me. :)

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2010-12-08 17:26

Angående klippet/storknandet i Kung-Fu Panda - jag vet inte vad det var som gav upp, men IÖ sa att det var högtalaren och att vi tittade på den sekvensen just för att få uppleva när den gjorde det. Sedan om det var "försäljning/snack/whatever" bryr inte jag mig så mycket om. Jag är mest konfunderad över att Pi60s kan ge ett sådan underbart basmuller (innan o efter storknandet).

Shifts: Vad kul att även du uppskattade (?) mitt ljud-bidrag. Var rädd att jag skulle bli utbuad när den kördes - men det verkade som det var flera som påverkades positivt.
Håller med att det var trevligt att träffas. Kompisarna tyckte du vart en trevlig figur också, så fler lyssningskvällar får vi väl försöka få till. Speciell om du driver igenom dina uppgraderingsplaner - då bara måste jag få komma o lyssna (gärna på "komplett musik" som har mer än bara "intro" :wink: )
Ha´t bra!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-08 17:26

Jag brukar spela exempel på både när de små och när de stora "inte riktigt
räcker till" - för på sätt och vis tycker jag ju att det är viktigare att visa det,
än att visa att de låter bra.

För det är ju begränsningarna som är de viktigaste att man får reda på, innan
man fattar något beslut om vad man vill ha (även om det ju förstås går att
komplettera för ökad kapacitet även i efterhand, men det är ju ändå bra att
veta om begränsningarna, tycker jag). Så jag är väldigt noga med att både
visa begränsningarna och oftast så berättar jag också om inspelningarna jag
spelar och varför jag har vält dem att visa högtalarna med. Inte bara då hur
inspelningarna har gjorts, utan också vad som gör att den ena eller andra
inspelningen "får plats" olika bra i den ena eller andra högtalaren.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-12-08 18:15, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-08 17:31

subjektivisten skrev:Kul läsning. Sen så är det inte så mycket fixat hos Ingvar som man kan tro. Det är nog främst basabsorbenten som är lite extra. Jag och flera andra har mycket mer dämpning än vad Ingvar har t ex.
Kul att du får lite att fundera på, jag tror man kan få till det ganska nära Ingvars rum men tämligen små medel (ja, förutom basabsorbenten).

Absolut jätte kul att läsa dina intryck Buddie. Det spelar fantastiskt fint i Öhmans rum.

Och nog är det ganska mycket fix i rummet subben, bakre soffan står på ett basabsorbent och bakre väggen är dito. Sedan är det tyg och ACO-skiva som brukligt.

Sedan får man inte bortse att det är grejer överallt, precis överallt! Sånt gynnar också välljud kan man tänka.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2010-12-08 17:41

Sedan får man inte bortse att det är grejer överallt, precis överallt! Sånt gynnar också välljud kan man tänka.[/quote]

Precis. Det är inte rörigt/oordning - det är basabsorbtion!!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-08 17:54

Buddie skrev:Sedan får man inte bortse att det är grejer överallt, precis överallt! Sånt gynnar också välljud kan man tänka.

Precis. Det är inte rörigt/oordning - det är basabsorbtion!![/quote]

Jag kommenterade hans kaos diffuersing sist jag var där, men det var visst bara en vanlig röra för det lät bättre städat ^^

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2010-12-08 17:58

My bad angående panda-klippet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-08 18:19

Nejdå, du har rätt, det är faktiskt både ock.

Sedan du var där ha jag haft chans att undersöka saken lite närmare, och
förstärkaren klipper, men högtalaren slår också i varje fall lite längre än sin
linjära slaglängd, så nog tangerar man högtalarnas gräns allt.

Frågan är dock vad som är den dominerande källan till hörbar distorsion,
och det är nog förstärkaren.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-08 18:22

Buddie skrev:
Bassman skrev:Sedan får man inte bortse att det är grejer överallt, precis överallt! Sånt gynnar också välljud kan man tänka.

Det kan man kanske tro, men det låter faktiskt bättre när det är
nystädat. Det som är gjort i rummet är ju balanserat för att vara
precis lagom, när ordning råder.

Tyvärr höll jag på att säga, för om nyckeln till välljud vore något
så enkelt som att låta saker förfalla, vore allt ju mycket lättare. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-08 18:53

IngOehman skrev:
Buddie skrev:
Bassman skrev:Sedan får man inte bortse att det är grejer överallt, precis överallt! Sånt gynnar också välljud kan man tänka.

Det kan man kanske tro, men det låter faktiskt bättre när det är
nystädat. Det som är gjort i rummet är ju balanserat för att vara
precis lagom, när ordning råder.

Tyvärr höll jag på att säga, för om nyckeln till välljud vore något
så enkelt som att låta saker förfalla, vore allt ju mycket lättare. ;)

Vh, iö

:D Oavsett IÖ så spelar det oootroligt fint där!

Jag har något mer att hämta ur mitt rum, lite "småspök" kvar att tygla. Vid tillfälle skall du få lägga sista handen på det :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-12-08 19:10

Underbar läsning! Jag garvade flera gånger, händer inte så ofta på väg hem från jobb . :)

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-12-08 19:41

Trevlig läsning och måste säga att din skiva med BRM:en var riktigt trevlig upplevelse när han kom förbi på målrakan. Dessutom hörde man verkligen och kunde se framför sig då han försvann bortåt, sen från långt bort till vänster går banan åt höger sida och sen tillbaka igen så att säga.

Var en riktigt trevlig kväll helt klart och nu inser man vad bra ljud man skulle kunna få med sina piPs men inte har tack vare rummet.

Förövrigt måste jag fråga vilken kategori jag tillhörde utav några nördar, några kunniga, några noobs och några mitt emellan? ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-08 19:53

IngOehman skrev:Nejdå, du har rätt, det är faktiskt både ock.

Sedan du var där ha jag haft chans att undersöka saken lite närmare, och
förstärkaren klipper, men högtalaren slår också i varje fall lite längre än sin
linjära slaglängd, så nog tangerar man högtalarnas gräns allt.

Frågan är dock vad som är den dominerande källan till hörbar distorsion,
och det är nog förstärkaren.

Vän av ordning undrar då... hade högtalare slagit lika långt om du hade haft ett starkare steg - eller kan den extrema slaglägden bli lite extra exciterad just pga klippningen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-12-08 20:29

Ni som var där igår, pratades en del om t-amp och Ingvar hade en isärskruvad på bordet.
Ingvar eller kanske någon annan kan bekräfta att det är denna som låg på bordet va?
http://gizmodo.com/327817/sonic-impact- ... -available

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2010-12-08 21:52

Purre: Du är en kunnig mitt emellan då du har INO redan - typ. Hmmm, vi kanske ska gå över till IÖ´s terminologi:
"Det var ett par ingenjörer och en handfull humanister som var på lyssningskväll i den välljudande källaren i Täby."

Ja, det där är den t-amp som det pratades om. Du kan gå in på prisjakt.nu och kolla in recensioner och affärer som har sålt dem - det kan kanske vara värt att kolla med några av dem för att kolla om de kan fixa fram fler. Om du får tag på nån, köp två - jag vill/ska också ha en, eller ta tre, kan vara bra att ha en i "reserv".

Ändrad pga stavfel.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-08 22:27

Buddie: Minns du namnet på Rammsteinlåten?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-08 22:29

Det råkar inte var en riktigt tung låt med akustiska gitarrer?
isf är det los.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-08 22:41

Jo, den var det nog. Känner igen att det där ordet förekom. Tack
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-08 22:43

Ja den är bra häftig när den spelas i källaren :)

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2010-12-09 00:46

Buddie skrev:a, det där är den t-amp som det pratades om. Du kan gå in på prisjakt.nu och kolla in recensioner och affärer som har sålt dem - det kan kanske vara värt att kolla med några av dem för att kolla om de kan fixa fram fler. Om du får tag på nån, köp två - jag vill/ska också ha en, eller ta tre, kan vara bra att ha en i "reserv".

Det går att köpa amp6basic från 41Hz.com här i landet. En sådan liten förstärkare driver mina piP rätt fint, även om rummet är litet och lyssningspositionen en aning annorlunda. Observera att länken går till en färdigbyggd modul, därav priset.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-09 08:31

Purre skrev:Ni som var där igår, pratades en del om t-amp och Ingvar hade en isärskruvad på bordet.

Vad sades om den? Bu eller bä?

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2010-12-09 09:30

Det talas väl om t-amp. När jag först hörde talas om den för några månader sedan (eller om det var något år sedan rent av) så är det själva chippet som hyllas och det används tydligen i några fler liknande förstärkare. t-amp var väl en av dem som var mest prisvärd (om jag nu kommer ihåg rätt).
Tittade på prisjakt och ett företag i Falkenberg har utsatt att de har t-amp hemma för dryga 800:-. Jag vet inte om det är ett bra pris eller ej.

Shifts: Ja, det var Los från Reise Reise!

Nästa

Återgå till Wänner af Ino