Det skulle varit kul att titta i den där pdf:en men jag kan helt enkelt inte ladda ner den.
Det som får mig att fundera är tre saker:
1. Lera som byggmaterial är något som ligger mig nära om hjärtat. Det går att variera rätt mycket i densitet och det kräver inte raka linjer och räta vinklar. Dessutom är materialet en smula elastiskt (i brist på ett bättre ord). Så det går att tänka på lyssningsrummet ganska förbehållslöst.
2. Mitt hem hämtar inspiration från flera olika delar av världen. En del av detta är en förhoppning att så småningom kunna packa undan sängen helt på dagarna, men har inte hittat en lämplig leverantör av tatamimattor. Just nu sover jag alltså på en ikeafuton och det är den jag sitter på när jag lyssnar. Ljudet upplevs alltså sittande på golvet, mer eller mindre. IÖ gav mig tips om hur mina högtalare skulle ställas med de förutsättningarna och med lite mickel låter det riktigt bra.
3. Det är bra att förstå hur saker och ting fungerar. Om man vet hur så kan man återskapa egenskaperna även med enkla medel. Tänk EKK som högtalarkabel. Ibland kan en bättre lösning födas just ur att man vet något och vågar tänka lite udda. Jämför SD-fötter med spikes. Från och med i fredags låter förresten mina högtalare aningens bättre då jag ersatt primitiva papplådestativ mot dubbla bag-in-box-ställ i ek (jo, faktiskt), och låter högtalarna halvdeles flyta på EPDM-lister. Det låter hörbart bättre även om högtalarna inte flyter helt fritt.
Så jag frågar vidare.