Moderator: Redaktörer
Verdad skrev:Lite kommentarer om detta. Är min iakttagelse korrekt?
adzer skrev: Är bara när piP börjar krokna och pi60 fortsätter spela utan problem som man märker skillnaden.
eriken skrev:adzer skrev: Är bara när piP börjar krokna och pi60 fortsätter spela utan problem som man märker skillnaden.
I ett akustiskt bra/dämpat rum ja. Är rummet ganska obehandlat så skiljer de sig åt ganska tydligt även om de förvisso har en likadan klang (fast pips kan upplevas som ljusare ändå pga den större spridningen i diskanten samt att piPs är hårdare och har inte samma lugn)
verdad skrev:subjektivisten har helt rätt. Kompisen har helt klart bra mycket bättre elektronik än vad jag har, och dessutom mer kraft.
verdad skrev:Nu ska jag berätta vad jag varit med om.
Jag har själv Ino piPs och tycker jag har riktigt välljud i rummet där de står.
Nu var jag i stockholm och sov över hos en mycket god vän (Har känt varandra i många år och dessutom spelat en del ihop) och han har pi60s
i masurbjörk (Det du screen).
Nu hade jag i en hast plockat med mig en 4-5 skivor som jag hade lite referens till, och som jag vet hur de låter hemma hos mig.
När jag spelade upp dessa hos min vän på hans pi60s så var det inte alls lika välljudande som hemma hos mig.
Min första tanke var: Har han kopplat fel? Men det verkade inte så, men däremot så tror jag att rummet gjorde sitt. Det är ett stort rum med 4 meter i takhöjd.
Jag har alltså MYCKET mer artikulerad bas i mitt rum med piPs än vad han hade i sitt rum. Jag blev helt förbluffad, så jag prövade att kräma på lite mer men det verkade som om basen bara smetades ut i ljudbilden.
Stereoperspektivet däremot var det inga fel på, riktigt bra.
Nu var jag bara där en kort stund, så det fanns inte tid för att testa olika uppställningar för högtalarna, men jag tror rent spontant att han skulle tjäna på att flytta fram högtalarna från bakvägg. Det verkar som om basen försvinner lite i rummet. Rummet "käkar" så att säga upp basen.
Så jag tänkte: "ojoj vilket bra ljud jag har hemma, det slår till och med pi60s"
När jag idag kom hem slängde jag på skivorna vi lyssnat på och, det är bara att konstatera. Det låter mycket bättre hemma hos mig.
Förmodligen känner någon (LTS) denna person då han har varit med i MoLt någon gång då det testades lite inspelningar.
Lite kommentarer om detta. Är min iakttagelse korrekt?
Han kanske i det närmaste har ett rum som är som en kub, vilket skall vara den sämsta formen man kan ha?
Du har ingen bild på dom där "vackra" högtalarna? Smile Embarassed
Och vad har ni båda för elektronik då?
verdad skrev:subjektivisten har helt rätt. Kompisen har helt klart bra mycket bättre elektronik än vad jag har, och dessutom mer kraft.
Så det beror nog enkom på rummet, där är jag ganska övertygad att så är fallet.
Är du helt säker på att din förstärkare och pioneer-cd är sämre än primare-grejorna?
Varför tror du det- är det en magkänsla eller är det för att primare-grejorna är dyrare, alt. topptestade i hifipress ?
Förövrigt tycker jag som de flesta här gör- ett bra rum för en specifik högtalare gör nästan hela skillnaden.... Förstärkare och signalkälla är försumbara i jämförelse.
Men högtalarens placering i ett givet rum kan finjusteras till ett "ganska bra" resultat oftast.
Förövrigt tycker jag som de flesta här gör- ett bra rum för en specifik högtalare gör nästan hela skillnaden.... Förstärkare och signalkälla är försumbara i jämförelse.
Men högtalarens placering i ett givet rum kan finjusteras till ett "ganska bra" resultat oftast.
verdad skrev: Jag har alltså MYCKET mer artikulerad bas i mitt rum med piPs än vad han hade i sitt rum.
Ragnwald skrev:Detta belyser tydligt hur viktigt rummet är, för att högtalarna ska prestera.
Jag hade tidigare ett rum på 35kvm och 3,7m i takhöjd, där lät alla högtalare väldigt fint, både rundstrålande och riktade, små som stora.
Mycket difraktion och rimligt med absorbtion i möbler, mattor och gardiner. Med lite jobb och tankemöda, så går det att fixa utan att behöva gå till överdrift.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster