Borttagning av fläckar på fanér

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
OliT

Borttagning av fläckar på fanér

Inläggav OliT » 2011-01-23 14:31

Tjo!

Jag har ett par pi60 i oljad ask som har fått lite mörka fläckar av att bäras runt. Vad är bästa sättet att få bort fläckarna, tror ni?
Jag fick tips om stålull, men det kanske finns något lite mildare än så att ta till.

Jag har i och för sig funderat på att skaffa ett par i vitt i stället, men det får nog i så fall bli sista utvägen (att lacka ovanpå, alltså).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Borttagning av fläckar på fanér

Inläggav Bill50x » 2011-01-23 14:34

OliT skrev:Tjo!

Jag har ett par pi60 i oljad ask som har fått lite mörka fläckar av att bäras runt. Vad är bästa sättet att få bort fläckarna, tror ni?
Jag fick tips om stålull, men det kanske finns något lite mildare än så att ta till.

Jag har i och för sig funderat på att skaffa ett par i vitt i stället, men det får nog i så fall bli sista utvägen (att lacka ovanpå, alltså).

Stålull eller grön ScotchBright - med efterföljande ny inoljning.

/ B

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-01-23 16:14

Får börja med att tacka för i går OliT!

Börja först med att testa med mild rengöringsmedel T.ex såplösning tvätta längst med faneret försiktigt. Hjälper inte detta låt faneret torka ta ett vitt rent suddgummi, det kan faktiskt funka! Om det inte hjälper så är det Bill50X åtgärd som garaterat fixar problemet..

Man kan också rengöra ytor med färskt bröd. Tusentals färsk limpor användes att tvätta väggarna och tak när Gamelstads Kyrka restaurerades. Målarna åt limpmackor i flera månader medans jobbet gjordes :D

Hade jag varit närmare skulle jag ha fixat detta åt dig som den idoga Carlssonrenoveraren jag är!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-23 19:42

Det finns stålull som heter trollull. Det är jättebra att polera med.

http://www.trollull.com/

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-01-24 11:43

Var försiktig med stålull, inte alla träslag tar det bra, det kan färga in sig rätt fult. Vit Scotch brite är lite snällare än grön men det beror ju på typen av fläck. Kanske behöver du spritgnugga av fläcken och den sidan och sedan olja om den.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-01-24 15:36

Jag skulle undvika grön Scotch Brite, den är dels väldigt grov och dels kan den lätt färga träet grönt. Den vita är mycket bättre lämpad.

I första hand skulle jag försöka tvätta bort fläckarna med träsåpa. Om inte det går rekommenderar jag Liberon Ring Remover: http://www.alfort.se/upload/Liberon/Produktblad/Pdf/Produktblad%20Ring%20remover2.pdf

Stålull/Trollull riskerar att polera upp ytan för mycket så att det blir blankare fläckar där man vart och putsat.

Efter tvätt/behandling kan det vara bra att köra på med ett nytt lager olja och kanske ett skyddande lager vax?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-24 15:43

Alexi skrev:Jag skulle undvika grön Scotch Brite, den är dels väldigt grov och dels kan den lätt färga träet grönt. Den vita är mycket bättre lämpad.

I första hand skulle jag försöka tvätta bort fläckarna med träsåpa. Om inte det går rekommenderar jag Liberon Ring Remover: http://www.alfort.se/upload/Liberon/Produktblad/Pdf/Produktblad%20Ring%20remover2.pdf

Stålull/Trollull riskerar att polera upp ytan för mycket så att det blir blankare fläckar där man vart och putsat.

Efter tvätt/behandling kan det vara bra att köra på med ett nytt lager olja och kanske ett skyddande lager vax?

Jo, det är en risk jag funderat på. Försöka tvätta bort fläckarna är nog bäst och sedan olja och wax därefter är inte så dumt.

MvH
Peter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-01-24 18:49

Sälj högtalarna till Bassman så är problemet löst :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-24 19:49

Ta reda på vad det är för olja, innan du gör någonting.
Vanlig såpa ska inte användas, det finns spec återfettande såpa, om såpa över huvud taget är lämpligt till just den oljan.

Om det är Osmo eller Timberex, så har de små behållare med underhållsolja.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2011-01-24 21:39

I och med att det är jag som har oljat så vet jag att det handlar om Herdins Teakolja.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-01-24 21:58

Ragnwald skrev:Ta reda på vad det är för olja, innan du gör någonting.
Vanlig såpa ska inte användas, det finns spec återfettande såpa, om såpa över huvud taget är lämpligt till just den oljan.

Om det är Osmo eller Timberex, så har de små behållare med underhållsolja.
Om du med "vanlig såpa" menar gul eller grön såpa, så är det helt riktig eftersom de är avfettande. Men man behöver inte välja såpa efter märke, så länge som man väljer en återfettande såpa för trä, alltså en träsåpa. Iaf. så länge som det rör sig om oljor utan speciella tillsatser.

Herdins kallar sin för Golvsåpa.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-25 00:16

Då är vi på samma spår.
Nej märket är inte avgörande, men rätt produkt till rätt ändamål. :)
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Wänner af Ino