Mindre system (piP) med basstöd

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Mindre system (piP) med basstöd

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-23 10:17

Vore inte det nåt? Tex piP med tillhörande basstöd. Inte för att kunna spela högre, men för att få systemet att spela fint i rummet. Nu kanske inte detta är möjligt eller så finns det inga vinster med ett sånt system i huvudtaget, vad vet jag.

Det vore ju lite coolt iaf, skulle inte denna set-up bli en väldigt lätt last för förstärkare och tillåta rörförstärkare tex?

Jag var hemma hos Sanjuro och lyssnade på hans pi60s med basstöd, som han tidigare hade hört delat och det jag upplevde en ganska stor förbättring gentemot det 80-hz-delade system.

Vad tror ni?

PS
Finns det andra än Ino som har denna lösning?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-02-23 10:53

Ja, hemma hos mig är det tveklöst så att pi60s med basstöd är det som fungerar bäst.

Med delat system och fyra basmoduler inkopplade i vardagsrummet så blir det ungefär likvärdigt i artikulation som med pi60s + bs60 men det kändes inte som en kul lösning att ha fyra lådor utöver topphögtalarna. Det är ju ingen man cave direkt. Med endast två moduler inkopplat så finns ingen vettig möblerbar lösning och där fungerar kombinationen pi60s med bs60 i "vanlig" stereouppställning bättre än delat i samma uppställning.

I ännu "sämre" rum så har delat fungerat bättre. Då tänker jag på t ex iP/piP och två/fyra basmoduler. Jag har provat den lite större varianten av iP :wink: i ett par riktigt aviga rum (ett småfixat och helt ofixat) i delat system och det har fungerat mycket bra.

Det finns en stabilitet i de större systemen som är svårslagen men om man har ett dåligt rum så har jag hellre ett mindre delat system som integrerar bättre än ett par större fullregister "i väntan på bättre tider" som aldrig får spela ut sin förmåga.

Det kommande basstödet till piP (när Ingvar, när?) tror jag definitivt kan göra ungefär samma trick.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-23 10:58

Sanjuro skrev:Det kommande basstödet till piP (när Ingvar, när?) tror jag definitivt kan göra ungefär samma trick.
Skoja du är det på gång eller vadå, eller skämta du mig mig lite?
Hifi Is Great Everyday

macke

Inläggav macke » 2011-02-23 11:08

Jag tror det är detta Sanjuro pratar om;

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

/Markus

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-23 11:15

macke skrev:Jag tror det är detta Sanjuro pratar om;

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

/Markus
Ok, tack. Det var fler som tänkt tanken alltså.
Hifi Is Great Everyday

Återgå till Wänner af Ino