Bara två a1 bakom/bredvid soffa?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mannor

Bara två a1 bakom/bredvid soffa?

Inläggav mannor » 2011-03-03 18:39

Jag vet att IÖ rekommenderar minst 4st a1 högtalare för att få en bra surroundkänsla, men hur dåligt blir det med bara två a1 bakom eller bredvid soffan? Bild på mitt rum tror jag visar varför det (antagligen) inte fungerar med fler än 2 bakhögtalare

Bild

Jag kan alltså inte ha några bakhögtalare framför lyssnaren som det är rekommenderat. Vad är bäst; ingen a1, två a1 som på bilden eller någon annan lösning?

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-03-04 16:58

Min far har en närmast identisk setup med a1'or i de lägen du ritat. Dock har han, på IÖ's inrådan, monterat dem så att elementet är riktat in mot mitten (mot soffan). Det kan nog vara lite kinkigt att hitta rätt höjd på dem. Låter helt ok. Klart bättre än inga surrounder alls :)

Jag vill förtydliga att IÖ ingalunda sa att det skulle bli bäst så, men rekommenderade att prova den typen av montering.

Tror f.ö. att det skulle vara möjligt att montera ytterligare 2 i taket (längre fram på sidorna), men jag vet inte riktigt hur man skulle vända dem för att det skulle bli optimalt.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2011-03-05 11:29

jag hade liknande setup i gamla lägenheten jag satte bakhögtalarna på bakväggen med samma avstånd från soffan som frontarna. dvs ca 2,5 meter åt vardera sida och riktade mot soffa. Satte dem också en liten bit upp.

Jag tyckte det vart mycket bättre (och snyggare) eftersom det blev mer luftigt. Det är alltid jobbigt att sitta för nära en bakhögtalare.

Användarvisningsbild
mannor

Inläggav mannor » 2011-03-08 22:31

Tack för era erfarenheter, har nu köpt ett par begagnat som dyker upp med bussgods snart, hoppas jag får till det bra

Återgå till Wänner af Ino