Ino Wiki

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2011-03-29 17:38

Alla z-versioner fattas
pi60b
pi120 den gamla 2.5vägaren som är jätteful och som finns på studio Blue

de gamla s versionerna
gamla tex i28 o vad skillnader är mellan dessa.
Dvs före o efter revisionen 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-03-29 17:54

Det lär ska finnas ett par Pi70, one of a kind...
Det var en snubbe som sålde ett par på ett gitarrforum för några år sedan, skulle vara kul att höra historien bakom dessa... (om det nu är sant).

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-03-29 18:53

Jag tror att ni missat att en wiki innebär att alla hjälps åt att redigera. Att sitta på sin kammare och hojta om vad som borde uppdateras båtar föga! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2011-03-29 18:54

perstromgren skrev:Jag tror att ni missat att en wiki innebär att alla hjälps åt att redigera. Att sitta på sin kammare och hojta om vad som borde uppdateras båtar föga! :)


Jamendehajaju... :cry:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Perkka
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-03-13

Inläggav Perkka » 2011-03-30 12:15

Förhoppningsvis så orkar kanske lite folk att hjälpa till att lägga in data bilder och artiklar. Ska se om jag själv kan få något gjort imorgon eller i helgen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-03-30 13:14

Se nu bara till att inte klippa material ur manifestet, för det lär ju vara copyrightskyddat (ifall Ingvar inte bestämmer sig att tillåta det, dvs).

Så skrivs det något så får det bli med dina egna ord.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

hicke
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-09-20

Inläggav hicke » 2011-04-05 18:32

En lysande idé. Det är bara att börja fylla på.
Jag ska snart köpa mina första piP och ser fram emot det. Har inte ens lyssnat på dem...

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2011-04-05 19:12

Perkka skrev:Denna wiki kommer att stängas ner, men om det finns intresse för en mer allmän wiki kan jag (perkka) lägga upp en under tex audio.idetorka.se

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-04-05 20:06

Aerob skrev:
Perkka skrev:Denna wiki kommer att stängas ner, men om det finns intresse för en mer allmän wiki kan jag (perkka) lägga upp en under tex audio.idetorka.se


Vad hände, Perkka?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perkka
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-03-13

Inläggav Perkka » 2011-04-05 20:23

Jag var kanske lite förhastad och tänkte mig inte för då jag la upp den. En sådan wiki riskerar att ge ganska mycket reklam åt ett märke som redan i dagsläget har svårt att hinna med beställningarna. därav känns det bäst att stänga ner wikin och lämna det lilla andrum som finns.

Jag la dock upp en mer generell wiki idag och funderar på att skriva och se över intresset i "Generellt om hifi" forumet.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2011-04-05 21:22

Heder åt dig för det beslutet.

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2011-04-05 23:15

Ino Audio/IÖ är verkligen förkänt av att få "credit" för sitt bidrag till "hifi-världen" men han (verkar det som) slipper gärna extra marknadsföring för att kunna hålla en lagom nivå på högtalarproduktionen. Jag unnar verkligen IÖ att få privilegiet att hålla efterfrågan/produktionen på en hanterlig nivå samtidigt som jag gärna ser att fler får ta del av hans högtalare/filosofi (om man kan kalla det så). Ditt initiativ, Perkka, är lovvärt men så länge IÖ ger ut sitt manifest till en begränsad skara intresserade är det ett klokt beslut av dig (och andra som vill väl) att ligga lågt med info som IÖ själv valt att inte sprida utanför sitt manifest/sin maillista. :)

/stefan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 08:24

Sen kan man ju undra hur många som hade hittat till wiki:n som inte vore kandidater att beställa manifestet ändå.

Synd att det inte finns andra möjligheter att avlasta IÖ; administrera kabinettbeställning/hämtning/utlämning, komponentmatching, filterlödning, högtalarmontering, uppdatera mailinglistan och kanske något till borde det finnas fler som skulle kunna klara av... ifall man kan få ekonomi i att ha en person anställd dvs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-04-06 08:32

Nattlorden skrev:Synd att det inte finns andra möjligheter att avlasta IÖ; administrera kabinettbeställning/hämtning/utlämning, komponentmatching, filterlödning, högtalarmontering, uppdatera mailinglistan och kanske något till borde det finnas fler som skulle kunna klara av... ifall man kan få ekonomi i att ha en person anställd dvs.


Jag skulle tro att IÖ vill ha full kontroll över hela kedjan och därför inte vill ha någon som jobbar åt honom.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 08:36

perstromgren skrev:Jag skulle tro att IÖ vill ha full kontroll över hela kedjan och därför inte vill ha någon som jobbar åt honom.


Kabinett och lackning gör han väl inte själv? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-04-06 08:50

Nattlorden skrev:
perstromgren skrev:Jag skulle tro att IÖ vill ha full kontroll över hela kedjan och därför inte vill ha någon som jobbar åt honom.


Kabinett och lackning gör han väl inte själv? :wink:


Sant. Men det kanske är mer lättkontrollerat? Om du träffar honom får du fråga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Sanjuro
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 2010-04-19

Inläggav Sanjuro » 2011-04-06 09:56

Jag är inte speciellt insatt i det hela men om man kikar lite på vad Ingvar drar för lass själv med Ino så är det ju antagligen: fortlöpande forskning och elementutveckling, prototypframtagande av kabinett och element, utvärdering av prototyperna, kontakter med snickare, lackerare och underleverantörer både i Sverige och utomlands. Lägg på detta att sortimentet ska hållas ajour, något element kanske inte går att beställa längre och nya måste tas fram, ett förvånansvärt digert sortiment som ska prissättas och prisregleras, element och delar ska hållas i lager, demokvällar, ta emot beställningar, hänga på forum, sköta all hämtning och kontakt med underleverantörer, snickare, lackerare, dämpskärare etc och sedan tillhandahålla beställningarna för hämtning.

Jag har säkert missat en och annan punkt men det var vad jag på rak arm kan komma på att han måste sköta för att det ska fungera.

Att Ingvar inte får magsår eller stressångest är ju ett mirakel om man ska göra det ovanstående själv. Så jag har full förståelse för att han vill hålla det på en rimlig nivå eftersom Ino är hans skötebarn och han vill hålla i trådarna själv (utom kabinettillverkning, dämptillskärning och lackering förstås). Jag skulle inte orkat med att hålla i ens en tredjedel av ovanstående utan att bryta ihop. 8O

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2011-04-06 10:09

...och skulle man kunna tillägga...ett och annat akustikkonsultationsuppdrag :)

/stefan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-04-06 10:26

Sanjuro skrev:Jag är inte speciellt insatt i det hela men om man kikar lite på vad Ingvar drar för lass själv med Ino så är det ju antagligen: fortlöpande forskning och elementutveckling, prototypframtagande av kabinett och element, utvärdering av prototyperna, kontakter med snickare, lackerare och underleverantörer både i Sverige och utomlands. Lägg på detta att sortimentet ska hållas ajour, något element kanske inte går att beställa längre och nya måste tas fram, ett förvånansvärt digert sortiment som ska prissättas och prisregleras, element och delar ska hållas i lager, demokvällar, ta emot beställningar, hänga på forum, sköta all hämtning och kontakt med underleverantörer, snickare, lackerare, dämpskärare etc och sedan tillhandahålla beställningarna för hämtning.

Jag har säkert missat en och annan punkt men det var vad jag på rak arm kan komma på att han måste sköta för att det ska fungera.

Att Ingvar inte får magsår eller stressångest är ju ett mirakel om man ska göra det ovanstående själv. Så jag har full förståelse för att han vill hålla det på en rimlig nivå eftersom Ino är hans skötebarn och han vill hålla i trådarna själv (utom kabinettillverkning, dämptillskärning och lackering förstås). Jag skulle inte orkat med att hålla i ens en tredjedel av ovanstående utan att bryta ihop. 8O


Det var väl inte snällt att skriva så? Du får ju det mer att låta som en heltidssysselsättning än en hobbyverksamhet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-04-06 10:29

stefanolo skrev:...och skulle man kunna tillägga...ett och annat akustikkonsultationsuppdrag :)

/stefan


Är det så? IÖ sa till mig att han inte kunde fakturera för de jobben i o m avsaknaden av f-skatt och kunde därför inte tjäna några pengar på det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2011-04-06 10:34

Vet inte vad som hindrar att man åtar sig och utför uppdragen oavsett hur man väljer att ta betalt. Har för övrigt svårt att tänka mig att IÖ inte skulle ha någon form av företag genom vilket han fakturerar för de jobb han utför...enskild firma eller AB...
/s

pgmj
 
Inlägg: 713
Blev medlem: 2009-05-19
Ort: Uppsala

Inläggav pgmj » 2011-04-06 11:01

IÖ har enskild firma, men det ser faktiskt ut som att F-skatten är avregistrerad.

http://allabolag.se/620409PJND/verksamhet

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Inläggav Tengil » 2011-04-06 20:54

Naqref skrev:
stefanolo skrev:...och skulle man kunna tillägga...ett och annat akustikkonsultationsuppdrag :)

/stefan


Är det så? IÖ sa till mig att han inte kunde fakturera för de jobben i o m avsaknaden av f-skatt och kunde därför inte tjäna några pengar på det.


Det var väl du som hade hört på stan att han kallat sig professor på kth också :lol:
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Inläggav _Fredrik_ » 2011-04-07 08:35

Tengil, är det du på din avatar?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Inläggav Tengil » 2011-04-07 09:05

_Fredrik_ skrev:Tengil, är det du på din avatar?


På eller snarare ovanför min avatar så står det Tengil, jo det stämmer.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Inläggav _Fredrik_ » 2011-04-07 09:46

Tengil skrev:
_Fredrik_ skrev:Tengil, är det du på din avatar?


På eller snarare ovanför min avatar så står det Tengil, jo det stämmer.

Vh Christer
Ok, najs pose i vilket fall.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-04-07 10:07

Tengil skrev:
Naqref skrev:
stefanolo skrev:...och skulle man kunna tillägga...ett och annat akustikkonsultationsuppdrag :)

/stefan


Är det så? IÖ sa till mig att han inte kunde fakturera för de jobben i o m avsaknaden av f-skatt och kunde därför inte tjäna några pengar på det.


Det var väl du som hade hört på stan att han kallat sig professor på kth också :lol:


Nej, det har jag inte hört "på stan". Det har skett i helt andra sammanhang med en individ som jag och många här har stort förtroende för.

Men vad har det för relevans för vad jag skrev? I det du nämner så är det att betrakta som hörsägen men i det jag skrev här så är det inte det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Inläggav _Fredrik_ » 2011-04-07 10:17

Bor inte naqref på landet, då kan ju inte hört det på stan?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 10:35

_Fredrik_ skrev:Bor inte naqref på landet, då kan ju inte hört det på stan?


Nope. Stadsprivilegier gavs 1622.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Inläggav Tengil » 2011-04-07 17:18

Naqref skrev:
Tengil skrev:
Naqref skrev:
stefanolo skrev:...och skulle man kunna tillägga...ett och annat akustikkonsultationsuppdrag :)

/stefan


Är det så? IÖ sa till mig att han inte kunde fakturera för de jobben i o m avsaknaden av f-skatt och kunde därför inte tjäna några pengar på det.


Det var väl du som hade hört på stan att han kallat sig professor på kth också :lol:


Nej, det har jag inte hört "på stan". Det har skett i helt andra sammanhang med en individ som jag och många här har stort förtroende för.

Men vad har det för relevans för vad jag skrev? I det du nämner så är det att betrakta som hörsägen men i det jag skrev här så är det inte det.


Iofs säger det inte mig mycket mer än att någon hört det på stan, hursomhelst tycker jag det är under din värdighet att hänga på en sådan billig förtalskampanj. Du är ju en av de människor som är korrekt och har massor med intressant kunskap att bidraga med.
Sedan är det facinerande vilket intresse inos bolagsverksamhet röner.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster