Beräknad väntetid? Hur länge vara tyst? ...samt påhopp

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Beräknad väntetid? Hur länge vara tyst? ...samt påhopp

Inläggav Chopha » 2011-06-29 13:41

Tjenare folk,

Jag har en fråga till er som nyligen köpt/beställt piP:
Hur lång tid fick ni vänta?

Jag är seriöst intresserad och vill veta hur länge man kan räkna med att få vänta. Är inte ute efter att snabbt köpa en högtalare för köpandets skull.
Men på grund av ytterst litet ekonomiskt svängrum bli jag i sådana fall tvungen att först sälja mina befintliga ljudalstrare.

Funderade först på att ringa Ingvar, men efter ha läst att han är närmast överrumplad av samtal och spekulanter vill jag först fråga er här i ren respekt för hans privatliv...

Så enkelt sagt; hur länge kommer det i sådana fall vara tyst hemma :)

/Christopher
Senast redigerad av Chopha 2011-07-03 22:31, redigerad totalt 1 gång.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-06-29 14:09

Tjenare.
Jag tycker inte du ska be folk spekulera, det blir bara fel. Ingvar är inte
farlig att prata med, det är bara att ringa. Jag pratade med honom för
1 minut sedan...

Lycka till. piP är en fantastisk högtalare. Själv har jag beställt i6 och fick
vänta 2 månader på att de skulle bli klara. Jag beställde den 29 april,
och nu är de klara. Jag får de sista delarna (lådor + dämpmaterial)
nästa vecka nån gång ifall allt klaffar.

/JS

Användarvisningsbild
bassman

Re: Beräknad väntetid? Hur länge kommer det vara tyst?

Inläggav bassman » 2011-06-29 14:09

Chopha skrev:Tjenare folk,

Jag har en fråga till er som nyligen köpt/beställt piP:
Hur lång tid fick ni vänta?

Jag är seriöst intresserad och vill veta hur länge man kan räkna med att få vänta. Är inte ute efter att snabbt köpa en högtalare för köpandets skull.
Men på grund av ytterst litet ekonomiskt svängrum bli jag i sådana fall tvungen att först sälja mina befintliga ljudalstrare.

Funderade först på att ringa Ingvar, men efter ha läst att han är närmast överrumplad av samtal och spekulanter vill jag först fråga er här i ren respekt för hans privatliv...

Så enkelt sagt; hur länge kommer det i sådana fall vara tyst hemma :)

/Christopher

Det beror på i vilket utförande dom skall vara och om dom skall vara färdigmonterade..?

Om du monterar dom själv och väljer ett utförande som finns på lager kan du hämta dom snabbt. Svart ask och något mer utförande brukar finnas hemma. Rå MDF finns men då får du göra ytbehandling själv.

Det är lång ifrån en rymdraket att montera ihop ett par piP, dessutom får man en monteringsbeskrivning som är väldigt bra!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2011-06-29 14:26

Det är nog bara att lyfta luren och bestämma en tid för att hämta upp ett par som sagt. Så tiden utan ljud bör inte bli speciellt lång.

Själv har man väntat i ett år i skrivande stund, börjar bli sugen nu! :o

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-06-29 14:45

Nej inte är jag rädd för att ringa karln!
Tyckte det kändes som en onödig fråga att ringa om, men kanske inte... :)

Tanken är rå MDF i byggsats.
Löda och montera element är nemas problemas. Gillar att bygga och pilla med saker så det är bara spännande! :)

Men eftersom det senaste manifestet jag har är från 2009 (ver.3) så har jag dålig koll på vad som är aktuellt idag bland modellerna.

Jag kommer i sådana fall ersätta ett par B&W 683 och det borde väl piP räcka gott och väl för? Tanken är sedan att bygga två basmoduler med xxls 10" tills jag har råd med någon av Profondus-modellerna.

Vad tror ni?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-29 14:49

piP blir en bra uppgradering.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-06-29 15:19

Jag och uppgraderingsnerven uppskattar ditt svar Nattlorden!
Men inte min börs som är riktigt "black på glitter" som min morfar sa (då med den sjukaste Stockholmskan) :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-29 16:18

Beställ dem "black, med glitter" då. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-06-29 17:41

Mdf lådor brukar han ha i lager, så ingen väntetid alls då.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-06-29 19:18

Nattlorden skrev:Beställ dem "black, med glitter" då. :wink:

Haha, 100 +poäng för den omskrivningen!
Men jag undrar; vad ska man ha som glittrar då?
Har Öhman shakti-flis som man kan köpa och strössla på innan färgen härdat? :wink:

Om MDF finns i lager återstår att se, men om så är fallet är det fina fisken!
Hur mycket skiljer det sig i pris mellan vanliga piP i byggsats och den lite finare piPs i byggsats (enligt 2011-års prislista)?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2011-06-29 19:30

2000 kronor är skillnaden.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-06-29 22:19

Tack för infon blixten!

Då får det i sådana fall blir ett par ACO-skivor för de pengarna istället.

PS.

Eftersom jag inte fått senaste prislistan måste jag få smygfråga;
vad ligger piP på i byggsats idag (rå MDF)?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2011-06-29 23:19

5200 kr.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-06-29 23:46

Tillåt mig tacka och bocka för informationen jannew.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-29 23:56

1996 köpte jag pi60.... dom blev lite försenade. Man kan väl säga att IÖ hade laga förfall.

Han svarade i alla fall på telefonen när jag kollade. Det var, under de omständigheterna, helt fantastiskt.

:-)

piP tillhör väl de lådor han har ofta i lager, om man kan lacka själv.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2011-06-30 18:27

Helt otroliga högtalare...var såååå nöjd med dem när jag köpte dem...tills uppgraderingsdjävulen tog tag i mig.....det blev piPs sen pi60 och nu ligger en beställning på bs60 hos Ingenjören.....cirka två veckor till leverans...hoppas jag.....

Kör hårt

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-06-30 20:08

Jo, jag har ju redan som mål att köpa profondus X-2 samt Ingvars delningsfilter när jag inte längre är nyligen utexaminerad och jättearbetslös :lol:

Fast mest troligt är att jag gör som jag skrev ovan, två stycken portade basmoduler med xxls 10" "tills vidare".
(borde egentligen räcka i mitt 13kvm stora rum)

OCH så har jag planer på att bygga fyra stycken Muppar (till att börja med) att ha som bakkanaler. Fasiken, och jag som inte ens har en inkomst...

Någon som vill köpa min utförsåkningscykel? :D
Special price, only for you!

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-07-01 12:30

Har du hört pip? De låter rätt annorlunda jämfört med 683. Låna ett par pip och provlyssna hemma innan du köper för att se om de uppfyller dina krav. Det blir ännu dyrare att behöva byta igen om du upptäcker att du inte gillar pips färgning eller att du inte kan se på film/lyssna på musik på normala volymer. De distar och komprimerar kraftigt väldigt tidigt. Har du inte så högt ställda krav så kan det vara ok ändå, disten är av rätt "snäll" karaktär. Så provlyssna innan köp.

Enligt mig är pip en rätt rejält nerköp jämfört med 683, så vidare du inte bara ska ha dom för bakgrundsmusik och måste ha ett par mindre högtalare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-01 13:08

Sanjuro skrev:NB:
Jag finner det intressant/oroande att du har registrerat dig för ett år sedan och i princip ALLA dina 75 inlägg cirklar kring att skriva ner och såga Ino Audio. Ingen egen medlemspresentation, inga konstruktiva inlägg om någonting utan till synes enbart inlägg där du ondgör dig över Ingvars produkter; hur "dåliga" de är, hur "överprissatta" de är och hur "dålig" pi60 är.

Nu är det 86 inlägg, det har gått lite tid och nu är det piP som är kass ;)

Håller dock med om att det är en god idé att inte köpa grisen i säcken och testa hemma.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-01 13:37

NB skrev:Har du hört pip? De låter rätt annorlunda jämfört med 683. Låna ett par pip och provlyssna hemma innan du köper för att se om de uppfyller dina krav. Det blir ännu dyrare att behöva byta igen om du upptäcker att du inte gillar pips färgning eller att du inte kan se på film/lyssna på musik på normala volymer. De distar och komprimerar kraftigt väldigt tidigt. Har du inte så högt ställda krav så kan det vara ok ändå, disten är av rätt "snäll" karaktär. Så provlyssna innan köp.

Enligt mig är pip en rätt rejält nerköp jämfört med 683, så vidare du inte bara ska ha dom för bakgrundsmusik och måste ha ett par mindre högtalare.

Oj, vilka pip har du lyssnat på? De jag hört har låtit bättre än 683 med ganska god marginal. Visst, båda är i mitt tycke allt för begränsade vad gäller både ljudtryck och ljudkvalitet så jag har inte lyssnat någon längre tid på dem.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-07-01 14:48

NB skrev:Har du hört pip? De låter rätt annorlunda jämfört med 683. Låna ett par pip och provlyssna hemma innan du köper för att se om de uppfyller dina krav. Det blir ännu dyrare att behöva byta igen om du upptäcker att du inte gillar pips färgning eller att du inte kan se på film/lyssna på musik på normala volymer. De distar och komprimerar kraftigt väldigt tidigt. Har du inte så högt ställda krav så kan det vara ok ändå, disten är av rätt "snäll" karaktär. Så provlyssna innan köp.

http://youtu.be/0XrRwruU8DE

...typ.

On Topic:

Självklart så är det inte bra att köpa grisar, det ger (känner i alla fall jag) vibbar om att man (jag som köper) inte är 100% seriös i och med att jag inte lyssnar på dem först. Jag skulle gärna kört en full demo men tid kommer inte att finnas på söndag. Däremot så kommer jag försöka haka på nästa demokväll i källaren, trots att jag då troligtvis redan har hunnit bygga ihop mina och lyssnat en del innan tillfället ges.
Men räkna med mig där! :wink:

Så under nästa vecka blir det bygge!
Ska försöka få tummen ur och göra en fullfjädrad medlemspresentation när jag ändå är igång.

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-07-03 01:00

steveo1234 skrev:

Oj, vilka pip har du lyssnat på? De jag hört har låtit bättre än 683 med ganska god marginal. Visst, båda är i mitt tycke allt för begränsade vad gäller både ljudtryck och ljudkvalitet så jag har inte lyssnat någon längre tid på dem.

Problemet är att varken 683 eller Pip är något vidare :D Men skulle jag behöva välja så skulle jag välja 683 alla dagar i veckan. Pip duger åt bakgrundsmusik men inte mer. Då Chopha äger 683 så förutsätter jag att han gillar ljudet och därför bör provlyssna pip innan köp, då de färgar på ett helt annat sätt. Han har dessutom begränsad ekonomi och då är det synd att kasta pengarna i sjön.

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-07-03 01:08

MagnusÖstberg skrev:
Jag finner det intressant/oroande att du har registrerat dig för ett år sedan och i princip ALLA dina 75 inlägg cirklar kring att skriva ner och såga Ino Audio. Ingen egen medlemspresentation, inga konstruktiva inlägg om någonting utan till synes enbart inlägg där du ondgör dig över Ingvars produkter; hur "dåliga" de är, hur "överprissatta" de är och hur "dålig" pi60 är.

Håller dock med om att det är en god idé att inte köpa grisen i säcken och testa hemma.

Ino är skit och extremt överprissatta, men det är väl inte mitt fel? :lol:

Jag delger bara min syn på det hela. Tycker det är synd om Chopha kastar pengarna i sjön, men av någon oförklarlig anledning är det allmänt accepterat (på detta forumet) att köpa Ino i blindo. De är så bra att det inte finns andra alternativ, Ino passar alla 8O :? :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-03 02:05

Din nollkoll gränsar till det parodiska. :lol:

Det går inte överhuvutaget, och har aldrig gått, att köpa Ino-högtalare ohört
från mig. Jag säljer dem inte under några omståndigheter till någon som inte
har hört Ino. När det gäller de lite större Ino-högtalarna är det till och med
ett absolut krav att man har närvarat på en full-demo, vilket är en helaftons-
aktivitet.

Och skall man vara riktigt noga så får man inte ens efter en sådan komma in
med några beställningar, med mindre än att man noga funderat igenom saken
under minst tre dagar.

- - -

Men, egentligen skall man väl inte bry sig om vad fega mobbare som inte ens
vågar skriva under sitt eget namn häver ur sig. ;)

Din subjektiva åsikt om högtalarna har jag inga invändningar mot dock. Den
är ju liksom i linje med det omdöme du displejar med det andra du skriver, så
det är inte bara helt okej utan det gläder mig till och med att du ogillar hög-
talarna. Motsatsen hade varit oroande.

Din agenda är rätt så genomskinlig. :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-07-03 13:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-03 09:21

NB skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Ino är skit och extremt överprissatta, men det är väl inte mitt fel? :lol:

Jag delger bara min syn på det hela. Tycker det är synd om Chopha kastar pengarna i sjön, men av någon oförklarlig anledning är det allmänt accepterat (på detta forumet) att köpa Ino i blindo. De är så bra att det inte finns andra alternativ, Ino passar alla 8O :? :lol:

Nu skall vi väl inte överdriva det hela.

B&W i all ära som iofs är en god högtalare om än med tydliga begränsningar. Som även om de står någolunda i begvärde och än någoluna lätta att sälja utan att förlora stora pengar men Ino torde ju vara ännu mer lätta att sälja om man inte gillar dem vidare står det i riktigt bra andra handsvärde vilket gör det ganska bra köp som gris i säcken. Så du tar nog i lite väl hårt tycker jag.

Även om du inte gillar Ino vilket tydligt är och kanske mer har nått emot Ingvar bör du kanske ha en mer proffsig framtoning och kanske utmåla var problemen är som du ser. Ge lite tydliga nyaserade kritiska inlägg som kan motsägas eller medhållas.. :)

Jag personligen har haft en eller två duster med Ingvar som säkerligen har saker han tycker om mig med men det gör inte att jag på nått vis skulle låta mitt omdöme färgas mot dennes produkter. Pip är en bra högtalare även om jag inte tror att det är den slutgiltiga lösningen så för de pengar den kostar är den svår att slå. Sett nytt. Däremot begpriserna är på tok för höga men det är ju bara en hatt av för Ino.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-03 10:24

NB skrev:
steveo1234 skrev:

Problemet är att varken 683 eller Pip är något vidare :D Men skulle jag behöva välja så skulle jag välja 683 alla dagar i veckan. Pip duger åt bakgrundsmusik men inte mer. Då Chopha äger 683 så förutsätter jag att han gillar ljudet och därför bör provlyssna pip innan köp, då de färgar på ett helt annat sätt. Han har dessutom begränsad ekonomi och då är det synd att kasta pengarna i sjön.

Vems pip hade du lyssnat på sa du, och vart någonstans skedde lyssningen?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-03 10:26

IngOehman skrev:Din nollkoll gränsar till det parodiska. :lol:
--||---
Men egentligen skall man väl inte bry sig om vad fega mobbare som inte ens
vågar skriva under sitt eget namn häver ur sig. ;)

Din subjektiva åsikt om högtalarna har jag inga invändningar mot dock. Den
är ju liksom i linje med det omdöme du displejar med det andra du skriver, så
det är inte bara helt okej utan det gläder mig till och med att du ogillar hög-
talarna. Motsatsen hade varit oroande.

Din agenda är rätt så genomskinlig. :)

Vh, iö

Jag vill påminna om att vem som helst får skriva i princip vad som helst om vilken produkt som helst på faktiskt.se.
Ingen ska behöva bli bli kallad mobbare med nollkoll för detta.

Försök hålla er till sakfråga utan personfråga, annars blir det konsekvenser.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-03 10:45

Nu är det ju inte produkt det handlar om, utan företag.

Kanske inte gör någon skillnad, men nog känner jag att det är klädsamt om man föra fram sin kritik mot produkter/företag på ett sätt som gör det möjligt att värdera det.

Kan förstå de näringsidkare som ruttnar när allmängiltig och påstådda uttalanden som är direkt felaktiga förs fram utan belägg.

Lite mer tycker jag att man kan kräva när man sågar företag och samtliga av deras produkter till på köpet vid varje givet tillfälle.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-03 12:28

Tror NB var inne på att piP inte gav honom tillräckligt headroom. Då får vi anta att han spelar sin musik på starkare ljudnivå än vad högtalarna eller hans förstärkare mäktade med.

Gillar man ljudet på lägre medelnivå, så får man helt enkelt välja en större modell från samma tillverkare, för att kunna spela odistat på starkare medelnivå, än i detta fallet piP mäktar. I varje fall när det gäller Ino.
Men som sagt, världen är full av högtalarproducenter. :)
Den som vet mest, tror minst.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-03 13:45

Du får förstås tycka vad du vill om piP- högtalaren, likaså om B/ W eller andra märken.

B/ W 683 är ju ett par stora golvare likt majik 140 och det är självklart att ett par sådana stora högtalare kan spela starkare med troligt lägre distorsion än en liten stativhögtalare. Och det gäller ju oavsett märke.

Det jag är nyfiken på är, om du vill framstå som seriös i dina påståenden, vilka högtalare du själv gillar ?

Detta med preferenser är ju subjektivt, jag antar att om du kör med elektrostater tex. låter ju dessa nästan alltid annorlunda än dynamiska högtalare gör.

Vilka högtalare kör du själv med ?
Senast redigerad av Richard 2011-07-03 13:48, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Nästa

Återgå till Wänner af Ino