Moderator: Redaktörer
nikeb skrev:Trodde oxå först att det var slutsteget för när jag först körde med mitt primare steg 120w 8ohm så klippte steget och lampan började blinka. Men sen har jag skaffat ett Acurus A250 250 eller snarare 300w i 8ohm och det händer exakt samma sak vid samma volym.
Det låter som en vettig tanke just för infra.Bamsefar skrev:Vad som skulle behövs, och jag har efterlyst det vid flera tillfällen, är en X-bas med Y-motor. Dvs kombinationen av båda dessa
Därav mina Infra-Y nu för tiden, i pallutförande....
mrGaskill skrev:Jag har också stött på att prof-x2 har väldigt häftiga konrörelser när man spelar vissa bluray. Tror det var War of the Worlds som fick basarna att röra sig oroväckande mycket. Men, men. Man får väl spela lite svagare
nikeb skrev:Ja så här efteråt så skulle jag nog ha gått på ProfY-2 istället men så är det ju en ansenlig skillnad i kostnad mellan dem oxå. Jag upplever att basarna är mycket musikaliska och spelar mycket bra men att de bottnar lite lätt ibland. Kanske sälja dem till nån som vill ha X-4 och byta till Y-2 istället.
Att Acurusen skulle klippa tror jag inte. Det är ju vid exakt samma volym som det händer och den är ju betydligt kraftigare än mitt Primare steg som för övrigt driver mina frontar så högt jag kan lyssna utan att klippa.
När basarna bottnar så slår de oxå riktigt djupt vilket man ser om man sitter vid basen och det har oxå det där typiska "bonk" ljudet.
DVD-ai skrev:ProfundusX-2 är vad jag räknar till ett "klent system" 4st så börjar det blir helt acceptabel prestanda och det kan jag leva med![]()
men sant är att ProfundusX-2 spelar välldigt bra, bara det att kraven är höga...
henrikwiklund skrev:Jag kan omöjligt förstå hur högt ni spelar, eller är det era rum som äter bas?
Visst, jag tycker att pip med profx basar är för lite när man fått i sig några fredagsgroggar och vill nå nirvana men då är det ju pip som sätter begränsningen. Enda gångerna jag fått min profx2 basar i ordentlig gungning är ironman 2 (när frugan jobbade, haha) och en gång när jag råkade köra ett frekvenssvep utan att kolla vad volymen stod på. Då trodde jag på allvar att hela huset skulle vibrera sönder innan jag hittade fjärrkontrollen.
Då ska jag också tillägga att jag jobbat många år som ljudtekniker inom pop/rock/metall så jag är ju van livevolymer på åtminstone 115dB.
steveo1234 skrev:henrikwiklund skrev:Jag kan omöjligt förstå hur högt ni spelar, eller är det era rum som äter bas?
Visst, jag tycker att pip med profx basar är för lite när man fått i sig några fredagsgroggar och vill nå nirvana men då är det ju pip som sätter begränsningen. Enda gångerna jag fått min profx2 basar i ordentlig gungning är ironman 2 (när frugan jobbade, haha) och en gång när jag råkade köra ett frekvenssvep utan att kolla vad volymen stod på. Då trodde jag på allvar att hela huset skulle vibrera sönder innan jag hittade fjärrkontrollen.
Då ska jag också tillägga att jag jobbat många år som ljudtekniker inom pop/rock/metall så jag är ju van livevolymer på åtminstone 115dB.
Plocka bort högpassfiltret och kör in en 10hz sinus och återkom.
henrikwiklund skrev:steveo1234 skrev:henrikwiklund skrev:Jag kan omöjligt förstå hur högt ni spelar, eller är det era rum som äter bas?
Plocka bort högpassfiltret och kör in en 10hz sinus och återkom.
Högpassfiltret i slutsteget? Vid vilken frekvens ligger det på ett A500?
Sveptonen som jag satte igång på fullvolym var ju (mest troligt) en sinus som gick från 0hz och jag kan meddela att vid typ 15Hz så var det otäckt men ändå lite skönt. Vid typ 40Hz, där mitt rum dessutom hjälper till med en elak resonans, så fick jag total panik. Väggarna började på riktigt att leva.
Jag är förbluffad hur mycket luft två profX kan producera. Jag hoppas dock kunna bygga ett så stort och bra lyssningsrum att det ska bli för lite för mig också.
henrikwiklund skrev:Jag kan omöjligt förstå hur högt ni spelar, eller är det era rum som äter bas?
shifts skrev:henrikwiklund skrev:Jag kan omöjligt förstå hur högt ni spelar, eller är det era rum som äter bas?
Jag undrar också. Jag ifrågasätter inte att systemen känns för klena, men jag
tycker det är konstigt att känna sig förvånad över att de känns för klena. Har
skrivit det tidigare i tråden, så nu upprepar jag mig, men jag skulle vara
tvungen att gå in för att bottna dem för att lyckas.
steveo1234 skrev:Två portade 10" hade inte överlevt en minut så som jag ser film.
henrikwiklund skrev:steveo1234 skrev:Två portade 10" hade inte överlevt en minut så som jag ser film.
Hur ser din öron ut, som två portade 12"?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster