Dämpa bakvägg för min och grannens skull?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

OhmBoy

Dämpa bakvägg för min och grannens skull?

Inläggav OhmBoy » 2011-10-06 11:13

Bakom lyssningssoffan är det endast en gipsvägg mellan mig och grannen. Jag hör när han skrattar och hostar. Inte kul. Han hör säkert när jag spelar musik också även fast han inte klagat.

Hur kan jag rätta till problemet? Kan jag dämpa HELA bakväggen med INO ACO eller annat dämpmaterial? Finns det något "snyggare alternativ". Det är hyresrätt så jag vill inte lägga ner för mycket pengar på detta. Pallar inte att höra grannen bara. Om det blir bättre ljud med piPsarna är det bara ett plus.

Tips någon?

:) :) :)
MACBOOK PRO & AMARRA --> DENON 2105 --> INO piPs på 50 cm betongplintar

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Dämpa bakvägg för min och grannens skull?

Inläggav steveo1234 » 2011-10-06 11:19

OhmBoy skrev:Bakom lyssningssoffan är det endast en gipsvägg mellan mig och grannen. Jag hör när han skrattar och hostar. Inte kul. Han hör säkert när jag spelar musik också även fast han inte klagat.

Hur kan jag rätta till problemet? Kan jag dämpa HELA bakväggen med INO ACO eller annat dämpmaterial? Finns det något "snyggare alternativ". Det är hyresrätt så jag vill inte lägga ner för mycket pengar på detta. Pallar inte att höra grannen bara. Om det blir bättre ljud med piPsarna är det bara ett plus.

Tips någon?

:) :) :)

Riv väggen. Isolera den ordentligt och sätt dubbelgips. Gärna på avskilda reglar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-06 12:20

Ja, typ så.
En absorbent ger ingen märkbar reducering av ljuden som kommer igenom väggen, det krävs en tyngre vägg helt enkelt, och helst helt skild från reglarna i den gamla. Snikvarianten är en eller två skivor gips ytterligare direkt på vägen.
Men en ny separat vägg, integrerad med diffussorer, vore väl det bästa, även för den egna akustiken vid musiklyssningen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-06 12:33

Vill bara hålla med om alla föregående talare. Isolation och dämpning är
vidt skilda saker, och ytdämpning av en vägg är ingen bra metod för att
åstadkomma isolation.

Bäst är att riva din innervägg och sedan mura en ny - helt utan någon
kontakt med grannens väggs reglar. Mellan din och grannens vägg skall
det vara fluffigt (inte packat) fyllt med mineralull eller ännu hellre Vital.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-06 13:20

Jag misstänker att det är som mellan min och Lindroos lägenhet, dvs ena sidan är murad - men att din sida (liksom min) består av enkelgips - som eventuellt har fysisk kontakt med den murade väggen.

Det känns konstigt om det inte finns brandskydd mellan lägenheterna.

Att sätta upp en egen vägg med 70mm mellanrum till den gamla med dubbellgips på båda sidorna om dina reglar kanske kunde vara en väg, men tråkig då det snor rejält med utrymme. Du kan iallafall dra kablar i utrymmet som blir skapat om du tätar genomföringarna hermetiskt. Silicone runt om hela kalaset på in- och utsida av din vägg (mot väggar, golv och tak) kan göra en hel del med. Reglarna kan tryckas fast med silicone också.

Murad vägg som IÖ föreslår är väl bäst, men den kommer väga sjukt mycket.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till Wänner af Ino