Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Ingvar använder hårda och styva material i dedikerade basar och i diskanterna till r-modellerna.
bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingvar använder hårda och styva material i dedikerade basar och i diskanterna till r-modellerna.
Tror det är exakt samma diskant i r-modellerna nu för tiden...
Jag har det i min r28 i alla fall...
Komorok skrev:bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingvar använder hårda och styva material i dedikerade basar och i diskanterna till r-modellerna.
Jag hade bilden av att du hade en i28 i en r28-låda. Är du säker på att du har
en r28?
Andren skrev:Sen vad det gäller lätta hårda material så finns en uppsjö av föreningar som har bättre hårdhet/densitet kvot.
...
Men exempelvis finns det gott om keramer som jag skulle tro gör jobbet lika bra eller bättre.
Jag skulle gärna vilja veta om du kan nämna ett par material som skulle ha högre kvot än beryllium på detta?
paa skrev:Andren skrev:Sen vad det gäller lätta hårda material så finns en uppsjö av föreningar som har bättre hårdhet/densitet kvot.
...
Men exempelvis finns det gott om keramer som jag skulle tro gör jobbet lika bra eller bättre.
Det är väl inte hårdhet/densitet, utan styvhet/densitet som är den intressanta kvoten, den som skickar resonansen upp högre i frekvens, långt ovanför 20kHz. (Styvheten kallas ofta även elasticetetsmodul.)
Jag skulle gärna vilja veta om du kan nämna ett par material som skulle ha högre kvot än beryllium på detta?
Andren skrev:Styvhet-Hårdhet används båda omvartannat i materialvetenskapen och avser i regel samma egenskap (elasticitetsmodul). Skall dock inte förväxlas med styrka.
Mvh
paa skrev:Andren skrev:Styvhet-Hårdhet används båda omvartannat i materialvetenskapen och avser i regel samma egenskap (elasticitetsmodul). Skall dock inte förväxlas med styrka.
Mvh
Nej, hårdhet är en annan sak och mäts genom att göra en intryckning i materialets yta med en hård kula eller spets. Kan mätas i t.ex Brinell, eller Rockwell C.
Och för styrka, (sträckgräns eller brottgräns), så är det som du skriver, en helt annan sak, som inte är samma sak som varken styvhet eller hårdhet.
paa skrev:Vad gäller styvhet/densitet för de material du nämner, så ska jag kika lite på det senare.
Andren skrev:paa skrev:Vad gäller styvhet/densitet för de material du nämner, så ska jag kika lite på det senare.
Lite läsbart.
Ashby diagram, Be syns inte, men betrakta material mellan de två översta streckade linjerna och snett upp åt vänster som "intressanta". Callisters version av diagrammet är tydligare, men jag kan inte länka till det.
http://www.grantadesign.com/download/charts/new_modulus_density%20(2).pdf
Naqref skrev:Och material kan ha olika egenskapaer beroende på hur de är tillverkade. Seas förkastade att pressa sina magnesiumkoner och gjuter dom för att sedan svarva konerna till rätt form. Exempelvis.
From: "Le Cleac'h J.-M." <lecleach@cgi.ensmp.fr>
Subject: RE: TAD 2001
Date: Wed, 25 Feb 1998 18:27:19 +0100 (MET)
Source: Sound Digest Archive v01.n200
At 17:15 25/02/1998 +0100, Per Arne wrote:
>I read on one site (don't seem to be able to find it anymore) that the
>beryllium membrane may be a hazard to your health if it break into
>splinters and you get a piece in your body.
>How serious is this threat?
Beryllium is toxic, mainly its oxides and its salts.
Beryllium is also contained, while at low content, in a lot of special
steels and in such alloys it seems that its toxicity is negligeible.
For what I know clean beryllium (metallic) sheets are not toxic but
beryllium (metallic) powder is toxic.
Beryllium sheets are used as windows for generator and detectors using X
Rays or other short wavelength electromagnetic waves.
In my laboratory I have Xray tubes and detectors using beryllium windows.
The recommendation for people having to handle such devices is to wear
gloves (but no mask needed here) because beryllium from the oxide layer can
come through your skin to your blood.
About the beryllium diaphragm of the TAD I'll more worried about the
extremely cutting thin fragments it give when breaking than their toxicity.
May be you don't know but aluminum is highly toxic too...and I don't speak
about the arsenic and the lead present in welding alloys...
Best regards.
Jean-Michel Le Cleac'h, Paris, France
bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Ingvar använder hårda och styva material i dedikerade basar och i diskanterna till r-modellerna.
paa skrev:Andren skrev:Sen vad det gäller lätta hårda material så finns en uppsjö av föreningar som har bättre hårdhet/densitet kvot.
...
Det är väl inte hårdhet/densitet, utan styvhet/densitet som är den intressanta kvoten, den som skickar resonansen upp högre i frekvens, långt ovanför 20kHz. (Styvheten kallas ofta även elasticetetsmodul.)
IngOehman skrev:paa skrev:Andren skrev:Sen vad det gäller lätta hårda material så finns en uppsjö av föreningar som har bättre hårdhet/densitet kvot.
...
De enda material jag kanner till som vinner over beryllium ar bor.
Men oavsett vilket sa delar alla styva material samma potentiella problem,
namligen att de resulterar i (for) odampade resonanser. Nar styvheten okar
sa behover dampningen oka lika mycket, och det gor den inte bara sadar av
sig sjalv.
Det ar skalet till att jag i princip overgav de styva membranmaterialen for ett
antal ar sedan, nar det borjade bli allt vanligare med inspelningar med storre
bandbredd an CD.
Men av alla styva material ar beryllium det minst daliga, och jag utesluter
inte att det skulle ga att gora en diskant med berylliummembran som inte
ar valdigt daligt. Dock finns alltid problemet med tonkurvan och ett helt
dott material (som beryllium ar en bra bit under resonansfrekvensen) har
en illa fallande energikurva over cirka 7 kHz om inte diskanten far hjalp att
halla nivan uppe med andra metoder, t ex en grid framfor membranet som
ger en smalbandig boost i den oversta oktaven.
Vh, io
JohanM skrev:Om man vill ha en 'plåtbit' med hög böjstyvhet och böjmotstånd med en given massa skall man inte stirra sig blind på Elasticitetsmodul och brottgräns. Densiteten är viktig därför att böjmotsådet ökar med t^2 och böjstyvheten med t^3.
Med lite dimensionsanalys går det att hitta andra godhetstal för detta problem vilket jag är övertygad av att några här redan har gjort.
paa skrev:Nattlorden skrev:Då kan man ju undra vilka problem som finns i andra ändan också... säg balsa eller kork?
Eller upplösta och sintrade träfibrer?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster