Moderator: Redaktörer
verdad skrev:Hyrde en film häromdagen (Captain America) inte så värst bra, men uj vad mina piPs hängde med i att återge ljudet. Hade nästan glömt bort hur baskapabla de är. Det var nästan så jag återigen funderade på hur det är möjligt att denna lilla högtalare kan klämma ur sig detta mastodontljud även med bas. Hade ganska mycket volym uppskruvat, och vid några ställen så kom det luftstötar så håret fladdrade nästan, var mycket starkt, men piPs redde ut det. Det ljud som finns på film upplever jag ofta som mycket bättre ljudkvalitet än på cd skivor, varför är det så?
nuffe skrev:Då kan jag lita på mina öron. Har länge tyckt att film är tusan så mycket
bättre vad gäller ljud. Känns klarare/renare och en helt annan dynamik.
Henrik
PS Gott nytt år
nuffe skrev:Då kan jag lita på mina öron. Har länge tyckt att film är tusan så mycket
bättre vad gäller ljud. Känns klarare/renare och en helt annan dynamik.
Henrik
PS Gott nytt år
OliT skrev:Ja, pi60 ska verkligen inte underskattas. Det blir spännande att se om det lite större system jag planerar gör ännu bättre ifrån sig än mina gamla burkar som står hos Mordiiax nu.
RogerGustavsson skrev:Nja, det tycker jag inte alltid är fallet. Dialogen är ofta med sämre ljudkvalitet, i många fall är det dubbat och känns överdrivet syntetiskt/onaturligt. Dynamiskt kan det möjligen vara mindre topplimiterat/loudnessracat men inte katten låter actionljuden lika massiva/maffiga i verkligheten. Bom och bang dras ofta ut i tiden för att ge mera avtryck än vad en knall ger på skjutbanan. Misstänker att sådana ljud manipuleras en hel del vid ljudläggning. Naturljud kan vara svåra att få till. När det ska refereras till filmer med bra ljud, vilka filmer brukar då nämnas? Säkert något med rätt mycket action och ljudeffekter, eller? Infraljud? Filmer med lite lägre tempo tycker jag kan tydliggöra det "vanliga" ljudet. Musikfilmer är lite av en konst för sig. Sven Klang's Kvintett väckte lite uppmärksamhet när det sades att musiken togs diekt vid filmandet. Om det var så vet jag inte men skådespelarna/musikerna som agerar var i varje fall kapabla till både ock.
RogerGustavsson skrev:Någon speciell film där musiken låter bra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster