Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
FamiljenMeister
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-01-05

Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav FamiljenMeister » 2012-01-10 00:10

Hej!
Sen ca en vecka tillbaks har jag fastnat för Ino genom alla intressanta foruminlägg som jag läst. Då min ekonomi, pga husköp, för närvarande är något ansträngd är enda möjligheten för mig att bygga piP eller piPs själv. Och visst, jag har inte provlyssnat dem än men den frågan tänkte jag kasta ur mig senare, men det kanske är lika bra att göra direkt...någon vänlig själ som äger ett par piP eller piPs i närheten av Varberg, Falkenberg, Kungsbacka?

Nu till själva frågan: Hur händig behöver man vara för att bygga ihop högtalarna om man köper paketet i rå-mdf alternativt industrilack?
Jag är varken kung på lödning eller snickeri, dock har jag en polare som kan löda samt en farsa som är snickare.
Är det mycket lödning, svårtolkade ritningar osv? Kan det lätt bli fel? Jag har nämligen inte råd att göra fel ;)
Vad säger er erfarenhet ni som testat och varit med i forumet ett tag.

Jättetacksam för svar...och hoppas jag inte bryter mot någon officiell eller inofficiell forumregel då jag är nybörjare även på den biten.

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2012-01-10 00:24

Om du köper den i rå MDF så behöver du kunna förstå enkla bilder, följa kortfattade instruktioner, löda hjälpligt, märka ut och borra i storleksordningen 20 hål i lådan förstå hur smältlim fungerar samt kunna proppa in en kub skumgummi genom ett runt hål.

Lådorna är färdigbyggda. Återstår är att proppa in dämplaterialet samt limma och löda ihop delningsfilter dra lite sladd samt förborra skruvhålen.

Min sambo lyckades pilla ihop sina piP på en kväll helt utan missöden så jag tror inte att du behöver vara orolig :) .

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2012-01-10 00:30

Tillägg:

Är du ändå orolig för att du kanske kopplat fel eller har funderingar på hur saker skall göras så fotar du av det du gjort alternativt beskriver vad du tänker göra och lägger upp här så kan de som har några hack i skrivbordet komma med input innan du -mot förmodan- lyckas elda upp någonting eller på annat sätt förstöra nå't dyrt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-10 00:30

Glöm inte lackering också, men annars har hevi rätt.

Användarvisningsbild
Erik_AA
 
Inlägg: 1444
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: Stockholm

Inläggav Erik_AA » 2012-01-10 00:34

Lödningen är svårast och det är väldigt enkla lödningar det handlar om. Om du kör fast finns det gott om erfarenhet här på forumet :)
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2012-01-10 00:39

adzer skrev:Glöm inte lackering också, men annars har hevi rätt.


Klart jag har :)

Angående finish-val så kan det vara värt att notera följande lilla passus i prislistan om just piP:

"Pris för industrilack inkluderar även i piP-fallet svartask, körsbär eller ek."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-10 00:44

Det finns säkert någon i Göteborg som kan hjälpa dig med lödningen över en kopp kaffe.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-01-10 00:44

Lödningen är enkel jämfört med att lackera...

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2012-01-10 01:00

paa skrev:Lödningen är enkel jämfört med att lackera...


Ja, med tanke på vad för system jag har magasinerat till förmån för min sambos piP:ar i ekfaner så kan jag säga som så att det nog ska mycket till för att man ska misslyckas med att peta ihop ett par piPar -speciellt om man har en kompis som kan löda och en far som kan snickra...

Jag slår ytterligare ett slag för att leva på blodpudding i ytterligare ett par veckor och köpa dem färdigfanerade till samma pris som instustrilackade, för andrahandsvärdet blir så mycket bättre...

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-01-10 03:18

Man får allt va lite försiktig när man ska löda sladden på diskantöronen, fråga Nefilim här på forumet. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Erik_AA
 
Inlägg: 1444
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: Stockholm

Inläggav Erik_AA » 2012-01-10 11:44

paa skrev:Lödningen är enkel jämfört med att lackera...


Det beror helt på vilka krav på finishen man har...
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
FamiljenMeister
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-01-05

Inläggav FamiljenMeister » 2012-01-10 12:17

Tack för alla svar, "byggsats" känns inte som en omöjlighet längre ;)
Fortsätt gärna fylla på med kommentarer om ni kommer på fler saker jag skall tänka på.

Vad gäller min andra fråga, om det finns någon i någorlunda närhet till Varberg som äger ett par piP eller piPs som jag kan få provlyssna? Ska jag skapa en ny tråd för den eller tror ni att någon nappar i den här tråden?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-01-10 12:19

Erik_AA skrev:
paa skrev:Lödningen är enkel jämfört med att lackera...


Det beror helt på vilka krav på finishen man har...

Jo, men om man ska sälja och det är rollat, så har ju värdet på dom högtalarna tappat mer än vad en riktig finish kostar extra från början.

Användarvisningsbild
Erik_AA
 
Inlägg: 1444
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: Stockholm

Inläggav Erik_AA » 2012-01-10 12:29

paa skrev:
Erik_AA skrev:
paa skrev:Lödningen är enkel jämfört med att lackera...


Det beror helt på vilka krav på finishen man har...

Jo, men om man ska sälja och det är rollat, så har ju värdet på dom högtalarna tappat mer än vad en riktig finish kostar extra från början.


Varför sälja? 8O

Men ja, jag håller med dig helt och hållet att det är jättevärt att köpa färdiglackat/fanérat om man inte är proffslackerare själv.

Men om man verkligen är jättefattig och vill ha ett riktigt välljudande system så är hemrollade piP, en gammal beggad hemmabioreciever och 2 sunkiga beg. madrasser bakom nog svårslaget.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-01-10 13:12

Ur ekonomisk synvinkel lönar det sig verkligen inte, att bygga lådorna själv och kostnadsskillnaden mellan komplett sats i rå mdf och enklaste lack-/fanérutförandet, är försvinnande liten.

Bygga, lacka och löda, gör man för att man själv ser ett mervärde i det, att det är roligt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2012-01-10 14:09

Jag som hyggligt lödkunnig byggde ihop dom på en halvtimme första gången jag såg dom, så dom är väldigt enkla.

Ingående lödning är också av den enklare sorten, har du bara tillgång till kolv och lod kan du öva några gånger på att löda samman ändarna på tunnare ståltråd eller liknande, det mesta av lödningen i piP är av det slaget.

Finns ganska gott om byggnadsbilder på forumet, så du får ett hum om vad det innebär.

Se till exempel mina: http://mordvap.net/bilder/060305_jag_och_erik_ino_pip/
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2012-01-11 21:14

En till bild att spana på - delningsfilter till piP av senaste modell.
Lite annan layout på komponenterna än vad LypsylateX kör med, men bilden kan kanske ge dig ännu ett hum om vad du ger dig in på, och hur okomplext det är. :)

Bild

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-01-11 22:40

Smart dragning.
Viktigt att inte lämna ledningståtar oisolerade, använd krympslang.
Skulle någon komponent lossna, eller att någon ledare trycks in mot magneten, kan det bli kortis och förstärkarras.
Om man ska använda limpistol, så använd limstav för metall, annars PL400, för vibrations- och långtidshållfasthet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
FamiljenMeister
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-01-05

Inläggav FamiljenMeister » 2012-01-11 23:41

Tack för era råd :D Måste säga att det är ett väldigt trevligt och hjälpsamt forum jag hamnat på.
Jag har fått PM om provlyssning av piP och pi60+bs60 i närheten, av en vänlig själ på forumet, vilket jag hoppas hinna med den närmsta månaden.
Känns som om jag kan klara av att bygga ihop ett par piP/piPs, och kul ska det bli också.

Kan tala om att jag nyligen återfallit efter en längre period utan hifi. Jag har dock aldrig ägt några dyrare prylar. Vid mitt återfall nyligen så inhandlade jag begagnade XTZ A-100 D3, XTZ CD 100 samt ett par Monitor Audio BR2.
Känner mig inte helnöjd med högtalarna...färgat ljud, tunn bas :(
Hoppas därför att piP eller piPs är vad jag letar efter :wink:
Hoppas även att min elektronik duger, åtminstone ett par år, känns i alla fall som att det är högtalare jag ska lägga pengarna på i första hand. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2012-01-12 08:11

FamiljenMeister skrev:Tack för era råd :D Måste säga att det är ett väldigt trevligt och hjälpsamt forum jag hamnat på.
Jag har fått PM om provlyssning av piP och pi60+bs60 i närheten, av en vänlig själ på forumet, vilket jag hoppas hinna med den närmsta månaden.
Känns som om jag kan klara av att bygga ihop ett par piP/piPs, och kul ska det bli också.

Kan tala om att jag nyligen återfallit efter en längre period utan hifi. Jag har dock aldrig ägt några dyrare prylar. Vid mitt återfall nyligen så inhandlade jag begagnade XTZ A-100 D3, XTZ CD 100 samt ett par Monitor Audio BR2.
Känner mig inte helnöjd med högtalarna...färgat ljud, tunn bas :(
Hoppas därför att piP eller piPs är vad jag letar efter :wink:
Hoppas även att min elektronik duger, åtminstone ett par år, känns i alla fall som att det är högtalare jag ska lägga pengarna på i första hand. Vad tror ni?


Hör av dig om du behöver hjälp med bygget. Vi är många göteborgare som kan hjälpa till. Om jag misstänker rätt så kan personen som erbjöd lyssning på pi 60 bistå med bra kompetens. :) Eller ur Jonas. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-01-12 09:21

Jag som är helt värdelös och aldrig har haft en lödkolv i handen förut satte ihop ett par i56, en r28 och åtta A2 själv.
Fick mycket hjälp här på forumet, men det gick ! :)
Det gäller nog bara att ta det lugnt och dubbelkolla allt. :)

Användarvisningsbild
Audix
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 2003-07-01
Ort: Göteborg

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav Audix » 2012-01-12 10:27

FamiljenMeister skrev:Jag är varken kung på lödning eller snickeri, dock har jag en polare som kan löda samt en farsa som är snickare.

Med den hjälpen kommer det gå alldeles utmärkt.

Tipset är att söka rätt på ett antal byggbilder här på forat. Speciellt hur filtret löts.

Skulle det behövas är du välkommen några mil norrut så hjälper vi till.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-12 10:43

Med kopplingsschemat till piP så följer en bild exakt hur komponenterna skall limmas fysiskt samt hur kopplingarna skall lödas. Busenkelt.

Användarvisningsbild
FamiljenMeister
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-01-05

Inläggav FamiljenMeister » 2012-01-12 10:52

Då gäller det bara att skramla ihop pengar och se till att frugan inte upptäcker vart dom tar vägen :twisted:
Tyvärr lär det nog ta ett par månader innan jag har pengarna, men den som väntar på något gott......

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-01-12 11:08

Ragnwald skrev:Om man ska använda limpistol, så använd limstav för metall, annars PL400, för vibrations- och långtidshållfasthet.

Senast jag limmade med limpistol så tröttnade jag på eländet och gick över till silikon i stället. När jag sedan skulle bygga om filtret så satt silikonet faktiskt betydligt bättre än limpistolsfogarna. Sedan är det ju skäligen enkelt att skära loss silikonfogar med en tunn vass kniv, så det är vad jag främst skulle rekommendera.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2007-03-10

Inläggav Mikael.J » 2012-01-12 14:11

Jag har använt 2 komponentslim till mina filter, varför rekommenderas aldrig det?? Finns det några negativa sidor med det limmet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-12 15:14

Fördelen med smältlim är kanske att komponenterna lätt kan lossas igen, t.ex. om boomern har lämnat in?

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Inläggav Jonas » 2012-01-12 22:44

Sprudel skrev:
Hör av dig om du behöver hjälp med bygget. Vi är många göteborgare som kan hjälpa till. Om jag misstänker rätt så kan personen som erbjöd lyssning på pi 60 bistå med bra kompetens. Smile Eller ur Jonas. Wink


Det är ju viktigt att inte ha för bråttom när man monterar....Man kan ju missa att dubbelkolla filtret innan men skruvar i elementen... :wink:
/Jonas

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2012-01-12 23:43

Jonas skrev:Sprudel skrev:
Hör av dig om du behöver hjälp med bygget. Vi är många göteborgare som kan hjälpa till. Om jag misstänker rätt så kan personen som erbjöd lyssning på pi 60 bistå med bra kompetens. Smile Eller ur Jonas. Wink


Det är ju viktigt att inte ha för bråttom när man monterar....Man kan ju missa att dubbelkolla filtret innan men skruvar i elementen... :wink:
/Jonas


Hehe! Tung lärdom. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-01-12 23:44

paa skrev:
Ragnwald skrev:Om man ska använda limpistol, så använd limstav för metall, annars PL400, för vibrations- och långtidshållfasthet.

Senast jag limmade med limpistol så tröttnade jag på eländet och gick över till silikon i stället. När jag sedan skulle bygga om filtret så satt silikonet faktiskt betydligt bättre än limpistolsfogarna. Sedan är det ju skäligen enkelt att skära loss silikonfogar med en tunn vass kniv, så det är vad jag främst skulle rekommendera.

Precis. Limstavar som inte är avsedda för metall, sitter inte i evighet. :wink:
Senast redigerad av Ragnwald 2012-01-13 02:22, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-01-13 00:07

Ragnwald skrev:
paa skrev:Senast jag limmade med limpistol så tröttnade jag på eländet och gick över till silikon i stället. När jag sedan skulle bygga om filtret så satt silikonet faktiskt betydligt bättre än limpistolsfogarna. Sedan är det ju skäligen enkelt att skära loss silikonfogar med en tunn vass kniv, så det är vad jag främst skulle rekommendera.

Precis. Limstavar som inte är avsedda för metall, sitter stadigt inte i evighet. :wink:

Jo, men det jag limmade var plastkondingar och lackade spolar på plaststomme mot plywood.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-01-29 14:52

paa skrev:
Ragnwald skrev:
paa skrev:Senast jag limmade med limpistol så tröttnade jag på eländet och gick över till silikon i stället. När jag sedan skulle bygga om filtret så satt silikonet faktiskt betydligt bättre än limpistolsfogarna. Sedan är det ju skäligen enkelt att skära loss silikonfogar med en tunn vass kniv, så det är vad jag främst skulle rekommendera.

Precis. Limstavar som inte är avsedda för metall, sitter stadigt inte i evighet. :wink:

Jo, men det jag limmade var plastkondingar och lackade spolar på plaststomme mot plywood.



Ingen som nämnt EKUA kabeln, och den tendens till brott på den,( vid dålig skalning ) speciellt om man skruvar upp högtalaren igen. :?

Vanligt smältlim fungerar ibland dåligt om det slarvats vid monteringen, det kan räcka med en enkel transport av högtalaren där man råkar stöta till den, så lossnar spolen. :?
Läser du runt på forumet så är det inte helt ovanligt.

Använd alltså korrekta kabelskalare- verktyg till kabeln, och superlim eller två- komponent till delningsfilterkomponenterna. Diskanten kan gå sönder
om den värms för mycket vid lödningen.

Bra lödtenn naturligtvis. :)
Senast redigerad av Richard 2012-01-29 21:14, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Inläggav blixten_no1 » 2012-01-29 14:55

Smältlim är inget problem så länge man är lite snabb, är iaf mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
Purre
 
Inlägg: 1176
Blev medlem: 2010-01-02
Ort: Eskilstuna

Inläggav Purre » 2012-01-29 15:31

Richard skrev:Använd alltså korrekta kabelskalare- verktyg till kabeln, och superlim eller två- komponent till delningsfilterkomponenterna. Diskanten kan gå sönder
om den värms för mycket vid lödningen.

Bra lödtenn naturligtvis. :)


Du menar en vanlig sidavbitare med andra ord? Men sen är man elektriker också å andra sidan ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-29 16:20

Richard:

"Tendens att gå av.."
Hur många känner du verkligen till som drabbats av det du skriver? Du får det att låta som att det händer var och varannan...

Som alltid, gäller det dock att göra rätt. Det är inte så att kabeln går av rätt av utan anledning, utan det sker om man fått en brottanvisning på den genom att te x skära in i den när man skalar. I sig själv så är den tålig.

"Vanligt smältlimm fungerar dåligt.."
Nej, det gör det inte alls. Det fungerar mycket bra! Det ger en erfoderligt stark fastsättning som dessutom är reversibel. Jag kan garantera att konstruktören inte skulle förordrat smältlimm om det var en dålig lösning. Hur sjutton du transporterar dina grejjer vet jag inte, men det krävs rätt ordentligt med stryk för att det du framlägger som en vanlig förseelse, eller så är man otroligt ohändig och kanske borde avhålla sig från att ens bygga själv.

Samtliga varianter du rekommenderar skulle jag direkt avråda för eftersom komponenterna blir fast för evigt utan möjlighet att återvinna dem om te x basen går sönder eller man vill uppgradera till piPs..

"Diskanten kan gå sönder.."
Medhåll, men det är inget specifikt för diskanten till de här högtalarna. För mycket värme under lång tid när man fummlar riskerar alla element. Jag är ingen kung på lödning, men klarar jag det så klarar de flesta det. Men ett bra tips att öva lite lödning innan man ger sig på högtalarelement, särskilt om man är lite ringrostig.

EKUA kabeln i högtalaren är ju en av de mest lättlödda kablarna jag kan tänka mig då den är rätt tunn och snabbt blir lokalt upphettad. En mycket bra kabel för lödnovisen således :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-01-29 20:07

Magnus:

Jag vidhåller mina erfarenheter. 8)

Skalar du EKUA utan riktiga verktyg, tex använder du en vanlig avbitaretång så är det att be om problem.

Löder du diskantelementet för länge så brinner talspolen av- detta kan ske om du är ovan vid lödning- det har aldrig hänt mig. :wink:

Detsamma gäller spolarna och kondensatorerna.

Vanligt smältlim är ibland, beroende på slarv i monteringen, inte hållbart i längden, det finns många trådar om det, men såklart innebär en hållbarare lösning, typ superlim eller två- komponent en försvåring vid uppgradering eller byte av baselement.

Jag vill INTE påstå att delningsfiltermonteringen av piP är speciellt mycket lättare än vilken halvavancerad högtalarekonstruktion som helst.
De flesta " vanliga konstruktioner " har ju kretskort som kan monteras med enkelhet med smältlim mot lådans vägg ( då håller det ! ) .

Dessutom med mjuk flerkardelig kabel som inte går av vid dålig skalning ( i piP så använd enkardelig för att det låter bättre ) .

Förövrigt bör man vara väldigt noga* med krympslang vid delningsfilterkomponenterna så det inte blir kortis, för då brinner hela
förstärkaren upp ! :?

* lika noga bör man vara vid alla byggen .....
Senast redigerad av Richard 2012-01-29 21:11, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-29 20:25

Visa mig gärna de trådarna, men tala hellre om för Ingvar att hans manual suger och leder till att högtalarna förstörs när de flyttas.

Det låter ju som ett enormt problem för alla ägare av dessa högtalare. Det vill nog Ingvar veta om.

Konstigt att det under 15 år inte framgått för honom.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-01-29 20:48

jag har aldrig fått saker att självlossna när jag har limmat med smältlim, jag tycker man behöver använda ganska stor kraft för att bända loss en smältlimmad sak

silikon fungerar oxå väldigt bra men då silikonet är öppen så pass länge så är det inget för ivriga människor
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-29 20:50

Smältlim fungerar mycket bra om man inte gör totalt felaktigt.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-01-29 20:59

MagnusÖstberg skrev:Visa mig gärna de trådarna, men tala hellre om för Ingvar att hans manual suger och leder till att högtalarna förstörs när de flyttas.

Det låter ju som ett enormt problem för alla ägare av dessa högtalare. Det vill nog Ingvar veta om.

Konstigt att det under 15 år inte framgått för honom.


Jag har aldrig påstått att Ingvars manual suger, varför tror du det ?

Jag tror att Ingvar kan svara för sig själv, likaså håller han säkerligen med mig om det jag skrivit ovan- felaktig användning av kabelskalning, lödning och smältlimning, samt kortslutning ( vilket det blir om dåligt lim i kombination med dålig limpistol används, eller om komponentbenen får kontakt med elementschassiet ) KAN resultera i felaktigheter.

Det är väl inget konstigt med det . :)

Det konstiga är möjligen att andra personer än konstruktören ständigt ska postulera " att det inte innebär några problem " då sanningen är precis tvärtom om felaktiga verktyg eller metoder används vid monteringen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2012-01-29 21:00

Jag måste nog också säga att jag tycker att smältlim funkar alldeles
utmärkt. Jag vet inte hur jag skulle burit mig åt annars för att få till mina
i6.

Jag hade först tänkt (innan jag hann tänka igenom hur det skulle gå till
rent praktiskt) använda PL400 till filterkomponenterna mot filterplattan
men Ingvar tyckte jag skulle ta smältlim istället och det ångrar jag inte.

Sen att de enkardeliga kablarna känns sköra är ju en sak, men de går
ju inte av av sig själva. Går de av gör de väl det pga någon anvisning
eller liknande, och då är det ju lika bra att de går helt av så man slipper
sitta med kablar som kanske nästan är av och som kan börja glappa
eller så utan att man kan se var felet ligger.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-01-29 21:07

adzer skrev:Smältlim fungerar mycket bra om man inte gör totalt felaktigt.


Typ använder smältlim som inte fäster bra på metall, och inte spritar av metallytan innan :wink:

Används däremot adekvat montering och instrument vid monteringen så innebär det inget problem. Korrekt skalad EKUA är mycket hållbar, okorrekt går av superlätt. 8)
Senast redigerad av Richard 2012-01-29 21:25, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2012-01-29 21:13

Allt kan gå fel om det är skit bakom spakarna :( .
Komorok Specialist Projects.

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2012-01-29 21:14

Jag kan hålla med ett par saker som Richard skriver, det är _potentiella problem_ och det är bra att de lyfts fram. Sedan behöver det ju inte hända att det blir fel.

Diskanten är lättlödd, men eldar man på för länge så kan lödörat lossna från plasten eller från sin inlödda infästning från diskanten. Lycka till med att få tillbaka den då. Försiktig bestämdhet anmodas.

Fulskalad EKUA kan lätt gå av efter ett par knix om man råkar ge EK:n en oavsiktlig brottanvisning. Försiktig bestämdhet anmodas.

Smältlim sitter mycket bra om man spritar av fästytan. Helst inte med T-Röd som kan lämna en hinna efter sig. Smältlim fäster ännu bättre om man använder den som heter "Industrial strength". Smältlimmet sitter mycket bra om man gör rätt och håller komponenten på plats i kanske tjugo sekunder med lite lätt tryck tills det satt sig. PL400 sitter permanent men är kladdigt och sulligt och känns "fel" för mig. Jag har aldrig sett någon som har limmat det snyggt med PL400. Silikon _kan_ släppa från en fet yta av samma anledning som smältlimmet. Jag använder helst smältlim. Jag har fått släpp en endaste gång, och det var för att jag inte spritade av ytan utan "tyckte" den var bra, det straffade sig.
Då var det med Panduro hobbys smältstavar, inte de bästa. Bosch Industrial Grade stavar sitter som de skall.


Diskanterna ska man inte skruva i "spänn". Klipper man tätlisten för tjock och skruvar i spänn så spricker garanterat diskanten i och med att plasten åldras. Det kan ta en månad, ett år, det kan ta fem år, men det spricker. Det är det vanligaste "felet" på piP/s som jag ser det. Kanske sju-åtta av tio hemmabyggda par spricker upp. Jag skriver kanske för jag har inte mer tillförlitlig statistik men de allra flesta piP/s har det problemet av de jag har sett... Jag blev uppmärksammad på problemet av en god vän och har sedan dess ögonbollat samtliga iP/s och piP/s som passerat revy och hemma hos folk.

Lägg diskanten samt baselementet i avsedd kavitet - utan tätningslist på - och centrera/passa in dessa samtidigt. Tillåter ytbehandlingen det kan man försiktigt tejpa diskanten med blå målartejp innan man markerar ut hålen för skruvarna för förborrning. Förborra mycket noga och se till att dra skruvarna så att de inte spjärnar sidledes i plasten så den ligger i spänn och se till att inte diskanten bågnar av tätlistens tryck. Klipp tätlisten enligt anvisning och absolut inte bredare.
Extrem noggrannhet anmodas.

Kablaget till anslutningspanelen skall inte hänga sladdrigt så att det finns risk att den tar i basreflexröret och skallrar. Så kort som möjligt anmodas. Den ska räcka hela vägen fram, sedan är det bra så. Det underlättar att fiska fram kabeln när man skruvat i basen. Det underlättar ännu mer att inte ha monterat basreflexröret. Man kan ha ett par cm övermått på kabeln tills man dragit ut den baktill i lådan och sedan knipsa. Planering och tålamod anmodas.

Montera är kul, se till att ha tid ork och lust att göra det ordentligt.
Och gott kaffe.

:)

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-01-29 21:18

Komorok skrev:Allt kan gå fel om det är skit bakom spakarna :( .


Ja, trådskaparen frågade ju om hur lätt monteringen var av piP, så jag gav en oförskönad bild av detta, dvs beskrev de fallgropar som kan finnas om man inte vet hur man gör...
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-01-29 21:22

Tack pingvinlakrits för denna beskrivning!

tillägger att diskanten ska monteras " mercedes" för att få korrekt spridning.

Limningen av basröret mot lådan med kontaktlim bör vara helt tät- vilket innebär att det kan bli små limrester på fronten runt röret.... Inte snyggt men fullt funktionsdugligt och bättre än ett läckande rör.
Har man det äldre röret med två delar som sätts ihop, så bör man täta delarnas övergång med kontaktlim också.

Kontaktlim är förövrigt inget trevligt material att jobba med, blir det spill så kommer det garanterat att synas.

Men funktionen är bra. :)
Senast redigerad av Richard 2012-01-29 21:39, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-01-29 21:35

celef skrev:jag har aldrig fått saker att självlossna när jag har limmat med smältlim, jag tycker man behöver använda ganska stor kraft för att bända loss en smältlimmad sak

silikon fungerar oxå väldigt bra men då silikonet är öppen så pass länge så är det inget för ivriga människor


Jag brukar kombinera de båda av ovan nämnda själ; en för att häfta och en för ett beständigt resultat. Best of both worlds. :)

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2012-01-29 21:39

Richard:

Jepp, diskanten ska monteras a la Mercedes-emblemet, Eiffeltornet eller valfri liknande omskrivning. Det hade jag ju kunnat tillägga. Jag tyckte det var så "självklart" att jag missade att nämna det.

Mitt inlägg var heller inte tänkt som en monteringsbeskrivning, mer vad jag ser som tänkbara problem och hur jag har gjort det vid montering. Jag säger inte heller att jag har "rätt".

Om man kontaktlimmar som man ska så kan man få det tätt och utan spill.
Det är inte helt lätt men man får trycka ut försiktigt, låta det bita enligt anvisning och det är bättre med en tunn och hel fog på både rör och låda än kluttar runt öppningen och på röret. En tandpetare (trä) tar hand om eventuellt spill runt röret om man rappar på lite. Man kan ha två tandpetare, en med spetsen doppad i limtvätt och en ren. Inget starkare än limtvätt eftersom det kan sabba behandlingen av underlaget (olja/lack).

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-01-29 21:45

Tack pingvinlakrits för tipsen.

Kan tillägga för " hemmbygg-novisen " att hur man vänder kondensatorerna inte spelar någon roll alls i piP, eftersom de inte är elektrolyter. Samma gäller motstånden.
Spolen däremot bör monteras efter anvisningen, och lika, på båda högtalarna.
Diskantens kondensator kan smältlimmas ovanpå spolen om man vill det.

Den vita Dämpklotsen ska monteras efter anvisningarna med pilen, eftersom skumplastens genomsläpplighet är korrekt om den placeras i lådan på det sättet. :) -resultatet och ljudet blir sämre vid felaktig montering.

Lådmaterialet:

Obehandlad MDF läcker luft, så ska man ha den obehandlad utan speciell ytfinnish så bör den målas invändigt...
Senast redigerad av Richard 2012-01-29 22:01, redigerad totalt 4 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2012-01-29 21:48

Någon kanske ska skriva en "sticky" med piP/s monteringsanvisning.
Jag har dock inte tid. Jag skriver ju inte på Faktiskt längre, dessa inlägg är blott en illusion. :wink:

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-01-29 21:56

pingvinlakrits skrev:Någon kanske ska skriva en "sticky" med piP/s monteringsanvisning.
Jag har dock inte tid. Jag skriver ju inte på Faktiskt längre, dessa inlägg är blott en illusion. :wink:


Illusion eller ej, men intressant information om de fallgropar som kan finnas vid monteringen av piP. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-29 22:25

Så, nu blev det en mer nyanserad bild.

Om Ingvars manual var tillräckligt bra, skulle det väl inte behövas en "sticky" av monteringsanvisningen?

Ni kanske skulle delge erfarenheterna till Ingvar med förslag om hur han kunde uppdatera den Richard/Pingvinlakris?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-01-29 23:01

Jag hade typ EN MILJON brott på kablarna när jag monterade alla mina högtalare. Förstod inte vad det var för jävla skitkabel...
Ingen hade sagt att den var EXTREMT känslig för brott på själva kabeln, så jag skalade den precis som jag skalar vanlig flerkarderlig kabel då jag inte är världsvan när det kommer till DIY.
Efter jag fick tips om att den var så känslig köpte jag en svindyr skaltång, och efter det gick inte en enda kabel av.
Jag vet dock inte hur mycket i talarna som är gjort med den "felaktiga" skalningen, men det lär jag väl märka...

Tycker inte alls att det är dumt att det uppmärksammas i tråden att man bör vara försiktig när man skalar den.

Jag lödde diskanter i ett par i56, en r28, och åtta a2, och jag hade inte sönder en enda, trots att jag i princip aldrig har lött förut.
Kanske ren bondröta. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2012-01-30 12:37

adzer skrev:Smältlim fungerar mycket bra om man inte gör totalt felaktigt.
Köper man ett bra smältlim så sitter det alldeles utmärkt, rengör bara ytorna innan med lite ren sprit. Däremot finns det smältlim som är fantastiskt dåligt och som jag själv stött på, då sitter inte grejorna bra kan jag lova.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2012-01-30 13:03

bakerman22 skrev:Jag hade typ EN MILJON brott på kablarna när jag monterade alla mina högtalare. Förstod inte vad det var för jävla skitkabel...
Ingen hade sagt att den var EXTREMT känslig för brott på själva kabeln, så jag skalade den precis som jag skalar vanlig flerkarderlig kabel då jag inte är världsvan när det kommer till DIY.
Efter jag fick tips om att den var så känslig köpte jag en svindyr skaltång, och efter det gick inte en enda kabel av.
Jag vet dock inte hur mycket i talarna som är gjort med den "felaktiga" skalningen, men det lär jag väl märka...

Tycker inte alls att det är dumt att det uppmärksammas i tråden att man bör vara försiktig när man skalar den.

Jag lödde diskanter i ett par i56, en r28, och åtta a2, och jag hade inte sönder en enda, trots att jag i princip aldrig har lött förut.
Kanske ren bondröta. :)


Jag hade sagt till dig att vara försiktig ;)
men inte fan va du det... :lol: :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2012-01-30 19:03

adzer skrev:Smältlim fungerar mycket bra om man inte gör totalt felaktigt.
Köper man ett bra smältlim så sitter det alldeles utmärkt, rengör bara ytorna innan med lite ren sprit. Däremot finns det smältlim som är fantastiskt dåligt och som jag själv stött på, då sitter inte grejorna bra kan jag lova.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2012-01-30 19:46

Alltså, helt seriöst, grabbar, det är inte rymdfärjan som ska monteras...

Liten gnutta sunt förnuft och hyggligt ändamålsenliga verktyg så ordnar det sig. Jag lovar :).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-01-30 20:30

hevi skrev:Alltså, helt seriöst, grabbar, det är inte rymdfärjan som ska monteras...

Liten gnutta sunt förnuft och hyggligt ändamålsenliga verktyg så ordnar det sig. Jag lovar :).


+1, väldigt kissnödigt i den här tråden tycker jag... :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-30 20:38

Mjo, det är som sagt inte svårt alls.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-30 20:38

hevi skrev:Alltså, helt seriöst, grabbar, det är inte rymdfärjan som ska monteras...

Liten gnutta sunt förnuft och hyggligt ändamålsenliga verktyg så ordnar det sig. Jag lovar :).


Håller helt med. Just piP är väldigt lätta att bygga.

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2012-01-30 21:37

hevi och jonasp:

De är absolut inte svåra att knåpa ihop. Det är det väl ingen som skrivit?

Likväl är det förvånansvärt många som gör enkla fel och missar på ett par grejer - speciellt om det är första gången, och ännu mer så om man inte har lödvana.

Om ni två är vana vid pilljobb så kan ni tänka att ni inte ska utgå ifrån er själva. Trots den sunda inställningen (det är ju ingen rymdfärja som ska skruvas ihop) så sitter många med sämre vana och inte ens klarar att dra ihop en IKEA-stomme på tre timmar, trots en beskrivning. Och när de väl fått ihop den så sitter beslagen fel. Och bakstycket är felspikat med dyckert som sticker in i skåpet, till exempel. Fast det är "så lätt".

Det är när man har den inställningen att "det är bara att göra det" som de enkla misstagen begås. Limmar smältlim utan att sprita av, kladdar PL överallt och skruvar i diskantskruvarna snett, löder sönder diskanten och så vidare.

Däremot behöver man ju inte debattera olika limmers egenskaper in absurdum annat än att man kan konstatera vad som funkar och inte funkar.

Men det är den här Besserwisser-inställningen och trista icke konstruktiva kommentarer som gjorde att jag tappade sugen på att läsa och skriva på Faktiskt för något år sedan och inser att jag inte har här att göra. Dels för att jag inte har så mycket att bidra med längre men också för att det är lite för lågt i tak med många onödiga och dryga kommentarer.

Jag behöver inget svar på mitt inlägg, jag kommer inte läsa mer i den här tråden eller forumet. Det var ett misstag att "komma tillbaka". :?

Det är mycket roligare att träffa forumfolket IRL. :)

Peace out, shout out to the peeps!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-01-30 21:41

Rydberg skrev:
adzer skrev:Smältlim fungerar mycket bra om man inte gör totalt felaktigt.
Köper man ett bra smältlim så sitter det alldeles utmärkt, rengör bara ytorna innan med lite ren sprit. Däremot finns det smältlim som är fantastiskt dåligt och som jag själv stött på, då sitter inte grejorna bra kan jag lova.

+1
Har nämnt det tidigare. Det finns olika smältlim för olika ändamål.
Bara för att de för ögat ser lika ut, är det verkligen inte samma produkt.
Den typ som lämpar sig i detta sammanhang, angest som lämplig för metall. Inte för metallen i sig, utan för att ytan inte behöver vara skrovlig eller absorberande för fullgod vidhäftning. Alltså en stark och beständig vidhäftning.
Den ligger sällan i butikshyllorna, utan får beställas, men priset 120:- för 1kg stavar är ju löjligt billigt. Gå samman och dela på ett paket.

Annars finns det småtuber med PL400, som är idiotsäkert och fäster på allt och alla. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fredrikb72
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2011-04-13

Inläggav Fredrikb72 » 2012-01-30 21:44

Jag har använt smältlim mycket och är skeptisk, problemet är framförallt att det blir gammalt/dåligt/hårt och tål inte värme> kyla.

Har testat ett flertal varianter på jobbet och alla får underkänt av mig, mycket möjligt det duger till en högtalare som står i rumstemp men jag använder säkrare kort.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-01-31 07:11

pingvinlakrits skrev:hevi och jonasp:

De är absolut inte svåra att knåpa ihop. Det är det väl ingen som skrivit?

Likväl är det förvånansvärt många som gör enkla fel och missar på ett par grejer - speciellt om det är första gången, och ännu mer så om man inte har lödvana.

Om ni två är vana vid pilljobb så kan ni tänka att ni inte ska utgå ifrån er själva. Trots den sunda inställningen (det är ju ingen rymdfärja som ska skruvas ihop) så sitter många med sämre vana och inte ens klarar att dra ihop en IKEA-stomme på tre timmar, trots en beskrivning. Och när de väl fått ihop den så sitter beslagen fel. Och bakstycket är felspikat med dyckert som sticker in i skåpet, till exempel. Fast det är "så lätt".

Det är när man har den inställningen att "det är bara att göra det" som de enkla misstagen begås. Limmar smältlim utan att sprita av, kladdar PL överallt och skruvar i diskantskruvarna snett, löder sönder diskanten och så vidare.

Däremot behöver man ju inte debattera olika limmers egenskaper in absurdum annat än att man kan konstatera vad som funkar och inte funkar.

Men det är den här Besserwisser-inställningen och trista icke konstruktiva kommentarer som gjorde att jag tappade sugen på att läsa och skriva på Faktiskt för något år sedan och inser att jag inte har här att göra. Dels för att jag inte har så mycket att bidra med längre men också för att det är lite för lågt i tak med många onödiga och dryga kommentarer.

Jag behöver inget svar på mitt inlägg, jag kommer inte läsa mer i den här tråden eller forumet. Det var ett misstag att "komma tillbaka". :?

Det är mycket roligare att träffa forumfolket IRL. :)

Peace out, shout out to the peeps!


Tack för inläggen, pingvinlakrits.
Och nu lämnar jag också, har inget mer att tillföra tycker jag, men jag har lärt mig massor på vägen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
monsj
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2009-02-19
Ort: Tokholm

Inläggav monsj » 2012-01-31 08:12

pingvinlakrits skrev:hevi och jonasp:

De är absolut inte svåra att knåpa ihop. Det är det väl ingen som skrivit?

Likväl är det förvånansvärt många som gör enkla fel och missar på ett par grejer - speciellt om det är första gången, och ännu mer så om man inte har lödvana.

Om ni två är vana vid pilljobb så kan ni tänka att ni inte ska utgå ifrån er själva. Trots den sunda inställningen (det är ju ingen rymdfärja som ska skruvas ihop) så sitter många med sämre vana och inte ens klarar att dra ihop en IKEA-stomme på tre timmar, trots en beskrivning. Och när de väl fått ihop den så sitter beslagen fel. Och bakstycket är felspikat med dyckert som sticker in i skåpet, till exempel. Fast det är "så lätt".

Det är när man har den inställningen att "det är bara att göra det" som de enkla misstagen begås. Limmar smältlim utan att sprita av, kladdar PL överallt och skruvar i diskantskruvarna snett, löder sönder diskanten och så vidare.

Däremot behöver man ju inte debattera olika limmers egenskaper in absurdum annat än att man kan konstatera vad som funkar och inte funkar.

Men det är den här Besserwisser-inställningen och trista icke konstruktiva kommentarer som gjorde att jag tappade sugen på att läsa och skriva på Faktiskt för något år sedan och inser att jag inte har här att göra. Dels för att jag inte har så mycket att bidra med längre men också för att det är lite för lågt i tak med många onödiga och dryga kommentarer.

Jag behöver inget svar på mitt inlägg, jag kommer inte läsa mer i den här tråden eller forumet. Det var ett misstag att "komma tillbaka". :?

Det är mycket roligare att träffa forumfolket IRL. :)

Peace out, shout out to the peeps!


+1

Faktiskt blir sämre utan dig, men jag förstår ditt val.

/Måns
Ropa inte nej innan du trillat ner i bäcken.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-01-31 08:20

Det är möjligt att mitt inlägg kan tolkas som drygt, men det var inte riktigt meningen. Visst ska det inte vara lågt i tak men man får faktiskt.se tåla att det både kommenteras och skojas också. Eller ska det bara vara ett ryggdunkarforum? :?

--

Till sakfrågan: Min inställning är att man lär sig genom att göra, och vågar man bara försöka kan man åstadkomma betydligt mer än man tror.

Jag byggde själv ett par högtalare (LTS S2) för ganska många år sedan utan att ha vare sig lött delningsfilter eller snickrat låda tidigare. Jag blev konfuderad ett par gången och finishen på lådan blev... sådär.

Men: det var egentligen inga större problem, och snickeriet var givetvis den stora utmaningen. Att stoppa in ett par högtalarelement och löda ihop ett filter var mycket trivialt. Och jag lärde mig en hel del på processen.

Så min uppmaning till hugade byggare är: våga. Ni klarar mer än ni tror.

Det gäller andra saker i livet också, btw.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2012-01-31 14:59

pingvinlakrits skrev:Men det är den här Besserwisser-inställningen och trista icke konstruktiva kommentarer som gjorde att jag tappade sugen på att läsa och skriva på Faktiskt för något år sedan och inser att jag inte har här att göra. Dels för att jag inte har så mycket att bidra med längre men också för att det är lite för lågt i tak med många onödiga och dryga kommentarer.

Jag behöver inget svar på mitt inlägg, jag kommer inte läsa mer i den här tråden eller forumet. Det var ett misstag att "komma tillbaka". :?


Ojdå, det var värst vilka starka reaktioner det blev i kölvattnet av mitt inlägg!?!

Det var menat som en tämligen lättsam reflektion över att tråden gått från att ganska sakligt komma med bra tips om hur man på bästa sätt får ihop högtalaren ifråga, till vad som närmast kunde liknas vid ett mindre prestigekrig om vilken typ av lim som är "mest rätt" att använda, hurvida det är möjligt att få ihop projektet utan speciell skaltång osv.

Läser man den här tråden med "nybörjarglasögonen" på så får man faktiskt intrycket att det är oerhört komplicerat och lätt att göra fel. Jag menar att det finns få byggsatser på tvåvägare som är så enkla att lyckas med som piP, och att man inte behöver mer än vara normalbegåvad med basala kunskaper i att borra hål, använda en skruvmejsel, löda samt använda en limpistol (eller vilket lim man nu känner för att använda sig av).

Användarvisningsbild
attikok
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Mariestad! Vart annars???

Inläggav attikok » 2012-02-03 15:30

Det rekommenderas alltså inte att ha högtalarna omålade? (ljud läckage?)
Har tänkt måla dom, men kanske väntar med det ett tag.
Det går går inte att få dom råa men färdiga och klara att användas?
Skulle ju hjälpa den som är orolig och vill slippa den biten.
Å andra sidan kanske det är svårt att lackera måla/lacka högtalarna
när allt är monterat?
Om jag går in i min lokala Järnia butik, finns det alltså ett bra smältlim som skulle kunna fungera fullt tillräckligt?
Öhman borde annars angett om det skulle vara något speciellt lim som han rekommenderar och fungerar bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-03 18:23

Jo, det blir en del demontering om du ska måla dem senare, det känns onödigt. Att lacka dem snyggt kräver en del erfarenhet. Framförallt underarbetet är viktigt så att inte skarvarna syns. Anledningen till att de ska lackas/fanéras är att MDF:en inte är riktigt tät, den andas en aning. Eftersom man får hämta högtalarna hos IÖ, kan du passa på att fråga vilket smältlim han föredrar.

Användarvisningsbild
Purre
 
Inlägg: 1176
Blev medlem: 2010-01-02
Ort: Eskilstuna

Inläggav Purre » 2012-02-03 18:57

eller så kör man med PL400 så är man på säkra sidan att det håller.

Ang lack så ja skarvarna syns om man bara kör på med lack. "Jag" gjorde så. Syns dock bara på nära håll i viss vinkel tycker jag så inget som stör alls. Nu har jag dock andra lådor på G. Beställda iaf och leveranstid på runt 2 månader troligen så blir det byta då :)
Vad som händer med de gamla vita vet jag inte riktigt.

Användarvisningsbild
attikok
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Mariestad! Vart annars???

Inläggav attikok » 2012-02-03 19:29

Rolla och måla, funkar det med? Frun är väldigt duktig på att måla, tänkte göra det hela mer konstnärligt.
Går väl måla om om om det behövs. Om man inte skall lacka med något?

Användarvisningsbild
Purre
 
Inlägg: 1176
Blev medlem: 2010-01-02
Ort: Eskilstuna

Inläggav Purre » 2012-02-03 19:35

Rolla går men blir inte helt slätt enligt mina erfarenheter. Har rollat både ett par piM och ett par piX

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2012-02-03 19:43

Jag rollade mina med en skumgummiroller från Flügger.
Eftersom den inte har någon lugg så blir det inte så knottrigt.
Lackning blir alltid slätare men att få det bra med spraykannor är närmast omöjligt, så det krävs lite finare prylar som de flesta inte har.

Men om din andre part har känsla för målning så kommer det blir bra
med en sådan roller och vattenbaserad väggfärg.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
attikok
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Mariestad! Vart annars???

Inläggav attikok » 2012-02-03 20:15

Jag här kollat några trådar angående rollning, eftersom jag några gånger har tänkt göra en egen duk. (av någon anledning tycker många det är en smart idé att göra en duk av blytungt mdf)
Man skall tydligen slipa emellan lagrena om man får noppror. Sedan skall man ha en fin skumgummiroller som sagt.
Sedan skall man måla på lager på lager med utspädd färg, kommer inte ihåg med hur mycket vatten.
Sen kan man fortsätta med fler lager tills man är nöjd, vad jag förstått det som.
Sedan undrar jag hur det kan bli i längden med smuts, damm och sol, hur färgen ser ut efter ett tag.
I slutändan kanske det ändå är smartast att lackera, får höra med pappas billackerare. :-)
Kanske det får bli Saab märken på sidorna. ;-)
Nej, då blir nog inte frun glad.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-12 19:42

Jag skall bygga piPs nu till veckan då jag hämtade dessa hos Öhman i helgen i rå MDF. Dock kom jag på att jag inte fick med något kopplingsschema för delningsfiltret. Har fått ett skickat till mig men detta var bara för vanliga piP årsmodell 2003. Kan någon skicka anvisningar så är jag mycket tacksam då jag vill bygga nu(!!!!) :)

/Philip

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-12 19:49

Vad har du för epost?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-12 20:29

adzer skrev:Vad har du för epost?


Du har message på fejan. Tackar!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-12 20:42

Och du har epost. Lycka till med byggandet :)

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-02-13 14:03

Det är ju ingen skillnad vad gäller filtret.
Lite fräsigare kondingar i s-modellen, men samma värden.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-13 14:07

Isf kan man ju undra varför Ingvar gjort ett kopplingsschema specifikt för piPs.
Det står nämligen piPs,"observera s:et", på pappret.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-02-13 16:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-02-13 14:25

Ragnwald skrev:Det är ju ingen skillnad vad gäller filtret.
Lite fräsigare kondingar i s-modellen, men samma värden.

Det är skillnad på filtret nu. 1 ohm i serie med kondingen som ligger tvärsöver nya s-basen. 2,2 ohm för gamla s-basen och för piP-basarna.
Senast redigerad av phon 2012-02-13 14:27, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
lgs
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2010-01-12

Inläggav lgs » 2012-02-13 14:26

Ett tips om ni ska måla är att köpa riktig 2-komponentslack i sprayburk. Dom flesta som säljer billack kan hjälpa till med det och en burk brukar inte kosta så mycket mer än vanlig sprayfärg av bättre kvalitet (runt en hundring styck när jag handlade senast för en massa år sen). Dom håller sig några dagar i kylskåp. Gör man ett bra jobb med underarbete o grundning går det att få perfekt resultat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-13 14:55

phon skrev:
Ragnwald skrev:Det är ju ingen skillnad vad gäller filtret.
Lite fräsigare kondingar i s-modellen, men samma värden.

Det är skillnad på filtret nu. 1 ohm i serie med kondingen som ligger tvärsöver nya s-basen. 2,2 ohm för gamla s-basen och för piP-basarna.


Farligt att komma med påståenden när man inte har full koll. Inte alltid bra att vara behjälplig..

Edit: bra att phon hjälper till :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-14 00:08

Har börjat lacka lådorna nu och även lött ihop filtrena. Tycker det var relativt lätt att lista ut vad som skulle kopplas till vad enligt schemat och sen fick jag lite tips från farsan på lödningsteknik då han byggt en hel del själv en gång i tiden (bla. Carlsson). Lackningen var dock lite svårare men det kommer nog ordna sig i slutet av veckan här. Har även tagit lite kort så tanken är att jag kommer kunna lägga ut en guide på exakt hur man bygger ett par piPs.

Edit: En grej som jag tycker är lite oklart dock. På instruktionen står det att basröret skall limmas blött. Vad innebär detta?

Användarvisningsbild
Zed
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2011-07-31
Ort: och Till

Inläggav Zed » 2012-02-14 01:56

philipbtz skrev:Edit: En grej som jag tycker är lite oklart dock. På instruktionen står det att basröret skall limmas blött. Vad innebär detta?


Du ska inte låta limmet torka innan du trycker dit porten, utan det ska va direkt på med lim och sen dit med porten.
Var försiktig då minsta lilla kladd syns rätt väl.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-14 21:55

Nu har jag börjat bygga piPs årsmodell 2012. Tänkte att jag beskriver lite hur jag har gjort så kanske någon annan kan ha nytta av detta. Fick lite hjälp av farsan så det har gått lite snabbare än jag beräknat.

Först slipade vi med 400 sandpapper.

Bild

Bild

Sen torkade vi av dom med luddfritt papper några vändor. Efter detta så körde vi en till omgång men då med lite bensin för att få bort allt fett.

Bild

Sen började sprayning av grundfärgen. Jag valde CRC Pro färg från Claes Ohlson. Valde den gråa grundfärgen och den matt vita ytfärgen. När jag målade körde jag en vända med färg på varje högtalare, väntade ca. 10 minuter och körde en till vända. Jag gjorde detta tills hela burken var slut. Dagen därpå när det helt torkat så slipade jag igen med 400 papper ett varv, torkade med luddfritt papper (inte bensin denna gången givetvis) igen och målade på samma sätt med en hel burk grundfärg igen. När du målar tänk på att skarvarna behöver mycket mer färg än resten av högtalarsidorna.

Jag gjorde följande för varje vända jag målade - jag spraya två omgångar längs med kanterna av högtalaren (alla kanter där MDF:en är sågad i så att säga) och sedan en vända med färg på resten av varje sida. På så vis fick kanterna alltid minst dubbelt så mycket färg som resten av sidan. I slutändan blev det mycket bra.

Efter första burken så syns fortfarande skarvarna.
Bild

Efter andra burken så ser det mycket bättre ut. Man skulle säkert kunna köra en burk till men jag har inte tålamodet att vänta ett dygn extra :P
Bild

Bild

Lödning av filter. Ett tips jag fick lära mig var ett göra en lite ögla med en ena tråden som man sedan trär igenom den andra i. Sen drar man åt knorren som fan med en tång. På så sätt får varje lödning först får en mekanisk koppling. Spolen och den blåa kondingen limades med PL400. Vi ansåg att resten av prylarna inte behövde limmas då de sitter som berget ändå.
Bild
Bild

Lägger till lite mer bilder sen när det hänt mer grejer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-14 22:35

Ni bör nog limma resten med. Det hade varit bra med krympslang på de nakna ledarna också. Det är tajt i lådan med dämpmaterialet och kortslutning vore ju trist.

Är lite osäker på hur dumt det är att spolen ligger över motorsystemets ventilationshål sådär.

Och var lugn, skarvarna kommer tillbaka :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-14 23:03

MagnusÖstberg skrev:Ni bör nog limma resten med. Det hade varit bra med krympslang på de nakna ledarna också. Det är tajt i lådan med dämpmaterialet och kortslutning vore ju trist.

Är lite osäker på hur dumt det är att spolen ligger över motorsystemets ventilationshål sådär.

Och var lugn, skarvarna kommer tillbaka :)


Förhoppningsvis gör det inte så mycket då den spolen sitter med PL400..Man kanske kan köra eltejp på de nakna ledarna?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-14 23:07

Kanon. Har själv lackerat mina i6 med den färgen :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-14 23:10

Någon borde du hitta på iallafall, eletejp kan funka.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2012-02-14 23:14

Kul med byggbilder!

philipbtz skrev:Vi ansåg att resten av prylarna inte behövde limmas då de sitter som berget ändå.


Jag tror inte detta var någon bra idé tyvärr...
Nu kommer ni kanske få problem med att någon komponent ligger emot och skallrar, eller att det rör sig och blir kortis mellan de långa oisolerade benen.

Om jag var du/ni hade jag limmat fast komponenterna som på ritningen och kortat benen på komponenterna. :)
(det tar ju inte lång tid extra)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-14 23:47

+ + +
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Zed
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2011-07-31
Ort: och Till

Inläggav Zed » 2012-02-15 00:36

Ett tips , sätt krympslang på de nakna ledningarna innan du löder fast dem. Du kan ju passa på att göra det om du följer Norman's tipps om att placera komponenterna enligt ritning.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2012-02-15 00:52

MagnusÖstberg skrev:Någon borde du hitta på iallafall, eletejp kan funka.


Jag skulle nog lött (lödit?) loss dom och satt dit krympslang. Det blir så mycket bättre, och tar inte mer än någon minut.

Sådär kan man nog inte ha dom i alla fall.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-15 00:57

Ja, utan tvekan den bästa lösningen - egentligen den enda.

Inte riktigt samma komponenter, men det ger en bild över hur det kan se ut:

Bild
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-15 09:05

Ok det är väl bara göra om och göra rätt antar jag. Får hoppas att jag kan få loss det jag limmat fast bara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-15 09:36

Låt det du limmat sitta kvar, men ordna det andra.

Du fixar det :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-15 10:07

Jag funderar bara på ifall det gör något att ena spolen ligger ligger över ventilationshålet i mitten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-15 11:12

Jag skulle testa innan, men lämnat plats för att flytta spolen lite.

Du kan med fördel kontakta Ingvar om det också.

Nu har jag inte sett manualen som används, men det skulle vara bra med ett bra foto över komponentplaceringen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-02-15 11:35

philipbtz skrev:Jag funderar bara på ifall det gör något att ena spolen ligger ligger över ventilationshålet i mitten.

Inte bra alls.
Jag sätter komponenterna så att hålets avfasning också är fri.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-15 12:08

Ok men då är det bara fram med morakniven och hammare :twisted:

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-16 00:50

Om ni limmar fel rekommenderar jag följande..det funkade för mig.

Bild

Efter fyra sprayburkar matt vitt ser det nu ut så här. Lite konstigt ljus men de ser hyfsat vita ut iaf.

Bild

Imorn' skall filterkomponenterna flyttas lite på och limmas lite snyggt. Redan lyckats få bort spolen som täckte ventilationshålet. En viss panik över det hela har nu släppt 8) Är så taggad inför helgen. Nu hoppas jag bara att jag inte lyckas borra fel eller liknande.
Senast redigerad av philipbtz 2012-02-16 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-16 07:42

Jättesnygga!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-02-16 11:51

Såna där påslakan har jag många av ... 8O :oops: :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-17 00:46

Så här blev mina filter till slut

Bild

Har inga kort på det men jag säger bara SNÅLA INTE med förborrningen. Lyckades få en springa i MDF:en precis ovanför diskanten. Som tur är så tror jag inte det är någon fara utan det är typ en hårfin springa i färgen. Men det hade kunnat bli katastrof så detta är ett tips. Tror detta är anledningen till att många får spruckna diskanter.

Så här såg de ut ikväll precis när det blivit klara.

Bild

Och sen på plats 8)

Bild

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2012-02-17 01:04

Grattis. Snygga och otroligt kompetenta små högtalare.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2012-02-17 01:20

Uj vad hårt invinklade du kör dom, jämfört med mig. :)

Låter det som du tänkt dig? 8)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-02-17 02:16

+1
Och lyssningsavståndet ser långt ut, om inte kameran ljuger.
Det vinkelräta korset, ska väl hamna strax framför lyssningsposition.
Grattis till fint bygge.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2012-02-17 07:26

Detta skrevs till mig en gång i tiden :D .

Aerob skrev:Dock är det nog risk för mersmak när du väl har skruvat ihop dina piP,
fått upp ACO-skivorna och lagt in en heltäckningsmatta. Mycket vill ha mer.
Jag ger dig ett halvår innan det står två basmoduler i ditt hem... :D

Välkommen till Faktiskt.se!



Det var precis så det blev. Tag dig i akt ;-) .

Hoppas du får stort nöje av dina piPs!
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-17 09:47

Ragnwald skrev:+1
Och lyssningsavståndet ser långt ut, om inte kameran ljuger.
Det vinkelräta korset, ska väl hamna strax framför lyssningsposition.
Grattis till fint bygge.


Ja kameran ljuger lite. Det där kortet var tagit med ett 8-16mm objektiv vid 11mm. Det är lite mindre än 290 centimeter mellan högtalarna och lyssningspunkten och runt 215cm mellan högtalarna. Det optimala hade väl varit 245cm mellan högtalarna men är osäker om det går..kanske kan flytta fram soffan lite. Har inte haft tid att meka så mycket. Lär ta flera dagar tills jag får till det. Vad gäller invinklingen så håller jag på att testa lite allt möjligt nu. Eftersom mitt rum öppnar upp sig till höger och det är ett fönster direkt till vänster så är det svårt att bara ställa upp.

Användarvisningsbild
StefanL
 
Inlägg: 2337
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Helsingborg

Inläggav StefanL » 2012-02-17 11:30

philipbtz skrev:
Ragnwald skrev:+1
Och lyssningsavståndet ser långt ut, om inte kameran ljuger.
Det vinkelräta korset, ska väl hamna strax framför lyssningsposition.
Grattis till fint bygge.


Ja kameran ljuger lite. Det där kortet var tagit med ett 8-16mm objektiv vid 11mm. Det är lite mindre än 290 centimeter mellan högtalarna och lyssningspunkten och runt 215cm mellan högtalarna. Det optimala hade väl varit 245cm mellan högtalarna men är osäker om det går..kanske kan flytta fram soffan lite. Har inte haft tid att meka så mycket. Lär ta flera dagar tills jag får till det. Vad gäller invinklingen så håller jag på att testa lite allt möjligt nu. Eftersom mitt rum öppnar upp sig till höger och det är ett fönster direkt till vänster så är det svårt att bara ställa upp.


Mät från mitten på bafflarna (hehe, jag skrev först L istälet för F, så det blev ballarna, fast det har annan betydelse här i Skåne) och ta det multiplicerat med 1,18. Så 215 cm mellan dem lär väl något i trakterna av 235 som då blir 277 cm till lyssningsplats. Kan du få avståndet till cirkus 246 cm (typ då ~5 cm flytt per högtalare, verkar vara plats till det), så får du rekommenderad uppställning. Sen om det låter bättre eller sämre får du själv ta reda på.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2012-02-17 12:13

Komorok skrev:Detta skrevs till mig en gång i tiden :D .

Aerob skrev:Dock är det nog risk för mersmak när du väl har skruvat ihop dina piP,
fått upp ACO-skivorna och lagt in en heltäckningsmatta. Mycket vill ha mer.
Jag ger dig ett halvår innan det står två basmoduler i ditt hem... :D

Välkommen till Faktiskt.se!



Det var precis så det blev. Tag dig i akt ;-) .

Hoppas du får stort nöje av dina piPs!

Tänk så rätt man hade... Ett tag! Sedan gick du ju helt bananas! :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-02-17 13:23

Aerob skrev: Sedan gick du ju helt bananas! :lol:

Ja, bokstavligen! :)
Dom är ju lite banan-formade, 68-orna.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-17 14:20

Har gjort en del ändringar i placering då jag inte orkade vänta. Enorm skillnad och är väldigt nöjd.

När det gäller sug efter större system så finns det helt klart men mitt första mål är att fixa 6 a1:or samt en receiver. Helst också en Emotiva XPA-5 för att få Class A/B, linjär återgivning osv. Att Öhmans pi60s skakade soffan typ 5.5 meter från högtalarna när Avaratz drog igång har satt sina spår..någon dag skall jag också ha ett sånt rum. Tyvärr är mitt nuvarande för litet och spelar dessutom på bredden med en betongvägg 20cm bakom huvudet..kommer ju aldrig bli riktigt optimalt så känns inte värt att skaffa fetare saker riktigt än. Men ser fram emot surround.
Senast redigerad av philipbtz 2012-02-17 14:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patjoh
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 2008-08-07

Inläggav patjoh » 2012-02-17 14:20

Tror som Pingvinlakrits var inne på att det är en liten björntjänst att svänga sig med att det är lätt som en plätt, bara man kan hålla i en lödpenna och måla lite.

Det är inte så tekniskt svårt, nej, men det som är viktigt att påpeka för "nybörjare" är att vara noggrann, ta det lugnt, tänk efter två gånger, dubbelkolla allt osv.

Det är lätt av switcha en kabel/komponent om man är slarvig, det är lätt att få en brottsanvisning när interna kabeln skall skalas, det är lätt att bränna diskanten om man löder några sekunder för länge osv.

Sedan ett tips, fota hela byggprocessen (framför allt filtret) med bra och högupplösta bilder. Då kan man fråga andra (typ här) om man verkligen gjort rätt, samt att det är av stort värde (tror jag) när man säljer dem, att man kan påvisa hur installationen är gjord, och med vilka material man använt osv (kontaktlim, smältlim, PL400, bly-tenn? osv)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-17 14:51

patjoh skrev:Tror som Pingvinlakrits var inne på att det är en liten björntjänst att svänga sig med att det är lätt som en plätt, bara man kan hålla i en lödpenna och måla lite.

Det är inte så tekniskt svårt, nej, men det som är viktigt att påpeka för "nybörjare" är att vara noggrann, ta det lugnt, tänk efter två gånger, dubbelkolla allt osv.

Det är lätt av switcha en kabel/komponent om man är slarvig, det är lätt att få en brottsanvisning när interna kabeln skall skalas, det är lätt att bränna diskanten om man löder några sekunder för länge osv.

Sedan ett tips, fota hela byggprocessen (framför allt filtret) med bra och högupplösta bilder. Då kan man fråga andra (typ här) om man verkligen gjort rätt, samt att det är av stort värde (tror jag) när man säljer dem, att man kan påvisa hur installationen är gjord, och med vilka material man använt osv (kontaktlim, smältlim, PL400, bly-tenn? osv)


Ja det är bra tips men jag ser inte någon anledning till varför man någonsin skulle vilja sälja sina piPs :) Iof om jag fick typ 15-20 papp för dom så kanske jag hade gjort det för att köpa ett större Ino-system.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-18 02:07

Fixat lite med min setup och nu låter det helt otroligt. Bästa jag hört utanför Öhmans bio. Hur nöjd som helst :)
Bild

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Inläggav Empa » 2012-02-18 02:22

philipbtz skrev:men jag ser inte någon anledning till varför man någonsin skulle vilja sälja sina piPs :)


Vänta 6 månader :)

(Om du inte sparar dem till anläggning nr2)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-18 10:14

Empa skrev:
philipbtz skrev:men jag ser inte någon anledning till varför man någonsin skulle vilja sälja sina piPs :)


Vänta 6 månader :)

(Om du inte sparar dem till anläggning nr2)


Förhoppningsvis har jag råd att ha kvar dom ifall jag skaffar något större. Hade vart lyx att ha dom till datorn när man spelar. piPs och a1:or kanske får bli till min gaming rig sen när jag gör någon form av uppgradering. Ingen aning vad det skulle vara i dagsläget men antagligen kommer det ha fyra basmoduler och ett antal a2:or. Kanske pi60s eller i16s...i32s. Ingen aning. Men många år kvar tills dess.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-18 11:02

Mycket glad över att du fick till så fina högtalare och är så nöjd philipbtz :)

Det är nått visst som ger lite extra kärlek till något som man faktiskt fått anstränga sig med tycker jag.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-19 13:26

MagnusÖstberg skrev:Mycket glad över att du fick till så fina högtalare och är så nöjd philipbtz :)

Det är nått visst som ger lite extra kärlek till något som man faktiskt fått anstränga sig med tycker jag.


Ja det är ju det. Lärt mig en hel del på att bygga dom också.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2012-02-19 21:03

philipbtz skrev:Fixat lite med min setup och nu låter det helt otroligt. Bästa jag hört utanför Öhmans bio. Hur nöjd som helst :)


Nu ser det mer ut som min invinkling. Så man precis ser ytterkanten, och sen lite till. :)

Schysst att du är nöjd. :D
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
purvis
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-05-06

Inläggav purvis » 2012-05-07 12:44

philipbtz skrev:Så här blev mina filter till slut


Jag håller som bäst på och monterar mina piPs och jag misstänker tyvärr att dina filter är felmonterade. Som jag tolkar det så har du blandat ihop ett motstånd och en konding. Den svarta runda komponenten är en konding och skall enligt min ritning lödas mellan spolen och diskanten.

Jag vill inte ställa till det för dig men jag tycker att det är viktigt att påpeka även om det är lite sent, och jag hoppas att det inte har skadat dina högtalare.

Jag skulle vara tacksam om någon kunde verifiera att jag förstått rätt så att det inte är jag som gör fel.

Användarvisningsbild
Purre
 
Inlägg: 1176
Blev medlem: 2010-01-02
Ort: Eskilstuna

Inläggav Purre » 2012-05-07 13:49

Efter purvis påpekande kollade jag med de ritningar jag har som kom med mina piPs och måste hålla med om att med det underlaget jag har så är en konding och en resistor förväxlade

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-05-07 14:58

Det var många som hade åsikter om smådetaljer när jag byggde dessa men alltså ingen som såg ett sånt grovt fel. Det var mycket synd. Med det sagt skulle jag gärna vilja se vilket underlag ni haft som visar en sådant filterschema. På det jag hade så ser det verkligen ut som om jag gjort rätt. Bild på hur mitt ser ut finns tidigare i tråden.

Sen undrar jag också hur det kommer sig att mina låter så bra om jag kopplat fel? Har inte vart några konstigheter alls faktiskt.

Användarvisningsbild
Purre
 
Inlägg: 1176
Blev medlem: 2010-01-02
Ort: Eskilstuna

Inläggav Purre » 2012-05-07 17:57

På din monteringsanvisning som du fick med råkar du inte ha ett schema? Dels en ritad bild över komponentplacering men även ett schema till det. I schemat är resistorerna ritade som små fyrkanter medan kondingarna är ritade som två parallella streck. Det som avslöjade det för mig nu när jag kollade iaf

EDIT:
http://i42.tinypic.com/f6idf.jpg
Den där bilden du syftar på antar jag. Nu ser man inte så jättebra men den ser ut som samma som jag har.
Iaf längst uppe i högre hörnet på schemat så ser man två parallella streck som visar en konding och där har du valt att byta mot en resistor.
Iofs är frågan hur mycket det blir i skillnad på ljudet när kondingen sitter på minus från diskanten istället för plus. Det är det som är skillnaden nämligen. Kanske inte blir någon uppenbar ljudskillnad.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-05-07 18:07

Purre skrev:På din monteringsanvisning som du fick med råkar du inte ha ett schema? Dels en ritad bild över komponentplacering men även ett schema till det. I schemat är resistorerna ritade som små fyrkanter medan kondingarna är ritade som två parallella streck. Det som avslöjade det för mig nu när jag kollade iaf


Jo när jag kollade över det schemat så såg jag att det mycket riktigt skulle vara tvärtom. Jag gick på själva bilden där storleken på den ritade figuren var mer lik. Sjukt att jag inte kollade upp detta mer noggrant. Tack än en gång för att detta påpekades purvis. Vem vet..när jag gör om det kanske det låter ännu bättre än vad det redan gör. Det roliga är att när jag mätte på högtalaren var det bara någon enstaka Ohm fel vilket lika gärna kunde vara variationen på själva kontaktytan man får och instrumentet i sig.

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2012-05-07 18:35

Bra att felet upptäcktes och nu kan korrigeras. Pingvinlakrits/Sanjuro hade rätt, det är inte svårt att montera piP men tillräckligt svårt för att man bör dubbel/trippelkolla alla moment, för det kan lätt bli fel för en förstagångsmontör. :) Noggrannhet anfalles :wink:
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-07 18:48

Manualen måste bli bättre!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-05-07 18:55

stefanolo skrev:Bra att felet upptäcktes och nu kan korrigeras. Pingvinlakrits/Sanjuro hade rätt, det är inte svårt att montera piP men tillräckligt svårt för att man bör dubbel/trippelkolla alla moment, för det kan lätt bli fel för en förstagångsmontör. :) Noggrannhet anfalles :wink:


Jag har verkligen försökt vara så noggrann det bara går och la därför upp bilder också. Men skulle ha kollat på schemat mer. Tycker det är lite störande att alla säger att allt är så lätt hela tiden. Precis allt man kan är lätt. Så är det bara. Och även för alla som kunde så var det ingen som läste den här tråden som såg felet. Klart alla försöker vara noggranna men man kan bara vara noggrann till sin förmåga. Är tyvärr inte så kunnig i ellära.

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2012-05-07 19:52

Philip jag håller med dig. Det är väldigt lätt att säga att det är lätt men om man som du och jag och några till inte har adekvat utbildning och erfarenhet är det lätt att missa saker som är uppenbara för kunniga/erfarna. Kanske skulle en mer 'Ikea-mässig' monteringsbeskrivning underlätta, men det är ingen garanti för att man ändå underskattar den noggrannhet som behövs.
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-05-07 21:13

Du kan i alla fall nu glädjas åt en ev potentiell uppgradering. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-05-07 21:18

MagnusÖstberg skrev:Manualen måste bli bättre!


Manualen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
purvis
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-05-06

Inläggav purvis » 2012-05-07 21:42

Precis som purre skriver så sitter både resistor och konding i serie med diskanten. Jag är ingen expert på ellära men det skulle kanske kunna vara så att ordningen inte spelar roll. Kanske värt att ringa IÖ innan du eventuellt monterar isär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-07 21:52

Monteringsinstruktionen har länge legat på ftp:n.


Bild
Bild

Spelar väl ingen roll om motståndet byter plats med kondensatorn runt diskanten?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-05-07 22:00

Hade det inte varit Ingvars filter så hade jag vågat svara solklart att det inte spelar roll... Nu sitter jag snarare och funderar över om potentilskillnaden kan göra någon skillnad... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-05-07 22:27

RogerGustavsson skrev:Monteringsinstruktionen har länge legat på ftp:n.

Spelar väl ingen roll om motståndet byter plats med kondensatorn runt diskanten?


Det hade vart helt underbart ifall det inte spelar någon roll så man slipper ta isär allt igen..lödningarna och limningen är liksom gjort för att inte kunna rubbas om man säger så :P. Själv tycker jag de låter bra iaf men jag vill ju inte riskera att något går sönder eller inte låter lika bra som det skulle kunna göra. Kanske får dubbelkolla med IÖ eller är du så pass insatt i el att detta är ett faktum?

Vilken ftp-server är det du syftar på? Sökte lite men hittade ingen info om den. Kan man logga in med sitt faktiskkonto där? Hade vart smidigt att få tillgång till lite mer skisser då jag kommer köpa en center och lite a1:or i sommar.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-05-07 22:32

Nattlorden skrev:Hade det inte varit Ingvars filter så hade jag vågat svara solklart att det inte spelar roll... Nu sitter jag snarare och funderar över om potentilskillnaden kan göra någon skillnad... :lol:

+1
Feel good-känslan. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Inläggav TomKokk » 2012-06-02 16:15

philipbtz skrev:Har gjort en del ändringar i placering då jag inte orkade vänta. Enorm skillnad och är väldigt nöjd.

När det gäller sug efter större system så finns det helt klart men mitt första mål är att fixa 6 a1:or samt en receiver. Helst också en Emotiva XPA-5 för att få Class A/B, linjär återgivning osv. Att Öhmans pi60s skakade soffan typ 5.5 meter från högtalarna när Avaratz drog igång har satt sina spår..någon dag skall jag också ha ett sånt rum. Tyvärr är mitt nuvarande för litet och spelar dessutom på bredden med en betongvägg 20cm bakom huvudet..kommer ju aldrig bli riktigt optimalt så känns inte värt att skaffa fetare saker riktigt än. Men ser fram emot surround.


Dig känner jag ju din armbrytare! *skratt*
Kul att hitta dig här även om du hittade hit före mig! ;-)

Har ju sett några av bilderna men på "AnsiktsBoken"..
Så du fick mecka till filtret än en gång?
Men, men.. Huvudsaken är ju att du klirrade biffen...
Hörlurar..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-03 10:04

philipbtz skrev:
RogerGustavsson skrev:Monteringsinstruktionen har länge legat på ftp:n.

Spelar väl ingen roll om motståndet byter plats med kondensatorn runt diskanten?


Det hade vart helt underbart ifall det inte spelar någon roll så man slipper ta isär allt igen..lödningarna och limningen är liksom gjort för att inte kunna rubbas om man säger så :P. Själv tycker jag de låter bra iaf men jag vill ju inte riskera att något går sönder eller inte låter lika bra som det skulle kunna göra. Kanske får dubbelkolla med IÖ eller är du så pass insatt i el att detta är ett faktum?

Vilken ftp-server är det du syftar på? Sökte lite men hittade ingen info om den. Kan man logga in med sitt faktiskkonto där? Hade vart smidigt att få tillgång till lite mer skisser då jag kommer köpa en center och lite a1:or i sommar.


Eftersom båda komponenterna ligger ensamma i serie med diskanternakan jag inte tänka mig att det spelar roll. Hade varit annat om det funnits komponenter parallellt med diskanten. Har städat i mina mappar så länkarna stämmer inte längre. Kolla i denna mapp, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Ino/

Användarvisningsbild
patjoh
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 2008-08-07

Inläggav patjoh » 2012-06-09 23:17

Om man träffar Ingvar vid avhämtning så kan han (nog) hjälpa till och göra en ritning för dödliga, ej ellärakunniga. Jag har hämtat pi60, bs60 och d2, och varje gång har Ingvar varit mycket behjälplig att rita en For Dummies ritning. Tar Ingvar ca 30 sekunder, och är väldigt bra för mig iallafall. Tack för det Ingvar!

Sen som sagt, gå igenom allting par gånger innan lödning och montering, fota filtret och fråga i efterhand, så sover man lugnast

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re:

Inläggav paa » 2017-01-16 00:36

pingvinlakrits skrev:Smältlim sitter mycket bra om man spritar av fästytan. Helst inte med T-Röd som kan lämna en hinna efter sig. Smältlim fäster ännu bättre om man använder den som heter "Industrial strength". Smältlimmet sitter mycket bra om man gör rätt och håller komponenten på plats i kanske tjugo sekunder med lite lätt tryck tills det satt sig. PL400 sitter permanent men är kladdigt och sulligt och känns "fel" för mig. Jag har aldrig sett någon som har limmat det snyggt med PL400. Silikon _kan_ släppa från en fet yta av samma anledning som smältlimmet. Jag använder helst smältlim. Jag har fått släpp en endaste gång, och det var för att jag inte spritade av ytan utan "tyckte" den var bra, det straffade sig.
Då var det med Panduro hobbys smältstavar, inte de bästa. Bosch Industrial Grade stavar sitter som de skall.
:)

Intressant tips om limstavarna som jag missat, det måste jag prova. Jag har ju bara haft negativa upplevelser av smältlim hittills, ska bli intressant att se vad sprittvättning och seriös limstav kan ge.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav Rydberg » 2017-01-16 01:26

Jag har använt Pattex limstavar och spritat av innan, har alltid funkat ypperligt och jag har monterat ett tvåställigt antal piP samt ett gäng andra Ino.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav IngOehman » 2017-01-16 01:33

Jag har också lyckats bra med smältlim, men måste även erkänna att jag måste skärpa mig för att det skall blir bra. Så det gör jag förstås.

Problemet som jag ser det är iver. Alltså, om man börjar smältlimma när det känns som man nog kan börja, så kommer smältlimspickadollen alltid att vara för kall, och perfekt redo att börja användas är den precis när man är klar. :oops:

Tricket är att faktiskt låda det ta tid, genom att faktiskt ta tid! En klassiskt äggklocka är ett bra hjälpmedel. Man FÅR inte börja innan det plingat! Hur limnödig man än är!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav DVD-ai » 2017-01-16 13:06

Hahaha det där låter så underbart knäppt hela limnödig grejen :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav Fostex » 2017-01-16 14:58

Jag väntar alltid tills det har börjat rinna en droppe lim ur munstycket på min picka, vet inte om det är gängse för alla modeller, men då vet man att den är uppvärmd "hela vägen".
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav i » 2017-01-16 15:45

Rydberg skrev:Jag har använt Pattex limstavar och spritat av innan, har alltid funkat ypperligt och jag har monterat ett tvåställigt antal piP samt ett gäng andra Ino.


Vad slags sprit har du använt ? (M t p kommentaren ovan om att T-röd lämnar hinna efter sig.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav philipbtz » 2017-01-16 18:17

Isopropyl-alkohol borde vara bra skit.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav i » 2017-01-18 19:01

philipbtz skrev:Isopropyl-alkohol borde vara bra skit.


Var köper man det? (Alternativt vilka "handelsnamn" finns det för det?)

(De flesta alkoholblandningar tycks innehålla diverse inblandningar av till synes irrelevanta ämnen.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav paa » 2017-01-18 19:05

Nu har jag letat efter smältlim som ska heta "Bosch Industrial Grade" men inte hittat något med den beteckningen.
Nån som vet vad som menas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav Frisk » 2017-01-18 19:16

i skrev:
philipbtz skrev:Isopropyl-alkohol borde vara bra skit.


Var köper man det? (Alternativt vilka "handelsnamn" finns det för det?)

(De flesta alkoholblandningar tycks innehålla diverse inblandningar av till synes irrelevanta ämnen.)


Det brukar finnas till bra pris på Kjell&co tror även det finns på apoteket.

Även medicinsk bensin tycker jag brukar fungera bra att tvätta det mesta med. Finns också på apotek eller byggvaruhus.

Tycker båda brukar tvätta rent men påverkar nog platser och packningar lite olika. Båda brukar vara ganska skonsamma i jämförelse med t.ex aceton.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav i » 2017-01-18 19:41

Frisk skrev:
i skrev:
philipbtz skrev:Isopropyl-alkohol borde vara bra skit.


Var köper man det? (Alternativt vilka "handelsnamn" finns det för det?)

(De flesta alkoholblandningar tycks innehålla diverse inblandningar av till synes irrelevanta ämnen.)


Det brukar finnas till bra pris på Kjell&co tror även det finns på apoteket.

Även medicinsk bensin tycker jag brukar fungera bra att tvätta det mesta med. Finns också på apotek eller byggvaruhus.

Tycker båda brukar tvätta rent men påverkar nog platser och packningar lite olika. Båda brukar vara ganska skonsamma i jämförelse med t.ex aceton.


Tack. Aceton är nog att ta i - om man nu inte ska måla på plast.
Mundus Vult Decipi


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MacBruce och 5 gäster