Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2012-01-30 21:37

hevi och jonasp:

De är absolut inte svåra att knåpa ihop. Det är det väl ingen som skrivit?

Likväl är det förvånansvärt många som gör enkla fel och missar på ett par grejer - speciellt om det är första gången, och ännu mer så om man inte har lödvana.

Om ni två är vana vid pilljobb så kan ni tänka att ni inte ska utgå ifrån er själva. Trots den sunda inställningen (det är ju ingen rymdfärja som ska skruvas ihop) så sitter många med sämre vana och inte ens klarar att dra ihop en IKEA-stomme på tre timmar, trots en beskrivning. Och när de väl fått ihop den så sitter beslagen fel. Och bakstycket är felspikat med dyckert som sticker in i skåpet, till exempel. Fast det är "så lätt".

Det är när man har den inställningen att "det är bara att göra det" som de enkla misstagen begås. Limmar smältlim utan att sprita av, kladdar PL överallt och skruvar i diskantskruvarna snett, löder sönder diskanten och så vidare.

Däremot behöver man ju inte debattera olika limmers egenskaper in absurdum annat än att man kan konstatera vad som funkar och inte funkar.

Men det är den här Besserwisser-inställningen och trista icke konstruktiva kommentarer som gjorde att jag tappade sugen på att läsa och skriva på Faktiskt för något år sedan och inser att jag inte har här att göra. Dels för att jag inte har så mycket att bidra med längre men också för att det är lite för lågt i tak med många onödiga och dryga kommentarer.

Jag behöver inget svar på mitt inlägg, jag kommer inte läsa mer i den här tråden eller forumet. Det var ett misstag att "komma tillbaka". :?

Det är mycket roligare att träffa forumfolket IRL. :)

Peace out, shout out to the peeps!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-01-30 21:41

Rydberg skrev:
adzer skrev:Smältlim fungerar mycket bra om man inte gör totalt felaktigt.
Köper man ett bra smältlim så sitter det alldeles utmärkt, rengör bara ytorna innan med lite ren sprit. Däremot finns det smältlim som är fantastiskt dåligt och som jag själv stött på, då sitter inte grejorna bra kan jag lova.

+1
Har nämnt det tidigare. Det finns olika smältlim för olika ändamål.
Bara för att de för ögat ser lika ut, är det verkligen inte samma produkt.
Den typ som lämpar sig i detta sammanhang, angest som lämplig för metall. Inte för metallen i sig, utan för att ytan inte behöver vara skrovlig eller absorberande för fullgod vidhäftning. Alltså en stark och beständig vidhäftning.
Den ligger sällan i butikshyllorna, utan får beställas, men priset 120:- för 1kg stavar är ju löjligt billigt. Gå samman och dela på ett paket.

Annars finns det småtuber med PL400, som är idiotsäkert och fäster på allt och alla. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fredrikb72
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2011-04-13

Inläggav Fredrikb72 » 2012-01-30 21:44

Jag har använt smältlim mycket och är skeptisk, problemet är framförallt att det blir gammalt/dåligt/hårt och tål inte värme> kyla.

Har testat ett flertal varianter på jobbet och alla får underkänt av mig, mycket möjligt det duger till en högtalare som står i rumstemp men jag använder säkrare kort.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-01-31 07:11

pingvinlakrits skrev:hevi och jonasp:

De är absolut inte svåra att knåpa ihop. Det är det väl ingen som skrivit?

Likväl är det förvånansvärt många som gör enkla fel och missar på ett par grejer - speciellt om det är första gången, och ännu mer så om man inte har lödvana.

Om ni två är vana vid pilljobb så kan ni tänka att ni inte ska utgå ifrån er själva. Trots den sunda inställningen (det är ju ingen rymdfärja som ska skruvas ihop) så sitter många med sämre vana och inte ens klarar att dra ihop en IKEA-stomme på tre timmar, trots en beskrivning. Och när de väl fått ihop den så sitter beslagen fel. Och bakstycket är felspikat med dyckert som sticker in i skåpet, till exempel. Fast det är "så lätt".

Det är när man har den inställningen att "det är bara att göra det" som de enkla misstagen begås. Limmar smältlim utan att sprita av, kladdar PL överallt och skruvar i diskantskruvarna snett, löder sönder diskanten och så vidare.

Däremot behöver man ju inte debattera olika limmers egenskaper in absurdum annat än att man kan konstatera vad som funkar och inte funkar.

Men det är den här Besserwisser-inställningen och trista icke konstruktiva kommentarer som gjorde att jag tappade sugen på att läsa och skriva på Faktiskt för något år sedan och inser att jag inte har här att göra. Dels för att jag inte har så mycket att bidra med längre men också för att det är lite för lågt i tak med många onödiga och dryga kommentarer.

Jag behöver inget svar på mitt inlägg, jag kommer inte läsa mer i den här tråden eller forumet. Det var ett misstag att "komma tillbaka". :?

Det är mycket roligare att träffa forumfolket IRL. :)

Peace out, shout out to the peeps!


Tack för inläggen, pingvinlakrits.
Och nu lämnar jag också, har inget mer att tillföra tycker jag, men jag har lärt mig massor på vägen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
monsj
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2009-02-19
Ort: Tokholm

Inläggav monsj » 2012-01-31 08:12

pingvinlakrits skrev:hevi och jonasp:

De är absolut inte svåra att knåpa ihop. Det är det väl ingen som skrivit?

Likväl är det förvånansvärt många som gör enkla fel och missar på ett par grejer - speciellt om det är första gången, och ännu mer så om man inte har lödvana.

Om ni två är vana vid pilljobb så kan ni tänka att ni inte ska utgå ifrån er själva. Trots den sunda inställningen (det är ju ingen rymdfärja som ska skruvas ihop) så sitter många med sämre vana och inte ens klarar att dra ihop en IKEA-stomme på tre timmar, trots en beskrivning. Och när de väl fått ihop den så sitter beslagen fel. Och bakstycket är felspikat med dyckert som sticker in i skåpet, till exempel. Fast det är "så lätt".

Det är när man har den inställningen att "det är bara att göra det" som de enkla misstagen begås. Limmar smältlim utan att sprita av, kladdar PL överallt och skruvar i diskantskruvarna snett, löder sönder diskanten och så vidare.

Däremot behöver man ju inte debattera olika limmers egenskaper in absurdum annat än att man kan konstatera vad som funkar och inte funkar.

Men det är den här Besserwisser-inställningen och trista icke konstruktiva kommentarer som gjorde att jag tappade sugen på att läsa och skriva på Faktiskt för något år sedan och inser att jag inte har här att göra. Dels för att jag inte har så mycket att bidra med längre men också för att det är lite för lågt i tak med många onödiga och dryga kommentarer.

Jag behöver inget svar på mitt inlägg, jag kommer inte läsa mer i den här tråden eller forumet. Det var ett misstag att "komma tillbaka". :?

Det är mycket roligare att träffa forumfolket IRL. :)

Peace out, shout out to the peeps!


+1

Faktiskt blir sämre utan dig, men jag förstår ditt val.

/Måns
Ropa inte nej innan du trillat ner i bäcken.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-01-31 08:20

Det är möjligt att mitt inlägg kan tolkas som drygt, men det var inte riktigt meningen. Visst ska det inte vara lågt i tak men man får faktiskt.se tåla att det både kommenteras och skojas också. Eller ska det bara vara ett ryggdunkarforum? :?

--

Till sakfrågan: Min inställning är att man lär sig genom att göra, och vågar man bara försöka kan man åstadkomma betydligt mer än man tror.

Jag byggde själv ett par högtalare (LTS S2) för ganska många år sedan utan att ha vare sig lött delningsfilter eller snickrat låda tidigare. Jag blev konfuderad ett par gången och finishen på lådan blev... sådär.

Men: det var egentligen inga större problem, och snickeriet var givetvis den stora utmaningen. Att stoppa in ett par högtalarelement och löda ihop ett filter var mycket trivialt. Och jag lärde mig en hel del på processen.

Så min uppmaning till hugade byggare är: våga. Ni klarar mer än ni tror.

Det gäller andra saker i livet också, btw.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2012-01-31 14:59

pingvinlakrits skrev:Men det är den här Besserwisser-inställningen och trista icke konstruktiva kommentarer som gjorde att jag tappade sugen på att läsa och skriva på Faktiskt för något år sedan och inser att jag inte har här att göra. Dels för att jag inte har så mycket att bidra med längre men också för att det är lite för lågt i tak med många onödiga och dryga kommentarer.

Jag behöver inget svar på mitt inlägg, jag kommer inte läsa mer i den här tråden eller forumet. Det var ett misstag att "komma tillbaka". :?


Ojdå, det var värst vilka starka reaktioner det blev i kölvattnet av mitt inlägg!?!

Det var menat som en tämligen lättsam reflektion över att tråden gått från att ganska sakligt komma med bra tips om hur man på bästa sätt får ihop högtalaren ifråga, till vad som närmast kunde liknas vid ett mindre prestigekrig om vilken typ av lim som är "mest rätt" att använda, hurvida det är möjligt att få ihop projektet utan speciell skaltång osv.

Läser man den här tråden med "nybörjarglasögonen" på så får man faktiskt intrycket att det är oerhört komplicerat och lätt att göra fel. Jag menar att det finns få byggsatser på tvåvägare som är så enkla att lyckas med som piP, och att man inte behöver mer än vara normalbegåvad med basala kunskaper i att borra hål, använda en skruvmejsel, löda samt använda en limpistol (eller vilket lim man nu känner för att använda sig av).

Användarvisningsbild
attikok
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Mariestad! Vart annars???

Inläggav attikok » 2012-02-03 15:30

Det rekommenderas alltså inte att ha högtalarna omålade? (ljud läckage?)
Har tänkt måla dom, men kanske väntar med det ett tag.
Det går går inte att få dom råa men färdiga och klara att användas?
Skulle ju hjälpa den som är orolig och vill slippa den biten.
Å andra sidan kanske det är svårt att lackera måla/lacka högtalarna
när allt är monterat?
Om jag går in i min lokala Järnia butik, finns det alltså ett bra smältlim som skulle kunna fungera fullt tillräckligt?
Öhman borde annars angett om det skulle vara något speciellt lim som han rekommenderar och fungerar bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-03 18:23

Jo, det blir en del demontering om du ska måla dem senare, det känns onödigt. Att lacka dem snyggt kräver en del erfarenhet. Framförallt underarbetet är viktigt så att inte skarvarna syns. Anledningen till att de ska lackas/fanéras är att MDF:en inte är riktigt tät, den andas en aning. Eftersom man får hämta högtalarna hos IÖ, kan du passa på att fråga vilket smältlim han föredrar.

Användarvisningsbild
Purre
 
Inlägg: 1176
Blev medlem: 2010-01-02
Ort: Eskilstuna

Inläggav Purre » 2012-02-03 18:57

eller så kör man med PL400 så är man på säkra sidan att det håller.

Ang lack så ja skarvarna syns om man bara kör på med lack. "Jag" gjorde så. Syns dock bara på nära håll i viss vinkel tycker jag så inget som stör alls. Nu har jag dock andra lådor på G. Beställda iaf och leveranstid på runt 2 månader troligen så blir det byta då :)
Vad som händer med de gamla vita vet jag inte riktigt.

Användarvisningsbild
attikok
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Mariestad! Vart annars???

Inläggav attikok » 2012-02-03 19:29

Rolla och måla, funkar det med? Frun är väldigt duktig på att måla, tänkte göra det hela mer konstnärligt.
Går väl måla om om om det behövs. Om man inte skall lacka med något?

Användarvisningsbild
Purre
 
Inlägg: 1176
Blev medlem: 2010-01-02
Ort: Eskilstuna

Inläggav Purre » 2012-02-03 19:35

Rolla går men blir inte helt slätt enligt mina erfarenheter. Har rollat både ett par piM och ett par piX

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2012-02-03 19:43

Jag rollade mina med en skumgummiroller från Flügger.
Eftersom den inte har någon lugg så blir det inte så knottrigt.
Lackning blir alltid slätare men att få det bra med spraykannor är närmast omöjligt, så det krävs lite finare prylar som de flesta inte har.

Men om din andre part har känsla för målning så kommer det blir bra
med en sådan roller och vattenbaserad väggfärg.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
attikok
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Mariestad! Vart annars???

Inläggav attikok » 2012-02-03 20:15

Jag här kollat några trådar angående rollning, eftersom jag några gånger har tänkt göra en egen duk. (av någon anledning tycker många det är en smart idé att göra en duk av blytungt mdf)
Man skall tydligen slipa emellan lagrena om man får noppror. Sedan skall man ha en fin skumgummiroller som sagt.
Sedan skall man måla på lager på lager med utspädd färg, kommer inte ihåg med hur mycket vatten.
Sen kan man fortsätta med fler lager tills man är nöjd, vad jag förstått det som.
Sedan undrar jag hur det kan bli i längden med smuts, damm och sol, hur färgen ser ut efter ett tag.
I slutändan kanske det ändå är smartast att lackera, får höra med pappas billackerare. :-)
Kanske det får bli Saab märken på sidorna. ;-)
Nej, då blir nog inte frun glad.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-12 19:42

Jag skall bygga piPs nu till veckan då jag hämtade dessa hos Öhman i helgen i rå MDF. Dock kom jag på att jag inte fick med något kopplingsschema för delningsfiltret. Har fått ett skickat till mig men detta var bara för vanliga piP årsmodell 2003. Kan någon skicka anvisningar så är jag mycket tacksam då jag vill bygga nu(!!!!) :)

/Philip

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-12 19:49

Vad har du för epost?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-12 20:29

adzer skrev:Vad har du för epost?


Du har message på fejan. Tackar!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-12 20:42

Och du har epost. Lycka till med byggandet :)

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-02-13 14:03

Det är ju ingen skillnad vad gäller filtret.
Lite fräsigare kondingar i s-modellen, men samma värden.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-13 14:07

Isf kan man ju undra varför Ingvar gjort ett kopplingsschema specifikt för piPs.
Det står nämligen piPs,"observera s:et", på pappret.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-02-13 16:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-02-13 14:25

Ragnwald skrev:Det är ju ingen skillnad vad gäller filtret.
Lite fräsigare kondingar i s-modellen, men samma värden.

Det är skillnad på filtret nu. 1 ohm i serie med kondingen som ligger tvärsöver nya s-basen. 2,2 ohm för gamla s-basen och för piP-basarna.
Senast redigerad av phon 2012-02-13 14:27, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
lgs
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2010-01-12

Inläggav lgs » 2012-02-13 14:26

Ett tips om ni ska måla är att köpa riktig 2-komponentslack i sprayburk. Dom flesta som säljer billack kan hjälpa till med det och en burk brukar inte kosta så mycket mer än vanlig sprayfärg av bättre kvalitet (runt en hundring styck när jag handlade senast för en massa år sen). Dom håller sig några dagar i kylskåp. Gör man ett bra jobb med underarbete o grundning går det att få perfekt resultat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-13 14:55

phon skrev:
Ragnwald skrev:Det är ju ingen skillnad vad gäller filtret.
Lite fräsigare kondingar i s-modellen, men samma värden.

Det är skillnad på filtret nu. 1 ohm i serie med kondingen som ligger tvärsöver nya s-basen. 2,2 ohm för gamla s-basen och för piP-basarna.


Farligt att komma med påståenden när man inte har full koll. Inte alltid bra att vara behjälplig..

Edit: bra att phon hjälper till :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-14 00:08

Har börjat lacka lådorna nu och även lött ihop filtrena. Tycker det var relativt lätt att lista ut vad som skulle kopplas till vad enligt schemat och sen fick jag lite tips från farsan på lödningsteknik då han byggt en hel del själv en gång i tiden (bla. Carlsson). Lackningen var dock lite svårare men det kommer nog ordna sig i slutet av veckan här. Har även tagit lite kort så tanken är att jag kommer kunna lägga ut en guide på exakt hur man bygger ett par piPs.

Edit: En grej som jag tycker är lite oklart dock. På instruktionen står det att basröret skall limmas blött. Vad innebär detta?

Användarvisningsbild
Zed
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2011-07-31
Ort: och Till

Inläggav Zed » 2012-02-14 01:56

philipbtz skrev:Edit: En grej som jag tycker är lite oklart dock. På instruktionen står det att basröret skall limmas blött. Vad innebär detta?


Du ska inte låta limmet torka innan du trycker dit porten, utan det ska va direkt på med lim och sen dit med porten.
Var försiktig då minsta lilla kladd syns rätt väl.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-14 21:55

Nu har jag börjat bygga piPs årsmodell 2012. Tänkte att jag beskriver lite hur jag har gjort så kanske någon annan kan ha nytta av detta. Fick lite hjälp av farsan så det har gått lite snabbare än jag beräknat.

Först slipade vi med 400 sandpapper.

Bild

Bild

Sen torkade vi av dom med luddfritt papper några vändor. Efter detta så körde vi en till omgång men då med lite bensin för att få bort allt fett.

Bild

Sen började sprayning av grundfärgen. Jag valde CRC Pro färg från Claes Ohlson. Valde den gråa grundfärgen och den matt vita ytfärgen. När jag målade körde jag en vända med färg på varje högtalare, väntade ca. 10 minuter och körde en till vända. Jag gjorde detta tills hela burken var slut. Dagen därpå när det helt torkat så slipade jag igen med 400 papper ett varv, torkade med luddfritt papper (inte bensin denna gången givetvis) igen och målade på samma sätt med en hel burk grundfärg igen. När du målar tänk på att skarvarna behöver mycket mer färg än resten av högtalarsidorna.

Jag gjorde följande för varje vända jag målade - jag spraya två omgångar längs med kanterna av högtalaren (alla kanter där MDF:en är sågad i så att säga) och sedan en vända med färg på resten av varje sida. På så vis fick kanterna alltid minst dubbelt så mycket färg som resten av sidan. I slutändan blev det mycket bra.

Efter första burken så syns fortfarande skarvarna.
Bild

Efter andra burken så ser det mycket bättre ut. Man skulle säkert kunna köra en burk till men jag har inte tålamodet att vänta ett dygn extra :P
Bild

Bild

Lödning av filter. Ett tips jag fick lära mig var ett göra en lite ögla med en ena tråden som man sedan trär igenom den andra i. Sen drar man åt knorren som fan med en tång. På så sätt får varje lödning först får en mekanisk koppling. Spolen och den blåa kondingen limades med PL400. Vi ansåg att resten av prylarna inte behövde limmas då de sitter som berget ändå.
Bild
Bild

Lägger till lite mer bilder sen när det hänt mer grejer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-14 22:35

Ni bör nog limma resten med. Det hade varit bra med krympslang på de nakna ledarna också. Det är tajt i lådan med dämpmaterialet och kortslutning vore ju trist.

Är lite osäker på hur dumt det är att spolen ligger över motorsystemets ventilationshål sådär.

Och var lugn, skarvarna kommer tillbaka :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-14 23:03

MagnusÖstberg skrev:Ni bör nog limma resten med. Det hade varit bra med krympslang på de nakna ledarna också. Det är tajt i lådan med dämpmaterialet och kortslutning vore ju trist.

Är lite osäker på hur dumt det är att spolen ligger över motorsystemets ventilationshål sådär.

Och var lugn, skarvarna kommer tillbaka :)


Förhoppningsvis gör det inte så mycket då den spolen sitter med PL400..Man kanske kan köra eltejp på de nakna ledarna?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-14 23:07

Kanon. Har själv lackerat mina i6 med den färgen :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-14 23:10

Någon borde du hitta på iallafall, eletejp kan funka.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster