Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-02-19 13:26

MagnusÖstberg skrev:Mycket glad över att du fick till så fina högtalare och är så nöjd philipbtz :)

Det är nått visst som ger lite extra kärlek till något som man faktiskt fått anstränga sig med tycker jag.


Ja det är ju det. Lärt mig en hel del på att bygga dom också.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2012-02-19 21:03

philipbtz skrev:Fixat lite med min setup och nu låter det helt otroligt. Bästa jag hört utanför Öhmans bio. Hur nöjd som helst :)


Nu ser det mer ut som min invinkling. Så man precis ser ytterkanten, och sen lite till. :)

Schysst att du är nöjd. :D
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
purvis
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-05-06

Inläggav purvis » 2012-05-07 12:44

philipbtz skrev:Så här blev mina filter till slut


Jag håller som bäst på och monterar mina piPs och jag misstänker tyvärr att dina filter är felmonterade. Som jag tolkar det så har du blandat ihop ett motstånd och en konding. Den svarta runda komponenten är en konding och skall enligt min ritning lödas mellan spolen och diskanten.

Jag vill inte ställa till det för dig men jag tycker att det är viktigt att påpeka även om det är lite sent, och jag hoppas att det inte har skadat dina högtalare.

Jag skulle vara tacksam om någon kunde verifiera att jag förstått rätt så att det inte är jag som gör fel.

Användarvisningsbild
Purre
 
Inlägg: 1176
Blev medlem: 2010-01-02
Ort: Eskilstuna

Inläggav Purre » 2012-05-07 13:49

Efter purvis påpekande kollade jag med de ritningar jag har som kom med mina piPs och måste hålla med om att med det underlaget jag har så är en konding och en resistor förväxlade

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-05-07 14:58

Det var många som hade åsikter om smådetaljer när jag byggde dessa men alltså ingen som såg ett sånt grovt fel. Det var mycket synd. Med det sagt skulle jag gärna vilja se vilket underlag ni haft som visar en sådant filterschema. På det jag hade så ser det verkligen ut som om jag gjort rätt. Bild på hur mitt ser ut finns tidigare i tråden.

Sen undrar jag också hur det kommer sig att mina låter så bra om jag kopplat fel? Har inte vart några konstigheter alls faktiskt.

Användarvisningsbild
Purre
 
Inlägg: 1176
Blev medlem: 2010-01-02
Ort: Eskilstuna

Inläggav Purre » 2012-05-07 17:57

På din monteringsanvisning som du fick med råkar du inte ha ett schema? Dels en ritad bild över komponentplacering men även ett schema till det. I schemat är resistorerna ritade som små fyrkanter medan kondingarna är ritade som två parallella streck. Det som avslöjade det för mig nu när jag kollade iaf

EDIT:
http://i42.tinypic.com/f6idf.jpg
Den där bilden du syftar på antar jag. Nu ser man inte så jättebra men den ser ut som samma som jag har.
Iaf längst uppe i högre hörnet på schemat så ser man två parallella streck som visar en konding och där har du valt att byta mot en resistor.
Iofs är frågan hur mycket det blir i skillnad på ljudet när kondingen sitter på minus från diskanten istället för plus. Det är det som är skillnaden nämligen. Kanske inte blir någon uppenbar ljudskillnad.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-05-07 18:07

Purre skrev:På din monteringsanvisning som du fick med råkar du inte ha ett schema? Dels en ritad bild över komponentplacering men även ett schema till det. I schemat är resistorerna ritade som små fyrkanter medan kondingarna är ritade som två parallella streck. Det som avslöjade det för mig nu när jag kollade iaf


Jo när jag kollade över det schemat så såg jag att det mycket riktigt skulle vara tvärtom. Jag gick på själva bilden där storleken på den ritade figuren var mer lik. Sjukt att jag inte kollade upp detta mer noggrant. Tack än en gång för att detta påpekades purvis. Vem vet..när jag gör om det kanske det låter ännu bättre än vad det redan gör. Det roliga är att när jag mätte på högtalaren var det bara någon enstaka Ohm fel vilket lika gärna kunde vara variationen på själva kontaktytan man får och instrumentet i sig.

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2012-05-07 18:35

Bra att felet upptäcktes och nu kan korrigeras. Pingvinlakrits/Sanjuro hade rätt, det är inte svårt att montera piP men tillräckligt svårt för att man bör dubbel/trippelkolla alla moment, för det kan lätt bli fel för en förstagångsmontör. :) Noggrannhet anfalles :wink:
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-07 18:48

Manualen måste bli bättre!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-05-07 18:55

stefanolo skrev:Bra att felet upptäcktes och nu kan korrigeras. Pingvinlakrits/Sanjuro hade rätt, det är inte svårt att montera piP men tillräckligt svårt för att man bör dubbel/trippelkolla alla moment, för det kan lätt bli fel för en förstagångsmontör. :) Noggrannhet anfalles :wink:


Jag har verkligen försökt vara så noggrann det bara går och la därför upp bilder också. Men skulle ha kollat på schemat mer. Tycker det är lite störande att alla säger att allt är så lätt hela tiden. Precis allt man kan är lätt. Så är det bara. Och även för alla som kunde så var det ingen som läste den här tråden som såg felet. Klart alla försöker vara noggranna men man kan bara vara noggrann till sin förmåga. Är tyvärr inte så kunnig i ellära.

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2012-05-07 19:52

Philip jag håller med dig. Det är väldigt lätt att säga att det är lätt men om man som du och jag och några till inte har adekvat utbildning och erfarenhet är det lätt att missa saker som är uppenbara för kunniga/erfarna. Kanske skulle en mer 'Ikea-mässig' monteringsbeskrivning underlätta, men det är ingen garanti för att man ändå underskattar den noggrannhet som behövs.
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-05-07 21:13

Du kan i alla fall nu glädjas åt en ev potentiell uppgradering. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-05-07 21:18

MagnusÖstberg skrev:Manualen måste bli bättre!


Manualen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
purvis
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-05-06

Inläggav purvis » 2012-05-07 21:42

Precis som purre skriver så sitter både resistor och konding i serie med diskanten. Jag är ingen expert på ellära men det skulle kanske kunna vara så att ordningen inte spelar roll. Kanske värt att ringa IÖ innan du eventuellt monterar isär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-07 21:52

Monteringsinstruktionen har länge legat på ftp:n.


Bild
Bild

Spelar väl ingen roll om motståndet byter plats med kondensatorn runt diskanten?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-05-07 22:00

Hade det inte varit Ingvars filter så hade jag vågat svara solklart att det inte spelar roll... Nu sitter jag snarare och funderar över om potentilskillnaden kan göra någon skillnad... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-05-07 22:27

RogerGustavsson skrev:Monteringsinstruktionen har länge legat på ftp:n.

Spelar väl ingen roll om motståndet byter plats med kondensatorn runt diskanten?


Det hade vart helt underbart ifall det inte spelar någon roll så man slipper ta isär allt igen..lödningarna och limningen är liksom gjort för att inte kunna rubbas om man säger så :P. Själv tycker jag de låter bra iaf men jag vill ju inte riskera att något går sönder eller inte låter lika bra som det skulle kunna göra. Kanske får dubbelkolla med IÖ eller är du så pass insatt i el att detta är ett faktum?

Vilken ftp-server är det du syftar på? Sökte lite men hittade ingen info om den. Kan man logga in med sitt faktiskkonto där? Hade vart smidigt att få tillgång till lite mer skisser då jag kommer köpa en center och lite a1:or i sommar.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-05-07 22:32

Nattlorden skrev:Hade det inte varit Ingvars filter så hade jag vågat svara solklart att det inte spelar roll... Nu sitter jag snarare och funderar över om potentilskillnaden kan göra någon skillnad... :lol:

+1
Feel good-känslan. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Inläggav TomKokk » 2012-06-02 16:15

philipbtz skrev:Har gjort en del ändringar i placering då jag inte orkade vänta. Enorm skillnad och är väldigt nöjd.

När det gäller sug efter större system så finns det helt klart men mitt första mål är att fixa 6 a1:or samt en receiver. Helst också en Emotiva XPA-5 för att få Class A/B, linjär återgivning osv. Att Öhmans pi60s skakade soffan typ 5.5 meter från högtalarna när Avaratz drog igång har satt sina spår..någon dag skall jag också ha ett sånt rum. Tyvärr är mitt nuvarande för litet och spelar dessutom på bredden med en betongvägg 20cm bakom huvudet..kommer ju aldrig bli riktigt optimalt så känns inte värt att skaffa fetare saker riktigt än. Men ser fram emot surround.


Dig känner jag ju din armbrytare! *skratt*
Kul att hitta dig här även om du hittade hit före mig! ;-)

Har ju sett några av bilderna men på "AnsiktsBoken"..
Så du fick mecka till filtret än en gång?
Men, men.. Huvudsaken är ju att du klirrade biffen...
Hörlurar..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-03 10:04

philipbtz skrev:
RogerGustavsson skrev:Monteringsinstruktionen har länge legat på ftp:n.

Spelar väl ingen roll om motståndet byter plats med kondensatorn runt diskanten?


Det hade vart helt underbart ifall det inte spelar någon roll så man slipper ta isär allt igen..lödningarna och limningen är liksom gjort för att inte kunna rubbas om man säger så :P. Själv tycker jag de låter bra iaf men jag vill ju inte riskera att något går sönder eller inte låter lika bra som det skulle kunna göra. Kanske får dubbelkolla med IÖ eller är du så pass insatt i el att detta är ett faktum?

Vilken ftp-server är det du syftar på? Sökte lite men hittade ingen info om den. Kan man logga in med sitt faktiskkonto där? Hade vart smidigt att få tillgång till lite mer skisser då jag kommer köpa en center och lite a1:or i sommar.


Eftersom båda komponenterna ligger ensamma i serie med diskanternakan jag inte tänka mig att det spelar roll. Hade varit annat om det funnits komponenter parallellt med diskanten. Har städat i mina mappar så länkarna stämmer inte längre. Kolla i denna mapp, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Ino/

Användarvisningsbild
patjoh
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 2008-08-07

Inläggav patjoh » 2012-06-09 23:17

Om man träffar Ingvar vid avhämtning så kan han (nog) hjälpa till och göra en ritning för dödliga, ej ellärakunniga. Jag har hämtat pi60, bs60 och d2, och varje gång har Ingvar varit mycket behjälplig att rita en For Dummies ritning. Tar Ingvar ca 30 sekunder, och är väldigt bra för mig iallafall. Tack för det Ingvar!

Sen som sagt, gå igenom allting par gånger innan lödning och montering, fota filtret och fråga i efterhand, så sover man lugnast

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re:

Inläggav paa » 2017-01-16 00:36

pingvinlakrits skrev:Smältlim sitter mycket bra om man spritar av fästytan. Helst inte med T-Röd som kan lämna en hinna efter sig. Smältlim fäster ännu bättre om man använder den som heter "Industrial strength". Smältlimmet sitter mycket bra om man gör rätt och håller komponenten på plats i kanske tjugo sekunder med lite lätt tryck tills det satt sig. PL400 sitter permanent men är kladdigt och sulligt och känns "fel" för mig. Jag har aldrig sett någon som har limmat det snyggt med PL400. Silikon _kan_ släppa från en fet yta av samma anledning som smältlimmet. Jag använder helst smältlim. Jag har fått släpp en endaste gång, och det var för att jag inte spritade av ytan utan "tyckte" den var bra, det straffade sig.
Då var det med Panduro hobbys smältstavar, inte de bästa. Bosch Industrial Grade stavar sitter som de skall.
:)

Intressant tips om limstavarna som jag missat, det måste jag prova. Jag har ju bara haft negativa upplevelser av smältlim hittills, ska bli intressant att se vad sprittvättning och seriös limstav kan ge.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav Rydberg » 2017-01-16 01:26

Jag har använt Pattex limstavar och spritat av innan, har alltid funkat ypperligt och jag har monterat ett tvåställigt antal piP samt ett gäng andra Ino.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav IngOehman » 2017-01-16 01:33

Jag har också lyckats bra med smältlim, men måste även erkänna att jag måste skärpa mig för att det skall blir bra. Så det gör jag förstås.

Problemet som jag ser det är iver. Alltså, om man börjar smältlimma när det känns som man nog kan börja, så kommer smältlimspickadollen alltid att vara för kall, och perfekt redo att börja användas är den precis när man är klar. :oops:

Tricket är att faktiskt låda det ta tid, genom att faktiskt ta tid! En klassiskt äggklocka är ett bra hjälpmedel. Man FÅR inte börja innan det plingat! Hur limnödig man än är!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav DVD-ai » 2017-01-16 13:06

Hahaha det där låter så underbart knäppt hela limnödig grejen :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav Fostex » 2017-01-16 14:58

Jag väntar alltid tills det har börjat rinna en droppe lim ur munstycket på min picka, vet inte om det är gängse för alla modeller, men då vet man att den är uppvärmd "hela vägen".
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav i » 2017-01-16 15:45

Rydberg skrev:Jag har använt Pattex limstavar och spritat av innan, har alltid funkat ypperligt och jag har monterat ett tvåställigt antal piP samt ett gäng andra Ino.


Vad slags sprit har du använt ? (M t p kommentaren ovan om att T-röd lämnar hinna efter sig.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav philipbtz » 2017-01-16 18:17

Isopropyl-alkohol borde vara bra skit.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav i » 2017-01-18 19:01

philipbtz skrev:Isopropyl-alkohol borde vara bra skit.


Var köper man det? (Alternativt vilka "handelsnamn" finns det för det?)

(De flesta alkoholblandningar tycks innehålla diverse inblandningar av till synes irrelevanta ämnen.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav paa » 2017-01-18 19:05

Nu har jag letat efter smältlim som ska heta "Bosch Industrial Grade" men inte hittat något med den beteckningen.
Nån som vet vad som menas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PAL14 och 4 gäster