Förklaring till antal moduler infra- vs. profundus- önskas

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-08-05 15:07

Man blir inte mindre nöjd med att gå den slutna vägen efter att ha sett de kurvorna. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-05 15:14

Möjligt, men man skall vara medveten om att det är ytterst lite musik som har nytta av effekten i lågbasregistret, men över avstämningen så blir ju disten teoretiskt rätt mycket bättre/mindre.

Men det kostar flis.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-08-05 16:43

Men om man är cineast är ju slutet den enda vägen att gå. :wink:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-08-05 17:15

bakerman22 skrev:Men om man är cineast är ju slutet den enda vägen att gå. :wink:


Du menar såsom Mr. Bolton;

http://www.youtube.com/watch?v=GI6CfKcM ... ata_player

8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-08-05 17:29

Glebster skrev:
bakerman22 skrev:Men om man är cineast är ju slutet den enda vägen att gå. :wink:


Du menar såsom Mr. Bolton;

http://www.youtube.com/watch?v=GI6CfKcM ... ata_player

8)


Japp, du har fattat! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-05 19:57

bakerman22 skrev:Men om man är cineast är ju slutet den enda vägen att gå. :wink:


Det beror på vilken typ av film man föredrar!

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-08-05 20:33

RogerGustavsson skrev:
bakerman22 skrev:Men om man är cineast är ju slutet den enda vägen att gå. :wink:


Det beror på vilken typ av film man föredrar!


Tror att större delen av befolkningen tittar på filmerna som släpps idag, så jag tycker att det är en bra utgångspunkt. :wink:
Det finns lågbas i väldigt många nysläpp idag.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2012-08-05 21:07

Den där diskussionen kan väl hållas i en annan tråd?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-08-05 21:29

shifts skrev:Den där diskussionen kan väl hållas i en annan tråd?


Har den största respekt för att vi ska hålla oss till ämnet men är inte applikationen rätt avgörande för huruvida den här diskussionen är angelägen eller helt överflödig?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2012-08-05 21:54

Jocke skrev:
shifts skrev:Den där diskussionen kan väl hållas i en annan tråd?


Har den största respekt för att vi ska hålla oss till ämnet men är inte applikationen rätt avgörande för huruvida den här diskussionen är angelägen eller helt överflödig?


Den diskussionen de glider in på har redan avverkats ett antal gånger och den är rätt trist.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-08-05 22:19

OK...

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-08-06 00:49

Oavsett så kommer jag ALDRIG köra annat än slutet i resten av mitt liv. :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-08-06 01:10

LasseA skrev:
IngOehman skrev:Men oavsett allt detta så tycker jag simuleringen visar varför man behöver ta i ungefär 3 ggr mera med inframoduler än med profundus, det vill säga de nära 10 dB (närmare 10 än 9, Magnus ;)) för att det inte skall spelas i botten i "förtid".
Jag vet inte om det nödvändigtvis krävs 3 ggr fler moduler om de är slutna, då jag simulerar verkar det vara nästan jämnt skägg med 2 slutna mot en BR, en bild som försöker illustrera detta (matar in så mycket effekt som respektive element klarar utan att överskrida sin MOL-kurva, i BR-fallet så behövs ett HP-filter också):
Bild
Visst, om man ska vara garanterad att de slutna klarar mer än BR så är det väl 3 som gäller men för att nå ungefär samma nivå så tycker jag 2 verkar räcka. Med reservation för att avstämning, lådstorlek etc kan påverka resultatet. Nackdelen med BR är ju att de i princip kräver ett HP-filter också för att inte gå över xmax långt ner i frekvens.

Edit: ändrade avstämning på BR till 15Hz för att få en kurva som ligger närmare den slutnas.

Är inte säker på att jag hänger med i ditt resonamang.

Om man tittar på förmåga inom basreflexlådans bandbredd så kommer den
slutna lådan 12 dB efter, och även om man dubblar dem så ligger de 6 dB
efter.

Ökar man antalet en faktor tre så ligger de bara 2 dB efter, och det tycker
jag nog duger. Men basreflexlådan kan fortfarande spela starkare än de tre
slutna lådorna tillsammans, så länge vi begränsar oss till registret som bas-
reflexlådan återger och utgår ifrån att vilken signal som helst därinom kan
komma att spelas.

Vid lägre frekvenser så kan nog de slutna lådorna förefalla vara överlägsna,
men då glömmer man nog att de, om det skall vara någon vits med dem, ju
behöver bashöjas rejält. Och då klaras i praktiken ändå inte väsenligt större
insignaler (såsom de ser ut före eq) än basreflexlådan.

- - -

Så jag vidhåller - i trippel utgåva når de slutna lådorna nästan basreflexens
kapacitet, och på köpet får man infra-registret. Men priset man får betala
är en nästan tredubblad prislapp.

Om det är värt det eller inte är upp till var och en att bedöma.


Vh, iö

- - - - -

PS. Basreflexlådan klarar mer än 106 dB vid alla frekvenser ned till 14 Hz,
enligt din simulering. De dubbla slutna lådorna klarar bara 100 dB ned till
samma frekvens. Så skall de klara basreflexlådans min-förmåga inom samma
bandbredd så behöver man faktiskt 4 stycken slutna lådor.

Men eftersom det är sällsynt att bara en enda frekvens som ianspråktar hela
basmodulsystemets kapacitet, vinner den slutna lådan lite på att klara av lite
mera vid högre frekvenser - trots att dessa inte tar så mycket slaglängd alls.

Så jag tycker det är rimligt att approximera att man behöver trippla infra-
modulerna för att nå upp till profundus-kapacitet. Men - man kan hävda att
man behöver kvadruppla dem!

Det finns dock inget entydligt svar på frågan innan man vet på förhand hur
alla framtidens musiksignaler kommer att se ut... ;)
Senast redigerad av IngOehman 2012-08-06 01:21, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-08-06 01:18

Jag måste vara dum i huvet, för att jag förstår inte varför inte tre slutna spelar ifrån en basreflex ganska rejält över avstämningen där porten inte bidrar så mycket... :oops:

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2012-08-06 06:48

Det gör de ju, Bakerman22.
Tråden har snävat in diskussionen att bara handla om det smala frekvensbandet kring basreflexportens avstämning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 07:55

lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Tråden har snävat in diskussionen att bara handla om det smala frekvensbandet kring basreflexportens avstämning.


Precis. Både under och över portens verkningsområde så finns det självklart mer att ta av med fler slutna lådor jämfört med färre portade.

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2012-08-06 09:20

IngOehman skrev:Är inte säker på att jag hänger med i ditt resonamang.
Du får läsa mina senare inlägg i tråden och titta på den sista bilden, jag har reviderat min uppfattning :)

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-08-06 09:21

lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Tråden har snävat in diskussionen att bara handla om det smala frekvensbandet kring basreflexportens avstämning.


Så man måste ha tre gånger så många slutna för att dom ska hänga på en portad under ett spann av kanske 5-10Hz...?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2012-08-06 09:23

bakerman22 skrev:
lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Tråden har snävat in diskussionen att bara handla om det smala frekvensbandet kring basreflexportens avstämning.


Så man måste ha tre gånger så många slutna för att dom ska hänga på en portad under ett spann av kanske 5-10Hz...?


Något sådant, ja.
Inga anknytningar

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2012-08-06 09:32

Wolfie skrev:
bakerman22 skrev:
lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Tråden har snävat in diskussionen att bara handla om det smala frekvensbandet kring basreflexportens avstämning.


Så man måste ha tre gånger så många slutna för att dom ska hänga på en portad under ett spann av kanske 5-10Hz...?


Något sådant, ja.
Titta på den sista bilden jag visade, i praktiken slår BR 2 slutna över större delen av användbara frekvensområdet (allt >13Hz).

LasseA skrev:För att undvika missförstånd så kompletterar jag med en till bild, slutna lådorna utan HP-filter, BR med.
Bild
Får väl redivera mitt tidigare inlägg med att det onekligen ser ut som om det krävs 3 slutna lådor för att klå en BR :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2012-08-06 09:45

Skiljer ju knappt mer än en dB. Försumbart ;)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Inläggav Tumme » 2012-08-06 10:00

Vore kul om det fanns en jämförelse mellan basreflex x2 och x3 också och inte bara x1.

Thomas

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2012-08-06 10:08

Tumme skrev:Vore kul om det fanns en jämförelse mellan basreflex x2 och x3 också och inte bara x1.

Thomas
Du kan flytta upp BR-kurvan med 6/9 (ca) dB bara.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2012-08-06 10:16

adzer skrev:
lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Tråden har snävat in diskussionen att bara handla om det smala frekvensbandet kring basreflexportens avstämning.


Precis. Både under och över portens verkningsområde så finns det självklart mer att ta av med fler slutna lådor jämfört med färre portade.


Men varför denna fascination av det lilla frekvensspannet där porten hjälper till? Sitter folk och lyssnar på uteslutande på dubstep eller liknande som har stark signal i det området?
Jag dimensionerar bassystem för att den SVAGASTE delen av det ska vara tillräckligt stark, hur väl den STARKASTE delen fungerar är inte viktigt för mig.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 10:24

steveo1234 skrev:
adzer skrev:
lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Tråden har snävat in diskussionen att bara handla om det smala frekvensbandet kring basreflexportens avstämning.


Precis. Både under och över portens verkningsområde så finns det självklart mer att ta av med fler slutna lådor jämfört med färre portade.


Men varför denna fascination av det lilla frekvensspannet där porten hjälper till? Sitter folk och lyssnar på uteslutande på dubstep eller liknande som har stark signal i det området?
Jag dimensionerar bassystem för att den SVAGASTE delen av det ska vara tillräckligt stark, hur väl den STARKASTE delen fungerar är inte viktigt för mig.


Jag håller helt med och just därför är portade lådor så bra.

Säg att ditt mål är att kunna återge ner till 20Hz, under det bryr du dig inte om.
I princip alla bassystem så kommer den lägsta frekvensen ha lägst känslighet och MOL vilket gör att det är här som problemet ligger. Din svagaste punkt sas.
Sätter du då en port där avstämd till 20Hz så har du helt plötsligt förstärkt den svagaste punkten. Nu kanske din svagaste punkt är på 35Hz istället, men denna ligger då kanske 10dB högre i känslighet än din tidigare lägsta punkt på 20Hz.

Du har dock ingen direkt nytta av att området runt porten kan spela mycket högre än området ovan. Det är precis som du säger den lägsta punkten som är det väsentliga, men du har nu en högre känslighet på din lägsta punkt med dina portade lådor jämfört med dina slutna. Och denna ökning yttrar sig till ca 9-10dB vilket är en tredubbling av antalet korrelerade källor.

Är du med nu?

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2012-08-06 10:29

adzer skrev:
steveo1234 skrev:
adzer skrev:
lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Tråden har snävat in diskussionen att bara handla om det smala frekvensbandet kring basreflexportens avstämning.


Precis. Både under och över portens verkningsområde så finns det självklart mer att ta av med fler slutna lådor jämfört med färre portade.


Men varför denna fascination av det lilla frekvensspannet där porten hjälper till? Sitter folk och lyssnar på uteslutande på dubstep eller liknande som har stark signal i det området?
Jag dimensionerar bassystem för att den SVAGASTE delen av det ska vara tillräckligt stark, hur väl den STARKASTE delen fungerar är inte viktigt för mig.


Jag håller helt med och just därför är portade lådor så bra.

Säg att ditt mål är att kunna återge ner till 20Hz, under det bryr du dig inte om.
I princip alla bassystem så kommer den lägsta frekvensen ha lägst känslighet och MOL vilket gör att det är här som problemet ligger. Din svagaste punkt sas.
Sätter du då en port där avstämd till 20Hz så har du helt plötsligt förstärkt den svagaste punkten. Nu kanske din svagaste punkt är på 35Hz istället, men denna ligger då kanske 10dB högre i känslighet än din tidigare lägsta punkt på 20Hz.

Du har dock ingen direkt nytta av att området runt porten kan spela mycket högre än området ovan. Det är precis som du säger den lägsta punkten som är det väsentliga, men du har nu en högre känslighet på din lägsta punkt med dina portade lådor jämfört med dina slutna. Och denna ökning yttrar sig till ca 9-10dB vilket är en tredubbling av antalet korrelerade källor.

Är du med nu?


Glömde bort att folk beskär sina signaler med hp-filter. :oops:
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 10:32

steveo1234 skrev:
Glömde bort att folk beskär sina signaler med hp-filter. :oops:


Ja gör du inte det så bottnar du ju dina portade lådor utan minsta problem(relativt) så fort det kommer infratoner.
Jag förespråkar HP filter även på slutna lådor. För kommer det en 2-3Hz signal så säger det ofta crash i basarna.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2012-08-06 11:37

adzer skrev:
steveo1234 skrev:
Glömde bort att folk beskär sina signaler med hp-filter. :oops:


Ja gör du inte det så bottnar du ju dina portade lådor utan minsta problem(relativt) så fort det kommer infratoner.
Jag förespråkar HP filter även på slutna lådor. För kommer det en 2-3Hz signal så säger det ofta crash i basarna.


Ja, det är ju sant. Personligen tycker jag dock att LLT-varianten av portade lådor är snyggast och då behövs inte HP-filtret iheller.

Har du testat det i praktiken? Signaler på 2-3hz HP-filtreras vanligtvis mycket hårt av källa/processor/filter/slutsteg till den graden att de inte längre utgör ett problem såvida man inte aktivt valt komponenter för att undivika detta.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-06 11:44

Då har man för få, och spelar på marginalen redan.

Men ärligt talat, det är ju inte så svårt att ta reda på vad man behöver, det är ju bara att titta på sin normala medelnivå och se till att bassystemet kan spela 15dB starkare vid 4Hz :D

Du har väl två basreflexlådor, jag har lagt min nivå på 8 slutna. Med insikten av att det för min del kan sluta med 12 stycken.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 11:45

steveo1234 skrev:
Ja, det är ju sant. Personligen tycker jag dock att LLT-varianten av portade lådor är snyggast och då behövs inte HP-filtret iheller.

Har du testat det i praktiken? Signaler på 2-3hz HP-filtreras vanligtvis mycket hårt av källa/processor/filter/slutsteg till den graden att de inte längre utgör ett problem såvida man inte aktivt valt komponenter för att undivika detta.


Ja det är ju en lösning.

Nej jag har ju inga slutna lådor så har inte kunnat testa det, men jag vet ju hur mina lådor beter sig när jag spelar 15Hz toner bara och räknar man på det så krävs det sjuk kapacitet på slutna lådor för att kunna återge 3-5Hz. Dock som du skriver så har de flesta inte utrustning för att återge dessa signaler, men det finns flertalet personer på detta forumet som valt elektronik specifikt för att de har en väldigt låg undre gränsfrekvens så de får se upp.


Bäst är om man utformar anläggningen efter sina specifika omständigheter och inte går på några tumregler, men en HP är ett enkelt sätt att rädda sina basar från att gå sönder enligt mig.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster