Förklaring till antal moduler infra- vs. profundus- önskas

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-08-09 09:26

Nattlorden skrev:Ni är kanske inte överrens om vad "tjäna slaglängd" betyder?


Det är rätt uppenbart vad som avses om man läser lite noggrannare och försöker förstå hela kontexten men visst är det lite rörigt när det blandas referensnivåer på lågnivå med högnivå och akustiska med elektriska. Liten uppstramning av texterna skulle göra det hela klarare misstänker jag.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-08-09 19:31

Ok, du förstår, och det är till och med uppenbart säger du. Men berätta då!


Vad menade Steveo1234 när han skrev att man sparar slaglängd när man använder en större låda?

Jag har sett flera stycken påstå att de nu förstår vad han menade, men ingen (han själv inräknad) vill förklara, det vill säga redogör för vad han menade, eller rättare sagt förklara hur det han skrev kunde betyda det jag och flera andra skrev när vi invände. :?


Skulle gärna vilja veta också. :) Alltså hur det han skrev kan betyda något annat än det som det såg ut att betyda.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2012-08-09 20:41

IngOehman skrev:Ok, du förstår, och det är till och med uppenbart säger du. Men berätta då!


Vad menade Steveo1234 när han skrev att man sparar slaglängd när man använder en större låda?

Jag har sett flera stycken påstå att de nu förstår vad han menade, men ingen (han själv inräknad) vill förklara, det vill säga redogör för vad han menade, eller rättare sagt förklara hur det han skrev kunde betyda det jag och flera andra skrev när vi invände. :?


Skulle gärna vilja veta också. :) Alltså hur det han skrev kan betyda något annat än det som det såg ut att betyda.


Vh, iö


Men det var ju roligt...jag menar att annars brukar det vara tvärtom oftast...att det kan vara svårt att förstå dig...jag tycker vi drar ut på detta ett tag... :wink:

Just kidding IÖ, no harm I hope...? :)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 2004-05-12

Inläggav Kitchenmaster » 2012-08-09 23:17

Min gissning på vad Steveo menar med att han minskar slagdlängden är att han kan sänka nivån till sina basar och att han därmed minskar slaglängden, jämfört med om han inte sänkt nivån. Detta tack vare hans systems relativt höga känslighet i djupaste basen.

Har dock svårt att se på vilket sätt den sänkningen har någon relevans i denna diskussion, samma luftvolym måste ju flyttas i vilket fall. Så faktum kvarstår: Jämfört med "ett slutet system med samma konarea som har högre avrullning och där nivån höjs elektiskt för att ge samma tonkurva" sparar han effekt med sitt system, men så klart inte slaglängd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-09 23:39

Jag tror nog han har fint rumslyft i lågbasen och han skulle fått se på andra bullar om han spelat basarna utomhus.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-08-10 08:16

Jag plusettar både köksmästaren och östberg!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2012-08-10 09:35

IngOehman skrev:Ok, du förstår, och det är till och med uppenbart säger du. Men berätta då!


Vad menade Steveo1234 när han skrev att man sparar slaglängd när man använder en större låda?

Jag har sett flera stycken påstå att de nu förstår vad han menade, men ingen (han själv inräknad) vill förklara, det vill säga redogör för vad han menade, eller rättare sagt förklara hur det han skrev kunde betyda det jag och flera andra skrev när vi invände. :?


Skulle gärna vilja veta också. :) Alltså hur det han skrev kan betyda något annat än det som det såg ut att betyda.


Vh, iö


Det är inte så mycket en fråga om att jag inte VILL berätta. Jag vill förklara så att du förstår och kan tycka till. Mitt problem är att jag inte förstår HUR jag ska förklara. När jag läser mina egna inlägg så är det för mig helt uppenbart vad jag menar. Men, det är det ju inte för dig.
Kanske skulle köra lite simuleringar och lägga upp. Det är ju alltid enklare att diskutera kring bilder än text.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2012-08-10 09:37

Kitchenmaster skrev:Min gissning på vad Steveo menar med att han minskar slagdlängden är att han kan sänka nivån till sina basar och att han därmed minskar slaglängden, jämfört med om han inte sänkt nivån. Detta tack vare hans systems relativt höga känslighet i djupaste basen.


Precis. Och den känsligheten kommer av att lådan inte är för liten och minskar känsligheten

Kitchenmaster skrev:Har dock svårt att se på vilket sätt den sänkningen har någon relevans i denna diskussion, samma luftvolym måste ju flyttas i vilket fall. Så faktum kvarstår: Jämfört med "ett slutet system med samma konarea som har högre avrullning och där nivån höjs elektiskt för att ge samma tonkurva" sparar han effekt med sitt system, men så klart inte slaglängd.


Hur tänker du där? För mig så är innebär varje watt att ett bestämt antal mm slaglängd används (för slutna lådor, allt annat lika). Halverar jag effekten så minskar slaglängden också.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-10 09:37

Jag tycker att ni bägge är lätta att förstå, men ni har vitt skilda sätt att skriva på så man får tänka lite annorlunda när man läser.

Men vräng upp lite bilder vet ja, Hjälper säkert :)

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2012-08-10 09:39

MagnusÖstberg skrev:Jag tror nog han har fint rumslyft i lågbasen och han skulle fått se på andra bullar om han spelat basarna utomhus.


Helt klart. Under 40hz eller så ungefär så sticker rumslyften rätt ordentligt. Och eftersom basarna inte faller av förrän långt under det så summeras de två kurvorna ihop till en kraftig och trevlig ökning precis där det behövs som mest, dvs under 20-30hz.
Free lunch!

Hur basarna spelar utomhus kan jag gå ut i trädgården och lyssna på för övrigt. Baksidan av elementen spelar ju dit :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-10 09:40

steveo1234 skrev:Hur tänker du där? För mig så är innebär varje watt att ett bestämt antal mm slaglängd används (för slutna lådor, allt annat lika). Halverar jag effekten så minskar slaglängden också.


I samma låda ja.
Två element kommer inte slå lika långt i olika lådor.

Matar du in samma effekt i två identiska element men i olika lådor så kommer den lådan som är större att få mer slaglängd och därgenom högre känslighet.

Det som gör att mindre lådor har lägre känslighet i basen är luftfjädern som bromsar konen och begränsar slaglängden.
Du måste då tillföra mer effekt för att få samma slaglängd.

Du sparar således ingen slaglängd alls för ett givet ljudtryck med större lådor. Det du sparar är effekt ty större lådor har en högre känslighet i basen.


Klarare nu?

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2012-08-10 10:18

adzer skrev:
steveo1234 skrev:Hur tänker du där? För mig så är innebär varje watt att ett bestämt antal mm slaglängd används (för slutna lådor, allt annat lika). Halverar jag effekten så minskar slaglängden också.


I samma låda ja.
Två element kommer inte slå lika långt i olika lådor.

Matar du in samma effekt i två identiska element men i olika lådor så kommer den lådan som är större att få mer slaglängd och därgenom högre känslighet.

Det som gör att mindre lådor har lägre känslighet i basen är luftfjädern som bromsar konen och begränsar slaglängden.
Du måste då tillföra mer effekt för att få samma slaglängd.

Du sparar således ingen slaglängd alls för ett givet ljudtryck med större lådor. Det du sparar är effekt ty större lådor har en högre känslighet i basen.


Klarare nu?


Glasklart. Men, min tidigare poäng har inte kommit fram. Och nu kommer jag inte ens ihåg vad min poäng var längre :)

Eller så har jag tänkt fel och blandat ihop effekt med resulterande slaglängd utan att tänka på effektiviteten. Fast, det vore ju dumt, det var ju hela min poäng från början.

Får läsa om tråden och återkomma!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-10 10:21

steveo1234 skrev:
Glasklart. Men, min tidigare poäng har inte kommit fram. Och nu kommer jag inte ens ihåg vad min poäng var längre :)

Eller så har jag tänkt fel och blandat ihop effekt med resulterande slaglängd utan att tänka på effektiviteten. Fast, det vore ju dumt, det var ju hela min poäng från början.

Får läsa om tråden och återkomma!


Haha gör du så och återkom :D

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-08-10 11:31

steveo1234 skrev:
Kitchenmaster skrev:Min gissning på vad Steveo menar med att han minskar slagdlängden är att han kan sänka nivån till sina basar och att han därmed minskar slaglängden, jämfört med om han inte sänkt nivån. Detta tack vare hans systems relativt höga känslighet i djupaste basen.


Precis. Och den känsligheten kommer av att lådan inte är för liten och minskar känsligheten

Ja, och det minskar effektbehovet, men INTE behovet av slaglängd, så
det är fortfarande oklart hur det du skrev kan stämma. Men om du inte
kan berätta, så vad är det som ni som plötsligt berättade att ni förstod,
förstod?

Och skall man vara noga så minskar ju inte effektbehovet av att effekt-
tåligheten går ned heller (vilket den gör, med känslighetsökningen) för vid
högre frekvenser behöver man ju ändå samma effekt, men man sparar lite
effekt (vilket väl var din ursprungliga formulering, som jag håller med om).

Så det man får med en stor sluten låda är en konstruktion som inte kan
flytta mera luft, som inte ger mindre membranrörelser, men som kräver
mera olika effekt (för maxljudtryck) vid olika frekvenser, det vill säga som
är svårare att driva optimalt.

steveo1234 skrev:
Kitchenmaster skrev:Har dock svårt att se på vilket sätt den sänkningen har någon relevans i denna diskussion, samma luftvolym måste ju flyttas i vilket fall. Så faktum kvarstår: Jämfört med "ett slutet system med samma konarea som har högre avrullning och där nivån höjs elektiskt för att ge samma tonkurva" sparar han effekt med sitt system, men så klart inte slaglängd.


Hur tänker du där? För mig så är innebär varje watt att ett bestämt antal mm slaglängd används (för slutna lådor, allt annat lika). Halverar jag effekten så minskar slaglängden också.

Nej, och det är nog där du tänker fel. Dubbelt fel faktiskt.

1. Om du halverar antalet watt så betyder det en 29,3%ig minskning av
slaglängden (allt annat lika) inte en halvering.

2. Och om du halverar antalet watt på grund av en större lådvolym som
ger högre känslighet, så kommer dessutom slaglängden inte att minska
alls.

Den större känsligheten betyder förvisso fler dB per volt in (det tror jag
att alla inser).

Men det innebär ju också fler mm slag per volt in! Det vill säga att man
förlorar lika mycket (mekanisk) effekttålighet som man vunnit verknings-
grad.

- - -

Sammanfattning:

1. Man sparar inte någon slaglängd på större lådvolym, och

2. Det är fortfarande ett mysterium vad de som plötsligt sade sig förstå,
förstod.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-08-10 11:44

adzer skrev:
steveo1234 skrev:Hur tänker du där? För mig så är innebär varje watt att ett bestämt antal mm slaglängd används (för slutna lådor, allt annat lika). Halverar jag effekten så minskar slaglängden också.


I samma låda ja.
Två element kommer inte slå lika långt i olika lådor.

Matar du in samma effekt i två identiska element men i olika lådor så kommer den lådan som är större att få mer slaglängd och därgenom högre känslighet.

Det som gör att mindre lådor har lägre känslighet i basen är luftfjädern som bromsar konen och begränsar slaglängden.
Du måste då tillföra mer effekt för att få samma slaglängd.

Du sparar således ingen slaglängd alls för ett givet ljudtryck med större lådor. Det du sparar är effekt ty större lådor har en högre känslighet i basen.


Klarare nu?

Var inte du en av dem (du, Naqref och jonasp) som sade sig förstå det
som Steveo1234 skrev, och som inte invände?

Men nu invänder du ju på samma grunder som jag gjort hela tiden. Hur
skall du ha det?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-10 11:58

IngOehman skrev:Var inte du en av dem (du, Naqref och jonasp) som sade sig förstå det
som Steveo1234 skrev, och som inte invände?

Men nu invänder du ju på samma grunder som jag gjort hela tiden. Hur
skall du ha det?


Vh, iö


Ja jag förstår vad han menar(tror jag), men han har rört ihop det lite så försöker bara förklara hur det är.
Att jag förstår vad han menar är inte samma sak som att jag anser att det han skrev var korrekt.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-08-10 12:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-08-10 12:00

IngOehman skrev:
adzer skrev:
steveo1234 skrev:Hur tänker du där? För mig så är innebär varje watt att ett bestämt antal mm slaglängd används (för slutna lådor, allt annat lika). Halverar jag effekten så minskar slaglängden också.


I samma låda ja.
Två element kommer inte slå lika långt i olika lådor.

Matar du in samma effekt i två identiska element men i olika lådor så kommer den lådan som är större att få mer slaglängd och därgenom högre känslighet.

Det som gör att mindre lådor har lägre känslighet i basen är luftfjädern som bromsar konen och begränsar slaglängden.
Du måste då tillföra mer effekt för att få samma slaglängd.

Du sparar således ingen slaglängd alls för ett givet ljudtryck med större lådor. Det du sparar är effekt ty större lådor har en högre känslighet i basen.


Klarare nu?

Var inte du en av dem (du, Naqref och jonasp) som sade sig förstå det
som Steveo1234 skrev, och som inte invände?

Men nu invänder du ju på samma grunder som jag gjort hela tiden. Hur
skall du ha det?


Vh, iö


Varför denna attityd, läge att tagga ner kanske?! Förövrigt tycker jag att dina inlägg i debatten är lagom långa, intressant och tydliga. :)

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-08-12 01:10

Var hamnar transientsvaret i denna diskussion...?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-08-12 10:06

IngOehman skrev:...
1. Om du halverar antalet watt så betyder det en 29,3%ig minskning av slaglängden (allt annat lika) inte en halvering.
...
Vh, iö


Och det betyder i sin tur att någon mm hit och dit på Xmax betyder otroligt mycket mer än man skulle kunnat tro?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-08-12 10:36

Vad sägs om detta; Vid en given insignal så vinner man slaglängd med en större låda.

D v s man vinner inte maximal slaglängd men för små signaler så vinner man ljudtryck och därmed slaglängd.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2012-08-12 11:01

Naqref skrev:Vad sägs om detta; Vid en given insignal så vinner man slaglängd med en större låda.

D v s man vinner inte maximal slaglängd men för små signaler så vinner man ljudtryck och därmed slaglängd.


P.g.a. den minskade luftfjäderdämpningen menar du då förståss?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-09-20 14:26

IngOehman skrev:1. Om du halverar antalet watt så betyder det en 29,3%ig minskning av
slaglängden (allt annat lika) inte en halvering.

Vh, iö


Jag tyder det så att 29,3% kortare slaglängd ger 3 dB lägre ljudtryck och halva effekten tillgänglig för odistat ljud.
Halva slaglängden borde då ge 6 dB lägre ljudtryck, och kan då utnyttja bara en fjärdedel så mycket effekt?
Men sen har vi ju termisk kompression och portförluster också, så det är ingen enkel kalkyl.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-09-20 15:27

Naqref skrev:Vad sägs om detta; Vid en given insignal så vinner man slaglängd med en större låda.

D v s man vinner inte maximal slaglängd men för små signaler så vinner man ljudtryck och därmed slaglängd.

Ja, självklart, men vinner, tjänar och sparar är inte synonymer.

Om en given insignal ger större slag så sparar man inte slag, möjligen så
slösar man slag. Men bäst är väl att säga att man vinner effekt, eftersom
det är effekt man vinner (i betydelsen få behålla mera oanvänd).

Och vad vinner man på det? Det enda man vinner är talspole-temperatur,
men baksidan är att den förstärkare som man har valt (och vars storlek ju
ändå inte kan minskas eftersom den ju skall räcka vid lite högre frekvenser)
får "ökad förmåga att spela sönder elementen mekaniskt" vid låga frekven-
ser. Det är inte en fördel. Det är en nackdel.

Förvisso finns lösningar på saken, och det går alldeles utmärkt att bygga
intelligenta klippkretser med rätt frekvensberoende, men jag ser inte att
några sådana används, och då återstår i princip bara nackdelar med att
välja en onödigt stor lådvolym.

Lagom är bäst! :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2012-09-20 15:36

IÖ: Det innebär ju man enkelt kan sänka disten i rummet bara genom att öka antalet basar till fler än man behöver för att undvika att de slår längre än Xmech. Det klarar de flesta av med ett knappt dussing peerless XLS eller liknande.

Eller för att sammanfatta: Om man bortser från fördelarna så finns det bara nackdelar kvar :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-20 15:52

steveo1234 skrev:IÖ: Det innebär ju man enkelt kan sänka disten i rummet bara genom att öka antalet basar till fler än man behöver för att undvika att de slår längre än Xmech. Det klarar de flesta av med ett knappt dussing peerless XLS eller liknande.

Eller för att sammanfatta: Om man bortser från fördelarna så finns det bara nackdelar kvar :)


Det är inga problem alls att se till så att basarna inte slår längre än Xmech. Det sköter basarna själva 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-20 16:47

adzer skrev:
steveo1234 skrev:IÖ: Det innebär ju man enkelt kan sänka disten i rummet bara genom att öka antalet basar till fler än man behöver för att undvika att de slår längre än Xmech. Det klarar de flesta av med ett knappt dussing peerless XLS eller liknande.

Eller för att sammanfatta: Om man bortser från fördelarna så finns det bara nackdelar kvar :)


Det är inga problem alls att se till så att basarna inte slår längre än Xmech. Det sköter basarna själva 8)


Jag har sett flera exempel på där basarna inte skött det särskillt bra :P
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-20 20:42

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:
steveo1234 skrev:IÖ: Det innebär ju man enkelt kan sänka disten i rummet bara genom att öka antalet basar till fler än man behöver för att undvika att de slår längre än Xmech. Det klarar de flesta av med ett knappt dussing peerless XLS eller liknande.

Eller för att sammanfatta: Om man bortser från fördelarna så finns det bara nackdelar kvar :)


Det är inga problem alls att se till så att basarna inte slår längre än Xmech. Det sköter basarna själva 8)


Jag har sett flera exempel på där basarna inte skött det särskillt bra :P


Hehe de kanske inte mår så bra, men de kan aldrig överskrida xmech. Såvida inte hela talspolen flyger iväg då ^^

Det vore något :D

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2012-09-21 08:14

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:
steveo1234 skrev:IÖ: Det innebär ju man enkelt kan sänka disten i rummet bara genom att öka antalet basar till fler än man behöver för att undvika att de slår längre än Xmech. Det klarar de flesta av med ett knappt dussing peerless XLS eller liknande.

Eller för att sammanfatta: Om man bortser från fördelarna så finns det bara nackdelar kvar :)


Det är inga problem alls att se till så att basarna inte slår längre än Xmech. Det sköter basarna själva 8)


Jag har sett flera exempel på där basarna inte skött det särskillt bra :P


Hehe de kanske inte mår så bra, men de kan aldrig överskrida xmech. Såvida inte hela talspolen flyger iväg då ^^

Det vore något :D


Titta lite på youtube videos eller på realmofexcursion.com för lite spännande wooferförgörande porr :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-21 10:21

steveo1234 skrev:
Titta lite på youtube videos eller på realmofexcursion.com för lite spännande wooferförgörande porr :)


Tack för tipset :D
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-09-21 14:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-09-21 14:17

IngOehman skrev:
Naqref skrev:Vad sägs om detta; Vid en given insignal så vinner man slaglängd med en större låda.

D v s man vinner inte maximal slaglängd men för små signaler så vinner man ljudtryck och därmed slaglängd.

Ja, självklart, men vinner, tjänar och sparar är inte synonymer.

Om en given insignal ger större slag så sparar man inte slag, möjligen så
slösar man slag. Men bäst är väl att säga att man vinner effekt, eftersom
det är effekt man vinner (i betydelsen få behålla mera oanvänd).

Och vad vinner man på det? Det enda man vinner är talspole-temperatur,
men baksidan är att den förstärkare som man har valt (och vars storlek ju
ändå inte kan minskas eftersom den ju skall räcka vid lite högre frekvenser)
får "ökad förmåga att spela sönder elementen mekaniskt" vid låga frekven-
ser. Det är inte en fördel. Det är en nackdel.

Förvisso finns lösningar på saken, och det går alldeles utmärkt att bygga
intelligenta klippkretser med rätt frekvensberoende, men jag ser inte att
några sådana används, och då återstår i princip bara nackdelar med att
välja en onödigt stor lådvolym.

Lagom är bäst! :)


Vh, iö

steveo1234 skrev:IÖ: Det innebär ju man enkelt kan sänka disten i rummet bara genom att öka antalet basar till fler än man behöver för att undvika att de slår längre än Xmech...

Det jag skrev handlar inte om att man kan öka antalet basar för att minska disten, men visst kan man det. Mitt inläggs huvudpoäng var dock att ännu en gång redogöra för skälen till att en onödigt stor låda för det mesta ger fler nackdelar än fördelar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster