Frågan har varit uppe många gånger och jag har testat de flesta tips men jag kan inte höra skillnad på om fasen är rätt eller fel till mina basar.
Någon som har ett exempel där du tycker dig höra tydlig skillnad?
Moderator: Redaktörer
Fredrikb72 skrev:Frågan har varit uppe många gånger och jag har testat de flesta tips men jag kan inte höra skillnad på om fasen är rätt eller fel till mina basar.
Någon som har ett exempel där du tycker dig höra tydlig skillnad?
Stranne skrev:Jag körde Trentemöller - Vamp rätt högt och fipplade fas, det var ganska tydligt tycker jag vilket som gav mest tryck i basdunsarna. Inställningen som ger mest tryck är rätt!
MagnusÖstberg skrev:Det var snällt, det blir min rekommendation också.
Richard skrev:Stranne skrev:Jag körde Trentemöller - Vamp rätt högt och fipplade fas, det var ganska tydligt tycker jag vilket som gav mest tryck i basdunsarna. Inställningen som ger mest tryck är rätt!
Det blir lättare att ställa in om du istället lyssnar på vilka toner som spelas i basområdet. Där melodierna hörs tydligast= rätt inställd delningsfrekvens och rätt fas.
Om du går efter " trycket " då du ställer in så kan basgångarna bli hur otydliga som helst, eftersom du då lyssnar på "ljudet" istället för på hur musikerna spelar.
Men- gör som du vill.
adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Det var snällt, det blir min rekommendation också.+1
För övrigt håller jag helt med Stranne. Sätt på något med mycket bas och växla fram och tillbaka. När det låter bäst(läs mest) så är fasen mest korrekt.
Richard skrev:Fast " mest bas" är väl knappast alltid bäst bas ? Då är det väl bara att krana på volymen,- det här är bäst, för det låter mest....![]()
...och vart tog melodierna i basregistret vägen ? Lyssnar man på " mycket bas" eller vill man höra VAD musikerna spelar ?*
* jag förutsätter naturligvis att du lyssnar på melodierna då du lyssnar på musik, - så varför gör du inte det då du ställer in dina subbasar korrekt ?
( min egen subjektiva uppfattning, var och en gör som han vill )
Fredrikb72 skrev:Mitt svar av Ingvar var som jag tolkade det att jag hamnat mitt imellan faserna och därav inte hittar något rätt eller fel vilket är bra.
adzer skrev:Ja om faserna ligger +/- 90grader så blir det ingen skillnad om du växlar ena fasen 180grader.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster