Hjälp med rätt fas cr80s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Hjälp med rätt fas cr80s

Inläggav Fredrikb72 » 2012-12-13 17:41

Frågan har varit uppe många gånger och jag har testat de flesta tips men jag kan inte höra skillnad på om fasen är rätt eller fel till mina basar.

Någon som har ett exempel där du tycker dig höra tydlig skillnad?

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-12-13 17:54

Har pratat med Ingvar och fått svar men kanske bra om Ingvar själv kan förklara bästa lösning så andra som undrar vet vad som gäller.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-12-13 18:20

Jag körde Trentemöller - Vamp rätt högt och fipplade fas, det var ganska tydligt tycker jag vilket som gav mest tryck i basdunsarna. Inställningen som ger mest tryck är rätt!

Richard
Inaktiverad

Re: Hjälp med rätt fas cr80s

Inläggav Richard » 2012-12-17 20:48

Fredrikb72 skrev:Frågan har varit uppe många gånger och jag har testat de flesta tips men jag kan inte höra skillnad på om fasen är rätt eller fel till mina basar.

Någon som har ett exempel där du tycker dig höra tydlig skillnad?

Ett klart exempel som man kan fundera över är att det är mycket enklare att ställa in rätt fas, men även delningsfrekvens om subbasarna och topparna står på hårda fötter, eller bättre: spikes.

Med SD foten under topparna så är det klart svårare att ställa in rätt fas, enligt min mening och mina prov med olika fötter under högtalarna.

Du kan förstås dissa allt ovanstående- jag rekommenderar dig att åtminstone prova . :)
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-17 20:54

Stranne skrev:Jag körde Trentemöller - Vamp rätt högt och fipplade fas, det var ganska tydligt tycker jag vilket som gav mest tryck i basdunsarna. Inställningen som ger mest tryck är rätt!

Det blir lättare att ställa in om du istället lyssnar på vilka toner som spelas i basområdet. Där melodierna hörs tydligast= rätt inställd delningsfrekvens och rätt fas.

Om du går efter " trycket " då du ställer in så kan basgångarna bli hur otydliga som helst, eftersom du då lyssnar på "ljudet" istället för på hur musikerna spelar.

Men- gör som du vill. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-17 20:54

[quote="Richard"]
Du kan förstås dissa allt ovanståendequote]

Det var snällt, det blir min rekommendation också.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-17 22:16

MagnusÖstberg skrev:Det var snällt, det blir min rekommendation också.

:D +1

För övrigt håller jag helt med Stranne. Sätt på något med mycket bas och växla fram och tillbaka. När det låter bäst(läs mest) så är fasen mest korrekt.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-12-17 22:23

Richard skrev:
Stranne skrev:Jag körde Trentemöller - Vamp rätt högt och fipplade fas, det var ganska tydligt tycker jag vilket som gav mest tryck i basdunsarna. Inställningen som ger mest tryck är rätt!

Det blir lättare att ställa in om du istället lyssnar på vilka toner som spelas i basområdet. Där melodierna hörs tydligast= rätt inställd delningsfrekvens och rätt fas.

Om du går efter " trycket " då du ställer in så kan basgångarna bli hur otydliga som helst, eftersom du då lyssnar på "ljudet" istället för på hur musikerna spelar.

Men- gör som du vill. 8)

Lättare än lätt? Det där du beskriver tycker jag verkar sjukt mycket krångligare än att lyssna efter mest tryck. Men det är ju jag det. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar om jag ska vara ärlig, men strunt samma - jag har lyckats ratta in rätt fas ändå.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-17 22:42

Stranne- gör som du vill. :)

Men den metod jag beskriver går fortare, ger större musikalisk förkovran och är mycket mera exakt än att lyssna till " trycket i basen " .
Senast redigerad av Richard 2012-12-17 22:51, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-17 22:44

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det var snällt, det blir min rekommendation också.

:D +1

För övrigt håller jag helt med Stranne. Sätt på något med mycket bas och växla fram och tillbaka. När det låter bäst(läs mest) så är fasen mest korrekt.

Fast " mest bas" är väl knappast alltid bäst bas ? Då är det väl bara att krana på volymen,- det här är bäst, för det låter mest.... 8O :)

...och vart tog melodierna i basregistret vägen ? Lyssnar man på " mycket bas" eller vill man höra VAD musikerna spelar ?*

* jag förutsätter naturligvis att du lyssnar på melodierna då du lyssnar på musik, - så varför gör du inte det då du ställer in dina subbasar korrekt ?

( min egen subjektiva uppfattning, var och en gör som han vill )

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-17 23:01

Richard skrev:Fast " mest bas" är väl knappast alltid bäst bas ? Då är det väl bara att krana på volymen,- det här är bäst, för det låter mest.... 8O :)

...och vart tog melodierna i basregistret vägen ? Lyssnar man på " mycket bas" eller vill man höra VAD musikerna spelar ?*

* jag förutsätter naturligvis att du lyssnar på melodierna då du lyssnar på musik, - så varför gör du inte det då du ställer in dina subbasar korrekt ?

( min egen subjektiva uppfattning, var och en gör som han vill )

Nu antog jag att alla här var såpass intelligenta att de förstod att mest bas(dvs högst ljudtryck) endast var bättre när man letade efter korrekt fas.
När man väl hittat korrekt fas ställer du in nivån på basen. Där skall det varken vara mycket eller lite utan lagom ;)

För övrigt ställer jag in mina basar till större delen med mätningar följt av lyssningar för att verifiera resultatet.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-12-17 23:07

Mitt svar av Ingvar var som jag tolkade det att jag hamnat mitt imellan faserna och därav inte hittar något rätt eller fel vilket är bra.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-17 23:19

Ja om faserna ligger +/- 90grader så blir det ingen skillnad om du växlar ena fasen 180grader.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-12-18 10:05

Fredrikb72 skrev:Mitt svar av Ingvar var som jag tolkade det att jag hamnat mitt imellan faserna och därav inte hittar något rätt eller fel vilket är bra.

adzer skrev:Ja om faserna ligger +/- 90grader så blir det ingen skillnad om du växlar ena fasen 180grader.

Exakt så.

Att inte höra någon nivåskillnad är det ideala resultatet.

Då kan man välja vilket som låter bäst.

Jag tycker mig hör skillnad på hur trummor placerar sig i djupledd
när polariteten skiftas.

Jag har också upplevt att trummor och en del andra instrument som
ståbas placering i ljudbilden påverkas av var basarna är placerade.
Basmoduler innanför topparna funkade inte alls hos mig. Inte hos Blixten heller.

Det var ingen marginell betydelselös skillnad.
Hela presentationen lät fel.

Om man har basar placerade innaför topparna föreslår jag att man
provar vad som händer om man flyttar dom. Resultatet kan överraska.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Återgå till Wänner af Ino