vilka direktstålande surrounder till i16s eller i32s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikeb

vilka direktstålande surrounder till i16s eller i32s

Inläggav nikeb » 2012-12-25 10:00

Mitt mål är att skaffa mig 3 st i16s eller 2 st i28/i32s och en i14/i16s som LCR framme i bion/musikrummet.

Problemet är att mitt rum inte tillåter INO surrundhögtalare. Jag kommer ha 2 st direktstrålande högtalare bak liggandes på stativ och spelandes rakt upp mot snedtaket. Det funkar riktigt bra i mitt rum.

Men vilka vanliga ino-högtalare passar till mina tänkta frontar med tanke på ljudtryck? Är det någon som vet hur mycket "tryck" det ligger mixat bak enligt standarden? Jag vill att högtalarna i praktiken ska ta stopp ungefär samtidigt.

Vilken är lagom som surr till i16s? Pip? pips? i6? någon mindre?

till i28/i32s? pip? pips? i6? i14?

Kanske är det centern i16s somtar stopp först i båda fallen med olika L & R så i båda varfianterna kanske bakhögtalarna ska vara samma?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-25 11:24

Oj en sådan annorlunda lösning tror jag absolut det är bäst om du diskuterar med Ingvar.

Får jag fråga varför du inte kan ha Inos surrounder?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-25 11:34

Är det snedtak så finns det väl alternativa lådformer för Inos surroundare.

Håller med tidigare talare - prata med Ingvar!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-12-25 12:32

Jo prata med Ingar tänker jag absolut göra. Jag får inte ihop pengar till det hela förrens till sommaren så än så länge funderar jag bara för mig själv. Jag kan ju inte låta bli att fundera så då frågar jag först här om nån besitter rätt kunskap.

Skälet är snedtaket (spelar på längden av rummet) som gör att man får välja mellan lågt och brett eller högt och smalt placerade surrounder. Skulle jag placera inos varianter på godtagbar höjd så kommer vissa av mina lyssningsplatser utanför högtalarna då jag har platser enda ut till kanten på ena sidan.

Kör jag direktstrålande får några sittplatser högtalaren (endast 5.1) rakt i öronen vilket inte är så kul. Men genom att spela rakt upp mot snedtaket (40 grader) så reflekteras ljudet in bakom sweetspot i en riktigt bra ljudbubbla. Endast ett svagt hål rakt bakåt finns.

Faktiskt skulle jag kunna gå upp på 7.1 och skaffa ett par ino som surr back för där kan jag placera dem rätt i höjd. Men det är surr L&R som är problemet och jag är nöjd med 5.1 just nu.

Så jag tänkte skaffa två vanliga Ino bak att ha så länge. Byter jag hus så säljer jag dem och köper nya INO surrar.

Man säger ju att LEF behöver 10db ljudtryckskapacitet över frontarna. Finns det något liknande för surround L&R? Tex att de bara behöver 10 db mindre i ljudtryckskapacitet än frontarna? Då borde man kunna räkna ut vad som är lämpligt.

Stor spridning är oxå bra för min ovanliga placering. Avståndet till surrarna från sweetspot är ca 210 cm.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-25 12:35

Jag vet att Ingvar har en del erfarenhet av surround i snedtak och det finns specialvarianter av a2 för montering i snedtak. Det kanske kan vara värt att flytta om lite för att få det så bra som möjligt?

Enligt standarden så kan bakkanalerna ha lika hög nivå som frontarna, även om detta är ovanligt. Så för att vara på säkra sidan bör man ha närmare samma kapacitet på bakkanalerna.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-12-25 12:44

Jo jag har funderat mycket och kommit fram till att som jag har det nu är den bästa kompromissen så jag är inte intresserad av att vrida rummet eller liknande. Vinklade jag 90 grader skulle problemen bli än större.

Faktum är att mitt nuvarande arrangeman funkar mycket bra.

Så är det någon som vet hur man i praktiken ljudtryck mixar surrkanalerna i förhållande till frontarna? Kanske är det som du säger att de nästan ska ha samma kapacitet.

Jag har idag lite sämre högtalare bak vilket funkar bra. Frågan är bara hur mycket mindre de kan vara. Inos varienter är ju oxå mindre men då de oftast används i par eller trillingar så går de ju inte att översätta direkt till en ensam högtalare.

Jag tänkte dela Surr och C vid 80 hz, samma som frontarna (frontarna med cr80s).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-25 12:50

Jag anser nog att man inte bör underdimensionera bakhögtalarna för mycket.
Även om 99.9% av alla filmer ligger 10dB lägre än frontarna vad händer när du spelar den där 0.01% filmen som har bakhögtalarna på samma nivå?

Inos surrounder används som sagt oftast 6-8st tillsammans. Då klarar de en hel del effekt.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-12-25 16:19

Hur högt ljudtryck klarar tex 3 st A2? Hur högt brukar man dela dem?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-25 16:26

nikeb skrev:Hur högt ljudtryck klarar tex 3 st A2? Hur högt brukar man dela dem?

Det står inte direkt angivet i manifestet men känsligheten för 3st a2 är 91dB och deras effekttålighet är 100w så någonstans runt 111dB för 3st kanske kan stämma?

80-100Hz

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-12-25 21:09

Ja då ligger vi väl på i14 för att motsvara? i6 ligger väl några db lägre om jag inte minns fel. Jag har inget manifest att läsa i även om jag har anmält mig. Så tack för din hjälp.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-25 21:14

Ja i14 funkar garanterat bra. De är angivna till 114dB vid 100Hz. i6 till 112dB vid 100Hz.

Om du skickar mig ett PM med din epost så kan du få manifestet om du vill?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-25 21:19

Nä, det där kan bli skitkonstigt!

Ingen idé med en sådan här tråd, du får bara tokiga råd från välvilliga okunniga (som mig) - kontakta IÖ!

Lägg upp en bild på rummet. Har du inte ftp på forumet, så lägg upp den via http://www.forumbilder.se
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-25 21:25

Ja som sagt oavsett vad vi funderar och kommer fram till så är Ingvars ord lag när det gäller dessa saker så det är lite meningslöst. Mer än som nördigt tidsfördriv då :D

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-12-26 11:23

Jo jag ser det här som nördigt tidsfördriv i väntan på riktig fakta. Jag vill bara tänka igenom mina ideer först innan jag pratar med honom så jag vet vad jag vill uppnå så att jag är förberedd när vi diskuterar det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 11:36

Jo jag anade det,. Jag brukar göra likadant. Att sitta och fundera över eventuella lösningar är ju skoj det med :)

Bild på rummet föresten? En ritning med möbler och hifi-relaterade prylar utsatta duger fint.

Återgå till Wänner af Ino