Moderator: Redaktörer
Perka skrev:Saker och ting börjar falla på plats och prof-P2 är nu på plats och det kommer åtminstone att se sjukt bra ut - vita prof-P och Ferrariröda piPs...rent högtalarmässigt!
Men jag tänkte använda basmodulerna som "stativ" för piPs och när jag testar så blir det:
1) jäkligt rangligt men basarna på SD-fötter och sedan piPs:en på SD fötter...
Perka skrev:2) fult som stryk med dessa färgade fötter på "två nivåer"....
Perka skrev:Skulle nog även vilja få upp hela paketet en liten bit till typ 10 cm men det har jag ännu inte testat vad som blir bäst.
Perka skrev:Saker och ting börjar falla på plats och prof-P2 är nu på plats och det kommer åtminstone att se sjukt bra ut - vita prof-P och Ferrariröda piPs...rent högtalarmässigt!
Men jag tänkte använda basmodulerna som "stativ" för piPs och när jag testar så blir det:
1) jäkligt rangligt men basarna på SD-fötter och sedan piPs:en på SD fötter...
2) fult som stryk med dessa färgade fötter på "två nivåer"....
Skulle nog även vilja få upp hela paketet en liten bit till typ 10 cm men det har jag ännu inte testat vad som blir bäst.
Någon som har tips kring 1 & 2 ?
Per
Chopha skrev:Jag håller helt klart med om att de båda basarna kan göra bättre för återgivningen om de placeras på ställen i det aktuella rummet som hjälper till att förtrycka oönskade resonanser, och det innebär ju inte bara högtalarväggen utan rummets alla ytor.
Men hur tänker du att perspektivåtergivningen blir sämre när du har dem ståendes på basarna än när de står på stativ?
-Förutsatt att höjden är densamma då såklart.
Vad säger Linn om saken?
Personligen vill jag påstå att de flesta på dessa forum har rätt så bra koll på hur deras högtalare och dess konstruktion gör sig bäst i rummet. Kan inte komma ihåg att jag alls läst om slentrianmässigt utplacerade högtalare här på faktiskt. Jo förresten, om det varit i samband med att någon utan kunskapen frågar om hjälp, varpå personen väldigt ofta får det och rättar sina högtalares placering efter den nyfunna kunskapen/hjälpen = det slentrianmässiga över det hela försvann.
/Christopher
EDIT:
Utvecklade för tydlighetens skull.
tvett skrev:Lika lite som man ska ge Ino creden för iden om multipla basmoduler, ska man fråga Linn om Ins multipla basmodulers placering
Chopha skrev:Du säger att perspektivåtergivningen blir bättre om du ställer högtalaren på riktiga stativ, på 50 cm höjd från golv.
Basmodulen profondus P är 50 cm hög, så på vilket sätt menar du att högtalaren presterar bättre på riktiga stativ?
Vet den om vad det är den står på?
Sedan måste jag fråga vart gränsen för ett 'riktigt' stativ går?
Dessa (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354542) liknar profondus P ganska mycket sett till formfaktorn, är de tillräckligt riktiga?
/Christopher
tvett skrev:piP/piPs och Ino över lag är (i viss jämförelse med andra tillverkare mer) konstruerade med baffelsteg etc i åtanke. När konstruktören då inte ser några problem med TS fråga så tror jag inte jag skulle oroa mig för baffelsteg.
Richard skrev:tvett skrev:piP/piPs och Ino över lag är (i viss jämförelse med andra tillverkare mer) konstruerade med baffelsteg etc i åtanke. När konstruktören då inte ser några problem med TS fråga så tror jag inte jag skulle oroa mig för baffelsteg.
Är du säker på att konstruktören inte tycker att ljudet från piP låter bättre på 50 cm stativ än direkt ovanpå subbaslådorna ?
Jag har inte läst det någonstans .
MIN uppfattning är ivartfall att ljudet blir bättre med stativen, presterar en mera holografisk återgivning. Min uppfattning är också att piP lönar sig att ställa upp optimalt- det kan blir stor skillnad på bara någon cm i placering.
Det här är grundkurs för de som lärt sig ställa upp apparater och högtalare korrekt. Jag tror säkert Perka har lärt sig detta för länge sedan, trots att det ju är en kanske praktisk lösning att ställa piP direkt på subbasarna.
Richard skrev:tvett skrev:piP/piPs och Ino över lag är (i viss jämförelse med andra tillverkare mer) konstruerade med baffelsteg etc i åtanke. När konstruktören då inte ser några problem med TS fråga så tror jag inte jag skulle oroa mig för baffelsteg.
Är du säker på att konstruktören inte tycker att ljudet från piP låter bättre på 50 cm stativ än direkt ovanpå subbaslådorna ?
Jag har inte läst det någonstans .
MIN uppfattning är ivartfall att ljudet blir bättre med stativen, presterar en mera holografisk återgivning. Min uppfattning är också att piP lönar sig att ställa upp optimalt- det kan blir stor skillnad på bara någon cm i placering.
Det här är grundkurs för de som lärt sig ställa upp apparater och högtalare korrekt. Jag tror säkert Perka har lärt sig detta för länge sedan, trots att det ju är en kanske praktisk lösning att ställa piP direkt på subbasarna.
Perka skrev:Nu äntligen allt på plats dvs elektronik och högtalare. Har inte haft tid med någon vidare seriös uppställning men kombon Holgraphic Audio (pre25+2*Amp17) och piPs + prof P2 är ju helt galet bra! Visst jag kommer inte blåsa ut några rutor men det är inte riktigt meningen heller...musikåtergivning på hög nivå till en relativt liten peng!
Perka skrev:Kul med svenska leverantörer dessutom!!!
IngOehman skrev:Det är helt riktigt det Richard skriver om att det finns fall då optimal
placering av toppar och basar inte betyder samma plats. […]
Användare som besöker denna kategori: pontareee och 4 gäster