Bra uppställning prof-P & piPs

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perka

Bra uppställning prof-P & piPs

Inläggav Perka » 2013-04-19 10:49

Saker och ting börjar falla på plats och prof-P2 är nu på plats och det kommer åtminstone att se sjukt bra ut - vita prof-P och Ferrariröda piPs...rent högtalarmässigt!

Men jag tänkte använda basmodulerna som "stativ" för piPs och när jag testar så blir det:

1) jäkligt rangligt men basarna på SD-fötter och sedan piPs:en på SD fötter...
2) fult som stryk med dessa färgade fötter på "två nivåer"....

Skulle nog även vilja få upp hela paketet en liten bit till typ 10 cm men det har jag ännu inte testat vad som blir bäst.

Någon som har tips kring 1 & 2 ?

Per

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-19 11:08

1. Putta inte på dem.
2. Skaffa en svart strumpa att ha utanpå fötterna.

:)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-19 11:24

kapa något snyggt rör som är större än fötterna något lite kortare än vad avståndet blir när högtalarna står på fötterna. Att där blir en liten skrav upptill där färilafötterna potentiellt kan ses borde inte störa värst mycket och försvinner nog i många betraktningsvinklar dessutom.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Bra uppställning prof-P & piPs

Inläggav IngOehman » 2013-04-19 11:28

Perka skrev:Saker och ting börjar falla på plats och prof-P2 är nu på plats och det kommer åtminstone att se sjukt bra ut - vita prof-P och Ferrariröda piPs...rent högtalarmässigt!

Men jag tänkte använda basmodulerna som "stativ" för piPs och när jag testar så blir det:

"Seriekopplade" SD-fötter är inte alltid en bra ide. Det kan ofta vara
bättre att bara ha SD-fötter under basarna och en tunn filt mellan
basar och toppar, alterntivt ställa basarna på en lagom dämpande
matta, och sen bara ha SD-fötter mellan dem.

Men skapligt ofta funkar SD-fötter både under basar och mellan dem
och topparna. Ju större viktskillnad desto bättre.

Perka skrev:2) fult som stryk med dessa färgade fötter på "två nivåer"....

Jag brukar, när jag möblerar så, använda en stativtopp till piPs att
ställa på basen. Då försvinner de gula SD-fötterna som är försänkta
in i stativtoppplattan.

Perka skrev:Skulle nog även vilja få upp hela paketet en liten bit till typ 10 cm men det har jag ännu inte testat vad som blir bäst.

Normalt är cirka 50 cm rätt höjd för piP/piPs, oavsett sitthöjd. Men om
man vet säkert att man som lägst kommer att sitta rätt så högt så går
det ibland att ha piP/piPs lite högre om de arbetar delade. Men för det
mesta är 50 cm bästa höjd även då.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2013-04-19 13:01

Tack för svar - skall testa de flesta! Känns dessutom lite "lyxigt" att få svar från högtalarkonstruktören inom typ 5 min. Hände aldrig under min Linn-period... :wink:

Landade idag dessutom ett stort paket med några rejäl stela kablar...EK..något...får väl se hur det går. Nu var ju inte Linns K600 heller direkt något silkessnöre men likväl.

Kan "Växjö leverantören" dessutom komma iväg till DHL i det närmaste borde det kunna bli mycket roligt att se framemot till nästa helg.

Har fattat (tack för påpekandet!) att man inte får annonsera Köpes på Faktiskt så mitt letande efter ett CR80 pågår nu på Hifimagasinet.

Trevlig helg alla!!

Richard
Inaktiverad

Re: Bra uppställning prof-P & piPs

Inläggav Richard » 2013-04-21 07:44

Perka skrev:Saker och ting börjar falla på plats och prof-P2 är nu på plats och det kommer åtminstone att se sjukt bra ut - vita prof-P och Ferrariröda piPs...rent högtalarmässigt!

2) fult som stryk med dessa färgade fötter på "två nivåer"....

Skulle nog även vilja få upp hela paketet en liten bit till typ 10 cm men det har jag ännu inte testat vad som blir bäst.

Någon som har tips kring 1 & 2 ?

Per

Jag ser minst tre risker för försämringar med piP stående på subbasarna.

1. Perspektivåtergivningen blir sämre än att ha dem på stativ.

2 . De två subbasarna bör placeras så de släcker ut så många resonanser som möjligt i rummet ( Ino- style ) - vid samma vägg som piP är placerade. Det är oftast inte den optimala platsen att ställa piP på. Många på detta forum ställer bara upp högtalarna slentrianmässigt och det låter såklart mindre bra, eller rent ut sagt väldigt illa om du lyssnar efter vad musikerna spelar.

PiP är ganska kinkiga att få till rätt ( en hint om kvalitet) så placering på två subbasar som står där de får plats är ingen bra utgångspunkt. PiP bör ställas in noggrant i förhållande till den bakre väggen och avstånden mellan högtalarna- innan du ställer in subbasarna.

3. Glöm inte bort allting du lärt dig under linntiden. :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-04-21 11:17

Jag håller helt klart med om att de båda basarna kan göra bättre för återgivningen om de placeras på ställen i det aktuella rummet som hjälper till att förtrycka oönskade resonanser, och det innebär ju inte bara högtalarväggen utan rummets alla ytor.

Men hur tänker du att perspektivåtergivningen blir sämre när du har dem ståendes på basarna än när de står på stativ?
-Förutsatt att höjden är densamma då såklart.
Vad säger Linn om saken?

Personligen vill jag påstå att de flesta på dessa forum har rätt så bra koll på hur deras högtalare och dess konstruktion gör sig bäst i rummet. Kan inte komma ihåg att jag alls läst om slentrianmässigt utplacerade högtalare här på faktiskt. Jo förresten, om det varit i samband med att någon utan kunskapen frågar om hjälp, varpå personen väldigt ofta får det och rättar sina högtalares placering efter den nyfunna kunskapen/hjälpen = det slentrianmässiga över det hela försvann.

/Christopher

EDIT:
Utvecklade för tydlighetens skull.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-21 12:58

Bra inlägg!

Jag vill nog inte ge Ino credd för att basmoduler bör placeras på bästa sätt. Det bör man nog göra (om man kan) helt oavsett vilket fabrikat man har, och så vitt jag vet försöker nog de flesta med det :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-21 13:10

Lika lite som man ska ge Ino creden för iden om multipla basmoduler, ska man fråga Linn om Ins multipla basmodulers placering :wink:
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-21 15:44

Chopha skrev:Jag håller helt klart med om att de båda basarna kan göra bättre för återgivningen om de placeras på ställen i det aktuella rummet som hjälper till att förtrycka oönskade resonanser, och det innebär ju inte bara högtalarväggen utan rummets alla ytor.

Men hur tänker du att perspektivåtergivningen blir sämre när du har dem ståendes på basarna än när de står på stativ?
-Förutsatt att höjden är densamma då såklart.
Vad säger Linn om saken?

Personligen vill jag påstå att de flesta på dessa forum har rätt så bra koll på hur deras högtalare och dess konstruktion gör sig bäst i rummet. Kan inte komma ihåg att jag alls läst om slentrianmässigt utplacerade högtalare här på faktiskt. Jo förresten, om det varit i samband med att någon utan kunskapen frågar om hjälp, varpå personen väldigt ofta får det och rättar sina högtalares placering efter den nyfunna kunskapen/hjälpen = det slentrianmässiga över det hela försvann.

/Christopher

EDIT:
Utvecklade för tydlighetens skull.

Perspektivåtergivningen blir bättre om du ställer piP på riktiga stativ, på rätt höjd, dvs kring 50 cm. Jag har själv provat att ha mina piP stående på basmodulerna och det blev helt klart bättre ljud med högtalarna stående på stativ. Anledningen till att ljudet blir sämre stående på subbasar ( eller tv- bänk ) beror troligen på att ljudet från piparna får ett helt annat baffelsteg med fula reflexer då de står på en stor subbaslåda.

Men det är klart, det är inga problem att ställa högtalarna på vad som helst om man har låga krav. Ljudet låter därefter.

Man kan ju ställa dem på golvet också. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-21 15:48

tvett skrev:Lika lite som man ska ge Ino creden för iden om multipla basmoduler, ska man fråga Linn om Ins multipla basmodulers placering :wink:

Ide'n med flera subbasar stående på specifika ställen i ett rum för att få mindre resonanser promotas ju av Ino, mer än de flesta andra firmor. Vet inte om de var först dock.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-04-21 23:06

Du säger att perspektivåtergivningen blir bättre om du ställer högtalaren på riktiga stativ, på 50 cm höjd från golv.
Basmodulen profondus P är 50 cm hög, så på vilket sätt menar du att högtalaren presterar bättre på riktiga stativ?
Vet den om vad det är den står på?

Sedan måste jag fråga vart gränsen för ett 'riktigt' stativ går?
Dessa (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354542) liknar profondus P ganska mycket sett till formfaktorn, är de tillräckligt riktiga?

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-04-21 23:20

http://www.youtube.com/watch?v=q2xbuf5xzIo

http://www.youtube.com/watch?v=7VwIBUVG4Ws

Jätte oftopic,kollegan hade ihjäl sin fina vintagestärkare,nu lever den igen men jag har bara en kry pip.. :cry:
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-22 16:22

Chopha skrev:Du säger att perspektivåtergivningen blir bättre om du ställer högtalaren på riktiga stativ, på 50 cm höjd från golv.
Basmodulen profondus P är 50 cm hög, så på vilket sätt menar du att högtalaren presterar bättre på riktiga stativ?
Vet den om vad det är den står på?

Sedan måste jag fråga vart gränsen för ett 'riktigt' stativ går?
Dessa (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354542) liknar profondus P ganska mycket sett till formfaktorn, är de tillräckligt riktiga?

/Christopher

Jag har redan förklarat varför- läs igen !

( om du inte vill läsa, så beror försämringen på att piP stående på två stora fyrkantiga baslådor får ett helt annat baffelsteg än tänkt med en massa färgande reflexer från den stora baslådan= försämrat perspektiv) .

Det är synd för det är perspektivåtergivningen som jag tyckte mest om, hos piP.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-22 16:28

piP/piPs och Ino över lag är (i viss jämförelse med andra tillverkare mer) konstruerade med baffelsteg etc i åtanke. När konstruktören då inte ser några problem med TS fråga så tror jag inte jag skulle oroa mig för baffelsteg.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-22 16:30

tvett skrev:piP/piPs och Ino över lag är (i viss jämförelse med andra tillverkare mer) konstruerade med baffelsteg etc i åtanke. När konstruktören då inte ser några problem med TS fråga så tror jag inte jag skulle oroa mig för baffelsteg.

Är du säker på att konstruktören inte tycker att ljudet från piP låter bättre på 50 cm stativ än direkt ovanpå subbaslådorna ?

Jag har inte läst det någonstans .

MIN uppfattning är ivartfall att ljudet blir bättre med stativen, presterar en mera holografisk återgivning. Min uppfattning är också att piP lönar sig att ställa upp optimalt- det kan blir stor skillnad på bara någon cm i placering.

Det här är grundkurs för de som lärt sig ställa upp apparater och högtalare korrekt. Jag tror säkert Perka har lärt sig detta för länge sedan, trots att det ju är en kanske praktisk lösning att ställa piP direkt på subbasarna.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-04-22 17:26

Richard skrev:
tvett skrev:piP/piPs och Ino över lag är (i viss jämförelse med andra tillverkare mer) konstruerade med baffelsteg etc i åtanke. När konstruktören då inte ser några problem med TS fråga så tror jag inte jag skulle oroa mig för baffelsteg.

Är du säker på att konstruktören inte tycker att ljudet från piP låter bättre på 50 cm stativ än direkt ovanpå subbaslådorna ?

MIN uppfattning är ivartfall att ljudet blir bättre med stativen, presterar en mera holografisk återgivning. Min uppfattning är också att piP lönar sig att ställa upp optimalt- det kan blir stor skillnad på bara någon cm i placering.

Det här är grundkurs för de som lärt sig ställa upp apparater och högtalare korrekt. Jag tror säkert Perka har lärt sig detta för länge sedan, trots att det ju är en kanske praktisk lösning att ställa piP direkt på subbasarna.

Jag tror att man skall vara försiktig med att säga att det blir bättre om piP står på stativ..

Visst kanske i vissa lägen kan det vara så men under vissa omständigheter kan funka väl så bra (eller kanske bättre) med piP på moduler.. Det är många faktorer som skall lira när man skall hålla på med musikåtergivning, eller HiFi som det kanske heter för vissa.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-04-23 12:24

Visst är det så.

Och jag skulle säga att det kan heta musikåtergivning och vara hifi.

Båda två alltså, om man har tur. ;)

Richard skrev:

Jamen då kan jag väl svara då.

En högtalare som är formad som piP och med elementen placerade
som de är placerade, påverkas rätt så lite med avseende på baffel-
verkan, av såväl stativ som basmoduler de står på.

Men allt påverkar.

Av alla de studier av olika uppställningsalternativ jag gjort har piP
faktiskt påverkats mest negativt av ett stativ, inte av att ställas på
någon av profundusbasarna.

Det hade fyrkantiga rör som vände sin platta yta framåt. Det blev
en mätbar reflex, men inte jättestor. Alla stativ som har ben som är
bakom högtalarens baffelyta, bör ha runda eller spetsiga former på
det som de vänder framåt.

Det är helt riktigt det Richard skriver om att det finns fall då optimal
placering av toppar och basar inte betyder samma plats. Men å andra
sidan har jag fått erfara att det finns många fall då optimal plats inte
är tillgänglig ändå för någon av högtalarna, av massor av olika skäl,
inte sällan har den äkta hälften något med saken att göra. ;)

Dock har jag för maximal flexibilitet valt att utforma basarna så att
de på en ledd är lika stora som stativet är högt. Det betyder inte att
man måste ställa topparna (t ex piP i det här fallet) på basarna, man
att man KAN göra det.

Och skapligt ofta ÄR det faktiskt en bra placering för båda halvorna.

Den som misstror detta och anser att basar och toppar alltid behöver
vara placerade på väldigt olika platser i rummet, bör fundera lite på
vad det skulle innebär med avseende på att använda fullregisterhög-
talare... ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2013-04-23 16:24

Hej,

Just med den set-up jag tänkt dvs ett par prof-P så är den enda möjliga lösningen inkl resterande rum, möblemang och tillhörande andra "krav" just att använda P som "stativ". Lovar att återkomma med någon typ av resultat. Väntar dock på paket som aldrig verkar vilja dyka upp...

Skall även se vad som går att göra ang. SD frågan, kommer dock utgå från prestanda och gör avkall på look n' feel...SD är ju ganska snygga ju/väl :roll: :wink:

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2013-04-23 21:13

Jag har tidigare tipsat om Ikea Stopp Filt för 29:- att lägga emellan när man staplar högtalare.

Ställ basarna på SD-fötter och klipp bitar av Ikea-filten som du lägger mellan modulerna och piP. Det tror jag blir bra.

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2013-05-06 15:31

Nu äntligen allt på plats dvs elektronik och högtalare. Har inte haft tid med någon vidare seriös uppställning men kombon Holgraphic Audio (pre25+2*Amp17) och piPs + prof P2 är ju helt galet bra! Visst jag kommer inte blåsa ut några rutor men det är inte riktigt meningen heller...musikåtergivning på hög nivå till en relativt liten peng!

Hoppas få tid i helgen till lite intuning av filter (ej Ino ännu) och ska även testa lite med annat än SD fötterna under piPs enligt tidigare förslag bl a Ikea halkskyddet.

Kul med svenska leverantörer dessutom!!!

//Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-06 18:07

Perka skrev:Nu äntligen allt på plats dvs elektronik och högtalare. Har inte haft tid med någon vidare seriös uppställning men kombon Holgraphic Audio (pre25+2*Amp17) och piPs + prof P2 är ju helt galet bra! Visst jag kommer inte blåsa ut några rutor men det är inte riktigt meningen heller...musikåtergivning på hög nivå till en relativt liten peng!

Kul att höra! Hur stor blev pengen, då?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2013-05-07 09:45

:D Lägre än ett aktivt Linn system - och som sagt bättre!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-07 10:23

Perka skrev:Kul med svenska leverantörer dessutom!!!

Faktiskt:ska leverantörer om vi vill renodla det dessutom. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-05-13 09:44

IngOehman skrev:Det är helt riktigt det Richard skriver om att det finns fall då optimal
placering av toppar och basar inte betyder samma plats. […]

Nu finns det väl kanske fall då "finns fall" kan betyda både enstaka, ofta och vanligen,
men jag tyckte i varje fall (hoppsan) att det lät som en underdrift?

Det vill säga, är det inte rätt ofta?

Och vad betyder samma plats när man har två toppar och fyra eller fler basmoduler? För
nog finns det fall (rätt många) då fyra eller fler är optimalt? :wink:

Allmänt riktad fråga:
Finns det många tillverkare som enbart säljer sina basar i par?

Ino-riktad fråga:
Finns stativtoppen i programmet? Med valfri ytbehandling?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Återgå till Wänner af Ino