Spräckt baselementet på en pi60s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-09-09 09:01

Naqref skrev:
IngOehman skrev:(Normala normer för effekttålighet, de som de flesta tillverkare utgår ifrån,
förutsätter dels en större crestfaktor än den som jag utgår ifrån, men de har
normalt även viloperioder inlagda. Det vill säga de gäller inte för kontinuerlig
(avbrottsfri) spelning.)


Vilken norm avser du då? Det låter inte som någon av de "normala" normerna jag känner till och som man ser "normala" högtalartillverkare referera till.


Bump!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2013-09-09 16:11

IngOehman skrev:
bakerman22 skrev:Det är en nybörjarfråga, men hur hög känslighet är det i så fall i t.ex diskanten i mina i56 om dom inte pallar mer än 5-10 watt kontinuerligt...?
Specen för högsta ljudtryck, är det peak alltså...?

De pallar mycket mera än 5-10 W. De är både oljekylda och har dess-
utom en rätt så effektiv väg att efter det göra sig av med termisk effekt
i form av den stora aluminiumfronten.

Känsligheten är 92 dB i den högsta diskanten men högre under det.


Vh, iö


På vilket sätt skiljer sig detta mot "vanliga" oljekylda diskanter med alufront?
Mer än eventuellt att det är kanske något mer alu i din front?
Är det extra stor kontaktyta mot diskanten? (Kan väl inte bli så mycket mer än som på nedanstående bild?)
Är det värmeledande pasta mellan alufront o diskant? Annars är det ju inte en så särskilt effektiv energiöverföring mellan de två.
Och hur stor skillnad gör det, egentligen?

"vanlig" diskant med alubaffel som exempel:
Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-09 16:23

schmutziger skrev:
IngOehman skrev:
bakerman22 skrev:Det är en nybörjarfråga, men hur hög känslighet är det i så fall i t.ex diskanten i mina i56 om dom inte pallar mer än 5-10 watt kontinuerligt...?
Specen för högsta ljudtryck, är det peak alltså...?

De pallar mycket mera än 5-10 W. De är både oljekylda och har dess-
utom en rätt så effektiv väg att efter det göra sig av med termisk effekt
i form av den stora aluminiumfronten.

Känsligheten är 92 dB i den högsta diskanten men högre under det.


Vh, iö


På vilket sätt skiljer sig detta mot "vanliga" oljekylda diskanter med alufront?
Mer än eventuellt att det är kanske något mer alu i din front?
Är det extra stor kontaktyta mot diskanten? (Kan väl inte bli så mycket mer än som på nedanstående bild?)
Är det värmeledande pasta mellan alufront o diskant? Annars är det ju inte en så särskilt effektiv energiöverföring mellan de två.
Och hur stor skillnad gör det, egentligen?

"vanlig" diskant med alubaffel som exempel:
Bild


Trodde först det var din bild... blev lite paff för en sekund! :)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2013-09-09 16:25

Du menar ringen på fingret? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-09 16:26

Tja, det där måste vara sketasvårt att svara på, då måste man veta hur alla gör med luftkanaler i motorsystemet liksom - tror inte IÖ vet det faktiskt. Eller så har han inget liv 8O

Beroende på hur metallen är lagt och mängden så blir det såklart skillnad. Sedan handlar det ju om vad man har för talspole och vad formern är gjord av. Det finns massor med fina saker man kan göra förutom olja för att öka effekttålighet, och även om jag vet en del så kan säkert IÖ ge sjukt mycket bättre svar.

Men den stora grejjen (för mig) är ju kombinationen av relativt hög grundkänslighet och frontens utformning - som i de större Inodiskanterna gör att känsligheten ökar rätt ordentligt mot lägre frekvenser vilket således minskar såväl termisk som mekanisk påfrestning för ett givet ljudtryck. En novis som tittar på diskantens tonkurva utan filter tycker nog att den ser oanvändbar ut :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-09 16:59

schmutziger skrev:Du menar ringen på fingret? :)


jupps
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2013-09-09 17:19

MagnusÖstberg skrev:Tja, det där måste vara sketasvårt att svara på, då måste man veta hur alla gör med luftkanaler i motorsystemet liksom - tror inte IÖ vet det faktiskt. Eller så har han inget liv 8O

Beroende på hur metallen är lagt och mängden så blir det såklart skillnad. Sedan handlar det ju om vad man har för talspole och vad formern är gjord av. Det finns massor med fina saker man kan göra förutom olja för att öka effekttålighet, och även om jag vet en del så kan säkert IÖ ge sjukt mycket bättre svar.

Men den stora grejjen (för mig) är ju kombinationen av relativt hög grundkänslighet och frontens utformning - som i de större Inodiskanterna gör att känsligheten ökar rätt ordentligt mot lägre frekvenser vilket således minskar såväl termisk som mekanisk påfrestning för ett givet ljudtryck. En novis som tittar på diskantens tonkurva utan filter tycker nog att den ser oanvändbar ut :D


förvisso är det väl så, men just olja och kylning via fronten var ju tydligen rätt speciellt med t11, och alla vi som överklockat cpu:er vet hur stor skillnad kylpasta kan göra, om man vill ha effektiv värmeöverföring. Därav mina frågor kring detta.
Och sen hur många watt ligger hos diskanten som skall kylas bort vid tumregelmässig musik om man tex hostar in 100w i systemet, behövs det ens en så stor kylfläns som waveguden utgör?
jag kommer direkt in på denna fråga nämligen i samma veva:

Varför är inte diskanterna i ino paTop-systemen frontalu-kylda på liknande vis isf? de är väl i större behov av kylning än några hemmahögtalare?

Går inte riktigt ihop tycker jag.

waveguides är fin fina grejer för övrigt :)

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Inläggav rotel2 » 2013-09-09 17:30

En diskant utan filter klarar inte så många watt.
Det där måste vara svårt att svara på då det är många variabler som påverkar...

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2013-09-09 17:59

rotel2 skrev:En diskant utan filter klarar inte så många watt.
Det där måste vara svårt att svara på då det är många variabler som påverkar...

en specifik ram att hålla sig till:

Förutsättningar:
pi60:s filter
ino t11m i aluwaveguide
ino t11m i plastwaveguide

ljud:
vitt brus, digitalt förlustfritt överfört och feelgoodtweakat med en vibraportal någonstans i kedjan.

eller

skärt brus i övrigt samma som ovan.

Förstärkeri:
10 000 F/E transparenta Watt tillgängliga, mao inga direkta begränsningar här

Fråga:
Hur många decibel starkare går detta brus att spela med det senaste pi60 filtret korrekt implementerat med senaste diskanten, tack vare aluminiumfronten mot om det varit en i alla rimliga avseenden(vikt tex är nog olika) likadan fast i plast?

alt

hur mycket lägre dist har alubaffelkylningsdiskanten mot samma diskant i plastfront, vid samma ljudtryck efter 1h(el annan lämpligare tidsrymd)?

Om man tar upp kylningen via aluminiumwaveguiden som en feature så ska den väl ändå vara direkt mätbar?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-09-18 12:54

Naqref skrev:
Naqref skrev:
IngOehman skrev:(Normala normer för effekttålighet, de som de flesta tillverkare utgår ifrån,
förutsätter dels en större crestfaktor än den som jag utgår ifrån, men de har
normalt även viloperioder inlagda. Det vill säga de gäller inte för kontinuerlig
(avbrottsfri) spelning.)


Vilken norm avser du då? Det låter inte som någon av de "normala" normerna jag känner till och som man ser "normala" högtalartillverkare referera till.


Bump!


Ok, eftersom IÖ inte vill svara så tänkte jag bara berätta hur det egentligen är. När man anger Rated noise power eller Power handling capacity enligt IEC60268-5 (som är den effektnorm som är vanligast) så används en signal som är rosa brus med brytpunkter vid 40Hz resp 5kHz och 12dB/oktav. Denna matar högtalaren under 100 timmar och efter en viloperiod på 24 timmar så ska högtalaren fortfarande uppfylla specifikationerna. Crestfaktorn ligger mellan 5.1 och 6.8 dB.

De s k "normala" normerna är m a o inte nämnvärt långtifrån vad Ino använder.

Man kan enligt nämnda norm speca Short term maximum power resp Long term maximum power och då ha cyklade tester men då ska det specifik anges att det är den typen av tester (och då följer cyklingen med på köpet).

Det finns liknande norm för AES som även den kör med rosa brus och en crestfaktor på 6dB.

D v s de "normala" effektnormerna som "normala" högtalartillverkare använder sig av är inte nämnvärt lättare än Inos. Om de ens är lättare. Dessutom är dessa väl specade på ett sätt som Ino inte gör. Bara dokumentet till IEC60268-5 är på 54 sidor och då är det bara ett av ett antal deldokument som behövs för att beskriva hela mätprocessen. Att som IÖ gör, påstå att Inos specifikationer är bättre specificerade än vad "normala" högtalartillverkare använder, är helt enkelt felaktigt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-09-18 13:07

Jag har inte svarat på dina inlägg eftersom de följer din normala
förtalsagenda.

Men - du bekräftar att många av de effektangivelser som används
bygger på effekttester som innehåller vilocykler*. Bra.

- - -

Och var och en som önskar veta kan se att man i mina papper kan
läsa sig till både själva specifikationerna och hur mätningarna är
gjorda. Det är rätt så ovanligt.

Det var bara det jag ville säga.


Vh, iö

- - - - -

*Kan lägga till att jag inte har några invändningar alls mot sådana
tester. De har absolut sina poänger.

Man kan till och med med fog påstå att de är mera relevanta på så vis
att de bättre svarar till den praktiska effekttålighet som man upplever
när man använder högtalare till att spelar musik.

Nämner det bara så ingen skall tro att jag kritiserat mätmetoderna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-09-18 13:22

adzer skrev:Fast den termiska belastningen är väl mest ett problem när man spelar komprimerad musik med hög medelnivå.

Så är det absolut.

Högdynamisk musik ställer mycket mindre termiska krav på systemet.

En bonus är att det för det mesta är trevligare att spela den, i varje fall
om man talar om att spela högt. ;)

(Jag blir ofta förvånad av att höra hur högt vissa vill spela illa kompri-
merad musik. De drar upp trots en ursprungsnivå som gör att min spon-
tana reaktion är att vilja sänka.)

adzer skrev:Och att sprida ut belastningen på flera talspolar/element gör ju knappast problemet större. När den termiska belastningen per talspole sjunker så sjunker också behovet av kylning på denna.

Visst är det så, och om elementen är orienterade (plats och riktning)
således att de adderar konstruktivt och inte bara randomadderar, så
ökar dessutom verkningsgraden för direktljudet.

Det gör att man när man går från 1 element till 4 faktiskt minskar in-
effekten till vart och ett av elementen med en faktor 16 gånger. Givet
samma ljudnivå för direktljudet alltså.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-09-19 10:01

IngOehman skrev:Jag har inte svarat på dina inlägg eftersom de följer din normala
förtalsagenda.

Men - du bekräftar att många av de effektangivelser som används
bygger på effekttester som innehåller vilocykler*. Bra.

- - -

Och var och en som önskar veta kan se att man i mina papper kan
läsa sig till både själva specifikationerna och hur mätningarna är
gjorda. Det är rätt så ovanligt.

Det var bara det jag ville säga.


Vh, iö

- - - - -

*Kan lägga till att jag inte har några invändningar alls mot sådana
tester. De har absolut sina poänger.

Man kan till och med med fog påstå att de är mera relevanta på så vis
att de bättre svarar till den praktiska effekttålighet som man upplever
när man använder högtalare till att spelar musik.

Nämner det bara så ingen skall tro att jag kritiserat mätmetoderna.


Du är rolig du. Du anklagar dina konkurrenter för att använda mindre krävande metoder än vad du gör och när jag påpekar felet i detta så är det en del av en förtalsliknande kampanj! :lol: :lol: :lol: Du har verkligen problem med att hantera kritik du.

Uppenbart är att du inte har satt dig in i IEC-normen öht. Det "normala" d v s det som är tvingande är att ange är Rated sinusoidal voltage or power samt rated noice voltage or power. Dessa metoder är alltså de normala och är kontinuerliga metoder med 0dB eller 6dB crest factor. Utöver dessa metoder kan man frivilligt använda normer där man har viloperioder mellan mätningarna. Men de är inte de "normala".

Ang dina papper där man ska kunna läsa sig till mätmetoder och specifikationer så måste jag säga att jämfört med IEC-normen så saknas där väsentliga punkter.

Lång period? Hur lång period är det? Hur ser mätmiljön ut? Vilka krav ska högtalaren klara efter mätningen? Brytpunkterna, vilken branthet har dessa? Signalen som används som är extra krävande, är det vit brus eller något annat? Etc etc.

Specificerar någon tillverkare (som exempelvis världens största tillverkare av Hifi-högtalare - B&W) att effekttåligheten är angiven enligt IEC så följer automatiskt att en förfärlig massa omständigheter är angivna. Dessa behöver B&W inte själva skriva dokument om.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2013-10-03 16:06

Om vi ska försöka gräva lite i det här med effektspecar så behövs det lite klargöranden.
i manifestet för pX2 (w104) står följande:

Kontinuerlig effekt: 300 W (2*150 W)
Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum, kontinuerligt (80+80 W)

kontinuerligt:
effekt: 150w
ljudtryck: 80w

madisounds "ful w104" databladet anger:
100 h RMS noise test (IEC) 80 W
Longterm Max System Power (IEC) 250 W
IEC 268-5 noise signal is used for the powertest.

Så vad det än är ingvar testar hårdare så anser han att det är på lomgterm max system power



IEC 268-5 säger
Such a signal
is described by the International Electrotechnical
Commission (IEC) Standard number 268-5;
it is a pink
noise signal with a crest factor of 6 dB, filtered at 12
dB/octave below 40 Hz and above 5 kHz.

In establishing a meaningful power rating for a
loudspeaker, a sufficiently large sample size of the
model is subjected to the signal at power increments,
and the rating is defined as that power which the sample
can sustain for a period of 8 hours

We stated that the crest factor of the noise
signal was 6 dB. We now explain this in more detail.
Crest factor is related to peak factor and is a precise
measure of the peak noise value as related to the
average “heating capability” of the signal in the voice
coil. A crest factor of 6 dB means that a given
loudspeaker or transducer is being stressed by signals
with four-times the power of the average signal. For
instance, a loudspeaker rated at 150 watts by this
testing method would have been stressed during its 8-
hour test period by instantaneous power input of 600
watts.


Texten som iö hänvisar till i sitt manifest:

Kontinuerlig effekt respektive maximal effekt redovisar jag främst som ett hjälpmedel för att man skall kunna bilda sig en uppfattning av vilka absoluta gränser som finns då det gäller effekttålighet.

Med kontinuerlig effekt menar jag den maximala oklippta förstärkareffekt som får tillföras högtalaren under lång tid. Jag har då utgått ifrån en svår effektfördelning i frekvens¬planet och en signal med hög medeleffekt i tidplanet, alltså en effektreferenssignal som motsvarar en mycket krävande musiksignal. Därför blir effektsiffrorna så låga att vissa Ino-kunder svär på att högtalarna tång MYCKET mer än jag redovisar! Så länge det rör sig om okomprimerad musik har de helt rätt. Högtalarna tål då i regel många gånger högre effekt än jag redovisar.
Spektralt har test-signalen bandbredd 8 - 64 000 Hz, med två knäpunkter, ett knä vid 31,25 Hz (HP) och ett vid 2 kHz (LP), samt med en Crestfaktor på 6 dB. Denna Ino-mätnorm ställer högre krav på högtalaren än de normalt använda normerna (till exempel IEC och DIN). Därför finns det exempel på högtalare med högre angivna effekttåligheter än Ino Audios, men som i verkligheten tål mindre.
Det är främst mekanisk slaglängd och den termiska gränser som avgör hur mycket kontinuerlig effekt man kan tillföra systemen. Överskrider man sistnämnda en längre tid blir högtalarens talspolar överhettade och dessa och/eller närliggande delar skadas. I praktiken är det dock rätt svårt att nå dessa höga kontinuerliga effektnivåer om man spelar rimligt oförvrängt programmaterial. Spelar man sönderkomprimerad och högdistorderande radiomusik är det däremot ganska lätt att spela sönder även extremt effekttåliga högtalare, trots liten förstärkare.
Ino Audios högtalare går dock i de flesta fall att skydda med säkringar om man vill minimera risken för förstörda hög-talarelement. Våra studiomonitorversioner (r5, r14, r28, r56, pr10, pr60 med flera) är skyddssäkrade i standardutförande.

Med max effekt menar jag den effekt som kan tillföras systemet utan att högtalarens linjära arbetsområde överskrids. Ytterligare mycket mera effekt kan alltså ofta tillföras innan någonting skadas mekaniskt (slår i botten). Eftersom max-effekten blir frekvensberoende anger jag i förekommande fall även en undre gränsfrekvens för maxeffekten.


Ino test:
Bandbredd 8 - 64 000 Hz,
knäpunkter: 31,25 Hz (HP), 2 kHz (LP)
Crestfaktor: 6 dB.
Denna Ino-mätnorm ställer högre krav på högtalaren än de normalt använda normerna (till exempel IEC och DIN).

IEC:
it is a pink noise signal
Knäpunkter: 40Hz(HP), 5kHz(LP)
crestfactor:6 dB, filtered at 12 dB/octave

Så frågorna som poppar upp är:
vad för signal använder ino, pink noise med?

hur brant fallar kurvan vid brytpunkterna.

På vilket sätt är ino normen svårare än iec?

Är w104:s lägre effekt spec ett resultat av den lägre brytfrekvensen a 31Hz istf 40 jämfört med iec?

På vilket sätt påverkar den lägre lp filtreringen systemtåligheten på fullregisterhögtalare, eller används en annan signal då?
för i annat fall så skickas ju väldigt lite energi in i diskanten på exvis pi60 med den testsignalen.

detta är inget förtalsinlägg, är genuint intresserad.
Detta inlägg innehåller inga retoriska frågor utan ser gärna svar.

Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-12-26
Ort: Wingrave

Inläggav Tony » 2013-10-03 16:51

schmutziger skrev:Om vi ska försöka gräva lite i det här med effektspecar så behövs det lite klargöranden.
i manifestet för pX2 (w104) står följande:

Kontinuerlig effekt: 300 W (2*150 W)
Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum, kontinuerligt (80+80 W)

kontinuerligt:
effekt: 150w
ljudtryck: 80w

madisounds "ful w104" databladet anger:
100 h RMS noise test (IEC) 80 W
Longterm Max System Power (IEC) 250 W
IEC 268-5 noise signal is used for the powertest.

Så vad det än är ingvar testar hårdare så anser han att det är på lomgterm max system power



IEC 268-5 säger
Such a signal
is described by the International Electrotechnical
Commission (IEC) Standard number 268-5;
it is a pink
noise signal with a crest factor of 6 dB, filtered at 12
dB/octave below 40 Hz and above 5 kHz.

In establishing a meaningful power rating for a
loudspeaker, a sufficiently large sample size of the
model is subjected to the signal at power increments,
and the rating is defined as that power which the sample
can sustain for a period of 8 hours

We stated that the crest factor of the noise
signal was 6 dB. We now explain this in more detail.
Crest factor is related to peak factor and is a precise
measure of the peak noise value as related to the
average “heating capability” of the signal in the voice
coil. A crest factor of 6 dB means that a given
loudspeaker or transducer is being stressed by signals
with four-times the power of the average signal. For
instance, a loudspeaker rated at 150 watts by this
testing method would have been stressed during its 8-
hour test period by instantaneous power input of 600
watts.


Texten som iö hänvisar till i sitt manifest:

Kontinuerlig effekt respektive maximal effekt redovisar jag främst som ett hjälpmedel för att man skall kunna bilda sig en uppfattning av vilka absoluta gränser som finns då det gäller effekttålighet.

Med kontinuerlig effekt menar jag den maximala oklippta förstärkareffekt som får tillföras högtalaren under lång tid. Jag har då utgått ifrån en svår effektfördelning i frekvens¬planet och en signal med hög medeleffekt i tidplanet, alltså en effektreferenssignal som motsvarar en mycket krävande musiksignal. Därför blir effektsiffrorna så låga att vissa Ino-kunder svär på att högtalarna tång MYCKET mer än jag redovisar! Så länge det rör sig om okomprimerad musik har de helt rätt. Högtalarna tål då i regel många gånger högre effekt än jag redovisar.
Spektralt har test-signalen bandbredd 8 - 64 000 Hz, med två knäpunkter, ett knä vid 31,25 Hz (HP) och ett vid 2 kHz (LP), samt med en Crestfaktor på 6 dB. Denna Ino-mätnorm ställer högre krav på högtalaren än de normalt använda normerna (till exempel IEC och DIN). Därför finns det exempel på högtalare med högre angivna effekttåligheter än Ino Audios, men som i verkligheten tål mindre.
Det är främst mekanisk slaglängd och den termiska gränser som avgör hur mycket kontinuerlig effekt man kan tillföra systemen. Överskrider man sistnämnda en längre tid blir högtalarens talspolar överhettade och dessa och/eller närliggande delar skadas. I praktiken är det dock rätt svårt att nå dessa höga kontinuerliga effektnivåer om man spelar rimligt oförvrängt programmaterial. Spelar man sönderkomprimerad och högdistorderande radiomusik är det däremot ganska lätt att spela sönder även extremt effekttåliga högtalare, trots liten förstärkare.
Ino Audios högtalare går dock i de flesta fall att skydda med säkringar om man vill minimera risken för förstörda hög-talarelement. Våra studiomonitorversioner (r5, r14, r28, r56, pr10, pr60 med flera) är skyddssäkrade i standardutförande.

Med max effekt menar jag den effekt som kan tillföras systemet utan att högtalarens linjära arbetsområde överskrids. Ytterligare mycket mera effekt kan alltså ofta tillföras innan någonting skadas mekaniskt (slår i botten). Eftersom max-effekten blir frekvensberoende anger jag i förekommande fall även en undre gränsfrekvens för maxeffekten.


Ino test:
Bandbredd 8 - 64 000 Hz,
knäpunkter: 31,25 Hz (HP), 2 kHz (LP)
Crestfaktor: 6 dB.
Denna Ino-mätnorm ställer högre krav på högtalaren än de normalt använda normerna (till exempel IEC och DIN).

IEC:
it is a pink noise signal
Knäpunkter: 40Hz(HP), 5kHz(LP)
crestfactor:6 dB, filtered at 12 dB/octave

Så frågorna som poppar upp är:
vad för signal använder ino, pink noise med?

hur brant fallar kurvan vid brytpunkterna.

På vilket sätt är ino normen svårare än iec?

Är w104:s lägre effekt spec ett resultat av den lägre brytfrekvensen a 31Hz istf 40 jämfört med iec?

På vilket sätt påverkar den lägre lp filtreringen systemtåligheten på fullregisterhögtalare, eller används en annan signal då?
för i annat fall så skickas ju väldigt lite energi in i diskanten på exvis pi60 med den testsignalen.

detta är inget förtalsinlägg, är genuint intresserad.
Detta inlägg innehåller inga retoriska frågor utan ser gärna svar.

Du glomde ">18Hz:" faktorn i fragestallningen ocksa... ;-)
__
/ony

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Spräckt baselementet på en pi60s?

Inläggav genstruktur » 2021-05-28 17:57

Jag har också ett problem men med pi60, bara ena högtalaren. På två filmscener, Kung fu panda skidoosch och Blade runner 2049 när ögat kommer i början 2-3 min in i filmen låter det nästan som om man tar ett papper och fladdrar med. Jag måste spela ganska starkt för att ljudet skall komma. Men ur den andra pi60 låter det fortfarande bra tycker jag. Har aldrig hört ljudet annars mig veterligen.

Jag bytte högtalare bak på slusteget med samma resultat. Missljudet kom ur samma högtalare. Jag öppnade problem pi60 men hittade inget som verkar fel. Trycker jag in konen hör jag inga missljud eller skrapljud.

Talade med iö om det och han sa att det kan bli så om det varit ordentligt bottnat en gång. Att det bara hörs ibland. Det konstiga, tycker jag är att jag kan spela bastung musik väldigt starkt utan att höra något. Tex Krumelur etc.

Naturligtvis går det ju att byta elementen med det är en kostnadsfråga och lite omständigt i och med att jag bor i Göteborg. Någon som har några idéer?

Jag kör med pi60+bs 60.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Spräckt baselementet på en pi60s?

Inläggav Morgan » 2021-05-28 18:22

genstruktur skrev:...Har aldrig hört ljudet annars mig veterligen.
...
Naturligtvis går det ju att byta elementen med det är en kostnadsfråga och lite omständigt i och med att jag bor i Göteborg. Någon som har några idéer?


Tja, antingen sänker du volymen lite just i de scenerna, eller låter bli dessa filmer, eller står ut med missljudet, eller byter elementet. :)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Spräckt baselementet på en pi60s?

Inläggav genstruktur » 2021-05-28 18:30

Jo den slutsatsen känns naturlig att dra. Jag undrar kanske mer om man kan utesluta nåt mer innan man byter element? Om det möjligen skulle kunna vara nåt annat fel än själva elementet/högtalaren så att säga.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spräckt baselementet på en pi60s?

Inläggav goat76 » 2021-05-28 18:58

genstruktur skrev:Jo den slutsatsen känns naturlig att dra. Jag undrar kanske mer om man kan utesluta nåt mer innan man byter element? Om det möjligen skulle kunna vara nåt annat fel än själva elementet/högtalaren så att säga.


Har du kollat en så enkel liten grej om de interna kablarna till elementet ligger mot någon del och skaver. Själv hade jag ett missljud i ena högtalaren och det lät såpass tydligt vid vissa frekvenser så jag trodde verkligen det var själva elementet som var trassigt, men det var bara kablarna som låg mot "korgen" till elementet.

Öppna och titta så att det inte är ett så enkelt fel.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Spräckt baselementet på en pi60s?

Inläggav genstruktur » 2021-05-28 19:08

goat76 skrev:
genstruktur skrev:Jo den slutsatsen känns naturlig att dra. Jag undrar kanske mer om man kan utesluta nåt mer innan man byter element? Om det möjligen skulle kunna vara nåt annat fel än själva elementet/högtalaren så att säga.


Har du kollat en så enkel liten grej om de interna kablarna till elementet ligger mot någon del och skaver. Själv hade jag ett missljud i ena högtalaren och det lät såpass tydligt vid vissa frekvenser så jag trodde verkligen det var själva elementet som var trassigt, men det var bara kablarna som låg mot "korgen" till elementet.

Öppna och titta så att det inte är ett så enkelt fel.


Jo jag gjorde ju det och kabel låg bakom magneten, mellan magnet och dämpmaterial. Det var så kabeln skulle ligga sa iö.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Spräckt baselementet på en pi60s?

Inläggav music4ever » 2021-05-28 19:11

Sedär, dax för ett par i28 eller i32s. 8)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Spräckt baselementet på en pi60s?

Inläggav genstruktur » 2021-05-28 19:13

music4ever skrev:Sedär, dax för ett par i28 eller i32s. 8)


Jag kan inte minnas att jag bottnat dem. De är ju köpta begagnade dock. 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Spräckt baselementet på en pi60s?

Inläggav genstruktur » 2021-05-29 08:53

Alltså det är ju ganska starkt i de filmscenerna när missljudet uppstår, men om det var högtalaren som begränsade så borde väl rimligtvis den andra pi60 låta likadant?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spräckt baselementet på en pi60s?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-29 09:08

genstruktur skrev:Alltså det är ju ganska starkt i de filmscenerna när missljudet uppstår, men om det var högtalaren som begränsade så borde väl rimligtvis den andra pi60 låta likadant?


Man måste inte ha otur samtidigt på båda, den andra klarade kanske smällen... eller så var kanalbalansen inte jämn när det inträffade?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Spräckt baselementet på en pi60s?

Inläggav genstruktur » 2021-05-29 10:14

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Alltså det är ju ganska starkt i de filmscenerna när missljudet uppstår, men om det var högtalaren som begränsade så borde väl rimligtvis den andra pi60 låta likadant?


Man måste inte ha otur samtidigt på båda, den andra klarade kanske smällen... eller så var kanalbalansen inte jämn när det inträffade?


Om det nu har bottnat hårt någon gång menar du? Ja, så kanske det är.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster