Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Du har ju fyra talspolar som var och en utsätts för 1/4 av den termiska belastningen. Lägg därtill att du har samma akustiska utnivå med mindre än halva spänningsmatningen.
Ja, då kan du spela rejält mycket starkare.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Du har ju fyra talspolar som var och en utsätts för 1/4 av den termiska belastningen. Lägg därtill att du har samma akustiska utnivå med mindre än halva spänningsmatningen.
Ja, då kan du spela rejält mycket starkare.
Minus vad man då skulle förlora pga kylningen blev sämre pga mindre pumpning...?
Medelnivån på alstret har ingen betydelse när fulla norrlänningar använder källarstereon som anläggning till grillningen. Då åker volymen upp.adzer skrev:Fast den termiska belastningen är väl mest ett problem när man spelar komprimerad musik med hög medelnivå.
MagnusÖstberg skrev:Medelnivån på alstret har ingen betydelse när fulla norrlänningar använder källarstereon som anläggning till grillningen. Då åker volymen upp.adzer skrev:Fast den termiska belastningen är väl mest ett problem när man spelar komprimerad musik med hög medelnivå.
Klart det blir värre då, men över tid finns trots allt liten kyleffekt kvar med en talspole som inte rör sig så mycket. När all metall är upphettad så är den. Och avkylningen är långsammare än upphettningen. Det är en tidsaspekt.
Så termisk belastning är inte enbart avhängd musikvalet. Det är ineffekt och tid också.
MagnusÖstberg skrev:Måste dock säga att morellohögtalarna med Ino B67 gjorde mig förbluffad. Det elementet spelar över 400Hz (typ aktivt ner mot 200 iallafall) under lång tid på Arkenmässan medineffekt i systemet som klippte RS2000.
Korgen blev varm och IÖ tyckte de kanske borde sänka lite - men det höll och de lät rent.
adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Måste dock säga att morellohögtalarna med Ino B67 gjorde mig förbluffad. Det elementet spelar över 400Hz (typ aktivt ner mot 200 iallafall) under lång tid på Arkenmässan medineffekt i systemet som klippte RS2000.
Korgen blev varm och IÖ tyckte de kanske borde sänka lite - men det höll och de lät rent.
B67 verkar ju vara en best vad gäller termisk kapacitet. Var det inte dvdai som fick lackskador på sina i6 efter långt lyssnande.
När korgen är såpass varm att lacken tar skada så spelar man på bra och att elementet fortfarande låter bra vid dessa nivåer är imponerande.
DVD-ai skrev:adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Måste dock säga att morellohögtalarna med Ino B67 gjorde mig förbluffad. Det elementet spelar över 400Hz (typ aktivt ner mot 200 iallafall) under lång tid på Arkenmässan medineffekt i systemet som klippte RS2000.
Korgen blev varm och IÖ tyckte de kanske borde sänka lite - men det höll och de lät rent.
B67 verkar ju vara en best vad gäller termisk kapacitet. Var det inte dvdai som fick lackskador på sina i6 efter långt lyssnande.
När korgen är såpass varm att lacken tar skada så spelar man på bra och att elementet fortfarande låter bra vid dessa nivåer är imponerande.
Njaa, lacken tog ingen skada...
Men korgen var påtagligt varm i alla fall ^^
Så pass varma att jag blev lite orolig och beslutade mig för att låta dom vila
Alexi skrev:pi60s ska tåla 200W kontinuerligt det ger inte ens 3dB headroom till 1090 klipper. Med andra ord låter det jäkligt illa. Jag har svårt att se att man skulle stå ut med att lyssna till mer än 100W medelnivå.
Nattlorden skrev:Åh tusan... det kan alltså bli MER problem med kylningen trots man tillför totalt sätt mindre energi. Mycket intressant info för en annan som också kör pi60s delat... dock är ju mina då redan av senare modell.
IngOehman skrev:(Normala normer för effekttålighet, de som de flesta tillverkare utgår ifrån,
förutsätter dels en större crestfaktor än den som jag utgår ifrån, men de har
normalt även viloperioder inlagda. Det vill säga de gäller inte för kontinuerlig
(avbrottsfri) spelning.)
IngOehman skrev:Så Magnus Östberg har helt rätt i att fenomenet finns.
Precis!IngOehman skrev:De har inte sällan långtidseffekttåligheter om bara 5-10 W.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Nej, det gjorde jag inte alls.
Det handlade om att mata in samma effekt i det kvarvarande registret, vilket man alltså normalt inte gör. Gör man det kommer de effekter in som till slut gör att elementet kan ge sig även om du inte går över märkeeffekten eftersom den är beräknad efter odelad användning.
Systemet som helhet kan alltså spela starkare, inte bara för att man mekaniskt begränsar påfrestningen. Elementet behöver ju inte heller hantera alla frekvensregister.
Men inte hur starkt som helst under lång tid. Då kan limmet släppa eller talspolen bränna av om man har otur.
Se bara på morellos högtalare. Högtalaren som helhet hanterade massivt mer än mellanregistret är specificerat för. Faktiskt betydligt mer än de 5x som IÖ nämner ovan (vad ger ett bryggat RS2000?) (även om han pratade om mekanisk effekttålighet)
bakerman22 skrev:Det är en nybörjarfråga, men hur hög känslighet är det i så fall i t.ex diskanten i mina i56 om dom inte pallar mer än 5-10 watt kontinuerligt...?
Specen för högsta ljudtryck, är det peak alltså...?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster