Akustikfråga – hemstudiohörna

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vogel

Akustikfråga – hemstudiohörna

Inläggav Vogel » 2013-09-02 19:44

Hej,
Ska inreda en enkel musikstudiohörna i sovrummet. Tyvärr blir det just bokstavligen en hörna, och jodå – jag vet exakt vilken risig idé det är ljudmässigt att placera högtalare nära ett hörn.

Men nu är det som det är, det går inte att möblera på annat vis. Min fråga är:

Vore det en bra lösning att skaffa ett par ip ovanför bordet och till dessa ett par Profundus P? Tanken är att ip ju inte går så djupt i frekvens och därför (kanske) inte drar igång rummets alla noder trots att den ena hamnar nära hörnet (ca 30 cm), plus att jag förstås dämpar sidoväggen och hörnet ordentligt med akustikmaterial. (Jag kommer även att ha dämpmaterial på andra sidan för att även där ta bort rumsreflektioner och få en likartad ljudbild åt bägge hållen).

Av basmodulerna skulle jag sedan placera den ena i hörnet under mitt arbetsbord, och den andra i rummets andra hörn (alltså en bra bit till sidan om mig, där jag sitter). Skulle basmodulerna då släcka ut den horisontella stående vågen och på köpet lindra den negativa effekten av att ha ip:n nära hörnet?

Eller är det bara ett alltigenom olösligt problem att placera högtalare så nära hörn? Det andra alternativet är att skaffa en 31-bands grafisk EQ och så gott det går korrigera tonkurveförvrängningen. Det är förstås billigare.

Hälsningar,
Henrik

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-09-03 19:59

Äh... PEQ!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-03 20:06

Om du tänker dig att handla "monitorer" av IÖ kan du säkert be om tips om hur du på bästa sätt ska hantera din hörna. Jag kan ju tänka mig att man kan komma rätt långt med lite diffusion, absorbenter och kanske en hylla på tvärs i hörnan. Lycka till! :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-09-03 20:06

Kan du möjligen möblera med bordet i 45° vinkel mot respektive vägg, så att du sitter med näsan rakt in mot hörnet? På så vis skulle du kunna få gynnsam vinkel på väggreflexerna (dvs rikta dem bort från dig) samt få bra balans mellan kanalerna. Jag har hört sådana uppställningar låta riktigt bra, faktiskt.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2013-09-04 08:53

Tack för input!

Ska tillägga att jag har hyfsad koll på kontrollrumsakustik eftersom jag har byggt en studio själv och skrivit lite artiklar i ämnet tillsammans med akustikern Lennart Nilsson. Men då byggde man ju rummet med det enda syftet att få till en bra lyssning, nu handlar det om att försöka göra det bästa av förutsättningarna – som inte är så lysande.

Jag lutar åt att helt enkelt EQ:a högtalarna så gott det går. Men min fråga gällde specifikt om det skulle vara en lösning med ett delat system. Tanken var alltså att topparna inte skulle dra igång hörnets interferens eftersom de inte går så lågt i frekvens, medan två hörnplacerade basmoduler kunde släcka ut den horistontella stående vågen. Men jag tror att det är att lägga ned för mycket pengar på något som ändå är dödsdömt från början.

Det kommer tyvärr inte att gå att sitta i 45 graders vinkel. Det sitter ett fönster 80 cm från hörnet, som i så fall den ena högtalaren hamnar framför.

Vad är PEQ?

Hälsningar,
Henrik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-04 08:56

PEQ = Parametrisk equalizer.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-09-04 09:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2013-09-04 08:57

adzer skrev:PEQ = Parametrisk equalizer.

Mm, jo. Jag tyckte att det lät som att det var någon specifik produkt som omtalades.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-04 09:01

Vogel skrev:

Mm, jo. Jag tyckte att det lät som att det var någon specifik produkt som omtalades.

Nä tror jag inte. MiniDSP är en ganska populär produkt på detta forum för just PEQ, men jag vet inte om något produkt som heter PEQ.

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2013-09-04 09:09

adzer skrev:
Vogel skrev:

Nä tror jag inte. MiniDSP är en ganska populär produkt på detta forum för just PEQ, men jag vet inte om något produkt som heter PEQ.

OK. Känner mig lite misstänksam mot billiga digitala grejer, får kolla upp den. Lutar åt en analog grafisk EQ av hyfsad kvalitet.

I studiovärlden brukar PEQ betyda passiv equalizer, förresten. Så i den betydelsen handlar det mer om konstruktionsprincipen än funktionaliteten. Studio och hifi ... aldrig mötas de två! :?

Återgå till Wänner af Ino