Hej,
Ska inreda en enkel musikstudiohörna i sovrummet. Tyvärr blir det just bokstavligen en hörna, och jodå – jag vet exakt vilken risig idé det är ljudmässigt att placera högtalare nära ett hörn.
Men nu är det som det är, det går inte att möblera på annat vis. Min fråga är:
Vore det en bra lösning att skaffa ett par ip ovanför bordet och till dessa ett par Profundus P? Tanken är att ip ju inte går så djupt i frekvens och därför (kanske) inte drar igång rummets alla noder trots att den ena hamnar nära hörnet (ca 30 cm), plus att jag förstås dämpar sidoväggen och hörnet ordentligt med akustikmaterial. (Jag kommer även att ha dämpmaterial på andra sidan för att även där ta bort rumsreflektioner och få en likartad ljudbild åt bägge hållen).
Av basmodulerna skulle jag sedan placera den ena i hörnet under mitt arbetsbord, och den andra i rummets andra hörn (alltså en bra bit till sidan om mig, där jag sitter). Skulle basmodulerna då släcka ut den horisontella stående vågen och på köpet lindra den negativa effekten av att ha ip:n nära hörnet?
Eller är det bara ett alltigenom olösligt problem att placera högtalare så nära hörn? Det andra alternativet är att skaffa en 31-bands grafisk EQ och så gott det går korrigera tonkurveförvrängningen. Det är förstås billigare.
Hälsningar,
Henrik