Hur var det nu igen, någon idé att bygga ut piP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bluetrain

Hur var det nu igen, någon idé att bygga ut piP?

Inläggav bluetrain » 2013-09-23 17:20

Funderar jag på om det inte kunde vara lite gött med mer tryck, mer av det goda. Kommer flytta och mitt framtida - dedikerade - musikrum kommer vara vara ca 8kvm. Det är ju inte så stort, jag har ungefär samma idag.

Givet ytan och sett till kostnad/prestanda. Är det att komplettera med basstöd eller gå upp till t ex pi60?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-09-23 17:44

Jag hade byggt subbar. :-O
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-09-23 17:50

Å jag hade nog gått upp till pi60.

Om lyssningavståndet är tillräckligt :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-09-23 17:55

Pi60 helt klart, OM du inte tycker att piP räcker mer än väl och bara vill ha med "Ompff" i basen vid film m.m.

Dock så är det så att piP kompletterade av basmoduler tycker jag NÄSTEN är helt onödigt, för jag tycker ändå inte om piP på högre ljudnivåer än dom de klarar av på egen hand med 99% av allt material.
Jag tycker helt enkelt inte att dom går att spela nämnvärt mycket starkare med delade än i fullrange.

Smaken är dock som baken, och om målet är att få Bättre bas så är det naturligtvis trevligt med flera moduler till.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-23 18:06

Håller med DVD-ai till viss del här.

Om det endast är till extremt bastung material du skall lyssna så visst komplettera med basar. Är det dock mer normalt och varierat material så tror jag absolut att du blir mer nöjd med pi60.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-09-23 18:30

Man kanske inte vill spela högre, men inte skita knäck (av rädsla att något ska gå sönder) så fort en basstöt kommer i det uppspelade materialet. Det var min främsta anledning till att skaffa basmoduler när jag hade piP. Fint artikulerad bas är också trevligt. Båda dessa håller jag mycket, mycket högre än förmånen att spela starkare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-09-23 18:35

Som sagt beror lite på målet med uppgraderingen :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-23 18:37

Å andra sidan får man både och, och slipper alltså välja.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-09-23 19:37

Om förutsättningarna (ekonomi och rumsförutsättningar) är rätt så skulle jag köra pi60. Men jag har haft piP och Prof-P2 med Ino filter och tyckte att basmodulerna var en bra uppgradering som gav mycket. Jag tyckte att de avlastade piP bra och gav lite mer "tyngd".

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-09-23 20:15

denim44demon skrev:Om förutsättningarna (ekonomi och rumsförutsättningar) är rätt så skulle jag köra pi60. Men jag har haft piP och Prof-P2 med Ino filter och tyckte att basmodulerna var en bra uppgradering som gav mycket. Jag tyckte att de avlastade piP bra och gav lite mer "tyngd".

+1

Absolut! Dito här, fast jag körde med 4 st prof-x moduler.

Fast man hamnar på ungefär på samma kostnad med x-moduler filter och steg som ett par pi60.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Zed

Re: Hur var det nu igen, någon idé att bygga ut piP?

Inläggav Zed » 2013-09-24 09:04

bluetrain skrev:Funderar jag på om det inte kunde vara lite gött med mer tryck, mer av det goda. Kommer flytta och mitt framtida - dedikerade - musikrum kommer vara vara ca 8kvm. Det är ju inte så stort, jag har ungefär samma idag.

Givet ytan och sett till kostnad/prestanda. Är det att komplettera med basstöd eller gå upp till t ex pi60?

Uppgradera till pi60, och sen när du tycker du har råd , tid och om plats finns så köper du ett par bs60.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-09-24 09:50

På åtta kvadrat hade jag aldrig gått upp på pi60. Den uppgraderingen hade jag gjort när jag fått ett större rum. Åtta kvadrat är ju som en garderob, och det lär ju piP fylla ut mer än väl.
Det mest prisvärda och mest lagoma alternativet som inte tar mängder med plats i ett sånt litet rum tycker jag är något i stil med två SLS10.

Om inte önskan är att kunna poppa som fan då. Då är det väl pi60 som gäller. :)

Tycker jag.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-24 19:21

Personligen tror jag piP ar ett mycket bra val for ett sapass litet rum. Mestadels pa grund av sin spridning. De storre modellerna har inte samma spridning och det kan bli lite svarare att fa till det dar sista "slappet" for att fa en rejalt kul helhetsupplevelse. Att stalla in ett par Profundus P i hornen hjalper nog till annu mer med att fa musiken att slappa fran hogtalarna.
Jag kor med piP och Profundus P har i ett betydligt storre rum, och det ar sallan jag kanner det inte racker. Kor jag bara med piP som fullregister sa later det bra, men nar jag kopplar in Profundusarna sa later det annu battre och ljudbilden sprider ut sig mer. Det hander ratt ofta att jag far lov att kolla pa forstarkaren for att vara saker pa att inte nan av surroundhogtalarna ar med och spelar.
Jag har skruvat upp signalen till basmodulerna nagra dB, bara for att jag tycker det ar kul att fa lite forhojning i basomradet under ~80 Hz. Det ar ju nat som inte ar lika latt att gora med enbart ett par fullregisterhogtalare.

Visst kan de storre modellerna spela hogre, men jag tror du kommer att sitta for nara dem for att de ska funka optimalt.

I ett 8 m² rum sa kan det vara ratt bra med en del dampning ocksa. Dampning bakom huvudhogtalarna framfor allt.

Om du sen upptacker att du vill uppgradera (rum eller ljudtryck) sa gar det att antingen salja hogtalaranlaggningen och kopa storre saker, eller sa bara kopa storre saker och placera de gamla hogtalarna i ett annat rum (Typ sovrummet eller i garaget.) Fordelen med Ino ar att det finns en rat sa bra begagnat marknad, hogtalarna tappar inte 90% av vardet pa ett ar, som vissa andra marken. :-)
__
/ony

Återgå till Wänner af Ino